Honda Forza 125

Erik C schreef op 19 februari 2018 @ 22:08

Wie heeft er hier nu allemaal eveneens een Forza 125cc ??
:W

2017 Forza 125 ABS met Business Pack

2.800 Km

Leuven



25 / 3 a.s. https://www.dagvandemotorrijder.be/ ( Wingepark 7, Rotselaar ) ?

Ben ‘n mooi weer gelegenheidsrijder.
Terrasje, vliegplein(tje), Ardennen enz.
 
Helaas, levertijd is 10 werkdagen.

Mocht de V-tech touring (+ 115) nog te laag zijn, dan ‘n gerookt Puig Multi-adjustable (vast) visor erop ;)
 
Heb nu 1500km gereden.
1000 km beurtje was 56 euro.
Ik ben erg tevreden, de scoot rijdt heerlijk en is goed handelbaar.
Top op de teller is 130 en op GPS 120 km. Ruim voldoende.
Ga er binnenkort mee naar naar de Eifel en daarna naar Spanje of Italië.
 
Laatst bewerkt:
Wat super dat jij met een 150cc motorscooter zulke vakantietrips maakt.
Ben ooit zelf met een Honda Dylan 150cc Engeland doorgereden.
Was een openbaring en genieten.
Zelf ben ik wel van mening dat een motorscooter die net even iets te licht is in CC voor langere afstanden niet echt ideaal is.
Met name het comfort gaat dan vaak opspelen, maar in jouw geval als vrouw zijnde met toch een kleiner lichaam waarschijnlijk niet omdat jouw 150cc motorscooter dan ruimer zit als voor de gemiddelde kerel.
Daarom ben ik overgestapt van mijn Yamaha Xmax250 naar een Yamaha Xmax400.
Net even iets groter en luxer en met name iets meer adem voor op de snelweg een hogere cruise-snelheid aan te houden zonder kortbij het rode toerenteller gebied te komen.
Want lange stukken bijna volgas rijden vind geen enkel voertuig leuk en is bloktechnisch ook niet gezond.
Mijn Xmax250 reed een krappe 140km per uur, wat een krappe 130 op GPS was.
Dan draaide ik wel rond de 8000 toeren en het rode gebied begon bij 8200 toeren.
Dat afknijpen ben ik niet van dus hield vaak zo rond de 6 a 6500 toeren aan.
Dan zat ik rond de 110km per uur, maar vond dat vaak toch net effe te langzaam.
Met name als ik eens op wilde schieten, dan kon dat niet en ook daarom heb ik straks de Xmax400.
Dan kan ik lanzaam rondknorren, maar ook wat vlotter doorrijden op de snelweg.
Het beste van 2 werelden zeg maar.
Vr gr
 
Naar de Eifel gaan we met een groepje 11kW rijders, dus lekker relaxed.

Naar Spanje of Italië ga ik alleen en ik rijd er gewoon naar toe, hoor (er zitten wielen onder ;) ).
Vorig jaar met een PCX 150 naar Oostenrijk gereden en het jaar daarvoor met een Duke 200 naar Italië. Ben ook al op een Suzuki VanVan 125 naar Frankrijk en Tsjechië geweest. Als het rijdt, dan kan het. :t

De Forza 125 is een flinke motor met veel bagageruimte. Dat wordt een luxe.
Maar ik moet zeggen dat de PCX ook heel comfortabel was, ik deed gemakkelijk 500km per dag op de snelweg.
Maar het meeste rijd ik op kronkelweggetjes. :]
 
Inderdaad en gelijk heb je.
Een kleine scooter komt net zover als een grote.
Het is ook hoe je er zelf instaat en over denkt.
Maar met een grotere machine is het vaak net even iets meer luxe en comfort.
Net zoals ik met een Fiat 500 naar Zuid-Spanje kan rijden, maar dat liever doe met een Volkswagen Pasat.
Maar.......groter en luxer is niet altijd beter.
dat geef ik volmondig toe.
Heb een BMW R1200RT gehad.
Inderdaad, zo'n grote dikke toerbuffel.
Ideaal voor lange afstanden en met duo achterop.
koffers erop en alles erop en eran behalve een radio.
Maar de machine beviel me toch niet.
Veels te looiig en kwam er naderhand achter dat een groter formaat motorscooter net zo makkelijk en prettig de lange afstanden doet als die dikke dure toerbuffel.

Met name in de stad was de BMW veels te zwaar in stuurwerk vond ik.
Kwestie van gewenning zou een BMW rijder kunnen zeggen.
Nou....ik wende er niet aan.
Een beetje grote motorscooter is veel lichter en makkelijker wendbaarder dan die dikzak BMW.
Dus de BMW ingeruild voor een motorscooter.
Ideaal.
Boet aan luxe en comfort nauwelijks in en alles straks volautomaat.
Dus jij hebt helemaal gelijk dat je met elke voertuig lange trips kunt maken.
Daarvoor is absoluut geen grote motor of scooter voor nodig.
Maar op de 1 of andere manier denkt de gemiddelde Hollander daar dus anders over.
Al jaren lang zijn lichte motorfietsen, met name tot 250cc niet populair.
Ook de motorscooters zijn niet geliefd en men is dus nog steeds van mening dat een zware de ware is.
The bigger the better.
Ha ha ha ha.
Denk dat er menig motorrijder wel eens het gevoel bekruipt dat hij/zij op een net even te zware motorfiets rondrijdt.
Maarja......ze zullen wel denken: het oog wil ook wat.Ha ha ha ha
Vr Gr
 
Je hebt helemaal gelijk, het is maar net hoe je er zelf in staat.
Ik reed vroeger ook zwaardere motoren, maar ik wil dat niet meer. Ik moet er ook makkelijk mee kunnen lopen en manoeuvreren.

Toen ik in Frankrijk was met de VanVan 125 parkeerde ik naast zo'n dikke tourbuffel. Waren Nederlanders. Zegt die man: "Ben je met die motor op de trein hier gekomen?" Zijn vrouw reageerde meteen: "Dat is een belediging!" _O-
Hahaha, ik heb tegen hem gezegd dat ik net als hem twee wielen heb en dat mijn motor gewoon kan rijden. :]
 
Wat is de topsnelheid van de FORZA 125?

Ik overweeg een aankoop, maar ik iets meer willen weten. Bijvoorbeeld wat is de topsnelheid van een orginele (dus niet getuned of iets dergelijks) versie in èchte kilometers.

Het zal ergens tussen de 110-130 km/u liggen, maar ik lees op internet verschillende waardes.

Opvallend is dat het gewicht van een gemiddelde 125cc en 150cc-motorscooters ligt rond de 120-130kg, deze Forza is fors zwaarder. dat zal een reden hebben, de bouw van de motor zal zwaarder zijn uitgevoerd voor betere prestaties als wegligging en rijcomfort.
 
Topsnelheid bij optimale condities is 130km op de teller en 120km op GPS. Maar meestal is het iets minder. 105km op GPS haalt de mijne altijd minimaal, ook bij flinke tegenwind. De snelheid varieert dus nogal.
De scooter is lichtgewicht, daar heeft Honda goed zijn best gedaan. Ding is veel groter dan andere 125cc's. Een PCX is een kinderfiets naast de Forza.
De wegligging en windgevoeligheid zijn goed. Met de PCX waaide ik soms bijna van de weg af en dat heb ik met de Forza niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu 5.000km op staan en nog steeds tevreden.
Zaterdag vertrek ik voor een tocht van 14 dagen. Ik rijd naar Chamonix in de Franse Alpen en van daaruit kijk ik wel verder.
Ik ga alleen met mijn Forza, want samen vermaken we ons prima. :]
 
Veilige rit, veel plezier en hou ons onderweg ook op de hoogte hé.
Ik heb ondertussen +15000km en heb voorbije zondag een rit van 270km
(Brussel ->Gent-> Knokke & terug) gedaan.
Is vlotter dan verwacht gegaan.
Voor een slechts 125cc motorscooter blijft hij me verbazen.
 
De Forza blijft mij ook verbazen, het voelt echt niet als een 125cc. Anderen die erop reden zeiden dat ook al. Maar we hebben wel het voordeel van een zuinige 125cc.
Ik plaats af en toe wel een mooi plaatje. :t
 
Met de 125cc heb ik geen ervaring, ik heb alleen een keer gereden op een 300cc Forza. Wat mij vooral opviel was hoe zijdezacht en stil de CVT liep in vergelijking met veel andere scooters.

Het plezier van een lichte motor/scooter herken ik ook. Op een lichtere machine voel ik mij meer 1 met de omgeving. Dat is wel een beetje gek eigenlijk als je dezelfde snelheid aanhoudt.

Momenteel heb ik een 1200cc Harley en een 250cc Yamaha. Op de binnenwegen heb ik aan de Yamaha met zijn 20pk meer dan genoeg.

Hiervoor had ik op een bepaald moment een 175cc scooter en enkele motorfietsen tussen de 600 en 700cc. In die tijd ging ik een keer op vakantie naar Duitsland. Daarvoor had ik die scooter gepakt, terwijl ik ook een van die andere motorfietsen had kunnen nemen. Over de Autobahn ging ook prima, lekker cruisen met een gangetje van 100km en nog wat gas over om vrachtwagens in te halen. Met een 125cc zul je net iets eerder aan je grens zitten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niet honderden kilometers over de Autobahn heb afgelegd en dat het rustig was op de weg. In de drukke spits zal het wellicht anders voelen. En voor de vakantie zijn de bundesstrasse leuk qua uitzicht en dat rijdt ook aardig door. Op die manier kun je bijvoorbeeld prima de rijn volgen en kom je ook in de Alpen om maar een voorbeeld te noemen. In Frankrijk net zo.

Zo heb ik mij ook ooit prima vermaakt in de bergen van noord Vietnam op een 100cc imitatie Honda met "levenservaring" lees geen optimale compressie meer. Tijdens mijn vakantie in Californië reed ik op een 1800cc Honda zescylinder. Prima motor, maar ik dacht wel bij mijzelf dit had ik op bijvoorbeeld op een scooter net zo goed kunnen doen. Op die ruime wegen ging het prima met die motor. Overigens knap van Honda hoe ze zo een zware motorfiets toch nog zo lichtvoetig en wendbaar kunnen laten aanvoelen. Natuurlijk niet als een 125 of 250, maar voor een 400kg zware machine indrukwekkend, petje af voor de constructeurs van Honda.

Als je in korte tijd grote afstanden over de snelweg wilt afleggen, zijn zwaardere motoren uiteraard beter geschikt. Persoonlijk gaat voor mij de lol van de vakantie er een beetje vanaf als ik zo weinig tijd zou hebben dat ik bijvoorbeeld in 1 dag naar de Alpen zou moeten rijden. Dat zou een comfortabeler motorfiets niet compenseren voor mij. Dan zorg ik liever dat ik meer tijd heb, dichter bij huis blijf of met het vliegtuig ergens naartoe ga en ter plekke iets huur. Maar goed dat is heel persoonlijk.

In Nederland heerst vooral de opvatting "een zware is je ware". Ik geloof zeker in "klein is fijn". Ik vind mijn Harley ook een mooie machine, daar gaat het niet om, maar je zal van mij niet horen dat ik het vermogen nodig heb.

Voor degene die op vakantie gaan, geniet ervan.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
Ik doe er 3 dagen over om in Chamonix tekomen, want ik rijd alles over kronkelwegen. Dan heb je veel 60km wegen en kom je door veel dorpen waar nauwelijks touristen langs komen. Lekker relaxt rijden.
Vorig jaar was ik met een PCX150 en daar reed ik 2 dagen achtereen 500km mee over de snelweg, maar meer omdat het zo heet was toen.
Mijn Forza rijdt net zo hard als de PCX150 met een Dr. Pulley vario erin. Gaat als de brandweer en doet het prima op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
....In Nederland heerst vooral de opvatting "een zware is je ware". Ik geloof zeker in "klein is fijn".....

Zeker waar, naast mijn eerste scooter, de Honda Foresight 250 had ik destijds een BMW R1100 RS.
En wat pakte ik vaker en zelfs voor een trip van 350 km... De scooter.

“Lichter is leuker” heb ik een tijdlang als ondertitel gevoerd.
 
Heb je een volledige vario van Dr Pulley of alleen de veelgebruikte rollen/sliders?

Mijn Yamaha valt ook wel onder de categorie licht met zijn 130kg.

Als je binnendoor rijdt zie je veel meer moois. Zo ben ik een keer met de fiets op de trein gestapt naar de Zwitserse grens en terug naar huis gefietst. Vooral het gebied door Noord Frankrijk vond ik een mooie ervaring. Velen rijden daar met de auto over de snelweg voor de vakantie naar het zuiden en hoor je erover dat het zo een saai stuk is. Met de fiets vond ik juist de afwisseling van de velden, stukjes bos en de slaperige dorpjes erg leuk. Het is totaal niet toeristisch, een camping zoeken was soms lastig. Een van de nachten konden we die niet vinden, maar we mochten overnachten bij een klein vliegveldje voor parachutisten. Dat soort dingen blijven je bij.

Als iemand mij zegt dat die iets van de wereld wil zien, zeg ik wel eens dan moet je je ogen open doen. Je kunt naar de andere kant van de wereld gaan en niets zien. Je kunt ook dichtbij blijven en veel zien. Het is niet de omgeving die doorslaggevend is, maar hoe je zelf de omgeving in je opneemt.

Wat heeft dit alles met de Forza te maken? Nou ik dacht dat de mensen die met een Forza op vakantie gaan een beetje een vergelijkbare instelling hebben als het op reizen aankomt. Als ik het topic hiermee teveel vervuil, moeten jullie het zeggen dan zal ik mij inhouden.

Mvg, Bob
 
Terug
Bovenaan Onderaan