Werking toerenteller GSX 750 ES

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Goedenavond,

Ik heb deze vraag ook al eens in het Gsx Es topic geplaats maar kreeg daar geen antwoord. Vandaar mijn eigen topic.

Weet iemand hoe de toerenteller van een Gsx 750 es uit 1983 werkt? Ik kom er ook met het wphb niet helemaal uit. Als de motor niet belast is lijkt de teller perfect te werken. De wijzer loopt over het hele bereik, zoals je zou verwachten. Als ik echter rijd, komt de teller niet boven de 4000 toeren. De motor rijd zoals het hoort, alleen de toerenteller loopt niet mee op.

Kan iemand mij uitleggen hoe deze toerenteller werkt en waar ik zou kunnen beginnen met zoeken naar een oplossing?

De snelheidsmeter werkt overigens wel, maar die is mechanisch.
 
Ik kan hooguit bedenken dat het signaal van de ontsteking (wat zowel je bobines als toerenteller aanstuurt) te zwak wordt op hogere toeren, maar dan zou er in de ontsteker iets niet helemaal lekker moeten zitten en het lijkt me zo dat de bobines er eerder mee ophouden dan de toerenteller. Wellicht kun je eens proberen de signaaldraad van de andere bobine te pakken.

Volgens mij werken ze met het signaal van de ontsteker als een soort PWM signaal, en wekt dat een magnetisch veld op afhankelijk van de frequentie van het signaal. Dat magnetisch veld draait vervolgens de naald, en die naald wordt teruggedraaid door een veertje wat er bij zit. Meer toeren > hogere frequentie > sterker magnetisch veld > verdere uitslag. Je zou eens kunnen kijken of er bij dat veertje geen rommel zit.

Vaag probleem wel. Sowieso is die hele toerenteller aansturing een beetje wonky. De mijne heeft een third party teller, maar als ik daar de signaaldraad op aansluit dan werkt die hele bobine gewoon niet meer :+
 
Ik zat een tijdje geleden naar Wheeler Dealers te kijken daar hadden ze het zelfde probleem
het bleek een kwestie van de soldeerpunten opnieuw te solderen,volgens die knakker was
dat meestal het probleem bij tellers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Terug
Bovenaan Onderaan