Mooi Weer Rijden...

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.039
5.431
We zijn weer onderweg.

we = ikke, want ik ben geen groepsrijder.


Doel is ongeveer dit (plan dateert uit Feb/Maart)
Screen%2BShot%2B2018-04-17%2Bat%2B00.03.51.png

Eigenlijke route gaat iets anders, want week te laat vertrokken..

Zit nu net Noord van Poznan, te genieten vn een licht gerstnat (foto komt zo..)

verslag.. ja, maar afh van tijd+zin.
moet tussen door ook mn praatjes voor komende weken nog verzinnen en mooimaken.
Ben Vrijdagavond (gisteren) eindelijk vertrokken, week later dan geplanned.

Vandaag Haas-rep door Duitsland.
Gelukkig weinig Baustellen en redelijk verkeer.
Maar vnl Autobahn eh. dus gewoon Gassen.
1 leuk tussendoortje om even wat fotos te maken voor een bijzonder geval, maar verder toch beetje gaaaap.

Polen : de tweebaans op want hollander, dus wil geen tol betalen. Maar eigenlijk voornamelijk omdat Polen zo leuk rijden is. Zaterdag is het verkeer buiten de steden licht genoeg om lekker op te schieten, en ik geniet echt van de koekblikken die uitnodigend opzij gaan.

Heerlijk gereden. Eten komt er aan..
Fotos staan te laden..

Laten we dit vooral een "groene" rit maken. Windmolens in Duitsland..
42319944072_d9c81511c7_z.jpg


In NL willen we bomen kappen ?
In Duitsland laten ze de koekblikken bomen knuffelen..
28495248608_22e50665d7_z.jpg


En die bomen staan goed beschermd (straks even linkje naar het topic..)
41466140165_7a61f82994_z.jpg


En de belangrijkste foto, Nazdarovnje..
41466051225_178c873f8a_z.jpg


(hic)
 
Laatst bewerkt:
Joris leest weer mee :Y

Riga is overigens een fantastische stad.

ai no, ai no..
is niet mn 1e visit.
heb ook al twee city-tours gehad, singing revolution, art-nouveau, en 2 cats-on-roof..
Maar ik ga er met plezier weer heen.
hoewel het verkeer er knap vast kan zitten, zelfs voor n motorfiets.

ff zoeken..
2014, mn originele ST-tje voor St Peter (Verslag ergens alhier, 4yr gelden)
20140602_154153.jpg
 
Laatst bewerkt:
ai no, ai no..
is niet mn 1e visit.
heb ook al twee city-tours gehad, singing revolution, art-nouveau, en 2 cats-on-roof..
Maar ik ga er met plezier weer heen.
hoewel het verkeer er knap vast kan zitten, zelfs voor n motorfiets.

ff zoeken..
2014, mn originele ST-tje voor St Peter (Verslag ergens alhier, 4yr gelden)
[afbeelding]

Ook ik ga nog eens terug, vorige keer kwam ik vanaf de Noordkaap, volgende keer via Gdansk/Kralingrad denk ik.

Geniet van je biertje en de camping, ik geniet mee door mee te lezen :Y
 
Paar jaar terug door de avondspits van Riga, met 30 graden. Was bepaald geen aanrader... Wel een hele mooie stad inderdaad!

Ik volg ook weer, voorzichtige reis gewenst!
 
Laatst bewerkt:
update 27 Mei.

Leker relaxed door landelijk Polen.
Alleen bij Gdansk en Sopot even druk.
Net te laat in hotel voor start F1.

Rijden in landelijk polen, heb ik vaker gezegd, Gaat Prima.
Tweebaans.
Tolerant verkeer. Men gaat makkelijk aan de kant.
Meeste wegen van voldoende kwalieit.
Geen brilliant bochtenwerk, maar wel af en toe leuk draaien.
Voor echte bochten moet je naar zuid-polen, Czech republic en Slovakia.

Veel motorrijders op een mooie Zondag.
Jakkerende jeugd op jankende supersports (oppassen... die inhalen alles+overal)
Breed Grijzende Opa's (vaak met oma achterop) op ploffers.
Iedereen Zwaait, vaak met opgeheven, open hand.

Even wat fotos..
De supermarkten in polen zijn,

Of dronken bijen,
40578435800_24ae27d041_b.jpg


of Dinos
42337160292_983e4c3199_b.jpg


Moest hier om grinniken..
28513161348_2d1b10634c_b.jpg


En je eindigd toch met een biertje aan het zwembad..
41489417605_4c46cac9f2_z.jpg


Ach, te lui om veel te typen.
hier is de link naar de trip.
RDD BgOUG and RoOUG tour spring 2018
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het niet heel goed zien om te beoordelen Piet, maar je antwoord op de volgende vraag schept hoop ik helderheid: is het bij dat ene biertje gebleven? ;)
 
Met dat uitzicht / gezelschap had ik er nog wel een paar gedronken. :Y
 
Ik kan het niet heel goed zien om te beoordelen Piet, maar je antwoord op de volgende vraag schept hoop ik helderheid: is het bij dat ene biertje gebleven? ;)

Nog wel. Was de welcome voucher. Straks nog even naar de bar, als ik tenminste niet in slaap sukkel achter de laptop.
 
Leuk Piet! Flinke reis zo te zien.
Moest je ook niet even dat zwembad in om... euh... af te spoelen? Die dames kijken je kant op alsof ze willen dat je er heel rap bij komt. ;)
 
Da's een flinke trip.

Even een vraag, gewoon uit interesse (en wellicht toch nog een ongevraagd advies)

Is er een reden waarom je twee keer over dezelfde weg door Hongarije gaat, en Bosnië- Herzegovina en Kroatië (letterlijk) links laat liggen?

Een paar jaar geleden heb ik zelf de zuidelijke helft van je reis zelf ook gemaakt. wij vonden Hongarije oersaai en enorm slechte wegen. Wij zijn toen via Bosnië- Herzegovina en Kroatië naar Slovenië gereden en dat was echt enorm gaaf.


De kustweg in Kroatië lijkt wel een circuit van een paar honderd kilometer. Wij zaten daar in het vroege voorjaar en reden er ongeveer alleen op. Ik kan me voorstellen dat je daar in het hoogseizoen niet wil zijn, dan is het waarschijnlijk een file van caravans en campers. Als je wil kan ik je nog wel wat routes mailen. wij rijden overigens ALLES binnendoor.

Maar goed; veel veilige kilometers gewenst en kom goed thuis! Vrijdag mag ik zelf weer op pad.....
 
Maandag.

Fan Tas Tisch gereden door noord-Polen.
41511059785_fe34a7c2f9_z.jpg


28540373688_82c7cb1504_z.jpg

Merk op dat de bomen hier nog zonder knuffel-vangrail staan.

De Via Baltica is nog steeds lekker gassen om de vrachtwaggels heen.

Wel, heeft Lithuania nu een geribbelde en roodgekleurde middenberm.
Beter dan bv Dammenroute met die kloterige steentjes, maar toch wat irritant bij inhalen.
Niet leuk voor motoren.

En af en toe 30km bordjes bij gelijkvloerse kruisingen.
met dan ook een Stevige plastic drempel die vrijwel overal stukgereden is
en waar je sowieso als motard gewoon omheen kan (langs het randje)
Het begin van het einde ?

nah, men is de via-baltica al 4-baans snelweg aan het maken. dan wordtie wel heeel recht en saai...
Die weg is trouwens op Maandag, om 1900 gewoon twee lange convooien van opleggers...
Suwalki (polen) stond gewoon muur en muurvast met die 40tonners.
ze zijn daar met een ringweg bezig. hoog tijd.

BnB bij Kaunas, bekend plekje.
lekker eten vlakbij.
42413941271_2815a42e78_z.jpg


En dan schiet iemand een conf-call in voor 2200.. Zucht

Het was zo mooi
 
Laatst bewerkt:
Da's een flinke trip.

Even een vraag, gewoon uit interesse (en wellicht toch nog een ongevraagd advies)

Is er een reden waarom je twee keer over dezelfde weg door Hongarije gaat, en Bosnië- Herzegovina en Kroatië (letterlijk) links laat liggen?

Een paar jaar geleden heb ik zelf de zuidelijke helft van je reis zelf ook gemaakt. wij vonden Hongarije oersaai en enorm slechte wegen. Wij zijn toen via Bosnië- Herzegovina en Kroatië naar Slovenië gereden en dat was echt enorm gaaf.


De kustweg in Kroatië lijkt wel een circuit van een paar honderd kilometer. Wij zaten daar in het vroege voorjaar en reden er ongeveer alleen op. Ik kan me voorstellen dat je daar in het hoogseizoen niet wil zijn, dan is het waarschijnlijk een file van caravans en campers. Als je wil kan ik je nog wel wat routes mailen. wij rijden overigens ALLES binnendoor.

Maar goed; veel veilige kilometers gewenst en kom goed thuis! Vrijdag mag ik zelf weer op pad.....

Dat kaartje is de google-generate route.
Afhankelijk van tijd+collegas bepaal ik de exacte route. er is nog veel mogelijk
Wellicht door central/east Romania, woont verre kennis bij Brasov.
Graag nog eens lang de iron-gates, op terugweg van Bucharest naar Belgardo.
Wellicht ook bezoekje ergens platteland Serbia, zomerhuis collega, dan doorsteek door Bosnia.
Croatia-Coast staat op verlanglijst (die wind een voelen, ooit met koelblik geweest, best sterk!)
Moet/Wil/Kan langs in Lubljana en Kranj - maar moet ook "op tijd terug naar R-dam". tijd-tijd-tijd...luxe probleem..
 
Leuk Piet! Flinke reis zo te zien.
Moest je ook niet even dat zwembad in om... euh... af te spoelen? Die dames kijken je kant op alsof ze willen dat je er heel rap bij komt. ;)

is verhaal voor over biertje.
Lifeguard...
fotos niet op FB, en niet location-tagged please..
 
Laatst bewerkt:
Latvia bij 29C..

Prima Rijden als het rijdt..
Aanbevolen motor-land, geen twijfel. In de zomer dan.

Maar Vandaag:
Heel veel roadworks op de Via Baltica.
en een WWII bomb in Bauska.
Giga Omleiding met nog veel meer road works (hele stukken 1-baans gravel met 20min stoplichten..)
Warm. Heel veel tijd. Warm.
Riga City ook weer veel te vol/druk/stil, en guess what: Road Works.. Nog Keert flink fout gerden.
Veel te laat op bestemming.

Dat Was't wel.
tot over paar dgn. Vrijdag rijden we weer.
 
Mooi. We Rijden Weer.

Vanochtend de laatste werk-collega bij ontbijt lomp afgewimpeld na 10min "verkoop van zijn idee".

Latvia en Lithuania, over een route Westelijk van de Via Baltia: Geen enkel Roadwork gehad.
Heerlijk.

Bos, Moeras, en veel Landbouw.
Als boerenzoon gaat je hart dan open. Flevopolder, maar dan natuurlijker, en groter.
En midden in het groeiseizoen: Mooi.

Waarschijnlijk zit er wel wat trieste geschiedenis vanwege de collectivisatie onder de sovjets, moet ik eens navragen. Maar toch: Mooi landschap. Ik meende te stoppen in een dorpje en te informeren of er niet toevallig een leuke boerendochter rondliep...

Wegen: OK, soms wat pokdalig, maar goed te doen
Dingetje in Lithuania: slecht aangegeven speed-bumps. Oppassen.
(vorig jaar ook al foto van gemaakt)

Bij Mariampole weer aansluiten aan de Via Baltica: Twee rijen Vrachtwaggels, maar gelukkig kan en mag je er voorbij.
Niet lang meer: de middenberm is al wat aggressiever. Had ik votootje van moeten doen..

Werk: telefoon gehad onderweg, Moet Maandag even een goede wifi regelen. Heb al bij Roemeens/Engelse kennis geinformeerd. gaat wel lukken. Romania is beetje riskant, want kan errug langzaam gaan. Of anders maar Via Belgrado: allemaal Autobahn, aldaar betrouwbaar hoteladres met brilliante wifi, en meer tijd om te werken. Even aanzien.

Fuelcards: ondanks belofte werkt de fuelcard nog neit bij alle beloofde stations. detail,maar beetje balen. heb 2x mn pin ingevoerd, maar geen betaling?? volgende week nauwkeurig checken, en even over klagen.

2e helft vd dag was wel loeiheet. niet genoeg schaduw.
Wat helpt: je drinkwater over je jas.. en in de doorwaai-gaten spuiten.
Koelt bij rijwind lekker af.
niets cool-vest, gewoon zelf doen.

Weinig fotostops gedaan, maar wel lekker opgeschoten.

Toch nog wat nodeloos gejakkerd, leuke anecdote: Motor is beter dan Vliegtuig.
Poolse collega moest om 0400 uit bed (kon dus gisteren niet zoveel drinken als-tie wilde), had samen met een duitser een vroege vlucht. En dan zou hij op zijn motor naar een of ander event in Lublin gaan..
Mooi excuus om nog eens stoer handen te schudden over een biertje in Lublin, als dat kon.
Ikke dus straf doorzitten, ook in gloeiende hitten, en om strak 1900 in Lublin..
Maar hij: meerdere vluchten cancelled. en is ie pas om 1700 in Warsaw geland.
Weet niet zeker of hij nog (in koekblik) naar Lublin onderweg is.. heb m afgeraden nog te reizen (heeft niet geslapen)
Maar nu zit ik straks dus wel alleen aan het witbier.
En ik weet nu al: ik val zodirect in slaap.

Mijn favoriete foto van vandaag:
42495469621_bd269d3379_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Notities, straks even uitwerken.

Poland op Zaterdag: redelijk druk, maar altijd leuk rijden.

gisteren handschoen verloren (dont ask) dus even langs motor-kleding zaak. Handschoenen, Vizier+Pinlock, Bagagespin. En Coffee..

In Rzeszow ook nog bij tanken twee HDs (ouder dan ik, in tshirts, ...). korte groet.
Die mannen filteren wel naar voren bij stoplicht, maken Vreselijk lawaai (pot-Pot-Pot-KrraaaAAAkk-PotPot..), maar komen vrijwel niet van de plaats (terwijl zo'n ding toch TORQUE heeft...). Gaan ook heel voorzichtig door de bocht.

Ingehaald vlak voor grens: blinked-zwarte russische Mercedes SUV met 4 man erin.
Blijkt daar vlak voor een zwarte Bently te rijden, met 1 man. Ik vond het gat al wat kleintjes...
Zat ik toch paar honderd meter klem tussen de VIP (wie oh wie?) en zijn lijfwachten... Snel verder.

Slovakia in: mooie route.
Hele tijd mooie bliksems aan de horizon, tot uiteindelijk toch de wolkbreuk neerkomt.
Ben maar even in bushok gedoken. 1e bui ging snel over, maar later volgden er meer, ben uiteindelijk flink nat geregend (want t lui om die regenjas aan te doen, en die fluttert zo..)
AccuWeather heeft een Flash-Fooding-Risk waarschuwing uit. Toe maar...
Inderdaad vanmiddag door een dorpje waar de auto voor me plotseling twee gordijnen optrok.
Pfoei, moest ik maar doorheen (remmen en afstappen is dan ook zo raar...).
Best gaaf maar niet erg droog aan je voeten.

Foto van de dag: Schuilen in bushok in Slovakia (je bent toch mooi weer rijder eh)
42517433261_768bc48077_b.jpg


Rijden algemeen: Slovakia en Poland (en Baltics, en rest van oost europa) : Lekker relaxed. Koekblikken gaan aan de kant. Wegen zijn breed, middenbermen en verdrijvingsvlakken zijn nog vlak... Lekker...
(levensgevaarlijk voor fietsers, maar als motorrijder vind ik dit toch een verademing vergelijken met de betutteling in NL en D, je kan hier nog gewoon rijden... en je zit niet van Haamstede tot Europoort klem achter een Vrachtwaggel of Caravan..)

Slovakia lijkt wat leger dan polen, minder bebouwing en veel minder verkeer. Goede wegen. Lekker veel flauwe bochten.
Op Zaterdag (en morgen zondag) heel veel voortkabbelende fun-motor-rijders, allemaal met 3 of 5 lampen, en vrolijk zwaaiend. Soms praatje, maar minder dan je denkt. Spreken vaak matig engels/duits. Wel gezellig.

Zit nu op te warmen in een spa-place. Staan nog twee motoren op de parking, maar nog niet gezien van wie.

update: de ene motorrijder (+vrouw) produceert chocolade, met ingredienten uit Holland) en de andere (+vrouw) produceert Vensterframes en meubels met lokaal hout (en heeft een grote klant in Nieuwegein). Doen alleen dagtochtjes, want vrouw mee.. (klinkt bekend)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gelukkig minder regen.

Ochtend ging heel vlot, Middag wat rustiger gedaan.

Klacht vd dag: water en handschoenen...
ook de goede gore-tex van IXS zijn af en toe nat vanbinnen, en dan komt de voering los.

Vraag aan de ervaren doorrijders: Wat is een Regenvaste handschoen?
hij hoeft niet eens meer waterDICHT te zijn, want alle handschoenen worden een keer nat.. al is het maar van inloop.
en opdrogen duurt lang, lang, lang.
in die tijd gaat uit+aantrekken dus moeizaam.. en de voering komt mee.
Maar het zou wel lekker zijn als een handschoen waterVAST was, e.g. Niet Stuk Gaat van Water..

Bij natte handschoenen uittrekken komen vroeg of laat de voeringen mee, en dan is-tie Stuk...
Anyway, kleinigheid.. maar wel ergerlijk. en prijzig (Held en IXS, altijd 75-200 range, zucht....)
Volgend set zomerhandschoenen koop ik dus dirt-cheap aftermarket..
uiteindelijk ga je bij warm weer + regen gewoon met blote handen rijden.
zal daar tzt maar eens een zoek op doen c.q. een topic voor openen.

Meestentijds mooi-weer-rijders-weer, en door slim kijken en sprinten de ergste onweders kunnen ontwijken.
Wel paar keer goed nat geregend, maar de regenjas niet aangehad.
Jas kan wat hebben en waait wel droog..
(regenbroek wel keer of 3 aan/uit, raak je ook kriegel van, maar bij warm weer is-tie nogal warm...)


Ochtend: Klein staartje Slovakia: matige weg, maar erg rustig.

Hongarije: ok 2baans, en brilliante (nu nieuwe) autobahnen.
Na tanken Budapest een traject van 169km gedaan met gemiddelde snelheid van 151 km/h..
verbruik was 7.1L/100. ongewoon veel...
27668990817_d36fbeef73_z.jpg

Bij tanken in Szeged had ik 183km met gemiddeld 141km/h. ook soort van record.
Nog nooit zo snel een tank naar de reserve-lamp-aan gereden.

Grensovergang: op Autobahn stond 3km rood op Google,
dus alternatief gedaan via Tompa en Subotica. Had ik geluk mee (ga ik vaker proberen)
Zuidelijke richting: was ik de enige.. hehehe.
de Vrouwelijke Servische douane heeft mn paspoort heeeel goed bekeken (zij had niets te doen, maar..)
In noordelijke richting stond plots een joekel van een file ????
en dat voor een grensovergang in een dorpje.. Sterkte mensen.

Vojvodina. Op tijd, en Zodoende vanmiddag lekere coffee gedronken en nog wat 2-baans wegen gedaan.
Is toch veeeel leuker, zelfs door vlak Vojvodina.

Lekker rustig, Wel: Twee speed-traps, Veel Geluk mee gehad. Oppassen dus.
Zondagmiddag??.. 2x een aantal pechvogels naast een politie-met-radar zien staan.
Veelal met slechte body-language aan de telefoon op zoek naar een grote oom of anderszins hulp...
Balen voor hun.
(is volgens servische kennissen iets met "end of month.. salaries.. enzo).

foto vd dag: landbouwland in Vojvodina
28666186228_cb403a94d8_z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klacht vd dag: water en handschoenen...
ook de goede gore-tex van IXS zijn af en toe nat vanbinnen, en dan komt de voering los.

Vraag aan de ervaren doorrijders: Wat is een Regenvaste handschoen?
Mijn ervaring is dat goretex (lang) waterdicht blijft.
Vervelend vind ik dan wel dat handschoenen volzuigen met water. Heel zompig dus. :X

Voor effe een buitje zijn de goretex-en prima.
Maar als het flink gaat doorregenen, heb ik nu regen-over-handschoenen. Ca €10
Ziet er onbenullig uit, maar is wel effectief! Na een hele dag hoosweer alles droog! :t

Ik heb ook wel eens plastic zakjes over de handschoenen gedaan.
Het is de keus tussen droge handen of een sukkel die er een beetje dom om lacht.
Voor nood werkt dat heel goed. Ziet er nog meer onbenullig uit. Who cares?

Eigenlijk is alle regenkleding helemaal niks. Maar als je na 1 volle dag regen helemaal droog bent gebleven, kijk je er anders tegenaan! Ik prijs nog steeds de dag dat ik mijn flut-laarzen heb vervangen door Daytona's. NOOIT meer natte voeten!
 
Laatst bewerkt:
Daytona's : check.
en blijven lang droog... maar ook niet helemaal.
de zolen zijn vernieuwd a 65E. goede service.
foto nodig: linkerlaars lekt nu, stiksel van de versteviging voor versnellingspookje slijt los (100K++ km).

Regen-over-Handschoenen: ga ik opzoeken. is wel weer extra item, en extra aan/af/aan/af/aan... gedoe.

Regenkleding algemeen: mijn IXS regenbroek en regenjas voldoen redelijk. klein opgerold altijd in topcase.
Flutter veroozaakt scheuren op naden - ductape helpt.
Lekken via hals is probleem - heel goed oppassen. heel nauwkeurig sluiten, en dikke sjaal.
Lekken via volgezogen handschoen blijft groot probleem.

en de oorspronkelijke vraag blijft: Welke handschoen gaat Niet Stuk als-tie volgezogen is.. ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan