Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik laat voor minder dan een revisiesetje een rempomp uit china komen samen met wat andere goodies. :+ eens kijken of dat wat is.

De cylinder van de orginele ziet er redelijk gehavend uit.

full
 
Ik laat voor minder dan een revisiesetje een rempomp uit china komen samen met wat andere goodies. :+ eens kijken of dat wat is.

De cylinder van de orginele ziet er redelijk gehavend uit.

[afbeelding]


:')

oud ijzer heb je al op de foto staan, waarom bestellen uit china?
 
Mijn achterremschijf is ook een goedkope Chinese. Voor de voorrem hecht ik toch meer aan kwaliteitscontrole. Laat even weten hoe het uitpakt als je het gemonteerd hebt! :t
 
Project Roest? :P

Weet niet waar het hem in zit, maar het zadel en de kont vind ik toch een beetje raar. En hoe los je het luchtfilterhuis op? :)
 
Haha zit idd behoorlijk wat roest aan. Het kontje is op de foto te kort. De "ideale" lijn zou boven de achteras of een paar cm er overheen zijn. De tank van de cb is eigenlijk ook te log. Mooiste is als je 1 rechte lijn kan trekken van de voorkant van de tank tot in de achterkant van het kontje.
 
Zo.. Nieuwe blokken en schijf voor, remklauw revisie, achterblokken, voorvorkkeerring, achterband, achterwiel lager, en zo'n groot knipperlicht vervangen.

Ik kan de weg weer op.

Echter, ik heb met het remmen nog steeds een trilling, is zelfs best heftig. Mijn voorband is best oud, schijf, blokken en klauw zijn vervangen/gereviseerd en het balhoofd lijkt OK. Wat zou het euvel kunnen zijn? Ik hoop persoonlijk dat de band de trilling veroorzaakt, de lagers heb ik met mijn vingers rondgedraaid en leken goed. Daarnaast is het iets dat in de afgelopen 2000-3000 kilometer systematisch erger is geworden.

Alvast bedankt voor jullie hulp en mening!
 
Achterwiellager was iid niet helemaal fris meer.
Wat voor banden heb je er op liggen?
Trillen wordt normaal veroorzaakt door mankementen in de remmen, kromme schijf, vastzitten remklauw. Aangezien dit vervangen en/of gereviseerd is, vermoed ik toch een slecht balhoofdlager, maar gecupte banden zouden ook nog kunnen.
 
Het is bij mij even geleden, maar als ik het goed zie is dat niet het wiellager maar het lager van het ding waar het kettingwiel op zit. Die hebben een andere maat als de wiellagers zeg ik uit mijn hoofd. Check dat even goed voor je een nieuw lager bestelt.

Ik had ook een erge trilling in het stuur, en dat werd minder nadat ik een nieuwe band had die goed gebalanceerd was. (gebrek aan) stuurgewichtjes is ook nog een optie.
 
Is elk weekend daar als het mooi weer is. Van ca 10 tot 15u denk ik. Is bij Gildehaus, straat Muhlenberg. (Bij de molen). Fraai uitzicht over de regio, a la Eifel maar dan anders (..). Er waren zondag wel 100 motorrijders. De helft Nederlands. Vlakbij Oldenzaal/De Lutte over de grens.
En daarna ? Rij je 25km naar zuiden: Ochtrup: Felsenmuhle. Ook een bikertreffpunkt met heel veel motorrijders.
Doe ik vaker op een zondagmorgen. Beetje kijken en Kaffee trinken.
 
De voorband voelt wel gecupt aan, voor zover ik daar ervaring mee heb. Vooral buiten het midden, waar het profiel toch ook wel echt een stuk minder is. Misschien geen gek idee om hem te vervangen. Voor heb ik een Bridgestone, maar kan het type nu niet zien. Achter heb ik de Michelin pilot active, nieuw. Raden jullie 2 dezelfde banden aan?

Het achterlager heb ik direct laten vervangen met de band, dus die zit er weer goed in. Ja hij staat veel buiten bij mijn studentenhuis in de zomer, maar wel onder een hoes. Niet helemaal lekker voor de motor, maar helaas is een stalplek in de stad duur en onhandig.
 
Bridgestone, en dan vooral wat oudere modellen banden, staan er om bekend snel te cuppen. Cuppen ontstaat normaliter door een te lage bandenspanning, vering die slecht staat afgesteld of te zware belading op voor/achterkant.
Zou balhoofd controleren op speling/slijtage en iig je voorband vervangen en bij voorkeur dezelfde lijn als achter.
Voorbeeld plaatje van cuppen, dit kan je wel gaan voelen met remmen.
full
 
Laatst bewerkt:
Top, dank je. Ja dit zat er, een stuk minder, op. Bij nadere inspectie vond ik ook een bobbeltje in de hoogte. Het was de Bridgestone 45, maar donderdag ligt er een nieuwe op. Het balhoofd heb ik ook door de monteur laten bekijken, maar daar was niks mis mee. Belasting, bandenspanning e.d. weet ik niet zeker, maar ik heb de motor zo'n 14000 kilometer geleden met deze banden gekocht. Ondertussen heb ik de voorvorkkering en de achterpoten vervangen. Ik rijd wel eens met wat bagage rond, maar zonder tent oid, zelf ben ik wel bijna 100 kg, maar goed we gaan het zien.

Zonder demping op je achtervering rondrijden is trouwens af te raden! Een glooiing in de bocht en je zit tot aan de grond met je stepjes :P
 
Nu de motor bijna af is komen we weer bij een nieuw puntje. De ventilator heeft het begeven, hij draad ook niet als ik de temperatuurschakelaar overbrug. Weet iemand waar je deze kan vinden voor een schappelijk bedrag?
 
is de zekering heel?

Ik heb me laatst ook kapot zitten zoeken naar waarom die het niet deed, bleek de zekering gewoon door te zijn, maar dan niet op de plek waar je het normaal kapot ziet.
 
Als ik de schakeldraad tegen de aarde hang krijg ik wel een vonkje, dus ga er van uit dat de zekering dan heel is. Ik kan het nog even controleren!
 
Een vonkje? Van een kapotte ventilator?

Probeer de ventilator eens met de hand te draaien. Kans dat hij gewoon vastgerot zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan