Licht zwalkende Honda Hornet

DvanV

MF'er
15 apr 2018
160
41
Utrecht
Onlangs hebben wij een Honda Hornet (CB600 F) uit 2000 gekocht bij een verkoper in Rotterdam. De motor is in alle opzichten goed, op een vreemd puntje na.

Hij zwalkt of wiebelt namelijk een héél klein beetje. Bij het zachtjes rijden in 2e versnelling is het net alsof een beetje heen en weer naar links en naar rechts neigt, telkens ongeveer twee seconden.

Het best merkbaar is het in een ruime bocht met ongeveer 50 km/u. Dan voelt het veel vreemder aan. Kan het bijna niet omschrijven, alsof het achterwiel meedraait. Beetje gas bij en het loopt allemaal lekkerder.

We dachten dat het aan de banden lag, dus hebben we een nieuw setje (Michelin) er op laten zetten. Rijdt op zich ook lekkerder, maar toch is het zwalken niet weg. De beste man die de banden heeft gewisseld heeft ook niets bijzonders gemerkt.

Hebben jullie enig idee wat zoiets kan veroorzaken? Of hoort dit gewoon bij het type motor?
 
Laatst bewerkt:
Een balhoofdlager is gewoon een slijtageonderdeel. Veel mensen merken de slijtage niet op omdat het zo geleidelijk gaat. Iemand die nog nooit op de motor heeft gereden merkt het meteen.
 
Veel reacties, bedankt allemaal! Wat interessant dat iedereen het zelfde schijnt te denken.

Ik heb maar even gegoogled naar wat een balhoofd is want ik snap er geen bal van.

Geloof niet dat wij zelf handig genoeg zijn om deze te vervangen, dus zullen we iemand in de buurt van Utrecht zoeken die daar tijd voor heeft.

We willen dit weekend nog een beetje rijden, zou het gevaarlijk zijn om zo door te rijden?
 
Veel reacties, bedankt allemaal! Wat interessant dat iedereen het zelfde schijnt te denken.

Ik heb maar even gegoogled naar wat een balhoofd is want ik snap er geen bal van.

Geloof niet dat wij zelf handig genoeg zijn om deze te vervangen, dus zullen we iemand in de buurt van Utrecht zoeken die daar tijd voor heeft.

We willen dit weekend nog een beetje rijden, zou het gevaarlijk zijn om zo door te rijden?
kan je morgen laten beoordelen bij die botte lul
 
Een balhoofdlager is gewoon een slijtageonderdeel. Veel mensen merken de slijtage niet op omdat het zo geleidelijk gaat. Iemand die nog nooit op de motor heeft gereden merkt het meteen.

De klacht die TS heeft lijkt op de symptomen van een te strak afgesteld balhoofdlager. Gezien dit meestal komt door verkeerd afstellen na vervanging lijkt het me niet waarschijnlijk dat ie versleten is.
 
Laatst bewerkt:
kan je morgen laten beoordelen bij die botte lul

Als het je uitkomt kom ik morgen graag even langs rijden! Zo ongeveer rond 11.00.


De klacht die TS heeft lijkt op de symptomen van een te strak afgesteld balhoofdlager. Gezien dit meestal komt door verkeerd afstellen na vervanging lijkt het me niet waarschijnlijk dat ie versleten is.
Zomaar ineens?
Een ingesleten lager lijkt mij dan eerder het geval.

@DvanD, je kan het beste even langs Zot gaan.

Dat doen we, als hij tijd heeft om te kijken laat ik hier de uitslag weten.
 
Hij staat nog in de rij.


Haha nee hoor we waren gelijk aan de beurt. Zot heeft het balhoofdlager wat minder strak gezet, daardoor is het probleem wel iets minder geworden maar nog niet voorbij.

We maken z.s.m. een afspraak bij hem om het balhoofdlager te vervangen, hij gaf ook aan onder te tank te willen kijken naar het frame.

Helaas zal dat nog wel twee weken duren, dus zodra dat geweest is zet ik hier weer een update.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en natuurlijk Zot dat je even tijd voor ons had!
 
Klein maandje later...

Vandaag (of eigenlijk gisteren) gerepareerd door Zot. Frame was in orde, nieuw balhoofdlager heeft het probleem verholpen.

Rijdt weer helemaal super. Bedankt allen voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan