FZX700 Slaat af als hij warm wordt

Dieker

MF'er
23 feb 2006
128
7
Bunschoten-Spakenburg
Vraagje, ik heb een Yamaha Fazer FZX700 (o ja, uit 1987 US versie) staan waar ik wat reparaties aan mag doen. Eén van de dingetjes is dat hij afslaat als hij warm wordt. Koude start geen probleem, na een korte choke periode loopt ie prima. Na een kwartiertje of zo, begint hij iets te stotteren, op 3 cilinders lopen en slaat daarna af. Dan is hij ook niet meer aan de praat te helpen. Tijdens het doorstarten lijkt het alsof hij aan wil slaan maar doet dat dan nét niet. Als hij het wel doet, dan kan ik niet aan het gas zitten, anders slaat hij alsnog weer af. Dit was niet op gewone benzine maar een liter met een flesje Forte 1. Dit om de carbs ook een cleanbeurt te geven.

Nu dacht ik eerst dat er vervuiling in de tank, filter en evt. carbs zit. Tank is nu schoon, filtertje is vervangen. Maar nu ik dat los heb gehaald (airbox geheel weg, carbs zitten nog op het blok) glimt alles mij tegemoet. Helemaal schoon zover ik kan zien.

Boven in de carbs zitten van die zwarte cilinders, die de het gat nagenoeg afsluiten. Is dit de choke? Moet die niet reageren op de chokebediening? Dat doen ze namelijk niet.

Wat zijn mogelijke oorzaken? Komt het iemand bekend voor?

Alvast bedankt voor de info!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even gouw de gebruiks- aanwijzing gelezen en, daar staat 1 flesje fort op 15 a 20 liter benzine, heb je dat ook gedaan?

Bij minder benzine is de concentratie misschien te sterk, wat voor een slechte verbranding zorgt.
Anders maak je de tank leeg en doe je er weer verse benzine in.
 
Ik zat hier ook nog even te lezen v.w.b. Forte 1 en de mengverhouding:

Forte moto-power 1

Hoge hoeveelheid Forte zou dus prima moeten kunnen... Zeggen ze...

Ik snap gewoon niet dat ie afslaat na een kwartier prima gelopen te hebben?? Heb meer een idee dat het misschien met de choke te maken heeft. Die lijkt heel mechanisch bedient te worden (bediening loopt soepel) maar misschien blijft er wat hangen van binnen of zo. Dat hij dan veel te rijk loopt een daardoor afslaat.
 
Ben wel aan het studeren in dat boek, maar om al misschien al een vlotte oplossing te weten te komen, had ik deze vraag hier neergelegd :-)

De carbs liggen inmiddels op de werkbank, maar alles ziet er schoon uit en lijkt allemaal te werken.

Iemand bekend met de symptomen?
Na een kwartiertje op 3 poten lopen en dan afslaan en niet meer willen aan willen slaan?
 
Nee, het kan zowel carburatie of elektrisch zijn.

Maar hoe de choke werkt kun je wel vinden in het werkplaatshandboek.

Of oude bobines die stoppen met werken als ze heet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kapotte/doorslaande bougies?
Slechte oude gescheurde bougiekabels?
Bougiedoppen met intern teveel weerstand?
Bobine slecht?
Pick-up van de ontsteking slecht!
Bedrading slecht?
Toch carbs van binnen vervuild? En dan vooral de kanaaltjes van de mengsel schroeven
 
Boven in de carbs zitten van die zwarte cilinders, die de het gat nagenoeg afsluiten. Is dit de choke? Moet die niet reageren op de chokebediening? Dat doen ze namelijk niet.

Wat zijn mogelijke oorzaken? Komt het iemand bekend voor?

Alvast bedankt voor de info!

Je zegt dat die niet reageert als je aan de choke zit?

Dan vermoed ik dat de choke blijft hangen, dan gaat die rijk lopen en, kan die uitvallen.

Normaal gesproken hoor je duidelijk verschil in toeren als je stil staat en, de choke aan zet.
 
Ben nu zover dat het de choke niet is. De motor reageerde wel op de bediening. Al wist ik niet of dat genoeg was. Aangezien die zwarte schuiven in de carbs niet meegingen. Maar dat zijn vacuüm schuiven, en die bedien ik dus niet met de choke knop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan