KTM 390 Duke

hoeveel km rijden jullie ongeveer met één tank? mijn vriendin zit te klagen dat de motor zoveel zuipt sinds akra+mapping (niet om het geld maar zovaak tanken. heb gezegd dat ze de volgende keer eens moet kijken hoeveel km dat is )
 
Vaak tanken komt ook door de kleine tank. Uit me hoofd moet 200 kilometer op een tank wel goed te doen zijn.
 
De dagteller kun je precies laten aangeven wat het gemiddelde verbruik sinds de laatste reset is. Die van mij is origineel en het gemiddelde verbruik is 1 op 27,5. Aan de hand hiervan moet je toch wel kunnen bepalen of de motor mer Akra pijpje meer lust.
 
Laatst bewerkt:
hoeveel km rijden jullie ongeveer met één tank? mijn vriendin zit te klagen dat de motor zoveel zuipt sinds akra+mapping (niet om het geld maar zovaak tanken. heb gezegd dat ze de volgende keer eens moet kijken hoeveel km dat is )
mijn staat standaard en als ik hem voltank, geeft de display aan dat ik 320km kan rijden :) is ook te zien hoeveel gas je geeft natuurlijk :} Bij mij is dat zeker 250km of iets meer! :)
 
Theo, hoe doet ie het?
Afgezien van het gepruts in de achteras/naaf geen ellende meer tegengekomen?
250 km nadat bij mijn Duke het motormanagementlampje is uitgegaan brandt het alweer. |(
 
Hey Roger!

Hij rijdt als een tierelier!
Alleen merk ik dat de db killer wel wat meer slechts doet dan goed!
Vooral bokken onderin merk ik dat hij wat soepeler rijdt zonder db killer en het optrekken!

Binnenkort een custom db killer maken maar moet alleen een hele kleine plaatwals vinden / fabriceren
 
Mooi te horen!
Kan het zo zijn dat ie is afgesteld (dat mapping gedoe) zonder de dB killer, waardoor dit niet helemaal klopt na plaatsen van de dB killer?
In theorie kun je hierdoor een te rijk mengsel krijgen.
Met een een te rijk mengsel stottert de motor wat bij optrekken. Het meest duidelijk voelbaar dat ie af en toe inhoudt bij vol accelereren. Verder krijg je na verloop van tijd een duidelijk zwarte droge aanslag in je uitlaat.
Maar wel goed te horen dat dit het enige eigenlijk nog is, en hij het verder doet als een tierelier!.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dingetje.

Ik ben begonnen aan het versleutelen van mijn achterschokbreker. Redelijk populaire en kostenefficiënte modificatie van de 390 is de achterschokbreker verwisselen voor die van een Yamaha R6(99-02). In principe heeft alleen het onderste oog een vulring(suzuki onderdeel: 62684-40A10) nodig en dan zou het moeten passen.

De schokbreker heb ik al(7 tientjes, lol). Inmiddels ook goed opgepoetst. De vulring verwacht ik vandaag. Mijn verwachting is dat de katalysator van het 2017-18 model in de weg gaat zitten. Dat is ook mede waarom ik voor de Leovince decat heb gekozen. Als het goed is maakt die voldoende ruimte vrij voor de schokbreker om te moeten passen.

Houd jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, wat is het hier rustig.
Het is niet te heet voor de Duke toch?

Koen, hoe is het met het dikke bandje voor de 390 van 'de vrouw?'
Zit het erom, en rijdt (lees: stuurt) het nog een beetje?

Zelf heb ik de afgelopen maand niet gereden op de Duke.
De reden is dat ik de motor heb voorbereid voor de aanstaande vakantie.
Niet dat dit nou een maand werk is geweest, maar ik heb er niet veel tijd voor gehad en met 'af en toe iets doen' duurt het gewoon een tijdje.

Mijn zoon gaat mee achterop, waardoor de duoseat niet beschikbaar is voor het vervoeren van een bagagerol. Omdat bagage voor kamperen en spullen voor twee man niet meekunnen in de kleine koffertjes die aan het KTM PowerPart kofferrekje kunnen heb ik zo'n lekker oerdegelijk jaren-80 universeel Krauser kofferrrek gemonteerd. Het is eigenlijk meer iets voor lompe BMW's en past standaard helemaal niet op een slank Dukeje, maar met een beetje verbouwen pas het er best op. Mooi is het uiteraard niet, maar het zit stevig en alles wat ik eraan wil vastknopen (2 zadeltassen tegen de zijdragers en een bagagerol op het achterdragertje) past erop. Puur voor de functie dus. Kamperen zonder tent is ook niet alles. ;)

Het duurt nog even, maar de voorpret is begonnen.
Ik rijd regelmatig met duo op de Duke, maar ik ben heel benieuwd hoe zo'n licht motortje het gaat doen met twee man en een flinke vracht bagage waarvan het zwaartepunt redelijk ver achter de achteras is geplaatst. Ik verwacht een tandje meer veervoorspanning voor de achterveer, maar dat zullen wel merken.

full
 
Laatst bewerkt:
Vanaf afgelopen weekend heb ik maar weer eens lekker het woon-werkverkeer via diverse binnendoor routes op de Duke gedaan.
Wat rijdt en stuurt die motor toch geweldig. Waar ik wel last van heb is dat de motor af en toe afslaat in een situatie waarbij je de motor eerst even hebt laten uitrollen in een versnelling (gas dicht) en dan de koppeling intrekt (en remt natuurlijk) om helemaal tot stilstand te komen. Het is niet zo dat het toerental waarbij ik ga ontkoppelen te laag is, of dat de koppeling niet goed vrij komt. Ik vind dat wel een beetje vervelend. Je hebt de motor vrij snel weer gestart, maar het hoort niet, en zeker niet structureel en zo frequent als die van mij uitvalt. Het is met koude en met warme motor en het maakt ook niet veel uit in welke versnelling ie staat.

Simpel met een draaischroefje het stationair toerental verhogen of de terugval van een gasklep bijstellen is er volgens mij niet bij voor een ride-by-wire systeem. Ben ik de enige wiens KTM dit nukje heeft, of hebben er meer van jullie last van.
Wat is eraan te doen?

Liefst niet het wéér het universele antwoord: 'Ga naar de dealer en . . . . ;) '
 
Hey Roger,
Mijn eigen ktm heeft dat ook wel eens vooral bij het stoplicht zonder db killer heb ik dit minder.
Aangezien ik binnenkort de 15000 km aantik wil ik de kleppen gaan controleren maar ook de bougie en kleppendeksel pakking vervangen! Welke bougie had jij er in @roger?
Verder denk ik dat ik alles bij jtx ga bestellen.
 
De Duke van mijn vrouw heeft daar ook last van. De dealer kijkt er naar met de onderhouds beurt. Alleen dat duurt nog ff wat rijden komt er niet zoveel van met een verbouwing en een puppy in huis.
 
Mijn Vitpilen doet dat ook. Dit is een bekende kwaal van deze machines. Daar heb ik 2 oplossingen voor gevonden.

1. Pickup sensor vervangen.

2. Gashuis reinigen.

Ik zelf heb dit 'opgelost' door te rev-matchen bij het terugschakelen. Dat heeft in elk geval het uitvallen met 90% teruggebracht.
 
Laatst bewerkt:
De massa volgens het typeplaatje is 355 kg. Dit zal het maximale toelaatbare gewicht zijn. De massa van het motortje eraf 140 kg of daaromtrent) hou je nog zo'n 215 kg over aan laadvermogen. Dat lijkt redelijk veel maar gewicht loopt snel op en het is uiteraard inclusief opzittenden.
Met mijn zoon en ik (schoon aan de haak 54 resp. 66 kg) en elk een motoruitrusting van zo'n 5 kg, zit je al op 130 kg.
We gaan naar Bier en Schnitzelland, dus tel hier aan het eind van de vakantie maar 10 kg bij op. ;)
Er is globaal 80 kg over voor bagagerek, tassen, kampeeruitrusting en overige bagage.
Ook het gewicht van deze spullen loopt vrij snel op, maar 80 kg gaan we niet halen, dus het totaal zal onder het maximaal toelaatbare gewicht blijven.
Kleine zware dingen zoals slot en gereedschap gaan in een tasktas, om de gewichtverdeling nog een beetje wat minder op de achterkant te krijgen.

Over het afslaan heb ik een beetje een dubbel gevoel. Positief is dat het niet specifiek aan mijn Duke ligt, dus dat daar specifiek niets mis mee is, maar negatief aangezien het bij het model blijkt te horen, en hierdoor lastig te verhelpen zal zijn. Ik verwacht zelf dat het best eens met de Euro-4 norm te maken kan hebben. Dicht moet tegenwoordig ook echt helemaal dicht zijn, en niet nog een beetje open (gasklep dus). Dit is ook de reden van het rukkerig rijden bij deellast en met name bergaf van veel moderne motoren. Bij mijn Duke is dat ook goed merkbaar. Alsof de ketting slap en ongelijk opgetrekt/versleten is. Met het rev-matchen zorg je er in feite zelf voor dat de gasklep niet helemaal dicht gaat, uiteraard werkt dat, maar 't zou niet hoeven. Maar goed, je schreef oplossing ook al tussen aanhalingstekens ...

Ik heb de NGK 4786 (LKARA8A-9) pit ingedraaid, en heb eigenlijk geen verschil met de origineel grasmaaier of motorzaagbougie opgemerkt. Niet mooier of stabieler lopen en ook niet minder afslaan.
Pickup sensor vervangen en gasklephuis reinigen zouden kunnen werken voor een oude motor, maar voor een gloednieuwe fiets met 3300 km op de teller kan dit nooit aan de orde zijn. Zeker niet omdat het een bekend veel voorkomend euvel voor dit model blijkt te zijn.. Een echte oplossing is er blijkbaar niet, hoogstens lapmiddelen.
Ik heb de koppeling een halve omwentelen van de stelmoer losser gezet, waardoor deze bij inknijpen van de handle iets eerder ontkoppelt. Vandaag in 90 km binnendoor gereden, dus met flink wat volledig ontkoppelen en stationair draaien en geen last van een uitvallende motor gehad. Ik denk dat het toeval is, de koppeling kwam hiervoor ook al volledig vrij bij ingetrokken greep.

Volgens mij vroeg hier ook ooit iemand welke draad er aan de spiegels zit. Even vergeten wie, ik dacht Theo. Daar zul je inmiddels zelf ook al achter zijn, maar het is 10 mm draad, MAAR de rechter spiegel heeft linkse draad. De meeste motoren het aan beide kanten normale rechtste draad aan de spiegelstelen.
 
Wordt dat rukkerige niet beter met inrijden, mijn 1290 is veel soepeler na 15000 km.

Yam heeft ook links-rechts spiegels, als je andere wil..
 
Aankomend weekend hopelijk de kleppen controleren en stellen!
Heb ook de bougie en luchtfilter bestelt. 16 euro voor 1 kreng...
Ben benieuwd of alles nog binnen de marges is...
 
Doe je dat kleppen stellen zelf?
't Schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar toch zou ik het liefst een keer gezien hebben voor ik zelf aan begin.
Bougietje is inderdaad redelijk aan de prijs.
LF kun je best een paar keer uitblazen tegen de stroomrichting in met een compressor.
 
14 eu voor een luchtfilter vervang ik hem wel!
Ja ik ga het gewoon zelf doen ik ben een engineer he! Ofja nog 2 jaar tot het officieel is :P
 
14 euro voor een LF is inderdaad een vroendenptijsje. Laat je even weten hoe het klepstellen je gaat bevallen? Wat kom je allemaal voof extra dingen tegen tov wat in de service maniak staaf bijvoorbeeld? Dingen waar je eigenlijk nieg bijkomt, speciaal gereedschap etc. Ik zou graag even mee kijken, trouwens Pm in te schatten of ik het ook zelf wil gaan doen
 
Ja komt goed
Tevens rij ik ook 8 liter op 170km...

Ik ga veel fotos maken moet ik de nokkenassen eraf halen en de shims vervangen.
Verder zien we het vanzelf wel :p
 
Vandaag metzeler sportec M3 besteld voor de vrouw.
160 breedt ipv 150. Is het niks dan wisselen we wel keer extra.. toch proberen /voelen voor haar.
Denk dat ze zowiezo makkelijker bochten in kan tov haar mega vierkant gereden band.
Ergens volgende week monteren.
 
Laatst bewerkt:
Hey beste mensen!

Mn ketting was een beetje op dus meteen een nieuw setje bestelt!
14-45 en een nieuwe ketting.
Tevens moet ik nog steeds de kleppen stellen.... Totaal geen zin in met dit weer.
Maar heb ook nog niet de 15k aangetikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan