€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Nog niet de tijd/ het weer gehad om verder te testen met de toerentellerkabel, maar ik zag wel dat de buitenkabel gebroken is. Omdat een niet nader te noemen motorwebshop een dag zonder verzendkosten had - heb ik meteen een nieuwe kabel besteld. Kan het qua budget wel hebben, en ik wil de motor deze zomer ook voor woon-werk inzetten.

Daarnaast een ander stuur gevonden. Kost wat tijd om er 1 te vinden die
A 28mm dik is
B niet meteen 80cm of breder is (origineel is 70cm)
C niet belachelijk hoog is
D onder de €30 is

Gewoon om eens te testen :Y
Apart.
Doorgaans is een stuur 22 mm of 1 inch.
 
Nieuw setje banden laten monteren: BT45. €230, maar buiten het budget.
2cmtqs.jpg


Hij had nog last van het gepiep en sterk schommelende snelheden in de snelheidsmeter. Kan 3 dingen zijn: kabel, teller of opnemer bij het wiel.

*Nieuwe kabel getest - geen verschil, dus oude mag weer terug.
*Opnemer getest - werkt prima, dus weer terug geplaatst.
*...dus is het de teller

Helaas net te laat erbij. De teller sloeg dermate hard heen en weer, dat de naald is afgebroken.
Uit elkaar dan maar. Meer beun is meer beter, is het motto van de challenge, toch?
1zokvht.jpg


zwzv2o.jpg


Met een stukje huisvlijt een boutje vierkant gemaakt zodat ik de meter met de boormachine kan laten draaien.
Na wat smering zijn de bijgeluiden weg.
2uihsfa.jpg


Dan de naald. Eerst maar eens kijken of hij zich laat lijmen :o
2mmhf6f.jpg


Mijn TomTom lijkt echter de geest te hebben gegeven. Heb ik toch wel 3 ritten plezier van gehad sinds ik hem nieuw heb gekocht. Jaar in de kast liggen heeft hem niet veel goeds gedaan.
 
Werkt de TomTom wel met constante voeding ?

Kan namelijk zo maar zijn dat de interne oplaadbare batterij hemelen is.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw setje banden laten monteren: BT45. €230, maar buiten het budget.
[afbeelding]

Hij had nog last van het gepiep en sterk schommelende snelheden in de snelheidsmeter. Kan 3 dingen zijn: kabel, teller of opnemer bij het wiel.

*Nieuwe kabel getest - geen verschil, dus oude mag weer terug.
*Opnemer getest - werkt prima, dus weer terug geplaatst.
*...dus is het de teller

Helaas net te laat erbij. De teller sloeg dermate hard heen en weer, dat de naald is afgebroken.
Uit elkaar dan maar. Meer beun is meer beter, is het motto van de challenge, toch?
[afbeelding]

[afbeelding]

Met een stukje huisvlijt een boutje vierkant gemaakt zodat ik de meter met de boormachine kan laten draaien.
Na wat smering zijn de bijgeluiden weg.
[afbeelding]

Dan de naald. Eerst maar eens kijken of hij zich laat lijmen :o
[afbeelding]

Mijn TomTom lijkt echter de geest te hebben gegeven. Heb ik toch wel 3 ritten plezier van gehad sinds ik hem nieuw heb gekocht. Jaar in de kast liggen heeft hem niet veel goeds gedaan.
Kruipolie ipv WD40 *O*
 
Had het ook gezien...
Dempt de acceleratie!
Bedoel je dat kruipolie daar slecht is?

Met betrekking tot de TomTom: die werkt inderdaad wel op 12v.
Gelukkig ligt het vervangen van een 'niet vervangbare accu' wel in mijn straatje.
 
WD40 heeft hele goede reclame. Dus een flink aantal mensen denkt dat je daar echt veel mee kan :N

Maar de meeste die wat langer sleutelen, weten dat WD40 heel goed is om te poetsen :+
Veel meer kan ik er niet mee :X

En echte kruipolie wordt door de meeste (en ook deze prutser :) ) gezien als iets heel anders, namelijk spul wat wel werkt :Y (en niet alleen van marketing aan elkaar hangt '( )
 
De snelheidsmeter bleef issues geven, dus op een vervangende tellerset gezocht. Das even schrikken, de gemiddelde motorsloop en marktplaatsverkoper wil €75 a €110 voor een tellerset.

Dag later stond er 1 op voor €15 *O*

Goed, ik heb nu dus twee sets. Ze lijken identiek maar bijvoorbeeld de aansluitingen op de kabelboom verschillen. Ik heb beide sets uit elkaar en bouw daarvan 1 (hopelijk) werkende.
1z39vk8.jpg


2wmgi6u.jpg


De stalen remleiding is ook binnen. Binnenkort even een afspraak voor inplannen + meekijken. Ik heb een zeer creatieve kleur gekozen..namelijk RVS _O- niet te wild doen met zo'n oudje.
 
Van de twee tellersets 1 mooie / werkende gebouwd. Getest, en de snelheidsmeter werkt weer naar behoren.

Verder de schokbrekers voorzien van een nieuw kleurtje. Geel stond niet zo lekker bij de motor, dus ze zijn nu rood.

m76gt4.jpg


1z1wsud.jpg


30d8d8w.jpg


o53hfs.jpg


ea342d.jpg
 
Ziet er heel goed uit.

Is zeker nagenoeg origineel ?
Nagenoeg ja. De afwijkingen zijn upgrades: andere achterveren (betere demping), originele Jama vervangingsdempers (beter geluid), fatbar (iets betere houding), vork-sokken (betere bescherming), GS500e knipperlichten (iets minder enorm) en binnenkort: RVS remleiding.
 
Laatst bewerkt:
Andere achterveren zie ik niet als niet origineel ("de originele fietspompen" zijn geen schokdempers en daarbij zijn het slijtage onderdelen, dus dat deze na meer dan 30 jaar vervangen zijn logisch).

Uitlaten rotten vaak door, dus dat er andere opzitten ook logisch. Daarbij is overigens het uiterlijk optisch origineel gehouden (elke cylinder zijn eigen demper).

Rubberen remleiding dient formeel eens per 4 jaar vervangen te worden. Dus na 8 of 9 keer die vier jaar mag het wel eens :+
Feitelijk ook een vervangingsonderdeel.

Ander stuur, andere knippers en de sokken zijn wel wijzigingen, doch ook weer niet zodanig dat het uiterlijk zwaar wordt beïnvloed (sokken dan nog het meest in het oogspringend).

En als brikkenrijder ben ik zeker niet puriteins qua originaliteit :N (functie gaat voor origineel en als het enigszins kan in lijn de originele vorm ;) ).

Veel woorden om te zeggen, dat in mijn ogen jouw mooie GSX400E (nagenoeg) origineel is.
Als je de kleine afwijkingen niet weet zie je het niet :t
 
Andere achterveren zie ik niet als niet origineel ("de originele fietspompen" zijn geen schokdempers en daarbij zijn het slijtage onderdelen, dus dat deze na meer dan 30 jaar vervangen zijn logisch).

Uitlaten rotten vaak door, dus dat er andere opzitten ook logisch. Daarbij is overigens het uiterlijk optisch origineel gehouden (elke cylinder zijn eigen demper).

Rubberen remleiding dient formeel eens per 4 jaar vervangen te worden. Dus na 8 of 9 keer die vier jaar mag het wel eens :+
Feitelijk ook een vervangingsonderdeel.

Ander stuur, andere knippers en de sokken zijn wel wijzigingen, doch ook weer niet zodanig dat het uiterlijk zwaar wordt beïnvloed (sokken dan nog het meest in het oogspringend).

En als brikkenrijder ben ik zeker niet puriteins qua originaliteit :N (functie gaat voor origineel en als het enigszins kan in lijn de originele vorm ;) ).

Veel woorden om te zeggen, dat in mijn ogen jouw mooie GSX400E (nagenoeg) origineel is.
Als je de kleine afwijkingen niet weet zie je het niet :t
Dank, ik vind het origineel houden eigenlijk wel een mooi iets. Maar als ik dan iets vervang zoals de remleidingen - dan kies ik liever voor RVS dan voor zwart - het mag wel (subtiel) opvallen dat ze er op zitten.
 
Vanuit mijn Chineze vrienden van Ali heb ik weer wat zooi ontvangen. Eens kijken of een gele koplamp hem staat.
full

(dit is dus een gele folie / vinyl)
 
Laatst bewerkt:
Ook was er een setje van vier LED knippers binnen gekomen. Inclusief lasten onafhankelijk relais...voor de enorme prijs van €8 totaal.

HTB1U4xIepooBKNjSZPhq6A2CXXaq.jpg


Best mooie lampjes, ze werken prima...en daarmee houdt het ook op. Staat totaal niet op de GSX. Ik blijf wel bij de wat grotere normale knippers en deze LED knippers gaan in de voorraadkist.
full
 
Laatst bewerkt:
Vanuit mijn Chineze vrienden van Ali heb ik weer wat zooi ontvangen. Eens kijken of een gele koplamp hem staat. [afbeelding]
(dit is dus een gele folie / vinyl)

Als de gele kleur je bevalt heb ik wel een geel H4 pitje voor je. Dan kan de koplamp ook beter z’n warmte kwijt! Voor verzendkosten mag je die hebben (past helaas niet door de brievenbus!)
 
Als de gele kleur je bevalt heb ik wel een geel H4 pitje voor je. Dan kan de koplamp ook beter z’n warmte kwijt! Voor verzendkosten mag je die hebben (past helaas niet door de brievenbus!)
Hey Erik, bedankt voor het aanbod! Ik kijk het hier even mee aan - twijfel zelf nog over het gele licht, dat had hij origineel ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan