Toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Ik heb een xrv 750 uit 1996, waarvan bij een opgewarmde motor het toerental op 2000 rpm blijft hangen en langzaam (ongeveer 45 seconden) terug zakt naar 1500 rpm. Het toerental is ook omlaag te krijgen door in een versnelling de koppeling op te laten komen. Bij gasgeven blijft het toerental weer hangen op 2000 rpm.

Persoonlijk vermoedt ik valse lucht. Dat ga ik morgen uitproberen met een bus remreiniger. Voordat ik mij vastbijt op valse lucht zou ik ook graag van jullie willen weten wat het nog meer kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt door een lek in de uitlaatpakking.

Op het internet kom ik van alles tegen m.b.t. valse lucht waardoor het voor mij juist onduidelijk wordt. Hoe ik het zie:

Valse lucht is lucht die onbedoeld (door een lek) aangezogen wordt en er voor zorgt dat de motor armer draait en dus een licht verhoogd (of onregelmatig/uitvallen) toerental krijgt. Wat voor mij onduidelijk is, is de plekken waarop deze valse lucht kan optreden.

Naar mijn idee zijn dat de volgende punten:

-pilot air jet
-pilot jet
-choke plunjer
-butterfly valve
-pilot mixture screw

-spruitstuk + alle aansluitende slangetjes en nippels

Er vanuitgaan dat mijn carburateur als volgt werkt:



Dus mijn vragen aan jullie:

-kloppen de plekken waarop de valse lucht aangezogen kan worden ?
-wat kan los van valse lucht voor een verhoogd toerental zorgen ?


IK zie graag jullie reactie tegemoet.
 
valse lucht is lucht die ergens aangezogen wordt en de motor in gaat zonder met benzine gemengd te zijn.
pilot air jet dus niet, daar komt sowieso allee lucht.
pilot jet sowieso niet, die bevindt zich compleet ondergedompeld in benzine. wordt er daar toch lucht aangezogen, heb je een benzine-toevoerprobleem.
pilot mixture screw kan, als ze zich aan de uitgaande (motor) kant van de carbu bevindt.

de rest kan wel.
 
Laatst bewerkt:
De oorzaak dat ie langzaam terugzakt is een arm mengsel. Dat kan komen door valse lucht, maar ook door een vuile carb of een gebrek aan onderhoud (lees: nooit afgesteld bij een beurt) of [vul maar in].
 
Laatst bewerkt:
Ik heb flink met remreiniger lopen spuiten. De inlaat rubbers moeten iig vervangen worden, maar ik kon niet duidelijk constateren of er ook valse lucht via de butterfly pakking naar binnen werd gezogen.

Ga wel even kijken wat er gebeurd met nieuwe rubbers voordat ik de carbs loshaal
 
Ik heb de inlaatrubbers vervangen en ik heb ze ook nog ingesmeerd met vloeibare pakking. Helaas reageert de motor alsnog op de remreiniger als ik in de buurt van de inlaat pakking spuit. Er is nou niet heel duidelijk te zeggen waar de valse lucht zit. Het lijkt wel of ik iets over het hoofd zie.

Wat denken jullie ?
 
als de remmenreiniger in de buurt van de inlaat komt zal je toerental ook stijgen... zijn de klachten minder geworden?

vloeibare pakking is hier alleen maar schadelijk!

Als je op de inlaatrubbers spuit moet het toerental niet stijgen toch ? dan is er sprake van valse lucht of bedoel je als je remreiniger in de buurt van de inlaat (waar de luchtfilter slang van het luchtfilter op de carb aansluit) bij de carb spuit dat dan het toerental verhoogd wordt, want dat is het geval natuurlijk :Y

Waarom is die vloeibare pakkinge schadelijk. Het zit alleen maar tussen de rubbers aan de motor kant. Er kan niks meer de carbs in worden gezogen lijkt mij of zie ik dat verkeerd ?

De klachten zijn gewoon hetzelfde gebleven
 
Laatst bewerkt:
hoeveel kilometers ?
heb het 1 keer voor gehad dat het gat in de carbu waar de gasklep-as door liep ovaal was uitgesleten, en langs daar valse lucht aanzoog.:')


De motor heeft bijna 95000 km gelopen. Hoe controleer ik dit ? is er een simpel truukje voor afdichten met kauwgom om de as ? _O- puur effe om te constateren dat dat het is, daarna alle pakkingen vervangen als dat nog kan dan. Moet het niet te ovaal zijn zodat een nieuwe pakking ook niet meer werkt |(
 
de originele inlaat rubber klemmen van: xrv, xlv, vt, ntv etc hebben een busje om de bout heen zitten, waardoor je ze niet strak vast kan zetten. Die busjes verwijder ik vaak. Verder moet je gewoon co stellen en synchroon stellen bij die dingen als ze wat ouder worden.
 
de originele inlaat rubber klemmen van: xrv, xlv, vt, ntv etc hebben een busje om de bout heen zitten, waardoor je ze niet strak vast kan zetten. Die busjes verwijder ik vaak. Verder moet je gewoon co stellen en synchroon stellen bij die dingen als ze wat ouder worden.

Ik heb de klemmen vervangen voor nieuwe (bij de gamma gekocht) die kan ik inderdaad strakker aan draaien.

Kan pas afstellen als de valse lucht verdwenen is toch ?
 
Daar ben ik het helemaal mee eens. Echter reageert de motor vrij snel als ik in de buurt van de inlaatspruitstukken spuit.

Ik heb bij japparts voor nieuwe inlaatspruitstukken al licht uitgedroogd waren en wat haarscheurtjes vertonen. Ze waren wel nieuw.

Het nieuwe setje ben ik ook niet erg blij mee die zijn ook al lichtelijk gescheurd op de naat. Ik denk dat het geen originele inlaatrubbers zijn. Weet iemand waar ik deze origineel kan kopen ?
 
Is dit moeilijk en hoe weet ik de maten van het nieuwe busje ?

afhankelijk van de diameter van het asje, een draaibank helpt wel.
binnen maat busje = diameter as
buitenmaat busje = diameter geboord gat
breedte = minimum dikte van metaal carbu, en max zo breed als je kwijt kan.
eventueel uitsteken deel aan de binnenkant mooi gelijk vijlen met behuizing

maar is je gat uitgesleten ?
 
Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Het is best wel wat werk om de carburateur los te halen van de motor en te demonteren. Wil eigenlijk niet aan de koppeling zitten tussen beide carbs i.v.m snchronisatie, heb niet zon meter.

Ik ben ook nog niet helemaal gerust op die nieuwe inlaatrubbers die tot 2 x toe al haarscheurtjes vertonen.

Ik moet dus echt even een goede dag/meerdere dagen om het allemaal te doen. Wil ook gewoon blijven rijden namelijk.

Zou je het met het oog moeten kunnen zijn dat het gat is uitgesleten ?

Sorry voor de vragen, maar heb hier nog niet zoveel ervaring mee
 
Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Het is best wel wat werk om de carburateur los te halen van de motor en te demonteren. Wil eigenlijk niet aan de koppeling zitten tussen beide carbs i.v.m snchronisatie, heb niet zon meter.

Ik ben ook nog niet helemaal gerust op die nieuwe inlaatrubbers die tot 2 x toe al haarscheurtjes vertonen.

Ik moet dus echt even een goede dag/meerdere dagen om het allemaal te doen. Wil ook gewoon blijven rijden namelijk.

Zou je het met het oog moeten kunnen zijn dat het gat is uitgesleten ?

Sorry voor de vragen, maar heb hier nog niet zoveel ervaring mee


Carbs eraf en erop... is een kwestie van oefenen. De eerste keer kostte me 2 uur, veel gevloek en koffie. Nu ben ik in 15 minuten klaar.

Waar woon je? Je kunt bij mij de carburateur wel komen afstellen.

Ik zou de nieuwr inlaatrubbers met haarscheurtjes terugsturen. Daar schiet je niet veel mee op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan