Matchless zuiger warmtevastloper?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van een Matchless 500 cc, is er een warmtevastloper opgetreden.
De waarden van de cilinder:
full


Waarschijnlijk is de oorzaak losgetrilde cilinder (bodem) moeren,
1tje zat redelijk vast , 2 diagonaal bijna hand los, en 1tje verdwenen.
Valt ook niet mee zonder Torque specs

Nu is het waarschijnlijk vloeken in de kerk, de zuiger is zal maar zeggen in het vierde kwadrant gaan slijten. Kunnen we die sporen wegpolijsten met korrel 1500. Of zeg ik nu iets heel kwaadaardigs...

Wat wel opvalt is dat de machine vrij warm loopt.

Of kan iemand me vertellen dat het een andere oorzaak zou kunnen zijn.

Toch nog vriendelijk bedankt, voor een reactie.
 
als je een eenzijdige vastloper hebt, is het geen warmte vastloper...
zoek het dan in een olie probleem, te weinig smering en niets anders
en verder: uitgroeiende zuigerveren gaat alleen maar gebeuren als de veer van gietijzer is....
en hoe kan iemand bepalen dat de zuigerspeling zeker te groot is...dit wordt bepaald door de zuigerfabriekkant, en kan nogal (extreem)varieren .
en een cilinderboren naar 0.12 zal niet gaan, dat is 0.06mm wanddikte dat gaat hem niet worden , alleen honen dus.
en wat een meet gegevens.... meestal meet je de zuiger (onderaan hemd - dwars op de pen)
en de cilinder , verschil is de speling...........
 
als je een eenzijdige vastloper hebt, is het geen warmte vastloper...
zoek het dan in een olie probleem, te weinig smering en niets anders

als de cylinder onderaan niet vast staat, denk je dan dat die mooi op zijn plaats blijft staan ? de compressie alleen is dan al meer dan voldoende om hem te doen kantelen (1 moer stond nog vast). En de verbrandingsdruk is nog veel erger .

gevolg -> hartlijnen komen niet meer overeen waardoor de zuiger tegen de cylinderwand gaat schuren 180° tov de kant naar waar hij gaat hellen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt bij het missen van gegevens over de te boren cilinder, de zuiger ook in de oven doen op 100 graden. Meet de zuiger voor en na en je weet hoeveel de zuiger uitzet.
Verder hoeft een zwaardere zuiger niet zo heel veel uit te maken, maar als de zuiger heel veel zwaarder is kan je de krukas balanceren.
Dat scheelt enorm aan trillingen, de balansfactor is meen ik uit mijn hoofd 65%
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook even de vlakheid van het carter en de onderkant van de cilinder en of de boring netjes haaks staat ten opzichte van de onderkant van de cilinder.
En of de drijfstang recht is en de smal-end bus in lijn staat met de big-end bus.
Want er is in die ruim 60 jaar waarschijnlijk van alles gebeurd met deze prachtige motor.
 
Bedankt voor de reply,
Ik begin nu te twijfelen tussen Janbros en Spargo hun antwoorden.
De retourpomp laat zien dat er voldoende olie komt. Maar komt er nu wel voldoende op de cilinderwand. ) De krukas is tenslotte los geweest.,
Of zijn het toch de losgekomen moeren zoals Janbros weergeeft.

Gijsje , bedankt voor de waardevolle info.
Het betekent dus , dat we bij een zwaardere zuiger, de hele zaak los moeten maken en krukas laten balanceren door een revisie bedrijf. )Komen we meteen achter of het olie kanaaltje nog goed is...
 
De pomp voert de olie· door (a) een kanaal door de kruktap
distributiezljde, vliegwiel en krukpen en smeert het big-end lager. De spatten
komen in het inwendige van de cylinder, smeren wand en zuiger en de olie valt
daarna terug in de carterbak.

full


Dus de cilinderwand wordt gesmeerd door het spatten.
Volgens Spargo zou dit dus minimaal zijn.
Is dus alleen te controleren of de doorgang krukas- krukwang bigend kanaaltjes goed zijn.

Maar aan topend hebben wij niets van schade gezien.
 
"Spargo,
die overdaad aan zuiger metingen, kwam voort uit het feit dat iemand vertelde, dat de zuiger mogelijk ovaal zou zijn.
Ook zou volgens de gegevens van Jampot het topland dunner moeten zijn.
Wat dus niet zo is bij onze zuiger.
Maar het is ook geen wirewound.
 
lijkt me wel toe dat de zuiger ovaal is,( weinig anders gezien,( gietijzer zuigers ))
een w13266 zuiger 1956-1958, 500cc h-lex-tin plated zuiger82.548 boring, 3 veertjes 1/16-1/16-1/8
7/8 pin,
 
Terug
Bovenaan Onderaan