Probleem accu Honda SH 150i

Bert99

Rookie
25 apr 2018
4
0
Hallo, ik ben nieuw op het forum en val gelijk maar met de deur in huis. Een half jaar geleden kocht ik een nieuwe Honda SH 150i. Mijn vorige motorscooter was ook dit model. Met de vorige heb ik 6 jaar probleemloos en tot volle tevredenheid gereden. De nieuwe echter vreet accu's! Een maand na de koop ging de eerste accu al stuk. We dachten dat het aan de accu lag, maar inmiddels heeft de derde accu al het loodje gelegd! En dat na 2500 km. Zowel Honda als de dealer zijn inmiddels enkele weken bezig om de oorzaak te vinden, maar helaas tot dusver zonder resultaat. Ik ben er ook niet gerust op dat dit gaat lukken.....

Het nieuwe model kent een startknop met afstandsbediening. Als de accu stuk is heb je een extra probleem omdat ook het stuurslot en het slot van de buddyseat in dit circuit is opgenomen. Het zou me niets verbazen dat dit met het probleem te maken heeft, maar men beweert van niet. Ik zou graag in contact komen met mensen die dit probleem ook hebben (gehad) met dit nieuwe model van Honda. Ik heb mijn best gedaan op het forum iets hierover te vinden, maar dat is me niet gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Ben zeer benieuwd. Zal eens aan een collega vragen. Die heeft ook een sh150i zoals jij.
 
Ik ben niet bekend met het merk motorscooter, maar wat bedoel je precies met vreet accus's?
Zijn de accu's binnen no time leeg?
Een accu gaat niet zomaar kapot, een accu gaat bijvoorbeeld kapot wanneer deze te lang leeg is of niet opgeladen wordt bij koude temperaturen. Niet omdat deze onder een bepaald merk voertuig zit.
Heb je de lekstroom al gemeten, en het voltage wat van de dynamo komt?
 
De accu gaat dus zomaar kapot! Van het ene moment op de andere. Soms na 4 weken, soms na 3 maanden, maar hij gaat stuk. Wat te meten valt is gemeten en niets bijzonders naar voren gekomen, lekstroompjes zitten binnen acceptabele normen. Het is net of er ergens spontaan een kortsluiting ontstaat die de accu ineens vernietigd. Accu laadt daarna ook niet op, maar wordt wel gloeiend heet. Wie het weet mag het zeggen. Zowel dealer als Honda Nederland hebben het antwoord nog niet gevonden.
 
Als ze probleem niet op kunnen lossen,een nieuwe motor eisen. Je hebt niet voor niets garantie. Gaan ze het probleem maar in hun eigen tijd oplossen })
 
De spanningsregelaar zal doorgemeten zijn. Vervangen voor een ander zou ik proberen/testen. Anders het start stop systeem waar een fout in zit en de startrelay blijft "hangen" en dat vreet stroom en dan is je accu zo leeg.
 
Men ontdekte dat de scooter voorzien moet zijn van een (semi)tractie accu ipv een startaccu. Bij aflevering bleek abusievelijk een startaccu te zijn gemonteerd. De kapotte startaccu's werden dus ook niet door een tractie accu vervangen waardoor het euvel bleef voortduren. Kennelijk zijn er in dit nieuwe model met meer elektronica nogal wat stroomgebruikers op de achtergrond actief. Ik vind het niet gek klinken en hoop dat dit inderdaad zo is en de ellende nu achter de rug is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan