BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Hageltje nieuw in hippe kleuren met kekke motorspoilers is ie ook al vriendelijk geprijst.

T.z.t. mag ik de 25 dienstjaren jubileum bonus stukslaan op een nieuwe fiets. Van Karin. Wat een toppertje is die vrouw! Dat heugelijke moment is op zijn laatst december 2023 aan de orde (dan is het precies 25 jaar geleden dat ik het KLM Luchtvaartschool embleem op de pet wisselde voor het KLM embleem, pet inmiddels afgeschaft). Mocht ik het gevoel krijgen dat de Franschen een einde aan ons mooie bedrijf dreigen te gaan maken (hetgeen overigens niet aan de orde lijkt, uit betrouwbare bronnen vernomen dat we weliswaar "niet zonder Air France" kunnen, maar een faillissement van de Franse tak toch kunnen overleven...) dan doe ik een berichtje richting HR en help ik ze vriendelijk herinneren aan de welkom speech in december 1998 waarin mij werd medegedeeld dat dienstjubilea gevierd worden vanaf datum in dienst KLM Luchtvaartschool, 28 december 1992.... dus afgelopen december 25 jaar terug (maar die persoon van die speech leeft geloof ik inmiddels al enige tijd niet meer...en heeft waarschijnlijk zijn opvolger verzuimt te vermelden dat er nog wat volk rondloopt met dienstjaren uit vorige functie....).

Plan was tot voor kort om dan een hagelneue RT te bestellen in Speziahl uitvoering in het Planet Blue. En dan Sidney inruilen. Maar Sidney wordt met de week rap veel minder waard. En rijdt nog uitzonderlijk goed verder. En blijft bij mooi weer in de schuur. Tenzij voor een ritje met Karin hetgeen eigenlijk uitsluitend bij mooi weer plaatsvindt.

Is het bijna net zo duur of zelfs goedkoper om t.z.t. een hagelnieuwe RS te laten bouwen (bedoeling is bij de bouw aanwezig te zijn) en Sidney in de schuur te houden. Omdat de RS nieuw beduidend vriendelijker geprijst is als een RT nieuw...

Staan er wel 3 fietsen in het hok, dat dan weer wel. Maar wel gaaf voor de ritjes met zijn tweetjes, allebei een RS tot de beschikking. Enfin, het duurt allemaal nog ff. Dus tijd genoeg om te filosoferen. En tegen die tijd is de 150 pk VVT variant ook wel van de kinderziektes af. Beide fietsen dan maar eens voor een proefritje pakken.

Hoe lekker de oude RS ook is (heb destijds ook echt genoten van mijn R1150RS Single Spark), die we vorig jaar "Vers Van De Pers" bij Van Harten hebben gehaald is toch echt een toppertje. Schakelen gaat met de rit soepeler. Nog geen enkele keer in de Neutraal geschoten van 3 naar 2 met de Quick Shift. Heel incidenteel wel een "Blanco" aanduiding bij Quick Shift van 4 naar 5. Daarbij wel aandrijving maar geen indicatie. Dan ff de koppeling ingetrokken en zachtjes met de teentjes tot er een 5je verscheen. Zou met het geringe aantal kilometers te maken kunnen hebben: teller staat nog niet eens op 3.000 km. Maar daar wordt op dit moment goed aan gewerkt... Blokje loopt als een naaimachine (ik kan me indenken dat er mensen zijn die het juist weer teveel als een naaimachine vinden lopen en "karakter" gaan missen).

Karin is ondertussen ook een paar ritjes verder. Meestal had ik de fiets dan in "RAIN" gezet voor het vriendelijker karakter. Afgelopen rit was ik dat vergeten. Dat vermeldde ik haar wel over de intercom. Was niet erg zei ze. Totdat we bij het 4e stoplicht stonden. Bij het groen worden trok de fiets net ff te enthousiast op. "Jeroen, zet die RT aan de kant en zet mijn RS goed!". Meteen maar demootje gegeven van hoe dat werkt (stelt niet veel voor: knoppie "Mode" indrukken tot er "RAIN" boven "USER" staat).
 
Laatst bewerkt:
Kreeg fotootje door: Duitse MotorPlus heeft weer eens bandentestje gedaan.
2018052416435459-1e365825-ee30-49ea-9302-2bae1f184527-X3.jpg

Nu staat de Dunlop Roadsmart 3 weer op de eerste plek, ex equo weliswaar met de Pirelli Angel GT, maar toch. Vreemd, eerste test was die band nummer 2, die test daarna geloof gezakt naar nummer 5 en nu dan weer nummer 1? Ik ben net begonnen aan mijn 4e setje op de RT, kan niet zeggen dat er nu verschil zat tussen setjes 1, 2, 3 en 4.... Maar goed, in diezelfde test staat dat de banden qua kwaliteit heeeel dicht op elkaar zitten. En dat is al een paar jaar het geval.

In het blaadje van MotoPort staat een advertentie van een R1200RS, een grijs/zwarte uit 2015.
2018052416414724-dfe6616d-4f51-4284-8fd7-546692f60b2e-XL.jpg

"Met zijn brede en in hoogte verstelbare zadel". Ik heb iets gemist geloof ik? Want ik zit nu op een RS uit 2017 die geen verstelbaar zadel heeft. Maar dat zadel is precies hetzelfde als het zadel dat op RooS 1.0 zat uit bouwjaar 2015. En ook dat was niet in hoogte verstelbaar, althans, niet zonder eerst een uurtje of wat te gaan McGyveren in de schuur. De R1150RS en de 100RS en de R1200ST hebben wel allemaal een verstelbaar zadel. Zou de schrijver van die advertentie in de war zijn of weten ze gewoon niet heel precies wat ze nou verkopen??
 
Laatst bewerkt:
Dat in Motoplus was mij ook al opgevallen. Nou ja, als je 'm nieuw koopt kun je er eenmalig iets mee, maar dan houdt het ook op.

Mijn bestelde Touratech zadel was niet meer leverbaar, die van MrsTenCats gelukkig nog wel. Nu nog m'n geld terug en dat gaat nog langzamer dan de levering van het zadel. Touratech is niet meer wat het geweest is.

Komend weekend naar de Eifel, dan ga ik m'n nieuwe Wunderlich zadel verder uitproberen. Eerste indrukken zijn goed nadat ik 1e en 2e Pinksterdag samen 900 km heb gereden..
 
Laatst bewerkt:
Re: toerbandentest: ik heb vorig jaar gekozen voor Metzeler Roadtec 01 omdat ie "op nat" de meeste punten scoorde bij MotoPlus NL.

In de Duitse bandentest kun je zien dat de Roadtec 01 niet meer het beste presteert op dit punt.

Wellicht is het maar net hoe je de waardering doet en wellicht speelt persoonlijke voorkeur ook nog een rol.

Roelof.
 
Ik heb er inmiddels ruim 5300 km opzitten met de RS dus binnen afzienbare tijd zal de brommer nieuwe sloffen nodig hebben omdat ik de komende 4 dagen in de Eifel zit. De volgende grote tocht, de Supertoer half juni, zal ik dan niet meer op de huidige banden kunnen doen.

Voorlopig denk ik aan de Pirelli Angel GT.
 
Dit blad had ik met Pinksteren ook bij een tankstation aangeschaft. Ik ben ook al aan mijn derde Roadsmart III, althans achter. Voor heb ik een Conti Road Attack 3 gehad, toen een halfversleten Angel GT en nu een nieuwe Angel ST ( had ik nog liggen) en dat bevalt prima.
De bandentesten zijn deze keer gedaan op 1200 RS sen, dat zal ook wel invloed hebben en de levensduur speelde een grote rol ( plus dat die Road Smart na 3600 km beter leek dan nieuw) in de eindoverwinning. Het is wel leuk om te lezen dat ik dus al een poosje op de testwinnaars rondrijd en de ervaringen kan bevestigen, veel koud en nat etc en zeer weinig glibberen en prachtig strak onder stoom.
 
Laatst bewerkt:
Slijtage neem ik op de koop toe, en dan wordt de rangschikking toch wel anders. Nog steeds de Pirelli op 1, maar de Michelin stijgt naar de 2e plaats en de Dunlop komt dan op 3. Persoonlijk zou ik de Michelin weleens willen proberen.
 
Voor mij is slijtage ook niet zo'n punt, maar de regenscore des te meer. Ik had Michelin Pilot Road 4 af fabriek en heb er kort geleden Road 5's onder laten leggen. Bevallen erg goed, zowel op droge als natte wegen.

De PR4 zijn bij de 10.000 beurt gewisseld, hadden misschien nog 1000 km meegekund, maar had een trip naar het Thuringer Wald gepland, dus dan maar iets eerder gewisseld. We zullen zien hoelang de Road 5 het uithouden...
 
Hoi,

Ik kom me maar eens voorstellen in dit topic. scorpion-biker, in het echte leven toch wel Stefan genoemd :-).

Ik ga vanmiddag mijn nieuwe R1200 RS ophalen bij de dealer. Demomodel, rijk uitgerust met opties en nog geen 1000km gelopen. En (wat mij betreft) in de mooiste kleurstelling wit/blauw. Maar die heb ik wel meer gezien in dit topic *D

full



Ik rijd motor sinds 2004 (het jaar waarin ik 21 werd en gelukkig in een keer voor mijn A-rijbewijs kon gaan)
En eigenlijk alleen Honda motoren gereden, met uitzondering op een blauwe maandag een Yamaha FZ750 uit 1989.

  • Honda VFR750 RC36
  • Honda CBF1000
  • Yamaha FZ750
  • Honda NC750S
  • Honda VFR 800 Vtec

Ik rijd het hele jaar door, vooral veel woon-werk verkeer. En zo af en toe gewoon een lekker ritje rijden, al dan niet met mijn vrouw achterop.




Ten aanzien van de bandentest. Ik heb de afgelopen 10.000 km op de VFR de Pirelli Angel ST eronder gehad. En dat vind ik toch wel erg fijne banden. Goed gevoel en vertrouwen bij verschillende weertypes.
 
@Peter D; :} thx voor de tip om de achtervering op max te zetten en het schroefje naar links. Afgelopen Pinksteren tijdens een rondtochtje via Zuid-Limburg, Duitsland (stop nabij Trier), Luxemburg, Belgie, Frankrijk en via Belgie weer terug naar huis met mijn vrouw achterop ging het super! *O*

@de banden discussie: ik ben op Bridgestone begonnen op de 1100RS, maar dat vond ik helemaal niets. Ik ben snel overgestapt op de Michelins. En voor mij rijd dat perfect. Ik rijd zomer en winter en dan heeft de Michelin (PR3 achter en PR4 voor) de meeste grip onder alle omstandigheden.

De overstap heb ik vooral laten leiden door wat hier op het forum werd aangegeven, wat de verschillende merken zelf aangeven, wat in de verschillende tests stond en wat ze bij MSA zeiden. Omdat ik vaak in natte omstandigheden rijd en in de winter ook onder "gladde" omstandigheden (in de ochtend door de stad over bv tramrails), dan is de Michelin sneller "warm" en houdt deze sneller/meer de grip dan de Bridgestones. :]
 
Ik heb er inmiddels ruim 5300 km opzitten met de RS dus binnen afzienbare tijd zal de brommer nieuwe sloffen nodig hebben omdat ik de komende 4 dagen in de Eifel zit. De volgende grote tocht, de Supertoer half juni, zal ik dan niet meer op de huidige banden kunnen doen.

Voorlopig denk ik aan de Pirelli Angel GT.

Voor mij is slijtage ook niet zo'n punt, maar de regenscore des te meer. Ik had Michelin Pilot Road 4 af fabriek en heb er kort geleden Road 5's onder laten leggen. Bevallen erg goed, zowel op droge als natte wegen.

De PR4 zijn bij de 10.000 beurt gewisseld, hadden misschien nog 1000 km meegekund, maar had een trip naar het Thuringer Wald gepland, dus dan maar iets eerder gewisseld. We zullen zien hoelang de Road 5 het uithouden...

Huh.... Bij 5.300 km al nadenken over nieuwe sloffen? Bij 10k beurt sloffen wisselen? En ik was al tikje teleurgesteld dat ik bij de 60k beurt van Sidney het setje Roadsmart 3 geadviseerd werd te wisselen, die hadden er toen een kleine 16k opzitten. Afgezien van een setje BT23 die ik na 13k km al meeer dan zat was en een setje PR4 waar ik me niet lekker mee voelde na 16k, deed ik toch bijna 20 k met een band... OK, merendeel van mijn ritjes zijn niet zo spannend, over de snelweg naar het werk en weer terug. Maar het setje op Sidney heeft ook wel degelijk wat bochtig werk voor haar kiezen gehad, waaronder weekendje Eifel, weekendje Veluwe en nog zo wat tochtjes over dijkjes en dergelijke waarbij de valbeugeltjes nu en dan zachtjes het asfalt toucheerden...

Enfin, ik begrijp hier uit dat ik met 16k uit een setje rubber persen, tevreden moet zijn??

Het goede nieuws, al jaren, uit die testen is: echt slechte banden bestaan niet. Het heeft vooral met je persoonlijke voorkeur te maken. Ik wil bijvoorbeeld makkelijk kunnen sturen, maar bij koud weer ook grip. En bij nat ook. En de band mag best ff mee gaan. Da's grappig: volgens die test heeft de Roadsmart 3 eigenlijk "van alles wat". Slijtage kampioen schijnt de Michelin 5 te zijn. Ik heb de 5 dus nog niet geprobeerd. Was met de Pilot Road 2 en 3 best aardig tevreden. Met de Pilot Road 4 ook wel, tot de 14k, toen werd de band wat vijandig in nat weer op de bocht van de A9 naar de A2 (diezelfde bocht bekoelde destijds ook de liefde tussen de BT23 en mij). Maar de Roadsmart 3 heeft Sidney getransformeerd naar een veel handelbaarder fiets en de RS is helemaal belachelijk makkelijk te rijden op een setje RS3. Bij wijze van spreken over een postzegeltje te sturen...

Sowieso stijgt het enthousiasme over de 2017 RS. Richting de 3k hobbelend constateer ik dat ze nu al soepeler schakelt dan RooS 1.0, en daar was ik, afgezien van de overgang van 3 naar 2, al behoorlijk onder de indruk hoe fraai dat Quick Shift werkte. Maar RooS 2.0 heeft een nog betere bak en daarbij komt wellicht ook nog het "tombola" effect kijken want met een bak schijn je ook een beetje geluk te moeten hebben...

Van een andere orde: grasmaaier liep hondsberoerd, dacht dat ik er van dat geweldige Aspen spul in had gedaan, maar toch zwarte aanslag op de bougie. Toen op het internet wat geGoogled, kwam ik nb een oud onderwerp hier op het MF tegen (met een hoop hilariteit omdat het over een grasmaaier ging). Enfin, 1 van de dingen die ik er van heb opgestoken is dus dit: meer en meer benzines beschikken over een x-percentage Ethanol. Behalve dan BP Ultimate 98. Omdat ik niet 100% zeker was of ik afgelopen najaar het Aspen jerrycannetje niet met gewone 95 heb bijgevuld, net met een slangetje de oude benzine afgezogen/geheveld (bahh). Ultimate er in. Vers bougietje (ik had al eerder vandaag vers bougietje gedaan, maar die sloeg binnen de 2 minuten ook zwart uit en dat resulteerde weer in hondsberoerd lopen). Starten, soepel lopen.

Maar goed, onze fietsen moeten dus tegen dat ethanol gebeuren kunnen. Maar echt gerustgesteld ben ik niet na dit avontuur. Jammer dat het Ultimate sap zo verrot duur is. En dat Aspen goedje dan weer nog duurder...
 
Hoi,

Ik kom me maar eens voorstellen in dit topic. scorpion-biker, in het echte leven toch wel Stefan genoemd :-).

Ik ga vanmiddag mijn nieuwe R1200 RS ophalen bij de dealer. Demomodel, rijk uitgerust met opties en nog geen 1000km gelopen. En (wat mij betreft) in de mooiste kleurstelling wit/blauw. Maar die heb ik wel meer gezien in dit topic *D

[afbeelding]


Ik rijd motor sinds 2004 (het jaar waarin ik 21 werd en gelukkig in een keer voor mijn A-rijbewijs kon gaan)
En eigenlijk alleen Honda motoren gereden, met uitzondering op een blauwe maandag een Yamaha FZ750 uit 1989.

  • Honda VFR750 RC36
  • Honda CBF1000
  • Yamaha FZ750
  • Honda NC750S
  • Honda VFR 800 Vtec

Ik rijd het hele jaar door, vooral veel woon-werk verkeer. En zo af en toe gewoon een lekker ritje rijden, al dan niet met mijn vrouw achterop.




Hallo Stefan, gefeliciteerd met je RS! Leuk je hier te treffen. Vele heerlijke kilometers gewenst op de RS. Ik ben benieuwd hoe deze fiets je gaat bevallen in vergelijking met je VFR 800...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij rijden wij best binnen het betamelijke, altijd solo maar wel meestal met bagage. Toch hebben we met de 1200R, S, RT of RS nog nooit 10.000 km met een setje (tour)banden gehaald gehaald, met welk merk dan ook.
Zal wel komen omdat het voornamelijk pret kilometers zijn :]
 
Laatst bewerkt:
:W Dat is lang geleden!

Ik heb niet alles bijgelezen, maar als ik het bericht van Jeroen1969 bovenaan de pagina lees, is er betrekkelijk weinig veranderd... :+

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik mijn 1150RS verkocht en "inruilde" voor een Ford Fiesta. Die is al ruim 40k km verder (vandaar de inruil)...sindsdien heb ik ook geen motor meer gereden. Nog niet echt gemist eigenlijk....tot afgelopen vrijdag. Toen heb ik meegereden met de motortocht georganiseerd door een collega. We reden grofweg deze route van het werk en terug:
routebros.JPG


Ik heb nog steeds geen eigen motor, dus ik heb een motor geleend van de vriendin van een collega:
rebel.JPG

Een Honda Rebel 250 uit '89. Eerst was ik een beetje sceptisch en moest ik tamelijk wennen aan het (stuur)gedrag van dit choppertje (ook een eerste keer, chopperrijden). Toen ik eenmaal de smaak te pakken had heb ik ontzettend genoten van de 200 kilometer die we gereden hebben. Het gaat niet superhard, maar lekker binnendoor kom je goed mee en kun je toch lekker bochtjes pakken (met 1:30). Het heeft echt "m'n ogen geopend" en laten zien dat vermogen eigenlijk helemaal niet zo spannend is..ik heb echt constant met een glimlach rondgereden op 16 pk (maar dat chopperen laat ik voor wat het is)!

Ik had me voorgenomen nog geen motor aan te schaffen nu ik in dit stadse appartementje woon, maar ik betrap mezelf erop dat ik aan het kijken ben naar iets goedkoops en lichts (<1000 euro, <=500cc) voor de zomer... O-)

Groet,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
@jc600 ben benieuwd wat je gaat rijden..

ik heb nog wel een andere vraag.. Mijn R1100RS heeft geen temperatuurmeter.. opzich vind ik dat wel jammer Ik zie graag wat de motor doet.

Zijn er oplossingen om wel iets van motor temperatuur te meten (anders dan mijn blote hand op het motorblok te leggen :) )
 
Huh.... Bij 5.300 km al nadenken over nieuwe sloffen? Bij 10k beurt sloffen wisselen? En ik was al tikje teleurgesteld dat ik bij de 60k beurt van Sidney het setje Roadsmart 3 geadviseerd werd te wisselen, die hadden er toen een kleine 16k opzitten. Afgezien van een setje BT23 die ik na 13k km al meeer dan zat was en een setje PR4 waar ik me niet lekker mee voelde na 16k, deed ik toch bijna 20 k met een band... OK, merendeel van mijn ritjes zijn niet zo spannend, over de snelweg naar het werk en weer terug. Maar het setje op Sidney heeft ook wel degelijk wat bochtig werk voor haar kiezen gehad, waaronder weekendje Eifel, weekendje Veluwe en nog zo wat tochtjes over dijkjes en dergelijke waarbij de valbeugeltjes nu en dan zachtjes het asfalt toucheerden...

Enfin, ik begrijp hier uit dat ik met 16k uit een setje rubber persen, tevreden moet zijn??

:Y
Want 16K haal ik van z'n langzalzeleven niet. Op m'n sportmotoren, zoals de 120pk sterke Suzuki SV1000S was ik al blij met 6K op een setje Pilot Powers. De opvolger daarvan, een Honda VTR1000SP2 wist al helemaal raad met een paar sloffen (±4 à 5K), dus met 10K ben ik uiterst tevreden. Ik rij nu eenmaal voor m'n lol op zo'n ding en dat vermogen in zo'n RS is best wel lekker. BMW heeft 'm tenslotte niet voor niets bij de sportmotoren ingedeeld en zeker in z'n vaderland was het dit weekend weer heerlijk gummen.

We zijn een paar dagen verder en de teller staat inmiddels 6900km. Voor de start van de supertoer (half juni) komen er nog zo'n 1200 km bij dus dat kon wel eens krap worden. Ik ken ook het slijtage verloop van deze Metzelers niet, dus om dan de gok te nemen dat ze nog eens 3500 km meegaan, daar begin ik niet aan.

Ik had trouwens nu ook m'n nieuwe zadel gemonteerd en dat staat alleen al heel netjes terwijl de zit ook prima is. Wel een stuk steviger dan het origineel, maar zo hoort het in mijn ogen. Heb mij er prima op vermaakt, o.a. omdat je nu meer op de motor zit i.p.v. half weggezakt achter de tank. En over half weggezakt gesproken. MrsTenCats is ook erg tevreden met haar lage Touratech zadel. Mooi afgewerkt en voor haar een uitstekende zit.

His
2018-05-28 21.00.39.jpg


Her
2018-05-28 21.00.48.jpg


Minder insecten? Zie hier de oorzaak:
2018-05-28 21.01.02.jpg


Morgen maar eens wassen.
 
Laatst bewerkt:
Tja MrTenCats.... Dat de RS sportiever is dan zeg maar de R1200RT DOHC is mij ook wel opgevallen. En ik maak daar regelmatig dankbaar gebruik van. Mijn les zal zijn dat de Road Smart dus voor mij een hele goede keus is omdat er toch zo'n 16k verantwoord uit te persen zijn. BoxerTall had mij vooraf al gewaarschuwd dat ik met de combi Road Smart 3 en R1200RS vooral niet de verwachting moest hebben net zo makkelijk de 20k te kunnen gaan halen als met vorige setjes banden op Sidney. Enfin, Karin heeft het inmiddels ook als gegeven geaccepteerd.

V.w.b. je zadels, zien er keurig uit, mij zou de verleiding om dan het achterzadeltje "in dezelfde look" te versieren moeilijk te weerstaan blijken te zijn. Nou vindt ik de Touratech van MrsTenCats wat "natuurlijker" passen bij het OEM achterzadeltje, daar zou het mij wat minder snel gaan jeuken dan bij de Wunderlich, die ziet er toch duidelijk anders uit. Hoe die zit is uiteraard het meest belangrijk en ik kan me ook voorstellen dat het menigeen "zou jeuken" dat berijder zadel er net ff anders uitziet dan passagierszadel. Maar toch. Ongetwijfeld heeft Wunderlich een passende oplossing voor dit dilemma, maar zal het woord "passend" niet het eerste zijn wat in je op komt als het over de kosten van die oplossing zal gaan.... Gezien ook de in zwang zijnde bijnaam van deze accesoires fabrikant ook wel "Teuerlich" is....

Zelf heb ik nog geen problemen op zitvlak gebied ervaren met het standaard zadel van de RS, terwijl ik toch al een aantal keer letterlijk van 's ochtends vroeg (als in: na 9:00, niet te gek doen hè) tot 's avonds laat op heb gezeten. Dat ga ik voorlopig dan maar als zeer prettige bijkomstigheid ervaren.

Vwb de insecten, ook ik voel me schuldig dat ik bepaald niet meehelp aan de instandhouding van deze groep medeplaneet bewoners. En mij bekruipt het gevoel dat de interval tussen echt moeten gaan wassen omdat er door de koek insectenlijkjes nauwelijks meer nog wat te zien viel, wat ruimer geworden is. Er staat mij bij dat ik rond deze tijd van het jaar zo goed als na elke rit wel met de insecten remover aan de slag moest, nu kan ik wel een weekje redelijk verantwoord tuffen voordat ik in de weer moet.
 
Laatst bewerkt:
Leuk weer wat van je te lezen Naamgenoot 600! Die eerste post van mij was natuurlijk behoorlijk in een opwelling getikt, dat overkomt mij wel eens vaker. Beetje er voor schamen doe ik nu wel.... :$

Dat van die banden is tussentijds wel wat veranderd, bij een test tijdens jouw afwezigheid was de Dunlop Road Smart 3 ineens een flink end gezakt. Om dan nu "ineens" ex-equo op 1 te staan. Als je tussentijds niets gelezen had over dat onderwerp is er inderdaad weinig veranderd, behalve dan dat Michelin weer een nieuwe telg fabriceert.

Ik heb gelukkig uitsluitend last van luxe problemen. Beide fietsen doen het uitzonderlijk goed. De R1200RS met nieuwe variant bak doet het per rit dus beter. Gelukkig, dat gold n.l. niet voor de voorganger, daar zat een vervelend narigheidje in de bak verstopt. Kennelijk is dat er inmiddels door Van Harten uitgeprutst want het apparaat staat te koop. Die van Gerwin is ofwel nog bezig netjes gemaakt te worden (dan hebben ze bij VH weinig haast) danwel is inmiddels al van eigenaar veranderd. Ik denk het laatste want die van Gerwin (glk) was inmiddels een Van Harten Special geworden. En had een vlekkeloze bak. Ook een aantrekkelijke goodie die niet vanzelfsprekend blijkt bij de eerste lichting waterkokers.

Ik hoop dat het je gaat lukken om voor weinig een leuke fiets te vinden en dat we je binnenkort weer eens zien aanschuiven bij een altijd gezellige RS-forum rit!
 
Laatst bewerkt:
@jc600 ben benieuwd wat je gaat rijden..

ik heb nog wel een andere vraag.. Mijn R1100RS heeft geen temperatuurmeter.. opzich vind ik dat wel jammer Ik zie graag wat de motor doet.

Zijn er oplossingen om wel iets van motor temperatuur te meten (anders dan mijn blote hand op het motorblok te leggen :) )

Dan heb je een FID nodig (Fahrer Information Display); dat was toen een optie die je kon kiezen.
Nieuw niet te betalen; gebruikt wel, maar nog steeds rond de EUR 100,-

Wat je ook nog nodig hebt is een paneeltje van de (tophalf?) kuip waarin de uitsparing zit voor deze display.

Wellicht is je bekabeling reeds voorbereid, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

De temperatuur is dan de olietemperatuur en tevens heb de mogelijkheid voor uitlezing van de brandstofhoeveelheid. Het signaal daarvoor komt van een vlotter in de tank.

Dit artikel helpt wellicht ook: FID nachrüsten

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Kilometrage banden: ik doe zo rond de 15K km met een achterband en dan is de voorband ook niet ver van vervanging af.
Moet zeggen dat ik vrij veel duo rijd en daarom rustig rijd. De QS gebruik ik daarom weinig.

Bij de training in de Eifel afgelopen Hemelvaart weekend en waarbij ik solo reed, was de QS wel regelmatig in gebruik en ik denk dat ik wel wat rubber heb achtergelaten... :)

Roelof.
 
Leuk weer wat van je te lezen Naamgenoot 600! Die eerste post van mij was natuurlijk behoorlijk in een opwelling getikt, dat overkomt mij wel eens vaker. Beetje er voor schamen doe ik nu wel.... :$

Dat van die banden is tussentijds wel wat veranderd, bij een test tijdens jouw afwezigheid was de Dunlop Road Smart 3 ineens een flink end gezakt. Om dan nu "ineens" ex-equo op 1 te staan. Als je tussentijds niets gelezen had over dat onderwerp is er inderdaad weinig veranderd, behalve dan dat Michelin weer een nieuwe telg fabriceert.

Ik heb gelukkig uitsluitend last van luxe problemen. Beide fietsen doen het uitzonderlijk goed. De R1200RS met nieuwe variant bak doet het per rit dus beter. Gelukkig, dat gold n.l. niet voor de voorganger, daar zat een vervelend narigheidje in de bak verstopt. Kennelijk is dat er inmiddels door Van Harten uitgeprutst want het apparaat staat te koop. Die van Gerwin is ofwel nog bezig netjes gemaakt te worden (dan hebben ze bij VH weinig haast) danwel is inmiddels al van eigenaar veranderd. Ik denk het laatste want die van Gerwin (glk) was inmiddels een Van Harten Special geworden. En had een vlekkeloze bak. Ook een aantrekkelijke goodie die niet vanzelfsprekend blijkt bij de eerste lichting waterkokers.

Ik hoop dat het je gaat lukken om voor weinig een leuke fiets te vinden en dat we je binnenkort weer eens zien aanschuiven bij een altijd gezellige RS-forum rit!
Bedankt voor het warme welkom terug! Ik hoop ook snel weer eens aan te schuiven. Als iemand tips heeft voor een fietsje, altijd welkom! :)

Jeroen
 
en ik kan me ook voorstellen dat het menigeen "zou jeuken" dat berijder zadel er net ff anders uitziet dan passagierszadel. Maar toch. Ongetwijfeld heeft Wunderlich een passende oplossing voor dit dilemma, maar zal het woord "passend" niet het eerste zijn wat in je op komt als het over de kosten van die oplossing zal gaan.... Gezien ook de in zwang zijnde bijnaam van deze accesoires fabrikant ook wel "Teuerlich" is....

Ik heb er wel aan gedacht, maar alles gaat hier ook meteen x 2 terwijl er nooit iemand op zit. Beetje zonde want bij inruil komt het standaard zadel er weer op en deze gaat dan óf in de verkoop óf op een nieuwe, tenminste als BMW de boel tussentijds niet weer veranderd.
Voor het zicht kunnen we er wel aan wennen want het ding zit toch achter ons en wij zitten zelf bovenop de nieuwe. Niemand die het dan ziet. :P
 
V.w.b. je zadels, zien er keurig uit, mij zou de verleiding om dan het achterzadeltje "in dezelfde look" te versieren moeilijk te weerstaan blijken te zijn. Nou vindt ik de Touratech van MrsTenCats wat "natuurlijker" passen bij het OEM achterzadeltje, daar zou het mij wat minder snel gaan jeuken dan bij de Wunderlich, die ziet er toch duidelijk anders uit. Hoe die zit is uiteraard het meest belangrijk en ik kan me ook voorstellen dat het menigeen "zou jeuken" dat berijder zadel er net ff anders uitziet dan passagierszadel. Maar toch. Ongetwijfeld heeft Wunderlich een passende oplossing voor dit dilemma, maar zal het woord "passend" niet het eerste zijn wat in je op komt als het over de kosten van die oplossing zal gaan.... Gezien ook de in zwang zijnde bijnaam van deze accesoires fabrikant ook wel "Teuerlich" is....

Zelf heb ik nog geen problemen op zitvlak gebied ervaren met het standaard zadel van de RS, terwijl ik toch al een aantal keer letterlijk van 's ochtends vroeg (als in: na 9:00, niet te gek doen hè) tot 's avonds laat op heb gezeten. Dat ga ik voorlopig dan maar als zeer prettige bijkomstigheid ervaren.
Ik vond het standaard zadel ook niet slecht, maar het Wunderlich exemplaar zit zeker een stuk beter. Wat harder en wat hoger, dat komt goed uit met mijn lengte (1.93).

En €350 is inderdaad niet echt goedkoop, en om er dan nog €250 bij uit te geven voor het duo-zadel waar toch bijna altijd een (rol-) tas op zit als ik onderweg ben?

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan