Mengselschroef vast, kapotgedraaid door vorige eigenaar

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Hallo,

Ik zit even met een dingetje, ik heb een oude Fireblade (sc28) gekocht. Ding stond al even stil dus ik ben begonnen met de carbs te demonteren. Deze zaten steenvast in de rubbers dus dat geeft al aan hoe oud de boel is.

Eenmaal de carbs eraf gekregen ben ik begonnen met ze uit elkaar te halen om ze in de ultrasoon bak te gooien. Toen liep ik helaas vast omdat er 1 van de 4 mengselschroeven vastgerot zit en kaal gedraaid is (kan er geen schroevendraaier op zetten).

Uitboren is niet echt een optie omdat de verdikking op de schroef niet zo diep doorloopt. Heb zelf al gedacht aan om er iets op te hardsolderen, ik ben alleen bang dat de het aluminium van de carburateur eromheen zal smelten.

Iemand een ander idee? een sleufje in de schroef maken gaat niet aangezien hij een paar mm in de carb zit verzonken...

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Lijm? Wel oppassen dat je de boel niet vaster lijmt.

Linkse boor?


Hopelijk is het puntje intakt, zou zelf eerst de boel goed laten weken vanaf de andere kant, wanneer die afbreekt ben je verder van huis.
 
Laatst bewerkt:
Heb je alleen geen grip of zit de schroef ook erg vast. Dan eerst de schroef zo los mogelijk proberen te krijgen.

Al echte kruipolie geprobeerd? (IMAL)
Wat als je hem met schroef en al in de ultrasoon gooit. Kom de schroef dan niet losser omdat de rotzooi in het schoefdraad er ook door wordt verwijderd?
 
Heb je alleen geen grip of zit de schroef ook erg vast. Dan eerst de schroef zo los mogelijk proberen te krijgen.

Al echte kruipolie geprobeerd? (IMAL)
Wat als je hem met schroef en al in de ultrasoon gooit. Kom de schroef dan niet losser omdat de rotzooi in het schoefdraad er ook door wordt verwijderd?

Geen grip (echt nul) en vast, de rest zat namelijk ook vast.

Met schroef er in was plan b. Liever maar 1 keer ultrasoon reinigen.
 
Hallo,

Ik zit even met een dingetje, ik heb een oude Fireblade (sc28) gekocht. Ding stond al even stil dus ik ben begonnen met de carbs te demonteren. Deze zaten steenvast in de rubbers dus dat geeft al aan hoe oud de boel is.

Eenmaal de carbs eraf gekregen ben ik begonnen met de uit elkaar te halen om ze in de ultrasoon bak te gooien. Toen liep ik helaas vast omdat er 1 van de 4 mengselschroeven vastgerot zit en kaal gedraaid is (kan er geen schroevendraaier op zetten).

Uitboren is niet echt een optie omdat de verdikking op de schroef niet zo diep doorloopt. Heb zelf al gedacht aan om er iets op te hardsolderen, ik ben alleen bang dat de het aluminium van de carburateur eromheen zal smelten.

Iemand een ander idee? een sleufje in de schroef maken gaat niet aangezien hij een paar mm in de carb zit verzonken...

Alvast bedankt!


En een andere batterij carbs is geen optie?
 
Horloge schroevendraaiertje en een klein hamertje nemen en zachtjes op de bovenkant van het schroevendraaiertje tikken terwijl deze op de bovenkant van het mengselschroefje staat. Hierdoor krijg je vanzelf een gleufje in het mengselschroefje en door het tikken komt hij waarschijnlijk ook al los. Wel kruipolie er bij gebruiken.

Kapot is het toch al
 
Hallo,

......

Iemand een ander idee? een sleufje in de schroef maken gaat niet aangezien hij een paar mm in de carb zit verzonken...

Alvast bedankt!
Dat tuutje waar de mengselschroef in verzonken zit, kun je gerust inkorten. Maakt het ongeveer zo lang als kop vd mengselschroef. Dan gleuf dremelen, ev een stukje door die rand heen, kan dat best hebben hoor.

En waarom het allemaal per se maar 1x in de ultrasoon bak mag, is mij een raadsel.
 
Dat tuutje waar de mengselschroef in verzonken zit, kun je gerust inkorten. Maakt het ongeveer zo lang als kop vd mengselschroef. Dan gleuf dremelen, ev een stukje door die rand heen, kan dat best hebben hoor.

En waarom het allemaal per se maar 1x in de ultrasoon bak mag, is mij een raadsel.


Nou dat heeft alles te maken met desintegratie.


:+
 
+1 sanscorp, dat imal is mooi spul met een beetje geduld werkt dat wel.
Je kunt evt dan nog wel een gaatje boren en een kleine torx er in slaan.
De winnende tip! Thanks!


20180613_232048.jpg


Na een ultra badje en wat imal is het gelukt. Klein kuiltje geboord met een 2mm boor en torx8 erin gemept. Zat toch nog behoorlijk vast.
 
Dat tuutje waar de mengselschroef in verzonken zit, kun je gerust inkorten. Maakt het ongeveer zo lang als kop vd mengselschroef. Dan gleuf dremelen, ev een stukje door die rand heen, kan dat best hebben hoor.

En waarom het allemaal per se maar 1x in de ultrasoon bak mag, is mij een raadsel.
Omdat ik nu morgen weer die kant op moet :+
 
De winnende tip! Thanks!


[afbeelding]

Na een ultra badje en wat imal is het gelukt. Klein kuiltje geboord met een 2mm boor en torx8 erin gemept. Zat toch nog behoorlijk vast.


Gefeliciteerd! Hoewel ik niet het type ben om gereedschap te misbruiken, was dit inderdaad ook mijn beste hoop geweest.

Vergeet niet de stalen spacer en restanten van de rubberen ring er uit te vissen.
 
Gefeliciteerd! Hoewel ik niet het type ben om gereedschap te misbruiken, was dit inderdaad ook mijn beste hoop geweest.

Vergeet niet de stalen spacer en restanten van de rubberen ring er uit te vissen.
stalen ringetje zat er in, echter in alle 4 zaten geen rubberen ring... Hoort er wel in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan