De Nieuwe Ducati Scrambler

Uitlaat in Duitsland: Als je kunt laten zien dat er een officieel E-keurmerk in zit én de killer zit er in, dan is er niet zoveel aan de hand. Heb je dat niet en ze doen vervelend dan ben je je pijp kwijt en kun je gaan lopen. Ik heb al veel tochtjes in Duitsland georganiseerd en tot nu toe nooit problemen. Wel bekeuringen, maar om andere redenen.
Over originele onderdelen gesproken: Ik heb ook nog de originele uitlaat, luchtfilter, spatborden voor-en achter en nummerplaat houder. Die ga ik echt niet meer gebruiken dus als iemand geïnteresseerd is voor weinig geld?
Altijd leuk als andere ook waardering hebben voor je motor. Bij de bandenboer ook 4 mensen die me complementeerde met mijn motor in de tijd die ik daar was.
Glimmende laagje is er inderdaad gelukkig alweer af, blijft altijd ff spannend de eerste kilometers.

Heb ook nog op Marktplaats een originele uitlaat demper gescoord voor 25 euro. Ik moet nu alleen nog even achter het 8 vormige beugeltje aan voor de bevestiging aan de rechter kant (links zit deze nog wel op mijn motor maar rechts zit de Termignoni anders gemonteerd ).
Ik denk er over om voor mijn vakantie de originele demper te plaatsen om gedoe te voorkomen in de Eiffel. Er schijnt daar toch echt veel gecontroleerd te worden(en dan vooral in het vakantie seizoen)de Termignoni komt er dan misschien niet alleen met een boete vanaf :N Als een boete het enige zou zijn dan zou ik er niet mee zitten.

Ga nog wel optisch wat doen met de hitteschilden van de originele uitlaat want vindt het nogal lomp ogen. Ik denk eraan het grote schild te polijsten en het kleine voorste schild mat zwart te spuiten om het optisch wat te verkleinen.
 
Uitlaat in Duitsland: Als je kunt laten zien dat er een officieel E-keurmerk in zit én de killer zit er in, dan is er niet zoveel aan de hand. Heb je dat niet en ze doen vervelend dan ben je je pijp kwijt en kun je gaan lopen. Ik heb al veel tochtjes in Duitsland georganiseerd en tot nu toe nooit problemen. Wel bekeuringen, maar om andere redenen.
Over originele onderdelen gesproken: Ik heb ook nog de originele uitlaat, luchtfilter, spatborden voor-en achter en nummerplaat houder. Die ga ik echt niet meer gebruiken dus als iemand geïnteresseerd is voor weinig geld?

De Termignoni is niet "road legal" dus geen E-keurmerk en bij serieuze controle dus einde reis. Verleden jaar dorst ik net nog wel aan naar het zwarte woud maar naar de Eiffel vind ik het risico te groot al keek er geen agent naar mijn motor om. Niet dat de Termignoni met db-killer nu zo luid is maar ja het mag dus niet.
Gekke is dat veel moderne motoren(en sportwagens) met standaard gemonteerde elektrische kleppen tegenwoordig wel heel veel kabaal maken en dat mag dan weer wel. Het blijft onzinnig gedoe deze wetgeving waarbij gloednieuwe peperdure orginele uitlaten(oem Scrambler zo'n 900 euro!) in veel gevallen alleen in de showroom en op een plank in de garage of schuur hun leven slijten.
Ben overigens benieuwd hoe de standaard uitlaat het doet icm de "race" mapping.
 
De Termignoni is niet "road legal" dus geen E-keurmerk en bij serieuze controle dus einde reis. Verleden jaar dorst ik net nog wel aan naar het zwarte woud maar naar de Eiffel vind ik het risico te groot al keek er geen agent naar mijn motor om. Niet dat de Termignoni met db-killer nu zo luid is maar ja het mag dus niet.
Gekke is dat veel moderne motoren(en sportwagens) met standaard gemonteerde elektrische kleppen tegenwoordig wel heel veel kabaal maken en dat mag dan weer wel. Het blijft onzinnig gedoe deze wetgeving waarbij gloednieuwe peperdure orginele uitlaten(oem Scrambler zo'n 900 euro!) in veel gevallen alleen in de showroom en op een plank in de garage of schuur hun leven slijten.
Ben overigens benieuwd hoe de standaard uitlaat het doet icm de "race" mapping.

Ja, die uitlaten met kleppen doet me altijd een beetje denken aan het ‘sjoemel-diesel-schandaal’. Je meet het aantal dB’s dat er uit komt en na de meting en goedkeuring rijdt je met een open klep en veel kabaal naar huis...
Die Zard-pijp van mij heb ik besteld met kat en E-keur. Om nou te zeggen dat hij weinig lawaai maakt, nou nee. Ik heb de dB-killers er nog nooit uit gehad.
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurd met race-map en standaard uitlaat. Denk dat het niet zo’n vaart loopt en hij nog steeds mooi rond loopt.

Voor 900 euro mag mijn standaard uitlaat ook weg.... Gloednieuw... Nooit gebruikt...

... Hallo, is daar iemand... :)

Enne, bedankt voor de leuke commentaren op mijn fiets. :Y
 
Laatst bewerkt:
Idd hele mooie Scrambler.

Vwb Duitsland: ze gaan daar veel meer (uitsluitend?) volgens het boekje. Als je een andere spiegel wilt, dan zul je een goedgekeurd type moeten monteren en laten bijschrijven op je kentekenbewijs. Ik weet niet of het al voor een spiegel geldt, maar er mag weinig zonder goedkeuring van de TÜV. Vergeet niet, ze hebben er een TÜV (=APK) voor motorfietsen.

We mogen van geluk spreken dat het hier minder strikt is.
 
Laatst bewerkt:
Absoluut blij dat het hier minder streng is. Ik ben ook niet op zoek naar het meest asociaale geluid en wil ook niet mensen onnodig lastig vallen met mijn hobby maar met de huidige geluids niveau's hoor je je eigen motor niet eens.
De Termignoni had ik ook nooit gekocht(al is het geluid geweldig) als hij er niet had opgezeten. Ik had dan zeker een uitlaat gekocht met E-keurmerk.
Al moet ik eerlijk zeggen dat er door nieuwe regelgeving(en misschien de interpretatie ervan) er nu zat motoren zijn die standaard prima klinken(R nineT, Triumph Bonneville range en de nieuwe KTM's en 1100 Ducati Scrambler).
Eigenlijk zouden ze motorfietsen gewoon zonder einddemper moeten aanbieden zodat je bij aflevering zelf kan kiezen wat je wil. Beetje zoals racefietsen die meestal zonder pedalen worden verkocht omdat toch iedereen wat anders wil.
 
Even een paar vraagjes. Ik ben ivm niet meer veel langere afstanden te rijden aan het kijken naar een andere motor. Ik rijd nu een Versys en heb interesse in een Scrambler of Street twin.

Dit lijkt me HET scrambler topic, waar moet ik op letten bij het bekijken naar de scrambler? Zijn er specifieke pijn- aandachtspuntjes? Of hebben jullie een (internationaal) forum waar ik veel info uit kan halen? Ik las bijvoorbeeld hier al dat motoren van een latere productiedatum een andere throttle repons hebben.

En zijn er wat goede sites voor aftermarket parts? bijv tail tidy om de kentekenplaat anders te monteren.

En is er een Haynes manuel/uitgebreide handleiding om deze fiets zelf te onderhouden?

Ik hoor het graag.
 
Even een paar vraagjes. Ik ben ivm niet meer veel langere afstanden te rijden aan het kijken naar een andere motor. Ik rijd nu een Versys en heb interesse in een Scrambler of Street twin.

Dit lijkt me HET scrambler topic, waar moet ik op letten bij het bekijken naar de scrambler? Zijn er specifieke pijn- aandachtspuntjes? Of hebben jullie een (internationaal) forum waar ik veel info uit kan halen? Ik las bijvoorbeeld hier al dat motoren van een latere productiedatum een andere throttle repons hebben.

En zijn er wat goede sites voor aftermarket parts? bijv tail tidy om de kentekenplaat anders te monteren.

En is er een Haynes manuel/uitgebreide handleiding om deze fiets zelf te onderhouden?

Ik hoor het graag.

Er is een Haynes manual en online is er ook een werkplaatshandboek te vinden in pdf vorm.
Specefieke pijn of aandachtspunten zijn mij niet echt bekend al hoor je een enkele keer een trillende voorremschijf genoemd worden en zadelpijn.
Ik heb ook ongeveer voor dezelfde keuze gestaan en ook proefgereden op de StreetTwin.
Het is uiteindelijk de Ducati geworden omdat hij ruimer zit, sterker is(streettwin raakt snel buiten adem en had moeite om me naar de 135 te krijgen ondanks bere koppel), beter remt en in mijn ogen mooier afgewerkt is(al is bij de Streettwin de bekabeling heel clean).
Beide gave machines al wint de Ducati het voor mij op beleving. De StreetScrambler is misschien ook een interessante optie al gaan de meeste argumenten hier nog steeds voor op.
De Trottle respons is bij de oudere modellen wat "wild" maar dit went snel en zou nu niet meer anders willen. Sinds de invoer van de Desert Sled hebben ook de latere modellen een minder wilde throttle response gekregen maar ik weet niet precies vanaf welke tijd.
De Streettwin rijdt super soepel onderin met bergen koppel bij lage toeren en een prachtig standaard geluid uit de fraaie rvs uitlaten. De enkele voorrem is wat karig en topvermogen is gewoon te weinig. Voor een vlotte inhaal actie op de snelweg zou het al teleur kunnen stellen. Kom je nooit op de snelweg dan voldoet het blok prima. Ook moest ik wennen aan het gashendel dat via een elektronisch draadje werkt, dit voelt een beetje indirect maar dat is tijdens het rijden nauwelijks merkbaar en is onmisbaar voor de riding modes en het traction control systeem(iets wat de Ducati ontbeerd).

Ga in ieder geval lekker rijden! Ben benieuwd wat je zelf gaat ondervinden. :]
 
De streettwin loopt ietsje minder "voelbaar". Op de Scrambler heb je meer het gevoel dat er echt iets gebeurt onder de tank. Ga rijden op allebei en kijk wat het beste aanvoelt, maar dan wel met een wat langere proefrit. Mocht je tot de conclusie komen dat de Duc Scrambler je het meest aanspreekt, maar je bent niet enthousiast over de zitpositie: Er zijn inmiddels betere zadels te koop. Een mooi onderhandelingspuntje bij de motorzaak, net als andere spatborden en nummerplaatbevestiging. Succes!
Even een paar vraagjes. Ik ben ivm niet meer veel langere afstanden te rijden aan het kijken naar een andere motor. Ik rijd nu een Versys en heb interesse in een Scrambler of Street twin.

Dit lijkt me HET scrambler topic, waar moet ik op letten bij het bekijken naar de scrambler? Zijn er specifieke pijn- aandachtspuntjes? Of hebben jullie een (internationaal) forum waar ik veel info uit kan halen? Ik las bijvoorbeeld hier al dat motoren van een latere productiedatum een andere throttle repons hebben.

En zijn er wat goede sites voor aftermarket parts? bijv tail tidy om de kentekenplaat anders te monteren.

En is er een Haynes manuel/uitgebreide handleiding om deze fiets zelf te onderhouden?

Ik hoor het graag.
 
Bedankt voor de info al. Ik ben inderdaad op zoek naar verhuur motoren. Dan kan ik wat meer kilometers maken. Motopuro is de dichtstbijzijnde ducati dealer maar verhuurd alleen een desert sled, das net het model dat ik niet zoek.
De motoport bij mij in de buurt heeft ook Thriumph maar wil deze niet verhuren zonder verdere afspraken te maken.

Ik zal eens kijken wat er nog in de buurt ligt voor verhuur.

Jullie kennen geen goede website met aftermarket onderdelen?
 
Ik heb destijds gekozen voor de Duc vanwege het uiterlijk en de afwerking. Daar heb ik nog steeds geen spijt van, want ik blijf het een leuk ding vinden. Elke fiets heeft zijn sterke en zwakke punten, maar alles is op te lossen. Ik heb tot dusver geen rare gebreken gehad en hij doet wat hij moet doen. Net als hierboven al is vermeld, ga lekker proefrijden, dat is al 50% van de voorpret. Wellicht binnenkort een Ducati Opstapdag bij jou in de buurt?

Ik heb zelf een hoop spulletjes gekocht bij G&G Shop. Ze leveren o.a. CNC Racing, EvoTech en ik dacht sinds kort ook Rizoma. Verder als het om orginele Duc onderdelen gaat gewoon bij de dealer bestellen. CafeRacerOnderdelen.nl hebben ook leuke spullen. HK-Suspension voor de montage en aanschaf van de Ohlins shock en je kunt natuurlijk altijd de kanalen als Marktplaats en Ebay raadplegen.

Werkplaats-handboek is inderdaad beschikbaar in pdf-formaat, maar daar staan her en der wel wat foutjes in. Als voorbeeld het aanhaalmoment van de olie-aftap-plug. Deze is veel te hoog waardoor je de plug, of erger nog, de draad in je blok verrot draait (23Nm is genoeg i.p.v. 38Nm of zoiets...).

Als laatste: Als ik weer voor dit type fiets in de markt zou zijn zou ik zo deze weer kopen!
Of de 1100 overwegen natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er bij Affetto wel eentje kunt huren (kijk op hun site of bel anders even). En voor vervangingsonderdelen zijn er zoveel sites: Zo heb ik mijn uitlaat rechtstreeks bij Virex in Italië gekocht, het schermpje (Puig) in Duitsland en het bagagarekje in Engeland (TM Delai). Je hoeft niet bang te zijn dat er niks te krijgen is.
Bedankt voor de info al. Ik ben inderdaad op zoek naar verhuur motoren. Dan kan ik wat meer kilometers maken. Motopuro is de dichtstbijzijnde ducati dealer maar verhuurd alleen een desert sled, das net het model dat ik niet zoek.
De motoport bij mij in de buurt heeft ook Thriumph maar wil deze niet verhuren zonder verdere afspraken te maken.

Ik zal eens kijken wat er nog in de buurt ligt voor verhuur.

Jullie kennen geen goede website met aftermarket onderdelen?
 
Gaaf! Was er toevallig al een 1100 Scrambler bij met het Termignoni uitlaat systeem? Vreemd genoeg is hier nog steeds weinig over te vinden.
Kan me goed voorstellen dat ze de 1100 steeds leuker vind daarom ga ik er zelf maar niet op proefrijden ;) .Heeft je vrouw nog een voorkeur voor 1 van de 3 varianten?
De demo van Affetto heeft het Termi systeem met E-Keur. Klinkt minder dan de originele dempers.
Die van Moto Puro heeft het Termi systeem zonder E-Keur. Klinkt erg lekker!
We waren een week geleden in de Vogezen en een vriend van me had deze demo bij. Ook in Duitsland mee gereden, niks aan het handje!
 
De demo van Affetto heeft het Termi systeem met E-Keur. Klinkt minder dan de originele dempers.
Die van Moto Puro heeft het Termi systeem zonder E-Keur. Klinkt erg lekker!
We waren een week geleden in de Vogezen en een vriend van me had deze demo bij. Ook in Duitsland mee gereden, niks aan het handje!

Ah dus ze zijn er dus wel al met Termi systemen.
Apart dat de e-keur minder klinkt als origineel, misschien kon daar nog een db-killer uit?
Ik begrijp dat zolang je in Duitsland niet wordt gecontroleerd er niks aan het handje is maar in de Eiffel midden in het zomer seizoen en in het weekend is het risico dat mijn reis abrupt wordt beëindigd me net iets te groot ;).
Als het alleen om een boete zou gaan of een weekendje weg dan had ik de gok wel genomen maar nu durf ik het niet aan.
 
Genoeg verhalen gehoord van mensen die echt mochten gaan lopen, omdat hun pijp geen E-merk had. Vooral in de Eifel! Overigens heb ik ook in de Harz gereden met lieden die de killers er uit gehaald hadden (ben ik niet voor!!) en de politieagenten keken er naar en deden niks.....
De demo van Affetto heeft het Termi systeem met E-Keur. Klinkt minder dan de originele dempers.
Die van Moto Puro heeft het Termi systeem zonder E-Keur. Klinkt erg lekker!
We waren een week geleden in de Vogezen en een vriend van me had deze demo bij. Ook in Duitsland mee gereden, niks aan het handje!
 
Vanmiddag de uitlaat er maar even onder gezet. Was een fluitje van een cent gelukkig(met behulp van een zelf gemaakte verentrekker).
Gelukkig klinkt hij standaard ook best aardig maar het is een totaal andere beleving als met de Termignoni. Onderin iets tammer maar verder loopt hij prima met de race mapping.
Kan in ieder geval met een gerust hart Duitsland in.
:]
 
Laatst bewerkt:
@ Skippy: De originele pot bedoel je? Nu met een gerust hart naar DE. Alleen nog even opletten voor de wegen die in het weekend zijn afgesloten voor motoren (Eifel, Zwarte woud, Harz).
 
@ Skippy: De originele pot bedoel je? Nu met een gerust hart naar DE. Alleen nog even opletten voor de wegen die in het weekend zijn afgesloten voor motoren (Eifel, Zwarte woud, Harz).

Ja inderdaad de originele pot.
Ja wegafsluitingen zijn mij ook bekend al heb ik me daar nog niet echt in verdiept.
Ben vooral benieuwd wat de sancties zijn voor het negeren van deze versperringen.
 
Hallo allemaal, Zit al een tijdje mee te lezen in dit topic.
Heb zelf een Scrambler cafe racer gekocht. Motor zou normaliter a.s. donderdag of vrijdag afgeleverd moeten worden.

Heb een paar jaar zonder motor gezeten en het begon toch wel weer te kriebelen. De Scrambler leek me een leuke manier om weer in te stappen.
 
Hallo allemaal, Zit al een tijdje mee te lezen in dit topic.
Heb zelf een Scrambler cafe racer gekocht. Motor zou normaliter a.s. donderdag of vrijdag afgeleverd moeten worden.

Heb een paar jaar zonder motor gezeten en het begon toch wel weer te kriebelen. De Scrambler leek me een leuke manier om weer in te stappen.

Gaaf! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, daar ga je vast een hoop plezier aan beleven!
Het is momenteel ook heerlijk weer om alvast lekker wat kilometers te maken.
Ik hoop dat je je ervaringen hier wilt delen en misschien zien we je eens bij een ritje of bij de komende Ital dag of Scrambler dag.
 
Gaaf! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, daar ga je vast een hoop plezier aan beleven!
Het is momenteel ook heerlijk weer om alvast lekker wat kilometers te maken.
Ik hoop dat je je ervaringen hier wilt delen en misschien zien we je eens bij een ritje of bij de komende Ital dag of Scrambler dag.

Ha Skippy, Bedankt alvast heb er ook (weer) erg veel zin in. De Italdag is zeker iets waar ik wel naar toe ga (vorige motoren waren ook Ducati) Altijd veel leuks te zien op die dag.

Scrambler dag kon ik nog niet, even naar zoeken. Ervaringen en foto's volgen zeker nog.
 
De Italdag is op 2 september in Beusichem en de Scramblerdag van de Ducaticlub is op 9 september in Heino. Die laatste zal ik helaas moeten missen.
Ha Skippy, Bedankt alvast heb er ook (weer) erg veel zin in. De Italdag is zeker iets waar ik wel naar toe ga (vorige motoren waren ook Ducati) Altijd veel leuks te zien op die dag.

Scrambler dag kon ik nog niet, even naar zoeken. Ervaringen en foto's volgen zeker nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan