Barry van Vliet laad spanning yamaha xv 750

19 mei 2018
5
0
Amstelveen
beste mensen op het motor forum ik ben Barry van vliet en woon Amstelveen ik rijd op een Yamaha xv 750 1981 omgebouwd naar leger model nu heb ik een flink probleem verleden jaar ben ik naar normandie gereden herdenking dday en daar met pech komen te staan startmotor stuk accu stuk helaas heb ik hem daar moeten laten staan en ben via een lift terug gekomen , maar heb hem een aantal weken later opgehaald met een geleende bus. nu heb ik een andere startmotor erop gezet en accu hij liep weer maar de spanning met laden loopt naar de 17.5 volt dat was het euvel dat mijn accu en startmotor zijn stuk gegaan , ik heb bij een motorzaak een nieuwe spanningsregelaar er op laten zetten en de dynamo is opnieuw gespoeld met koper of zo iets kosten 575 euro helaas tot mijn schrik laad ie nu nog steeds stationair rond de 13.6 volt als ik gas geef vliegt ie naar de 17.6 dus is niks veranderd , 575 euro weg maar het ergste is dat ik over 2 weken 3 juni weer naar Normandie wil wie o wie heeft er verstand van en wil mij helpen hoef natuurlijk niet voor niks maar ik weet het niet meer , wil heel heel graag 3 juni weer richting Normandie kan iemand mij helpen heb een aanhanger kan u kant op komen met de motor zou geweldig zijn als iemand de oplossing weet .

vriendelijke groet Barry van Vliet
 
beste mensen op het motor forum ik ben Barry van vliet en woon Amstelveen ik rijd op een Yamaha xv 750 1981 omgebouwd naar leger model nu heb ik een flink probleem verleden jaar ben ik naar normandie gereden herdenking dday en daar met pech komen te staan startmotor stuk accu stuk helaas heb ik hem daar moeten laten staan en ben via een lift terug gekomen , maar heb hem een aantal weken later opgehaald met een geleende bus. nu heb ik een andere startmotor erop gezet en accu hij liep weer maar de spanning met laden loopt naar de 17.5 volt dat was het euvel dat mijn accu en startmotor zijn stuk gegaan , ik heb bij een motorzaak een nieuwe spanningsregelaar er op laten zetten en de dynamo is opnieuw gespoeld met koper of zo iets kosten 575 euro helaas tot mijn schrik laad ie nu nog steeds stationair rond de 13.6 volt als ik gas geef vliegt ie naar de 17.6 dus is niks veranderd , 575 euro weg maar het ergste is dat ik over 2 weken 3 juni weer naar Normandie wil wie o wie heeft er verstand van en wil mij helpen hoef natuurlijk niet voor niks maar ik weet het niet meer , wil heel heel graag 3 juni weer richting Normandie kan iemand mij helpen heb een aanhanger kan u kant op komen met de motor zou geweldig zijn als iemand de oplossing weet .

vriendelijke groet Barry van Vliet

Welkom op mf Barry.

Die motor zou ik terug brengen naar die motorzaak want ik heb een vermoeden dat je spanningsregelaar de geest gegeven heeft.
 
Welkom op mf Barry.

Die motor zou ik terug brengen naar die motorzaak want ik heb een vermoeden dat je spanningsregelaar de geest gegeven heeft.

Zullen we eerst even kijken uit welke onderdelen het laadsysteem bestaat? Best kans dat eea in de dynamo verwerkt is, en dat gelijkrichter en regelaar losse onderdelen zijn. Aannames....
 
Laatst bewerkt:
Waar je mee kan beginnen is zelf alle stekkerverbindingen in het laadcircuit grondig schoon maken en licht invetten met zuurvrije vaseline. Dan alle massa-verbindingen goed blank krabben, licht invetten en met tandveerringen weer vastzetten.

Je laadspanning mag dan te hoog zijn, je accu gaat kapot door droogkoken maar dat dan ook de startmotor de geest geeft vind ik raar.
 
Waar je mee kan beginnen is zelf alle stekkerverbindingen in het laadcircuit grondig schoon maken en licht invetten met zuurvrije vaseline. Dan alle massa-verbindingen goed blank krabben, licht invetten en met tandveerringen weer vastzetten.

Je laadspanning mag dan te hoog zijn, je accu gaat kapot door droogkoken maar dat dan ook de startmotor de geest geeft vind ik raar.

hij heeft bijna 600 euro betaald om zijn laadsysteem weer in orde te maken. Degene die dat geld gevangen heeft mag het oplossen als je het mij vraagt :X
 
beste mensen hartelijk dank voor de reacties ik ben ook met de motorzaak bezig deze hebben de dynamo weer door een ander bedrijf laten wikkelen en zijn met dat bedrijf ook in gesprek hoe dat kan , ik heb zelf geprobeerd met extra aarde draden aan te sluiten maar ook dat geeft geen verschil , het word dan ook weer zo een slepend verhaal en ik wil eigenlijk lekker rijden en 3 juni naar normandie het zal moeilijk gaan worden zal morgen eerst ook eens de stekker verbinding van spanningsregelaar naar accu gaan na kijken en schoonmaken wie weet bedankt voor de tip en weet iemand nog meer tips of weet iemand wie er eventueel naar zou willen kijken heel graag allemaal een heel fijne dag .
 
Barry, je zit vlak bij Dannys Motorservice, ik heb hem ontdekt als erg deskundig en behulpzaam. Mocht je in paniek raken meld je dan bij hem. Misschien is je startmotor wel niet kapot geweest want met een kapotte accu doet je startmotor het ook niet.
Mij lijkt het geen optie om naar dezelfde prutser toe te gaan omdat dat een slepende zaak wordt. dan ben jij niet op tijd in Arromanches (of ga je naar de Amerikanen in Saint Mere Eglise).
@ de techniekers hierboven: Zover ik weet zit er een aparte spanningsregelaar op.
 
Het is waarschijnlijk een standaard Yamaha opzetje volgens onderstaand plaatje... Lego volgens Yamaha. Dan ligt het voor de hand dat de spanningsregelaar kapot is. Je generator kan spanningen leveren tot wel 60 volt top-top. Misschien heb je een vliegwiel met permanente magneet, dan zitten er geen borstels in.

Die drie witte draden, die heb je ongetwijfeld in je handen gehad.

Ter bevestiging: Als je een generator hebt met drie witte draden kan je er zeker van zijn dat er iets met de spanningsregelaar aan de hand is

8f08ce7ae67bfbb323a68fb4412fac62.jpg
 
Laatst bewerkt:
XV750 1981

De dynamo:
yamaha-xv750-virago-1981-b-usa-generator_bigyau0896b-10_91ac.gif


De spanningsregelaar (nummer 9):
yamaha-xv750-virago-1981-b-usa-electrical-2_bigyau0896g-7_e27f.gif


Het is niet waarschijnlijk dat een starter defect raakt door een defecte dynamo. Of een defecte accu. Die starters kunnen wel wat hebben (hoewel de startkoppeling te wensen overlaat bij deze serie).

Gezien het feit dat de laadspanning stationair goed zit, en te hoog oploopt bij toeren, is de eerste verdachte de SR. En dat was dan dus ook al voor het herwikkelen van de dynamo.

Ween beetje motorzaak weet hoe eea te controleren, en het staat ook in de how to lijst hier. TS kan dit dus zelf eenvoudig nagaan.

Ik denk dat het de SR is.
 
Hier heb ik het juiste schema: mijn vermoeden van de generator met de 3 witte draden wordt hier bevestigd... ga er dus maar met een gerust hart vanuit dat de spanningsregelaar stuk is

scan0008.jpg


scan0009.jpg
 
Jan dat klopt. Maar we weten allemaal dat Yamaha niet voor ieder model alles opnieuw ontwerpt. Ik had er ook bijgezet dat het een standaardopzetje is

je hebt dynamo's en alternatoren. plaatjes van andere Yamaha's kunnen dus totaal niets ter zake doen. daarom dat het belangrijk is de juiste plaatjes te gebruiken, tenzij je zeker weet dat het hetzelfde systeem is, en dan vermeld je dat ook er bij
als je nog eens kijkt, zie je bv dat de XV nog een apparte diode-unit heeft, er kan dus verschil op zitten ;-)
 
Laatst bewerkt:
De diode unit heeft niet zo veel met de laadinrichting van doen, die is meer voor het schakelen van de lampen bij het starten en de controle over de vrijstand, jiffy en startknop.

Vanuit jouw stoel gezien: Kan jij beamen dat het de gelijkrichter/spanningsregelaar kan zijn?

Nog effe over die startmotor: Op het moment dat je motor 17 volt boordspanning op het systeem zet gebruik je nooit of te nimmer je startmotor want dan loopt-ie al... Pas op het moment dat de motor uit is ga je die startmotor gebruiken, en dat doe je met de accuspanning. Geloof me, een accu die je met overlading aan het slopen bent geeft echt niet meer dan 13 volt. En een startmotor kan makkelijk 17 volthebben, in de zin dat een startmotor eigenlijk een 8 volt motor is omdat de accuspanning in elkaar dondert wegens de enorme stroom die de startmotor trekt

Ik vermoed ook dat TS behoorlijk opgelicht is en dat zowel de startmotor en de generator nooit stuk zijn geweest
 
bedankt voor alle hulp super helaas ben ik zelf niet technisch genoeg om dit allemaal uit te vogelen en moet ik dan vd eens kijken bij Danny,s Motorservice wel tof van jullie dat iedereen zo reageert erg bedankt wie weet gaat het lukken voor 3 juni zal heerlijk zijn ik hou jullie op de hoogte en de tips zijn top .
 
hallo beste mensen even een update van mij ben vanavond in ter Aar geweest wat een een top gozer en monteur hij heeft alles doorgemeten en hij is er achter gekomen dat het toch de spanningsregelaar was ondanks dat deze nieuw was was deze kapot hij heeft er een andere opgezet en de draden keurig aangesloten en wat denk je super werkt perfect wat een top tip deze zaak Danny,s Motorservice geen gekloot gewoon een vakman , Rob RD bedankt voor de supertip inclusief spanningsregelaar 140 euro is hij gemaakt , dit gaat mijn vaste adres worden , en nog anderhalve week lekker richting Arromanches gelukkig kan niet wachten deze zaak een echte aanrader , beste motor liefhebbers allen bedankt voor het reageren .
groet Barry van Vliet .
 
Heb je een fotootje van je XV Barry?
Heb je er een soort "Liberator" van gemaakt?
Ik hoop volgend jaar af te reizen met de Lib want dan is het weer een lustrum.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er volhend jaar zeker bij. De bedoeling is om vanuit St. Mere Eglise te opereren. Je moet wel gelijk op 4 of 5 juni dit jaar reserveren, anders zit het vol. Foto wil ok ook wel zien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan