Motorblok spuiten

Goochemerd

MF'er
9 mrt 2016
75
47
Hoi Mf'ers,

Ik ben van plan om binnenkort het motorblok van mijn Yamaha FZS 600 uit 2003 een beetje op te lappen, maar ik weet nog niet precies hoe ik het wil aanpakken.

Ik weet echter wel dat ik er op zich wel wat moeite in wil steken, maar weinig geld. Motor-technisch gezien ben ik niet zo sterk, dus het blok ertussenuit halen lijkt me geen goede optie.

Na wat rond gezocht te hebben op het forum, kwam ik tot de conclusie dat het wel mogelijk moet zijn met hittebestendige spray van Motip en wat opschuur-/ontvetwerk.

Maar ik vraag me echter wel af welke korrel ik hiervoor moet gebruiken en is alleen een enkel spuitbusje met hittebestendige spray voldoende, of heb ik écht een primer en een blanke lak nodig?

https://i.imgur.com/sgpw1wt.jpg
https://i.imgur.com/pIDV4WQ.jpg
 
Een primer is wel aan te bevelen. Schuren kan met een staalborstel, als je het maar goed ontvet VOOR en na.


Ik heb het motorblok en frame van mijn motor gedry-brushed: kale plekken bijgetipt met een bijna droge kwast, zodat het qua kleur overeen komt met de 30 jaar oude lak, zonder de afzichtelijke kwartstrepen. Het compleet overnieuw spuiten van een motorblok valt vaak negatief op (in mijn ogen). Probeer ook de originele kleur te scoren bij bijv. Japarts.
 
Dit is exact waar ik ook tegen aan loop en ben ook wel een beetje op het punt dat ik hetzelfde wil doen. Ik ben benieuwd hoe jij het aan gaat pakken.
 
Een primer is wel aan te bevelen. Schuren kan met een staalborstel, als je het maar goed ontvet VOOR en na.


Ik heb het motorblok en frame van mijn motor gedry-brushed: kale plekken bijgetipt met een bijna droge kwast, zodat het qua kleur overeen komt met de 30 jaar oude lak, zonder de afzichtelijke kwartstrepen. Het compleet overnieuw spuiten van een motorblok valt vaak negatief op (in mijn ogen). Probeer ook de originele kleur te scoren bij bijv. Japarts.

Zijn primers wel hittebestending? Ik ga in ieder geval even een mailtje sturen naar Japparts voor de originele kleur, dat lijkt me wel een goed idee.

Dit is exact waar ik ook tegen aan loop en ben ook wel een beetje op het punt dat ik hetzelfde wil doen. Ik ben benieuwd hoe jij het aan gaat pakken.

Tof! Wellicht kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden.

-

Voor de overige lezers, meer ideeën zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het toen gedaan zonder primer. Gewoon de oude laag zo goed mogelijk geschuurd en daarna gespoten in het frame. (Wel de rest goed afdekken)

Daarna op een mooie dag goed warm gereden om de verf te laten drogen.
 
Ik heb het toen gedaan zonder primer. Gewoon de oude laag zo goed mogelijk geschuurd en daarna gespoten in het frame. (Wel de rest goed afdekken)

Daarna op een mooie dag goed warm gereden om de verf te laten drogen.

Oké! Heb je hier ook een staalborsteltje voor gebruikt of ben je met schuurpapier bezig geweest? En zo ja, welke korrel(s) heb je hiervoor gebruikt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan