meer koeling door grotere sproeiers (middelste cilinders)

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Goedendag

ben ik weer ik heb een suzuki GS 1000 uit 79 nu rijd deze perfect, maar ik las pas ergens dat het gebruikelijk is om in de carburateurs van de middelste 2 cilinders een grotere sproeier te zetten dan in de buitenste (dit omdat de middelste 2 cilinders minder koeling krijgen dan de buitenste en je ze dan d.m.v. meer brandstof iets koelt)

Nu snap ik dat brandstof iets koelt maar is het verschil zo groot ? en zal ik mijn carburateurs eraf halen om grotere sproeiers te gaan plaatsen?

bedankt voor de antwoorden alvast. ;)
 
Het word bij mijn weten wel vaker gedaan, zelfs af fabriek gewoon. Klinkt mij in ieder geval niet onbekend. Hoeveel groter zou ik je niet durven z3ggen, maar zal bijzonder weinig schelen (qua afmeting sproeier).
 
Goedendag

ben ik weer ik heb een suzuki GS 1000 uit 79 nu rijd deze perfect, maar ik las pas ergens dat het gebruikelijk is om in de carburateurs van de middelste 2 cilinders een grotere sproeier te zetten dan in de buitenste (dit omdat de middelste 2 cilinders minder koeling krijgen dan de buitenste en je ze dan d.m.v. meer brandstof iets koelt)
het is niet zo zeer de brandstof die koelt maar meer dat een rijker mengsel minder heet brand en dus minder warmte produceert.
Nu snap ik dat brandstof iets koelt maar is het verschil zo groot ? en zal ik mijn carburateurs eraf halen om grotere sproeiers te gaan plaatsen?
hangt er erg van af hoe waar en wanneer je rijdt. als je in nederland blijft en rustig toert heeft het geen zin. ga je met dat ding zo snel mogelijk bergpassen afraggen bij 30+ graden dan zou ik het wel doen als je nog lang plezier van de motor wilt hebben.
 
Het heeft niet zoveel zin om zomaar andere sproeiers erin te zetten.

Je zult naar je bougies en, rij gedrag moeten kijken of het überhaupt wel nodig is je sproeiers te vervangen voor grotere.
 
het is niet zo zeer de brandstof die koelt maar meer dat een rijker mengsel minder heet brand en dus minder warmte produceert.

zolang het mengsel niet brandt, helpt het effectief in het koelen van het blok, en hoe rijker hoe beter het koelt. bij een 2-takt als de zuiger in het ODP staat, is het mengsel dat door de poort over de zuiger stroomt de belangrijkste bron van koeling voor de zuiger.
 
@janbros je zal best een goede monteur zijn daar twijfel ik niet aan maar het extra koelende effect van een rijker mengsel komt niet door de extra benzine want die verdampt al in de carburateur en onttrekt dus ook zijn warmte daar (aan de carb en de lucht) dus ja je krijgt een iets koeler mengsel binnen maar de meeste warmte winst haal je uit het vertragen van de verbranding omdat de zuurstof slechter bereikbaar is voor de vlam. daardoor loopt de druk minder hoog op en heb je veel minder warmte ontwikkeling. en ja het koelere mengsel helpt een beetje maar de piekdrukverlaging helpt veel meer. het resultaat is het zelfde de cilinder en zuiger zullen een stuk koeler blijven en dus niet vast lopen maar op natuurkundig vlak kom je waarschijnlijk wat te kort op dit gebied.
 
zolang het mengsel niet brandt, helpt het effectief in het koelen van het blok, en hoe rijker hoe beter het koelt. bij een 2-takt als de zuiger in het ODP staat, is het mengsel dat door de poort over de zuiger stroomt de belangrijkste bron van koeling voor de zuiger.


Yep` want dikke twee en eencilinders kunnen met koeler weer zelfs veranderen in een ijsklomp .. ;)

(het inlaat traject, de carb ..)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een mooi weer rijder, en ben meestal rustig aan het touren (soms even volgas optrekken maar meer ook niet)

de sproeiers die ik er nu in heb zitten zijn 130 (zitten open lucht filters en een 4 naar 1 uitlaat op) hij loopt nagenoeg perfect maar ga aanstaande zaterdag met de motor op de dyno om te kijken of de gs op bepaalde toeren nog te rijk of te arm staat.

Maar als het bijvoorbeeld echt zin had om grotere sproeiers te plaatsen dan wou ik nog snel in de middelste carburateurs een hoofdsproeier 135 er in zetten
 
@janbros je zal best een goede monteur zijn daar twijfel ik niet aan maar het extra koelende effect van een rijker mengsel komt niet door de extra benzine want die verdampt al in de carburateur en onttrekt dus ook zijn warmte daar (aan de carb en de lucht) dus ja je krijgt een iets koeler mengsel binnen maar de meeste warmte winst haal je uit het vertragen van de verbranding omdat de zuurstof slechter bereikbaar is voor de vlam. daardoor loopt de druk minder hoog op en heb je veel minder warmte ontwikkeling. en ja het koelere mengsel helpt een beetje maar de piekdrukverlaging helpt veel meer. het resultaat is het zelfde de cilinder en zuiger zullen een stuk koeler blijven en dus niet vast lopen maar op natuurkundig vlak kom je waarschijnlijk wat te kort op dit gebied.

@ too, je zal best een goede theoreticus zijn daar twijfel ik niet aan maar ... :+ ;)

ik heb niet gezegd dat het niet waar is wat je zegt, ik heb er enkel een EN verhaal van gemaakt, daar waar jij het andere uitsluit of minimaliseert.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een mooi weer rijder, en ben meestal rustig aan het touren (soms even volgas optrekken maar meer ook niet)

de sproeiers die ik er nu in heb zitten zijn 130 (zitten open lucht filters en een 4 naar 1 uitlaat op) hij loopt nagenoeg perfect maar ga aanstaande zaterdag met de motor op de dyno om te kijken of de gs op bepaalde toeren nog te rijk of te arm staat.

Maar als het bijvoorbeeld echt zin had om grotere sproeiers te plaatsen dan wou ik nog snel in de middelste carburateurs een hoofdsproeier 135 er in zetten

Ik zou me ook voor kunnen stellen dat bij het gebruik van openluchtfilters de middelste warmere lucht aanzuigen en dat daardoor ze iets rijker staan
 
Goedendag

ben ik weer ik heb een suzuki GS 1000 uit 79 nu rijd deze perfect, maar ik las pas ergens dat het gebruikelijk is om in de carburateurs van de middelste 2 cilinders een grotere sproeier te zetten dan in de buitenste (dit omdat de middelste 2 cilinders minder koeling krijgen dan de buitenste en je ze dan d.m.v. meer brandstof iets koelt)

Nu snap ik dat brandstof iets koelt maar is het verschil zo groot ? en zal ik mijn carburateurs eraf halen om grotere sproeiers te gaan plaatsen?

bedankt voor de antwoorden alvast. ;)


Blijf er dan af . B|
 
Laatst bewerkt:
Wat ik doe is de 2 middelste cilinders een halve slag rijker zetten in z'n co.

Hoe bedoel je precies? als je het over een halve slag hebt dan heb ik bij deze carburateurs 2 stelschroeven, 1 luchtschroef voor de stationair instellingen en een stelschroef aan de onderkant van de carb en deze is voor meer of minder brandstof in hoofd circuit (nummer 2 op onderstaande link/foto)


Ik heb altijd ruzie met foto,s uploaden maar als je onderstaande link in de web browser gooit dan zie je de foto van mijn carb met daarop de stel schroef

Carb.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar ik wil voorkomen dat ik de motor kapot maak omdat ik zo,n klein dingetje niet zou hebben aangepast als dat bijv, wel zou moeten.

Weet je wat er in zit dan ? heb je ze al uit mekaar gehad, of zijn ze nog origineel met de originele sproeierbezetting ?

Zo`n ouwe Suzuki 1000 is direct niet stuk hoor .
 
@ too, je zal best een goede theoreticus zijn daar twijfel ik niet aan maar ... :+ ;)

ik heb niet gezegd dat het niet waar is wat je zegt, ik heb er enkel een EN verhaal van gemaakt, daar waar jij het andere uitsluit of minimaliseert.
het is inderdaad nogal marginaal. even een klein reken voorbeeldje om het simpel te houden.
een lambda 1 mengsel kan de temperatuur van de ingaande lucht met ongeveer 5 graden koelen gezien het punt waar je last gaat krijgen van carb icing. bij +4 +5 graden krijg je te maken met bevriezing bij +6 +7 heb je nergens meer last van. hoeveel verschil denk je dat het gaat maken in de temperatuur als je van 1:13 naar 1:12 gaat. juist hooguit 1 of 2 graden. dat maakt in het koelend effect echt heel weinig uit.
in de vlamsnelheid en dus de piekdruk maakt het echter wel een groot verschil.
 
Weet je wat er in zit dan ? heb je ze al uit mekaar gehad, of zijn ze nog origineel met de originele sproeierbezetting ?

Zo`n ouwe Suzuki 1000 is direct niet stuk hoor .

Jazeker ik heb deze motor net klaar, en heb de gs in de afgelopen 2 jaar helemaal uit elkaar gehad en ben nu 1 keer op de dyno geweest voor een run en daarna ga ik zelf met die gegevens de motor afstellen en aanstaande zaterdag gaat de gs nog een keer op de dyno om alles te controleren maar hij rijd verder goed.

maar de hoofdsproeiers zijn van alle carbs 130 (heb deze er zelf ingezet) en ik weet dat die blokjes oersterk zijn idd :}
 
Jazeker ik heb deze motor net klaar, en heb de gs in de afgelopen 2 jaar helemaal uit elkaar gehad en ben nu 1 keer op de dyno geweest voor een run en daarna ga ik zelf met die gegevens de motor afstellen en aanstaande zaterdag gaat de gs nog een keer op de dyno om alles te controleren maar hij rijd verder goed.

maar de hoofdsproeiers zijn van alle carbs 130 (heb deze er zelf ingezet) en ik weet dat die blokjes oersterk zijn idd :}

ik zou mij eerder naar maken over de wegligging . _O- _O- die ouwe zwabberbakken .
 
Laatst bewerkt:
De cbr 600 f die ik had hadden standaard een maatje groter voor de binnenste cilinders.

Van dichtbij ook gezien in de racerij bij zowel 4 takt ( supersport 600 ) en 2 takt ( zijspannen, krauser 4 cilinder in lijn )

Als bijvoorbeeld de boel een maatje armer moest gingen de buitenste sproeiers naar binnen en kregen de buitenste een maatje kleiner.
 
Nr 2,
Die draai je dan een halve slag meer uit dan fabriekant voorschrijft/adviseerd.

Bij mijn luchtgekoelde doe ik dit al jaren en die worden goed gebruikt, bij de bol gooi ik er ook loodvervanger bij want met die schrale benzine vandaag...
 
Terug
Bovenaan Onderaan