Gescheurde uitlaat, is dit te lassen?

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hey allemaal,

Wat vandaag een mooie dag had moeten worden, viel helaas anders uit.
Tijdens de nodige kleine beurt, bleek dat de uitlaat gescheurd was.

Een jaar of twee geleden is de motor omgeduwd bij mij voor de deur.
Er leek alleen een demper gescheurd te zijn, maar ik ben bang dat deze scheur ook door die val komt.

Mijn vraag is, is dit te lassen?

Zo ja, enig idee waar ik dat dan kan laten doen?

full
 
Zoals ik het zie is dit geen scheur maar is er een laag uitlaat weg geroest. Waarschijnlijk dus gewoon gasdicht alleen "bladdert" het af.

Of komt er ook echt lucht uit?
Zo ja: vervangen. Scheurt niet zomaar en is dan flinterdun.
 
Zoals ik het zie is dit geen scheur maar is er een laag uitlaat weg geroest. Waarschijnlijk dus gewoon gasdicht alleen "bladdert" het af.

Of komt er ook echt lucht uit?
Zo ja: vervangen. Scheurt niet zomaar en is dan flinterdun.

De kleur is niet echt realistisch op deze foto. De uitlaat heeft verassend weinig last van roest.
Het is absoluut niet brokkelig of zacht. Het is op zijn hoogst een verkleuring van het metaal.

Ik heb de scheur met de schroevendraaier gevoeld en er zit echt een scheurtje in.

Wat betreft de lucht, ik ben dit vergeten te testen, maar de reden dat ik er keek was omdat ik t idee had dat de voorste cilinder aan t tikken was. Toen stuitte ik dus op deze scheur.

Je kan er dus vanuit gaan dat het tikken van deze scheur af komt en er dus lucht uit komt ;(
 
Ligt het dan aan mij of lijkt er hoogteverschil te zijn naast de breuk?

En wat is de verkleuring dan als het geen roest is? Meestal is lasnaad het begin van een roestplek toch?

Zo leer ik er ook nog wat van ;)
 
Is oppervallige roest zo te zien en die scheur is waarschijnlijk gekomen door spanningen kwa ophanging of door temperatuurverschillen of het omduwen.
Naast een lasnaad heb je de meeste structuurverandering door het lassen en daar is het materiaal het meeste scheurgevoelig.
 
Laatst bewerkt:
Die is gescheurd. Waarschijnlijk staat uitlaat onder spanning na de omval van weleer. Op die plek wordt uitlaat het heetst en weer koud dus materiaal moeheid treed op door constant uitzetten en krimpen van het staal en i.c.m. spanning is scheuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan