Het Sicilië-topic

Dit is de voorlopige route! Hoop dat jullie er wat van kunnen maken. Nog ideeën, tips, op- of aanmerkingen? :P Ik hoor ze graag.

full
 
Laatst bewerkt:
Ook hier routes aan het maken.
Tot nu toe nog alleen de camper route, motor routes van uit de stop plaatsen volgen later.
We vertrekken aansluitend op het pinksterweekend, wat we met een groep vrienden op een camping in Sint Anthonis door brengen.
Google Maps
Dag 1 en 2 is ff km's stompen, als het verkeer niet te veel tegenzit zou dat moeten lukken. Campertje loopt wel 120 maar meestal tik ik de cruise control er op bij 100

@boxerbox:
Probeer op de grens tussen Umbrie en Le marche nog even de Piano Grande - Wikipedia
mee te pakken.
echt super mooi om te zien en erg gave wegen om er te komen.
6cRVYXeQPambhlh0ejm0RYGsf4Vnr3hsfkRcVtjcjTLPpn6rwHG1vIjyBKjZ1smGZ2bCNvGHl8D1nddUkWY_z5yvA1tQhoSB7D8Byf4oTBnIKYWtYjGSWlKUw8-b3sHrwd22HZfwV7wtbHUpDSCka4xUGcSzyRw8oi7mJd-A1e7qkYxT_42dV-1oSBn_P8qqELRuflqIPgOKpc6aO2L5gP3F6NTEkCCFZWtNfiSny7ZD8CartJw9sVn1XlUbSS0rOn3LOEtbpNHNCgUWBT4xyLsA_WmCt6M891qDvHdeB0FuqoON_FOMzDSl-6n_95L5xnXC5TL5-8PJNecNAg61qCPmS5kZufbegIFQ668ypeQLfL__6NJhZQcmhlto_N_rPwS6HSIPXADIUBSq5fU2ErgcFn0hAbh1gXrRiAM_53Dg_6QXycO4cVuEabgcjk2aLq58n8jbfTPLRN56nBfk6J-Q69mbfZPgWVB_BLSqMBgTKOM2eJvk5ZMdAQvrANRQ7X7Av1fPyH4seSD2CTX9iMWeeN6bhpXpKZvvBETIO-8cJp6Vz_LiVUzLudgN7x6vBzVE=w858-h643-no


En wat zuidelijker:
Ik weet niet of je de Amalfi al gedaan hebt maar als je er zo vlak langs rijd mag je die eigenlijk ook niet missen. Ik ben er nog niet geweest maar het schijnt echt super mooi rijden zijn daar.
 
Dan ben je dus rond de langste dag op Sicilië! (21 juni)

Dat betekent dat op die plek de zon rond middaguur vrijwel recht boven op je knar staat.
Paar jaar geleden had ik dat in Jordanië. Maw hot en schaduw neverywhere!!!
 
Dan ben je dus rond de langste dag op Sicilië! (21 juni)

Dat betekent dat op die plek de zon rond middaguur vrijwel recht boven op je knar staat.
Paar jaar geleden had ik dat in Jordanië. Maw hot en schaduw neverywhere!!!

Is 21 mei, dus ga ervan uit dat 't dan iets minder heet is. Pinksteren valt op zondag en maandag ervoor.
 
Ik ben een paar jaar geleden met de motor tot Sorrento gekomen. Daar ontmoette ik een frans stel dat in Italie is gaan wonen en hun "nieuwe" land aan het ontdekken waren. Ze vroegen of ik mee wilde naar Tropea, de natuur en zee schijnen daar heel mooi te zijn. Ik ben toen niet meegegaan omdat Tropea nog een kleine 500 km was en ik natuurlijk ook nog de hele laars terug moest met benzine prijzen die destijds dicht tegen de €2,00 lagen (KTM 990 Adventure) Als ik destijds had geweten dat ik van Sicilië een boot had kunnen pakken naar Genua had ik het zeker gedaan, zeker als ik op Google foto's zie van Tropea.
 
De amalfi kust is zeker een aanrader maar wel erg druk wat verkeer betreft omdat al het lokale verkeer daar over heen moet. Sorrento is ook een heel leuk plaatsje, vooral s'avonds erg gezellig op straat.
 
Wij hebben een camping vlakbij Sorrento gezocht, om van daaruit Sorrento, Napels en Capri te bezoeken.
Dan weer snel naar het binnenland de echte drukte ontvluchten.
Onze planning is om daarna naar Maratea af te zakken, daar een paar nachtjes en dan weer door naar Tropea.
Maratea dankzij de tips hier uit dit topic, Tropea had mijn vrouw op de kaart al omcirkeld.

Vanuit Tropea gaan dus dan weer door naar Sicilië. Totaal hebben we 9 weken voor onze trip dus we nemen de tijd.
Op Sicilië hebben we wel al een aantal dingen die we perse willen zien en waar we willen gaan rijden.
Etna natuurlijk, Liparische eilanden, Palermo, Cavagrande del Cassibile, Noto, Trapani.
Maar ook zeker het binnenland, bij Enna in de buurt hebben we een agriturismo gevonden waar we zeker 1 nacht naar toe willen.

Trouwens misschien wel een leuke voor de Italië gangers en vast wel al bekend.
Zoek eens tussen de agriturismo's, vaak b&b's en of appartementen maar niet meer dan eens ook ruimte voor kampeerders (zeker met een tent).
Je logeert dan bij Italianen, vaak hebben ze een kleine Cantina waar je voor een klein bedrag heerlijk kunt (mee)eten.
1 van de adresjes als voorbeeld waar wij in ieder geval even een paar nachtjes heen gaan:
Agriturismo Mare e Monti - Home
 
Dit jaar niet in de planning om naar Italië te gaan.
Maar als ik al die plaatsen lees, dan zou ik zo mijn plannen gaan wijzigen!
Sorrento, Tropea, Maratea...............................(?)

@Bommes: Ik neem aan dat je voor Trapani bedoelt: Marsala met de salines. Ook leuke rustige omgeving daar. Trapani niet bijzonder maar wel heerlijk (vis) eten bij de haven!
Iha west Sic weinig campings. Was voor mij daar ook (noodgedwongen?) 1 van de raarste campings die ik ooit heb bezocht. (was het eigenlijk wel een camping?) Blijft wel een leuke herinnering.

Waar ik niemand over hoor is op midden Sic. Piazza Amerina met de villa met mozaiken. Ik heb rond de hele Midd Zee wel meer gezien. Maar deze vond ik wel erg mooi. 's Nachts in de stad zelf geslapen. Voelde echt Ital/ Sicilie. Meer dan toeristisch langs de kust.
 
Laatst bewerkt:
het is een mooi eiland met inderdaad een afval probleem, toen wij er waren reden
de vuilnis het strand op en daar werd gewoon de handel met eb gestort :(
de vloed ruimde het wel op :?
div- camping,s bestonden al heel lang niet meer, dus gewoon hek open maken
en toch camperen :Y
de etna was super maar erg koud boven ,beneden was het toen bijna 45 gr-
het verkeer vonden we een drama ,recht van de sterkste.... :(
en eenrichting verkeer op de snelweg ,,,,ze doen waar ze zin in hebben :Y
wij zijn rond gereden en sliepen op de stranden ,wel hadden we een pistool gekocht
op de markt voor 300 euro.
dit was vanwege de wilde honden, die ons soms belaagden :( ze werden door
de dorpelingen vaak aangeschoten op het strand.
en toen wij er waren (7 week) kwamen er ook al mensen met boten die ze
het strand opvoeren en dan in de brand staken .
dat was wel heel apart...... :? het nadeel was dat op sommige van die ouwe
wraken spuug slangen zatten :( die erg lang konden worden.
en die zochten hun weg over het eiland , en dat was niet echt lekker.... :N
maar het volk wat van die schepen af kwam was ook niet erg aardig.
ze sliepen daar vaak aan de kust die gasten en als ze iets van je konden lenen....
maar goed dit alles was 9 jaar geleden , en ik denk dat er wel dingen beter
zijn geworden :Y
we zijn wel een hele ervaring rijker geworden.
 
...................inderdaad een afval probleem, toen wij er waren reden
de vuilnis het strand op en daar werd gewoon de handel met eb gestort :(
de vloed ruimde het wel op :?

Ja, heel lekker................., maar nu snap ik het!
Ik was op een camping vlak bij Brindisi. Een redelijk nette camping, het was heet. Bij de camping was een kleine inham met een mini-strandje waar meerdere gasten langs de kant lagen en soms het water in gingen. Ik dacht: Ik ga ook effe lekker zwemmen. Nou, dat was dan maar heel kort. Zwemmen betekende dat je permanent je weg moest zoeken tussen plastic flesjes en andere troep. Het zwemmen was voor mij dus snel klaar!!
Dan snap je niet dat er in mijn 'straatje' meerdere Duitse families helemaal naar Z Italië waren gekomen om van deze troep te genieten en zelfs voor 3 wkn hadden geboekt...... WUNDERBAR!!
Niks voor mij, dus ik ben weer heel snel vertrokken!
 
ok, geen idee dat het afval probleem zo erg is/was.

Wel is er net weer een hele mafia bende opgerold, geleid door vrouwen :+
Volgens mij zijn ze hard bezig om schoon schip te maken qua criminaliteit, nu nog qua afval...
 
Afvalprobleem is minder aantrekkelijk, zeker ook als het veelvuldig in zee gedumpt wordt.
Scheelt dat wij niet van die zwemmers zijn, en de reis zelf naar Sicilië voor ons het belangrijkste is. Tis niet zozeer de bestemming, maar meer de reis er naartoe.

Amalfi lijkt ons mooi, evenals Sorrento en Tropea. Rome doen we wel een keer als stedentrip met vliegtuig als we wat ouder zijn ;-) De praktische zaken als waar verblijven op een camping en de angst voor diefstal van onze tweewielers spelen ook een beetje mee ;-) Doel in onze reis is eigenlijk ook meer om zoveel mogelijk de Apennijnen te volgen en dus in bergachtig gebied te blijven rijden. Ik heb ergens gelezen dat het een onderschat mooi gebied is om in te verblijven en te rijden. Dat willen we dus wel eens meemaken.

Planning is iets bijgesteld. Vertrekken, iets later, op 27 mei en dan twee weken. Hopen dat het niet bloedheet is in de eerste twee weken van juni.
Met auto+aanhanger naar een camping vlakbij Genua. Niet omdat we niet op de motor zouden willen, maar meer omdat ik op de motor een hekel heb om snelweg te rijden. Dan zou binnendoor dus (zoals eerst de planning was) veel langer duren om op de camping te komen die wij vlakbij Genua hebben uitgezocht. Op zich ook een mooie reis via of Zwitserland of Frankrijk, maar willen juist de km's in Zuid Italie maken en daar ook zoveel mogelijk tijd voor hebben. Met auto aanhanger rij ik er in 1 dag naartoe via de o zo saaie snelweg. We hebben de reis zelf ook omgedraaid. We gaan vanaf de camping bij Genua naar het Zuiden rijden om dan vanuit Palermo met das Boot terug te varen.

In de routes die nog in de maak zijn, heb ik wel een voorlopige opzet gemaakt. Deze al eerder gepost als fotootje. Ik probeer hierin de lijn van de Apennijnen aan te houden en zoveel mogelijk door de Nationale parken te rijden, in de hoop op mooie stuurweggetjes. Ben hier in de weekenden en vrije dagen regelmatig mee aan het sleutelen om het 'goed' te krijgen.

Ben ook wel benieuwd naar de beschikbaarheid van campings of agriturismo's in het zuiden van Italië. Meeste campings zitten op de toeristische stukken en dus niet in het binnenland. Zal dus regelmatig wel even zoeken worden.
 
Laatst bewerkt:
........................ maar meer de reis er naartoe.

Amalfi lijkt ons mooi, evenals Sorrento en Tropea. Rome doen we wel een keer als stedentrip met vliegtuig als we wat ouder zijn ;-) De praktische zaken als waar verblijven op een camping en de angst voor diefstal van onze tweewielers spelen ook een beetje mee ;-) Doel in onze reis is eigenlijk ook meer om zoveel mogelijk de Apennijnen te volgen en dus in bergachtig gebied te blijven.............


...............maar willen juist de km's in Zuid Italie maken en daar ook zoveel mogelijk tijd voor hebben. Met auto aanhanger rij ik er in 1 dag naartoe via de o zo saaie snelweg. We hebben de reis zelf ook omgedraaid. We gaan vanaf de camping bij Genua naar het Zuiden rijden om dan vanuit Palermo met das Boot terug te varen.


Ben ook wel benieuwd naar de beschikbaarheid van campings of agriturismo's in het zuiden van Italië. Meeste campings zitten op de toeristische stukken en dus niet in het binnenland. Zal dus regelmatig wel even zoeken worden.

De reis die jullie willen maken lijkt veel op wat ik 2 jaar geleden heb gedaan. Genoemde plaatsen zijn niet de verkeerde. het verschil met mijn trip is dat ik vanaf NL ben vertrokken. Met de aanhanger naar Genua en daar starten zeker niet verkeerd. Kan je ook onderweg nog bijv Cinque Terre meenemen.

Voordeel start in Genua dat je evt bij technische problemen ook vanaf bijv Napels met de boot naar Genua kan. Ik ben 2 jr terug vanaf Palermo naar Genua gevaren. 22 uur!

Ik zou zeker voor beneden Rome veel info meenemen vwb campings en B+B's ect. Veel campings bleken 2jr geleden bij aankomst aan de poort gesloten. Tja, dan zoeken naar hotelletje of B+B. Prijzen in zuiden vallen ook hiervoor nog wel mee!
Je kan bijv archies-campings als transparante kaart in je Zumo zetten.
 
Laatst bewerkt:
Afvalprobleem is minder aantrekkelijk, zeker ook als het veelvuldig in zee gedumpt wordt.
Scheelt dat wij niet van die zwemmers zijn, en de reis zelf naar Sicilië voor ons het belangrijkste is. Tis niet zozeer de bestemming, maar meer de reis er naartoe.

Amalfi lijkt ons mooi, evenals Sorrento en Tropea. Rome doen we wel een keer als stedentrip met vliegtuig als we wat ouder zijn ;-) De praktische zaken als waar verblijven op een camping en de angst voor diefstal van onze tweewielers spelen ook een beetje mee ;-) Doel in onze reis is eigenlijk ook meer om zoveel mogelijk de Apennijnen te volgen en dus in bergachtig gebied te blijven rijden. Ik heb ergens gelezen dat het een onderschat mooi gebied is om in te verblijven en te rijden. Dat willen we dus wel eens meemaken.

Planning is iets bijgesteld. Vertrekken, iets later, op 27 mei en dan twee weken. Hopen dat het niet bloedheet is in de eerste twee weken van juni.
Met auto+aanhanger naar een camping vlakbij Genua. Niet omdat we niet op de motor zouden willen, maar meer omdat ik op de motor een hekel heb om snelweg te rijden. Dan zou binnendoor dus (zoals eerst de planning was) veel langer duren om op de camping te komen die wij vlakbij Genua hebben uitgezocht. Op zich ook een mooie reis via of Zwitserland of Frankrijk, maar willen juist de km's in Zuid Italie maken en daar ook zoveel mogelijk tijd voor hebben. Met auto aanhanger rij ik er in 1 dag naartoe via de o zo saaie snelweg. We hebben de reis zelf ook omgedraaid. We gaan vanaf de camping bij Genua naar het Zuiden rijden om dan vanuit Palermo met das Boot terug te varen.

In de routes die nog in de maak zijn, heb ik wel een voorlopige opzet gemaakt. Deze al eerder gepost als fotootje. Ik probeer hierin de lijn van de Apennijnen aan te houden en zoveel mogelijk door de Nationale parken te rijden, in de hoop op mooie stuurweggetjes. Ben hier in de weekenden en vrije dagen regelmatig mee aan het sleutelen om het 'goed' te krijgen.

Ben ook wel benieuwd naar de beschikbaarheid van campings of agriturismo's in het zuiden van Italië. Meeste campings zitten op de toeristische stukken en dus niet in het binnenland. Zal dus regelmatig wel even zoeken worden.

En? Alles goed verlopen? Ik zie hier geen verslag terugkomen, misschien elders een blog ofzo? Ik ben een soortgelijke route aan het opzetten, twijfel nu alleen nog over de temperatuur; ik ben gebonden aan de bouwvak.
 
Van de verschillende vakantie-reizen op de motor is die voor mij van Italië nog steeds de mooiste. Het is een aaneenschakeling van oude steden en mooie plekken, langs de zee maar ook in de Appenijnen. Bellisimo!

Warm zal het zeker wel gaan worden.
Ik was half sept op Sicilië en in buurt van Seracusa stonden alle thermometers op 40+.
Voor Sicilië geldt wel dat als je steeds vlak bij de kust blijft dat de temp. wel te doen is. Meer het binnenland in da's andere koek! Het meeste op S. is toch te doen vlak bij de kust, rondom het hele eiland. In het binnenland vond ik alleen de mozaïeken bij Piazza Amerina het bekijken wel waard.
 
Wij zijn in 2017 in Sicilië geweest met de (huur)auto met airco en dat was super! Aardige mensen lekker gegeten en prachtige dingen gezien tijdens onze rondreis. Toevallig zei ik nog tegen mn vrouw dat je daar op de motor niets te zoeken hebt, omdat het gewoon te warm is in de zomermaanden.
 
Met doorwaai-jas en motor-jeans is het wel te doen.
Niet gaan stilstaan want de hitte van het blok wordt dan ondraaglijk!

Maar 't kan natuurlijk ook op de Siciliaanse manier: :]
Zonder helm, met T-shirt, sportbroekje en teen-slippers.

Ik moet bekennen dat ik ook boodschappen ben gaan doen met genoemde outfit.
Maar dan toch wel de helm op. Bij die hitte verleg je heel snel je grenzen! :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een doorwaai-pak en een luchtgekoelde motorfiets, dat moet iets schelen. Ik ga me even een tijdje beraden. En ik boek niets, dus kan een week van tevoren altijd nog beslissen voor plan B. Ik heb alleen nog geen plan B.....
 
Nog mensen die op reis gaan naar Sicilie in 2019?
Dat zullen er niet heel veel zijn.
Ik ben toen (sept) op het eiland maar 1 andere NL-motorrijder tegen gekomen. Sowieso zie je daar zelden een andere motor dan van een Italiaan.

Meeste N.Europese motoren komen niet verder dan de Stelvio of de Bonnette. (was daar afgelopen zomer)
Ook heel mooi maar wel poepie-druk! Daar kan je er soms op de top nauwelijks tussendoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan