XS 750

Gedeelde troost zullen we maar zeggen _O-
Ben ik gelukkig niet alleen *D

En daar neem ik dan vanavond een lekker biertje op 8-)

Maar vanavond eerst zorgen dat de gaskabel van de 850 beter komt te lopen, want het toerental schiet omhoog bij een bocht naar links :X
 
Gedeelde troost zullen we maar zeggen _O-
Ben ik gelukkig niet alleen *D

En daar neem ik dan vanavond een lekker biertje op 8-)

Maar vanavond eerst zorgen dat de gaskabel van de 850 beter komt te lopen, want het toerental schiet omhoog bij een bocht naar links :X

Daar moet je inderdaad even wat aan doen :o

Ik hou het bij een biertje vanavond... Oh nee, eerst nog de steiger op en die volgorde lijkt me ook gelijk het beste 8-)
 
Zo dat is een lange tijd geleden dat ik dit topic heb bijgewerkt.

Maar de XS-en staan nu op stal (1 mag niet rijden van Vadertje Staat, ophokplicht en de ander heeft wat benzine in het carter ;( , dus daar moet de olie van ververst worden).
Dit laatste komt doordat de benzinekranen open hebben gestaan (motor wou niet direct starten en daarna vergeten de kranen dicht te zetten :$ ).

Maar de reden op dit topic te openen is het feit dat er bezoek uit Arnemuiden is geweest. Was gezellig en blij dat we gezamenlijk de verzameling oud Japans metaal hebben bekeken, want dat had tot gevolg dat er toch nog beugeltje voor het opbokken van een XS naar boven kwam ;)

Ben er wel weer achter dat er meer zooi in de garage aanwezig is, dan waar de eigenaar kennis van heeft... (bleek 5 kroonplaten te hebben voor een XS750/850, 2 t-stukken, 3 achterkantjes voor een 850 buddyseat en heel veel andere zooi :X )

Overigens kan ik melden dat er ook goed gebrouwen wordt in Arnemuiden, de Russian Imprial Stout was erg lekker :}
 
Ja, dat klopt :Y :Y

Het was namelijk koffie dat er gedronken is :+ met daarbij trouwens een lekkere Zeeuwse specialiteit.
En dat er daarna nog wat geestrijk vocht geruild doet daar niets aan af.

En over het vocht dat geruild is, is geen belasting betaald, het waren namelijk eigen brouwsels. Al vermoed ik dat het in Arnemuiden geproduceerde gerstenat van betere kwaliteit dan mijn gepruts :$


Overigens is het bezoek wel gelijk een reden geweest voor mij te starten om de garage (lees de verzameling oud japans metaal) te gaan opruimen/opschonen/sorteren... Want ik bleek meer zooi te bezitten dan verwacht (er kwam namelijk nog een gewenst onderdeel uit de zooi waarvan niet bekend was dat het in de berg oud japans metaal zat :X )

Vandaag een paar oude chineesbakjes (die op één of andere reden langzaam zijn volgelopen met boutjes moeren en andere zooi) uitgesorteerd en schoongemaakt (tenminste wat mag blijven, want ongeveer de helft gaat afgevoerd worden).

En voor de duidelijkheid ik ben nog wel even bezig _O- _O-
 
Dus de Wimmen hebben vooral zitten pimpelen?

:Y
Inderdaad, was heel gezellig. Leuk om eens in andermans "keuken" een rondleiding te krijgen. Blijken we nog een hobby gemeenschappelijk te hebben, bierbrouwen. Proost! De motorenhobby gaat samen met zoon Arm-RS, de bierbrouwerij met de andere. Die is op ons regionale forum (zmvc.nl) beter bekend als "Verstuuver". en die ontwerpt ook de labels...
full
 
@ Wim, hoe wil je die schijven geperforeerd hebben? 8 x 7 à Ø 5.5 mm 0f 12 x 7?. En is 1 links en 1 rechts de bedoeling?

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur gaat uit naar de versie 12 x 7 en dan 1 x links en 1 x rechts (ze zijn bestemd voor de voorzijde van de 850).

Die Russian Imperial Stout was trouwens heel lekker :9 . Ik kom bieren tegen van commerciële brouwerijen die duidelijk minder zijn :} !!
Daarbij geldt dat de IPA zeker niet verkeerd was, maar de andere won qua smaak (die zit ook meer in mijn smaakvoorkeur).


Ben trouwens best wel gelukkig met het feit dat de "ouwe zooi" nog zoveel bevat dat anderen er ook onderdelen van kunnen gebruiken om hun triple rijdend te krijgen/houden.

En gezien jouw vraag heb nog een mooi ritje in het verschiet ;)
 
Niet heel veel gedaan, maar de 77 XS750 café-achtige heeft verse motorolie, vers oliefilter. Daarbij heb ik de oliekoeler die ik al enige jaren heb hangen gemonteerd (en geregeld dat er een viertal boutjes op het frame gelast worden zodat de oliekoeler ook bovenin vastgezet kan worden).

Foto van de gemonteerde oliekoeler volgt...
 
Mooi!

Ik heb destijds gaatjes geboord en getapt, zodat de koeler met zelfgemaakte steuntjes op het balhoofd gebout kon.

Maar andersom kan ook.
 
Zo even wat foto's hier neerzetten om te bewijzen dat de werkzaamheden ook uitgevoerd zijn :P
Onderzijde en bovenzijde van de oliekoeler.

full


full


En als toetje het carterontluchtingsfiltertje :) Deze had ik al meer dan een jaar liggen, moest er toch eens van komen om te monteren ;)
full


Zoals te zien, is de plek waar de boutjes moeten komen al schoongemaakt. Het is de bedoeling dat hier twee boutjes per zijde opgelast worden. Aan de voorzijde van de oliekoeler zijn de boutjes los te halen zodat de originele steuntjes gebruikt kunnen worden (eerst een moertje op het draad, dan de originele beugel en dan afwerken met een dopmoer).
 
Vandaag op de 850 naar mijn werk geweest *O* *O* *O*

Hij loopt lekker, stond iets te laag stationair maar dat is al opgelost. Schakelpook zit nu goed vast. Kan dus nu op zoek naar de "eigenaardigheden", zoals drank en olie gebruik.
 
*O* *O*

wat is eigenlijk het nut van zo'n filter op de carterontluchting? die van mij zit gewoon met een verlengde slang onder het zadel bevestigd (normaal zou die in de luchtfilterkast komen maar die heb ik niet / heb pods
 
*O* *O*

wat is eigenlijk het nut van zo'n filter op de carterontluchting? die van mij zit gewoon met een verlengde slang onder het zadel bevestigd (normaal zou die in de luchtfilterkast komen maar die heb ik niet / heb pods

net als een filter voor de carburateurs.. dat er geen troep in je motor komt.. natuurlijk :P

en het staat cool 8-)

@Wim; leuk dat je kan rijden met je 850!! Ik nog niet... maar duurt als het goed is niet lang meer!
 
Laatst bewerkt:
Maar het schakelpookje is eigenwijs |( , op de A4 hedenochtend weer los ;( .

Nog wel rijdend op kantoor gekomen (in z'n drie kan je zeg 25 tot meer dan 90 km/uur rijden) kwam niet slecht uit.

Vanmiddag heeft de ANWB het pookje weer vastgezet ;) (ging heel prettig, geen kwaad woord over de ANWB, was een wegenwacht op de motor ;) )
 
oh, vervelend!

Effe fixen; even blokje splitsen, ander schakelasje monteren en weer opbouwen. als je het zo leest, helemaal niet zoveel werk :+

of gewoon vast lassen.. O-)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor; even met een slijptol de gleuf iets opruimen zodat je de pook verder kunt aanklemmen.
Of getapt gat in de pook opboren, M8 (10.9) erin met een nylockmoertje.
 
Eerst op zoek in de berg Japans oud metaal een beter pookje opzoeken (minder beschadigde tandjes). Daarvan de gleuf groter maken en dan monteren.




En dan maar hopen dat dit het juiste effect heeft. Tanden op de as zijn fatsoenlijk.
 
Heeft iedereen de triple alweer aan het trappelen gehad?
Was eigenlijk stomverbaasd toen 'Kamikaze' na een winter stilstand gewoon startte..duurde even voordat ze weer op drie poten liep maar de eerste ritten waren prima eigenlijk..

Ik heb wel eens lopen spelen met de gedachte haar te verkopen, maar krijg het na een ritje gewoon niet over mijn hart..
Ben bang dat ze nog wel ff in mijn bezit blijft..
 
Beide triples rijden alweer.

De caferacerachtige heeft afgelopen winter een oliekoeler gekregen. Aan het frame moeten nog 4 boutjes gelast worden (mogelijk as vrijdag). Daarbij is de voorband lek (loopt langzaam leeg). doch dat is eenvoudig oplosbaar 😉

De 850 rijdt maar er moet wat aan het schakelpookje gebeuren, maar ook oplosbaar. Wel moet de motor beter afgesteld worden. Al wel gemerkt dat door het rijden (zeg iets van 100 km) de motor weer beter reageert op het gas.

Samengevat mijn XS-en gaan komende periode gebruikt worden na wat beperkte werkzaamheden.
 
Gisterenmiddag met mijn caféracerachtige XS750 naar Westland Customs geweest. Aldaar zijn er vier draadbussen op het frame gelast zodat de gemonteerde oliekoeler (waarschijnlijk ooit afkomstig van een XS850, door mij overgenomen van Kornfred) goed bevestigd kan worden (is geworden).

En daarmee is deze driepitter thermisch beter geworden dan het origineel :Y

En zonder foto geen bewijs
full



De 850 rijdt nog niet. Moet nog even op zoek naar een andere schakelpook, deze krijg ik niet goed bevestigd :(
 
Zowel op de as als in de schakelpook wel vertanding, maar op een of andere wijze blijft deze pook verschuiven.

Dus moet even op zoek naar een andere.

Er zit er sowieso 1 op het reserveblok (750 uit een custom) dat ik heb liggen. Alleen is die niet heel makkelijk bereikbaar. Er staat een XS400 DOHC voor (zonder achterbrug en achterwiel).
 
Zowel op de as als in de schakelpook wel vertanding, maar op een of andere wijze blijft deze pook verschuiven.

Dus moet even op zoek naar een andere.

Er zit er sowieso 1 op het reserveblok (750 uit een custom) dat ik heb liggen. Alleen is die niet heel makkelijk bereikbaar. Er staat een XS400 DOHC voor (zonder achterbrug en achterwiel).

Wim, hoe vast draai jij zo'n schakelpookje..??

De constructie van dat ding is 'niet ideaal', de overspanning waarmee je het boutje aan draait is eigenlijk te kort en te dik/sterk. Daarom vervormt het schakelpookje niet snel en blijft hij dus lang los zitten.
Hij moet dus echt hard aangedraaid worden, je voelt dan op een gegeven moment wel dat de 2 open delen naar elkaar toe komen.
Ik herken je bevindingen van mijn XS'en. Misschien is er toch wat anders aan de hand, maar als er op beide delen nog goede vertanding zit en de schroefdraad is nog heel lijkt het me dat het zou moeten lukken.

Misschien dat het nog een poging waard is met deze info?

tip; gebruik een goed 8.8 (of hoger; 10.9 of 12.9) boutje hiervoor!

Alternatief; even heet stoken en het uiteinde met een hamer een tikje dichter bij elkaar brengen dmv een paar fikse meppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan