Afstellen contactpunten moto guzzi v50 NATO

gijs75

Rookie
14 jun 2005
6
4
Eindhovuh
Hoi,

Ik wil op deze manier er achter komen hoe ik de ontsteking af moet stellen van mijn moto guzzi v50 NATO.
Er schijnen eerst MOTOPLAT electronische ontsteking opgezeten te hebben. Deze zijn ingeruild voor contactpunten.
Na lang zoeken binnen dit en andere fora kom ik erachter dat ik hier 0,4 mm speling moet hebben als ze open staan. (Dat is nu dus) Maar hoe het tijdstip moet afstellen??
Mijn probleem is dat hij bij lage toerentallen op 1 cilinder gaat lopen. (waardoor bougie vet wordt) Alleen bij accelaratie loopt ie netjes.
Goede raad is welkom. Lijkt me leuk om te rijden zonder de bougiesleutel in mijn kontzak..
Vriendelijke groeten Gijs.
 
Hoi,

Ik wil op deze manier er achter komen hoe ik de ontsteking af moet stellen van mijn moto guzzi v50 NATO.
Er schijnen eerst MOTOPLAT electronische ontsteking opgezeten te hebben. Deze zijn ingeruild voor contactpunten.
Na lang zoeken binnen dit en andere fora kom ik erachter dat ik hier 0,4 mm speling moet hebben als ze open staan. (Dat is nu dus) Maar hoe het tijdstip moet afstellen??
Mijn probleem is dat hij bij lage toerentallen op 1 cilinder gaat lopen. (waardoor bougie vet wordt) Alleen bij accelaratie loopt ie netjes.
Goede raad is welkom. Lijkt me leuk om te rijden zonder de bougiesleutel in mijn kontzak..
Vriendelijke groeten Gijs.
De "puntjes" moeten opengaan op een paar graden voor het bovenste dode punt (BDP), dwz het punt waar de zuiger helemaal bovenin staat.
Dat aantal graden kan je in het werkplaatshandboek van je Guz vinden, maar ongetwijfeld kan je dat ook vragen in de werkplaats van een Guzzi-dealer.

De procedure is:
- Gradenschijf "regelen" en op de krukas zetten
- Zuiger naar het BDP draaien (checken met b.v. een ongerold stuk papier door het bougie-gat).
- Krukas het benodigde aantal graden terug draaien, en dan de plaatje waar de puntjes opstaat zo verdraaien dat die puntjes net opengaan.
- Plaat met puntjes vastschroeven.
- Krukas twee slagen doordraaien en de timing nogmaals checken.

Met een timing strobe-light kan je de puntjes afstellen terwijl de motor loopt, dmv markers op de krukas.
Maar ik kan je zeer aanraden er weer een electronische onsteking in te zetten ipv puntjes, dat rijdt en start toch een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor je reactie,
Hetgeen waar ik dus benieuwd naar ben is hoevéél graden moet ie voor het bdp.
Kan het evt ook in mm voor het dode punt??

Overigens heb ik een heel mooi boek van het leger. (NL!) Helaas gaat die uit van electronische motoplat-ontsteking.
 
In het werkplaats boek staat hoe je de elektronische ontsteking moet afstellen klopt .
De onstekingstijdstip is gelijk aan die van je punt ontsteking alleen moet dan je puntje net gaan openen .
Tijdstip van openen is 10 gr voor het bovenste punt .
Punt opening is 0.35 tot 0.45 mm
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij vertellen hoe je met een stroboscoop de ontsteking afstelt van een v65 op welke cilinder zet je de kabel links of rechts, deze motoren zijn verkocht in deze jaren met kontakt punten en moeten er goed op lopen, dus niks electronice ontsteking,er zit een rubber in de zijkant van het blok als je die er uithaald kun je door dit gat de strepen zien op het vliegwiel volgens mij, maar dit heb ik nog nooit gedaan, en ben dus onzeker graag een bevesteging en een goeie uitleg.
alvast bedankt
 
kan iemand mij vertellen hoe je met een stroboscoop de ontsteking afstelt van een v65 op welke cilinder zet je de kabel links of rechts, deze motoren zijn verkocht in deze jaren met kontakt punten en moeten er goed op lopen, dus niks electronice ontsteking,er zit een rubber in de zijkant van het blok als je die er uithaald kun je door dit gat de strepen zien op het vliegwiel volgens mij, maar dit heb ik nog nooit gedaan, en ben dus onzeker graag een bevesteging en een goeie uitleg.
alvast bedankt
Je moet allebei doen, links en rechts.
Bij allebei moet je stationair een teken zien, waarschijnlijk een T.
Als je gas geeft moet een tweede teken in het gat verschijnen dat betekend dat maximale voorontsteking bereikt is. Dat laatste teken is het belangrijkste. Boven de 3000 toeren moet het netjes in het midden staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan