oliefilter muurvast

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.440
134
Zojuist geprobeerd de oliefilter van mijn suzuki gsx-r750 '07 los te draaien. Alleen nu lukt dit totaal niet.

Heb zo'n speciale tang, maar daarmee werd de filter voor de helft ingedeukt. Vervolgens heb ik een schroevendraaier door het filter heengetikt en geprobeerd rond te draaien. Dit resulteerde in een gat van boven naar beneden. Kortom, dat filter is niet los te krijgen :X

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om dat filter van boven naar beneden los te knippen zodat de druk op het schroefdraad minder wordt. Of helemaal los te knippen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het vervolgens nog makkelijk het restant los te draaien van het schroefdraad?
 
Pff ik snap dat geram met schroevendraaiers nooit...
1 x een oliefiltersleuteltje (à eurootje of 8) in huis halen en nooit meer gezeik.

Alleen deze opmerking geeft al aan dat je een hele bescheiden sleutelgeschiedenis hebt, of aan een heel beperkt aantal type"s hebt gesleuteld...

Ik heb denk ik 8 verschillende oliefiltersleutels, en sta nog regelmatig met mijn handen in het haar hoe die no weer los moet...vooral als je ook aan auto's sleutelt, daar kunnen ze op de meest vreemde plaatsen zitten, tussen assen, dynamo's koelers en weet ik al niet wat
 
Wat ik vreemd vind is dat WD-40 altijd maar wordt afgedaan als minderwaardig middel t.o.v. bijvoorbeeld IMAL. Ik sta dagelijks in een werkplaats voor mijn brood aan motoren te sleutelen, en kom dus ook genoeg vastgerotte bouten tegen. In mijn ervaring werkt IMAL niet beter dan WD, ze doen allebei hetzelfde. Ik moet er wel bijzeggen dat ik als professional niet de luxe heb om iets bijvoorbeeld een dag in de IMAL te laten staan. Als het niet losgaat is het warmstoken, WD/IMAL ertussen, loswrikken, weer warmstoken etc.

Als het dan nog niet losgaat slijp ik de kop eraf en tap ik gewoon nieuw schroefdraad.

Wat betreft het oliefilter van TS zou ik een passende tang op de aansluiting van het oliefilter zetten, en anders de aansluiting aan de binnenzijde losslijpen/slaan van de schroefdraadbus.

Ik raad iedereen JB80 aan. Dit lost de roest al op voor dat het uit de bus is. Verbazingwekkend spul.

Overigens zet ik de oliefiltertang (indien mijn doppen niet passen) op de buitenste rand. Daar is het ding t sterkst.
 
Laatst bewerkt:
Alleen deze opmerking geeft al aan dat je een hele bescheiden sleutelgeschiedenis hebt, of aan een heel beperkt aantal type"s hebt gesleuteld...

Ik heb denk ik 8 verschillende oliefiltersleutels, en sta nog regelmatig met mijn handen in het haar hoe die no weer los moet...vooral als je ook aan auto's sleutelt, daar kunnen ze op de meest vreemde plaatsen zitten, tussen assen, dynamo's koelers en weet ik al niet wat


Probeer eens een 2003 audi a4 .. benzine..
Hulpstukken !!! ... en een beetje geluk..
 
Alleen deze opmerking geeft al aan dat je een hele bescheiden sleutelgeschiedenis hebt, of aan een heel beperkt aantal type"s hebt gesleuteld...

Ik heb denk ik 8 verschillende oliefiltersleutels, en sta nog regelmatig met mijn handen in het haar hoe die no weer los moet...vooral als je ook aan auto's sleutelt, daar kunnen ze op de meest vreemde plaatsen zitten, tussen assen, dynamo's koelers en weet ik al niet wat
Klopt, ik heb zelf inderdaad een bescheiden sleutelgeschiedenis. Daarom vraag ik voordat ik iets doe nog wel eens advies aan mensen die meer ervaring hebben. Deze mensen hebben mij altijd geadviseerd (en dus ook toen ik voor de eerste keer een oliefilter ging vervangen) er goed gereedschap bij te halen.

Meer verhalen gehoord van mensen waarbij de schroevendraaier-methode niet werkte (draaide het hele ding aan gort en zie dan met een tang op de lastige plek het nog maar los te krijgen) en spijt hadden dat ze geen passende sleutel hadden gekocht dan andersom.

En het heeft bij mij ook altijd top gewerkt.

Heb je 3 verschillende motorfietsen (waar 3 verschillende oliefilters op zitten), haal je toch 3 oliefiltersleutels.. of zo'n sleutel met zo'n ketting, zoals al eerder genoemd.

Bij mijn huidige motor ('95 Bandit) zit dat ding zo tussen de uitlaatbochten dat het best moeilijk te bereiken is inderdaad, laat staan dat je ruimte hebt een schroevendraaier erdoor te rammen..

Vandaar mijn bescheiden advies O-)
 
Pff ik snap dat geram met schroevendraaiers nooit...
1 x een oliefiltersleuteltje (à eurootje of 8) in huis halen en nooit meer gezeik.
Met drie maten oliefilterdop kun je ong 90% van de motorfietsen de baas (als t niet meer is).
Die heb ik dan ook.

Daarnaast nog de variabele versies, van ketting tot rubber band, tang-ding-iets en een draaiklem met drie pootjes. En die gebruik ik dus nooit.

Het is bij mij of een dop, of een grote versie van de waterpomptang. En enkel in uitzonderlijke situaties komt de schroevendraaier door blik heen rammen methode voor.

Voor auto's kun je een assortiment in een koffertje kopen, qua maten filterdop.

Voor motoren heb je vaak aan 2 modellen, soms drie, voldoende voor het grootste deel van de gebruikte filters.
 
Klopt, ik heb zelf inderdaad een bescheiden sleutelgeschiedenis. Daarom vraag ik voordat ik iets doe nog wel eens advies aan mensen die meer ervaring hebben. Deze mensen hebben mij altijd geadviseerd (en dus ook toen ik voor de eerste keer een oliefilter ging vervangen) er goed gereedschap bij te halen.

Meer verhalen gehoord van mensen waarbij de schroevendraaier-methode niet werkte (draaide het hele ding aan gort en zie dan met een tang op de lastige plek het nog maar los te krijgen) en spijt hadden dat ze geen passende sleutel hadden gekocht dan andersom.

En het heeft bij mij ook altijd top gewerkt.

Heb je 3 verschillende motorfietsen (waar 3 verschillende oliefilters op zitten), haal je toch 3 oliefiltersleutels.. of zo'n sleutel met zo'n ketting, zoals al eerder genoemd.

Bij mijn huidige motor ('95 Bandit) zit dat ding zo tussen de uitlaatbochten dat het best moeilijk te bereiken is inderdaad, laat staan dat je ruimte hebt een schroevendraaier erdoor te rammen..

Vandaar mijn bescheiden advies O-)

Tja een advies geven voor normale omstandigheden is leuk, maar daar komen de meeste vragen niet van...
Het gaat juist om de momenten dat standaard gereedschap of hulpmiddelen niet meer werken, hoe lossen we dat op...
en dan heb je niets meer aan een mooi passende orginele sleutel of dop
 
Toch heeft de TS zijn oliefilter eerst weten te verkloten (in 2011 weleenswaar ;) ) met een soort van universele griptang en een schroevendraaier, zoals hij zelf in de OP beschrijft...

Ik denk dat hij met een passende oliefiltersleutel z'n wissel wel wat sneller voltooid had :Y

Ik snap best dat het heus niet in 100% van de gevallen zo is hoor, en al helemaal bij auto's weet ik het niet (geen verstand van). Toch denk ik dat er vaak te snel naar 'net niet middelen' gegrepen wordt om het dan toch maar even snel te proberen op te lossen dan gewoon een keer diep adem te halen, op de fiets te springen, en passend gereedschap te gaan halen.

Dit dan weer wel uit volle eigen ervaring O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een hoop mensen die filters gewoon te vast aandraaien, dan krijg je ze ook weer moeilijker los, zeker als je een tang of dop gaat gebruiken zet je al gouw teveel kracht erop met aandraaien.

Ik draai ze altijd met de hand vast en, ze komen ook altijd met de hand weer los.
Soms zitten die filters zo ingebouwd dat je er met je handen niet bij kan, dan is het niet anders maar gebruik dan een moment sleutel.
 
Ik denk dat een hoop mensen die filters gewoon te vast aandraaien, dan krijg je ze ook weer moeilijker los, zeker als je een tang of dop gaat gebruiken zet je al gouw teveel kracht erop met aandraaien.

Ik draai ze altijd met de hand vast en, ze komen ook altijd met de hand weer los.
Soms zitten die filters zo ingebouwd dat je er met je handen niet bij kan, dan is het niet anders maar gebruik dan een moment sleutel.

Altijd met de hand vast, nooit met de hand los hier hoor.
 
Spinazie eten. :)

Sowieso, heet... En een oliefilter tang dus waarom moeilijk doen :) je koopt ze zelfs bij de praxis/gamma. Daar komt die van mij dan ook vandaan.

Af fabriek zit er (voor zover ik weet bij moderne filters) een nieuwe ring bij, dat er plastic omheen zit betekend niet dat de ring ingevet is. Gewoon een drupje olie er op dus.
 
Laatst bewerkt:
Spinazie eten. :)
Je kan er niet bij elke motor makkelijk bij.
En er zijn verschillende lengten en diameters.
Spinazie is overrated.

Gewoon een oliefiltersleutel gebruiken. :P

Volgens mij was mijn oliefiter er door de BMW garage er een met een veel te hoog aanhaalmoment opgezet.
En heb twee gekneusde handen na een total down. Met de sleutel qua kracht een eitje gelukkig.
 
Ik draai ze al 17 jaar handvast en, ze komen altijd met de hand weer los.
Dan praat ik wel over auto olie filters

Ik heb zoon vermoede dat die rubberen ring wat op zwelt in de loop der tijd en, die van zelf al vaster gaat zitten als dat je hem vast heb gedraaid.
Als je dat met een tang gaat vast draaien krijg je dat natuurlijk nooit meer los met de hand.
 
Laatst bewerkt:
Met drie maten oliefilterdop kun je ong 90% van de motorfietsen de baas (als t niet meer is).
Die heb ik dan ook.

Daarnaast nog de variabele versies, van ketting tot rubber band, tang-ding-iets en een draaiklem met drie pootjes. En die gebruik ik dus nooit.

Het is bij mij of een dop, of een grote versie van de waterpomptang. En enkel in uitzonderlijke situaties komt de schroevendraaier door blik heen rammen methode voor.

Voor auto's kun je een assortiment in een koffertje kopen, qua maten filterdop.

Voor motoren heb je vaak aan 2 modellen, soms drie, voldoende voor het grootste deel van de gebruikte filters.

En dan niet zeggen welke 2 modellen je voor motoren nodig hebt.... -O-
 
Ik draai ze al 17 jaar handvast en, ze komen altijd met de hand weer los.
Dan praat ik wel over auto olie filters

Ik heb zoon vermoede dat die rubberen ring wat op zwelt in de loop der tijd en, die van zelf al vaster gaat zitten als dat je hem vast heb gedraaid.
Als je dat met een tang gaat vast draaien krijg je dat natuurlijk nooit meer los met de hand.

Ik zal dan idd wel kippenkracht hebben :D

Op de v-strom zit het filter tussen de leidingen van de oliekoeler. Kom je niet eens tussen met je hand. Heb voor de motor dan ook een tang met een band die je aandraait. Wel even zelf een rubber strip in geplakt want die paar puntjes die er in zitten hebben totaal geen grip.
 
Ik zal dan idd wel kippenkracht hebben :D

Op de v-strom zit het filter tussen de leidingen van de oliekoeler. Kom je niet eens tussen met je hand. Heb voor de motor dan ook een tang met een band die je aandraait. Wel even zelf een rubber strip in geplakt want die paar puntjes die er in zitten hebben totaal geen grip.
Ik vind die sleutel enorm grippy zonder aanpassingen. :? :)
 
Ik zou zo'n speciale klem met platte stalen band gebruiken. Die doe je om het filterhuis zover mogelijk met de klok mee, dan de moer goed strak aandraaien (band trekt vast om de filterbehuizing) en dan trek je die klem omhoog en komt het filter los.
 
is het ook niet zo dat de rubber ring helemaal niet de boosdoener is? de rand die de rubber ring insluit zorgt toch voor een metaal op metaal-frictie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan