Overstappen op een lichtere toermotor

Al zou een motor 100 kilo wegen dan is zo'n motor bv een viaduct over duwen al zwaar!
:o
Ok, ijzer kwam al met de sugestie maar... Je mag wel eens een abbo nemen bij de lokale fitness, je kunt het gebruiken.

Maar je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat een viaduct wat anders is dan een probleempje met parkeren. Mogelijk had ik ipv heuvel beter helling kunnen zeggen. Een viaduct is technisch gezien ook een helling tenslotte, hij is wel wat langer maar over dat soort details... :+
Trouwens, hoe stijl denk je dat zo'n viaduct is?
 
Ok, ijzer kwam al met de sugestie maar... Je mag wel eens een abbo nemen bij de lokale fitness, je kunt het gebruiken.
Waar slaat deze opmerking op en waar wil je nou naartoe met deze discussie????

Maar je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat een viaduct wat anders is dan een probleempje met parkeren. Mogelijk had ik ipv heuvel beter helling kunnen zeggen. Een viaduct is technisch gezien ook een helling tenslotte, hij is wel wat langer maar over dat soort details... :+
Trouwens, hoe stijl denk je dat zo'n viaduct is?

Ook hier weer zo'n onnozele opmerking waar ik werkelijk echt geen fluit aan heb. Vind je opmerkingen behoorlijk denigrerend overkomen B|

Ik.
Ik ga voor een probleem wat ik zelf kan oplossen geen anwb bellen. En aangezien familie enz. te ver weg was en het maar 3km incl een hoge kruizing (snelweg) koos ik voor lopen. Een beetje hard werken is nog nooit iemand minder van geworden.

.

_O- _O- Hoe groot is de kans dat je met pech stil komt te staan niet ver van familie of van huis?? Ooit bij stil gestaan dat de kans ook bestaat dat je pech kunt hebben met je motor in het buitenland? Ga je dan ook je motor duwen??

Nogmaals, kom met zinvolle opmerkingen, tips of suggesties waar ik wat aan heb, of hou op met reageren.
 
... zeker als je ergens wat ongelukkig geparkeerd staat. Beetje schuin naar beneden en het wordt al erg lastig de motor weer achteruit de weg op te krijgen! ...
Om die reden parkeer je een motor dan ook altijd met de achterkant naar beneden.

Weet niet hoe het in NL zit, maar in B mag je een motor, in tegenstelling tot een voertuig met minstens 3 wielen, dan ook tégen de richting in parkeren als dat nodig is wegens stabiliteit, net omdat een motor moeilijk achteruit te duwen is als dat bergop is, maar vooral als door de ligging van de ondergrond het beter (lees: stabieler) is om de motor anders te zetten.

Maar als je voor jezelf vindt dat je gebaat bent bij het overstappen naar een lichtere toermotor moet je dat doen natuurlijk :Y
 
Hey Nick
Ik maakte een proefrit met de Vstrom 1000 en heeft de voorkeur, zeker met twee geeft deze voor mij het beste resultaat om schakellui te rijden. Model beetje miskend maar zeker het overwegen waard 😉
 
Laatst bewerkt:
Hey Nick
Ik maakte een proefrit met de Vstrom 1000 en heeft de voorkeur, zeker met twee geeft deze voor mij het beste resultaat om schakellui te rijden. Model beetje miskend maar zeker het overwegen waard 😉


Hoi,

Heb ik ook naar gekeken, maar vind de Vstrom 1000 eerlijk gezegd niet zo mijn ding. Vanavond wel een proefrit gemaakt op een Honda VFR800X Crossrunner 2017 model. Wat een verschil tov mijn BMW. Voelde gelijk vertrouwd aan en heel hanteerbaar ook. Voeten volledig aan de grond en ik kon deze motor heel gemakkelijk stapvoets keren op de weg. Rijdt gewoon erg gemakkelijk en heeft een gemoedelijk rijgedrag. Rond de 6000 toeren komt de Vtec in en dat merkte je wel. Lekker donker geluid ook. Enige nadeel vond ik toch wel de wat slappe voorvork. Ging goed met z'n tweetjes alleen de veerspanning van de voorvork is niet in te stellen. Bij de Tracer GT gaat dat wel. Ruitje is bij het 2017 model niet te verstellen en zover ik kon zien ook het zadel niet.

Kreeg alleen echt een belachelijke inruilprijs terug voor mijn motor. Was daar dus snel uitgepraat.

Leuke motor, maar gaat hem zeer waarschijnlijk toch niet worden. Binnenkort hoop ik een proefritje te kunnen maken op de Tracer 900.
 
Waar slaat deze opmerking op en waar wil je nou naartoe met deze discussie????Ook hier weer zo'n onnozele opmerking waar ik werkelijk echt geen fluit aan heb. Vind je opmerkingen behoorlijk denigrerend overkomen B|_O- _O- Hoe groot is de kans dat je met pech stil komt te staan niet ver van familie of van huis?? Ooit bij stil gestaan dat de kans ook bestaat dat je pech kunt hebben met je motor in het buitenland? Ga je dan ook je motor duwen??

Nogmaals, kom met zinvolle opmerkingen, tips of suggesties waar ik wat aan heb, of hou op met reageren.
Waar ik heen wil, je gaat een lichtere motor kopen voor de minder fijne parkeer momenten maar vind 100 kg al te zwaar om te duwen heuvel op. Ik ben zelf niet bepaald sterk en heb het met 200+kg ook gered.
Mogelijk kun je beter je eigen motor behouden, die vind je immers beter rijden dan alle anderen waar je een testrit op gemaakt hebt. Om het duwen dan makkelijker te maken kun je gaan fitnessen.
Ik hoopte dit duidelijk te maken met mijn kracht en fitness opmerking.
De vergelijking met een viaduct heb ik geprobeerd duidelijk te maken. Jou ongelukkig uitgekomen parkeerplek heeft mogelijk een bijna gelijke hellinghoek als mijn viaduct.

Hoe groot die kans is, heel groot. Maar denk jij nu dat die 3 km die ik gelopen heb naar huis waren? Nee, die 3 km was naar de dichtst bij zijnde oplossing. In mijn geval een tankstation.
En grappig dat je het buitenland noemt, ik heb net over de grens van dld al eens stil gestaan. Ik hen toen de motor terug geduwd naar het tankstation wat net in nld lag en de anwb gebeld. Dit was dit keer de oploasing helaas, ik was al teveel olie kwijt om nog verder te komen.
Dus ja, ook dan duw ik de motor naar waar ik op dat moment denk te moeten zijn om de oplossing te kunnen vinden.

Voor het inruil probleem uit je laatsye post kun je overwegen om de motor zelf te verkopen op marktplaats oid. Zitnje ook niet meer met de lage inruil prijs bij sommige verkopers en sta je geheel vrij om de motor te kopen die je wilt.
 
Laatst bewerkt:
. Enige nadeel vond ik toch wel de wat slappe voorvork. Ging goed met z'n tweetjes alleen de veerspanning van de voorvork is niet in te stellen. Bij de Tracer GT gaat dat wel. Ruitje is bij het 2017 model niet te verstellen en zover ik kon zien ook het zadel.

De perfecte motor bestaat niet.........maar je kan altijd modificeren. Als je daar niet doorheen kunt kijken moet je er zelf een bouwen. :Z En dat wordt vervolgens niks omdat je zelf niet perfect bent :W
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een proefritje gemaakt op de nieuwe Yamaha Tracer 900. Groot verschil weer tov de Honda VFR800X Crossrunner. Blok heeft gewoon meer koppel onderin dan de Honda. Kwa zit zat ik ietsjes meer voorover dan op de Honda voor mijn gevoel. Mijn vriendin gaf aan dat ze beter achterop de Yamaha zat dan op de Honda. Ook bij deze motor, erg gemakkelijk mee te rijden en stapvoets keren op een weg is zoveel makkelijker dan met de BMW.

Vind dat de Yamaha tov de Honda meer karakter heeft en wat sportiever is. Geluid van de 3-cylinder is ook prachtig! Gewichtsverschil tov de Honda is weer 30kg. Toch had ik bij de Honda niet het gevoel dat deze echt zwaarder was. Mooie gewichtsverdeling.

In ieder geval ben ik er voor mezelf nu uit en de Yamaha Tracer staat nu op de 1e plaats. Nu nog een goede deal gaan maken met inruil van mijn BMW.
 
De perfecte motor bestaat niet.........maar je kan altijd modificeren. Als je daar niet doorheen kunt kijken moet je er zelf een bouwen. :Z En dat wordt vervolgens niks omdat je zelf niet perfect bent :W
Nee, natuurlijk niet, maar de voorvork van de Yamaha Tracer GT is volledig instelbaar. Dat is bij de Honda niet helemaal het geval. Ook de achterdemper van de GT uitvoering heeft nog een rebound instelling. Bij de standaard kun je alleen de veerspanning stellen met een speciale tool. Op de GT kan dit met een knop.
 
Waar ik heen wil, je gaat een lichtere motor kopen voor de minder fijne parkeer momenten maar vind 100 kg al te zwaar om te duwen heuvel op. Ik ben zelf niet bepaald sterk en heb het met 200+kg ook gered.
Mogelijk kun je beter je eigen motor behouden, die vind je immers beter rijden dan alle anderen waar je een testrit op gemaakt hebt. Om het duwen dan makkelijker te maken kun je gaan fitnessen.
Ik hoopte dit duidelijk te maken met mijn kracht en fitness opmerking.
De vergelijking met een viaduct heb ik geprobeerd duidelijk te maken. Jou ongelukkig uitgekomen parkeerplek heeft mogelijk een bijna gelijke hellinghoek als mijn viaduct.

Ik heb nergens gezegd dat ik de BMW beter vind rijden dan de andere motors :? Juist de motors waar ik tot nu toe op heb gereden rijden stukken beter dan mijn BMW. Ook niet gek, want er zit 15+ jaar ontwikkeling in tov mijn BMW RT.

Denk dat je mijn verhaal (start van dit topic) niet goed begrepen hebt. De BMW duwen en achteruit duwen is iets waar ik echt de kracht wel voor heb hoor, maar je moet er wel even wat meer moeite voor doen. Logisch ook, want rijklaar gewicht (279kg), hoogte (ik sta op mijn punten van mijn voeten), zithouding, breedte van het zadel en gewichtsverdeling is totaal anders dan de motoren waar ik tot op heden op heb gereden. Je opmerking dat ik dan naar een fitness club moet gaan voor krachttraining slaat werkelijk nergens op! B| Dat is toch geen advies waar ik wat aan heb?? Ooit gereden op een BMW R1150RT?? Zo ja, ga de BMW dan maar eens vergelijken met bv de Tracer, dan snap je wat ik bedoel met hanteerbaarheid. De BMW stapvoets achteruit rijden op je tenen is even wat anders dan een Tracer stapvoets achteruit rijden met je voeten plat aan de grond.

De Yamaha Tracer 900 is tov mijn BMW echt super licht en die duw ik met gemak rond. Dat gold ook voor de Honda VFR800X Crossrunner.

Keren op de weg met mijn vriendin achterop gaat op de Yamaha stukken makkelijker dan op de BMW.

Maar goed, ik hou nu echt op met deze discussie en dat ik krachttraining in jou optiek nodig heb. Sorry, maar je slaat met die opmerking de plank echt volledig mis en gaat helemaal voorbij aan het feit dat ik gewoon een motor zoek die meer hanteerbaar is dan mijn BMW. Dat heb je blijkbaar echt niet begrepen. Ik zoek geen motor die lichter is voor het parkeren, nee, ik zoek een motor die gemakkelijker hanteerbaar is voor de momenten dat je stapvoets de motor moet verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Die Tracer GT lijkt mij een goede keuze. Die heb ik op het oog als volgende motor. Goede zithouding en complete uitrusting. Geweldige driecilinder.
 
Ik zou voor de Versys gaan (in het verleden ook daadwerkelijk gereden). Breed zadel, ook voor de duo. Daar begint het mee voor een toermotor. Lekker blok met zowel vermogen als koppel. Stuurt prima. Een topkoffer staat in de optielijst. Nou moet ik zeggen dat ik een topkoffer wel een onding vind. Die neemt een groot deel van het leuke sturen weg. Maar goed, ieder zijn ding. Het gewicht is misschien wel een nadeel. Maar zoals ook al eerder aangegeven is dat deels te ondervangen door eerst te bekijken hoe je de motor parkeert. Eenmaal rollend merk je niets van het gewicht.
 
Ik zou voor de Versys gaan (in het verleden ook daadwerkelijk gereden). Breed zadel, ook voor de duo. Daar begint het mee voor een toermotor. Lekker blok met zowel vermogen als koppel. Stuurt prima. Een topkoffer staat in de optielijst. Nou moet ik zeggen dat ik een topkoffer wel een onding vind. Die neemt een groot deel van het leuke sturen weg. Maar goed, ieder zijn ding. Het gewicht is misschien wel een nadeel. Maar zoals ook al eerder aangegeven is dat deels te ondervangen door eerst te bekijken hoe je de motor parkeert. Eenmaal rollend merk je niets van het gewicht.

Mee eens, de Versys is de betere toermotor. Dat blijkt ook uit de vergelijkingstest die ik eerder gepost heb. De Tracer is wat sportiever, maar minder toergericht. De Versys vanaf bij 2015 is ook erg mooi om te zien en heeft standaard zijkoffers e.d.

Desondanks veel plezier met de Tracer gewenst, iedere zijn eigen keus.
 
Na lang denken, reviews lezen en filmpjes zien op Youtube, een aantal proefritjes, toch besloten de Yamaha Tracer 900 GT aan te gaan schaffen in de kleur Phantom Blue. Heerlijke motor, die ontzettend gemakkelijk rijdt en hanteerbaar is als je stapvoets de motor moet verplaatsen. Lekker veel koppel onderin ook, zelfs met passagier. Met deze motor veel meer contact met het wegdek mede natuurlijk door het lagere gewicht tov de BMW. Zit ook erg prettig!

Zal wel een aantal weekjes moeten wachten, want de Tracer 900 GT in Phantom Blue heeft een wat langere levertijd.
 
Gefeliciteerd!

Goede keuze, dat is een nieuwe motor namelijk altijd! Wat je ook koopt!
 
Gefeliciteerd!

Goede keuze, dat is een nieuwe motor namelijk altijd! Wat je ook koopt!

Dit wordt dan ook mijn eerste echte nieuwe motor. Altijd 2e hands gekocht. Even nog getwijfeld over de Kawasaki Versys 1000, maar die vond ik toch weer echt een stuk groter dan de Tracer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan