Yamaha XSR 700 900 FASTER SONS

Leuk idee, volgens mij al een keer geplaatst, maar hij is nog steeds zo:

full
 
ATTENTIE ATTENTIE

Wellicht leuk om in de OP een lijst te maken van alle XSR'en hier? Stuur even je mooiste recente foto of maak hem even !


Welkom idoby, mooie motor natuurlijk ! Dank voor de foto's tot dusver, ze staan erop.
 
JeMa60; hoe bevalt die uitlaat kwa geluid en prestaties? En heb je wel of geen cat?
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb jij voor de cat gekozen of gewoon toevallig dat hij erin zat?

Iedereen denkt altijd dat een CAT onwenselijk is voor vermogen omdat dit uitlaatgassen tegen zou houden, maar laat nou net de functie van een hele uitlaat 'demper' als volgt te omschrijven zijn: Een dermate tegendruk en zodoende snelle gasstroom bewerkstelligen voor een zo krachtig en soepel mogelijk lopend motorblok in het gehele toerenbereik, en daarbij een bepaald geluid(volume) produceert en dito emissie.

De CAT wordt, zeker bij gehomologeerde uitlaten van fabrikanten die echt de research hardware in huis hebben om uitlaattrajecten te testen, meegenomen in het totaalontwerp van een uitlaatsysteem. Het is dus gelijk gebruikt om aldaar tegendruk op te bouwen voor een zo goed mogelijke flow. Zéker met de orginele ecu mapping levert dit dan dus de beste prestaties. Maar wat je verder ook doet aan afstellen, de 'hardware'zelf bepaalt toch altijd het totale loopkarakter van de motor.

Een moderne CAT zoals deze heeft ook een turbinestructuur welke dus weliswaar een verminderd oppervlak aan luchtdoorgang maar accelereert de luchtstroom en zorgt voor een wervelwerking. Kijkend naar deze originele uitlaat en bijvoorbeeld de Akra uitlaten zie je dat het doorlaatoppervlak van de pijp waar de voorbochten samenkomen zowat het dubbele in oppervlakte is. Laat je de CAT weg, heb je dus een enorm verschil in tegendruk wat je vooral in de gehele eerste toerenhelft ten nadele zal merken.

Als mensen dus zeggen 'de CAT zorgt voor een enorm begrenzende werking alsof hij door een rietje moet uitademen' Waarom gaat je motor dan niet twee keer zo hard als je hem weglaat aldaar het doorlaatoppervlak verdubbeld? Ze hebben de originele uitlaat echt niet voor niks de diameters en afmetingen gegeven na 1000uur testwerk.

Je hebt hooguit meer piekvermogen als je geluk hebt ten koste van je gehele powerband. Systemen die voor Race use zijn ontwikkeld zullen met aangepaste ECU vooral in hoge toeren meer vermogen geven, maar je algehele karakter veranderd compleet en lage toeren worden nooit beter ofwel vaak ten nadele voor alledaags gebruik.

Tot slot heeft ieder motorblok (ik zeg weleens vacuümpomp op ontploffingen) zijn unieke configuratie en vooral het aantal cilinders en plaatsing maakt het effect van andere uitlaten en luchtfilters totaal onvergelijkbaar. Een dikke V2 hamert bijvoorbeeld met grote slagen en kun je vaak lekker laten lopen zonder luchtfilterhuis en open uitlaat en een slurp extra benzine. Een hoogtoerige 4inlijn zal alleen maar drama worden en nog hoogtoeriger pieken.

Een heel goed filmpje over de zin en onzin over uitlaten orgineel tegenover aftermarket is deze:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelf de korte Akra erg mooi, behoud een beetje de stijl van de originele. Zeker als je hem laat coaten zoals een paar pagina's geleden.

Iets anders, ik zag dat mijn achterband redelijk op begint te raken. Wat voor banden gebruiken jullie en wat kunnen jullie hiervoor aanraden?
Ik gebruik de motor ook gewoon voor Woon-werk verkeer, dus zou een beetje multifunctioneel moeten zijn denk ik.
 
hoi cat zit erin mooi geluid en geen dipjes bij gas geven ben er blij mee

Ik ben erg benieuwd naar het geluid en hoe hij eruit ziet in het echt, zullen we een keer meeten binnenkort als je gaat rijden? Ergens tussenin afspreken bij een motorzaak ofzo, kan ik je geen prive bericht sturen hier zie ik? Wat handiger comminuceren wellicht.

Ik vind de orginele uitlaat, deze Akra twin en de Akra Titanium de mooiste uitlaten ik wil kunnen kiezen wat ik nou wil. Het geluid van die twin is volgens mij het allermooist.
 
Ik vind zelf de korte Akra erg mooi, behoud een beetje de stijl van de originele. Zeker als je hem laat coaten zoals een paar pagina's geleden.

Iets anders, ik zag dat mijn achterband redelijk op begint te raken. Wat voor banden gebruiken jullie en wat kunnen jullie hiervoor aanraden?
Ik gebruik de motor ook gewoon voor Woon-werk verkeer, dus zou een beetje multifunctioneel moeten zijn denk ik.

Ik heb een set Metzeler Sportec M7RR eronder zitten.
Fijne sportieve set die veel feedback geeft, genoeg vertrouwen in nat en (voor mij) redelijk lang genoeg meegaat (achterband zit nog iets van 1000km leven in, zal dan ongeveer op net 7000km uitkomen).
 
Ik vind zelf de korte Akra erg mooi, behoud een beetje de stijl van de originele. Zeker als je hem laat coaten zoals een paar pagina's geleden.

Iets anders, ik zag dat mijn achterband redelijk op begint te raken. Wat voor banden gebruiken jullie en wat kunnen jullie hiervoor aanraden?
Ik gebruik de motor ook gewoon voor Woon-werk verkeer, dus zou een beetje multifunctioneel moeten zijn denk ik.

Welke uitlaat bedoel je nou?

Banden, heeft altijd weinig nut iemands mening te vragen. Het is persoonlijk wat je in een band zoekt en bovenal heeftniemand vaak meer dan twee of drie verschillende banden getest. Waarmee je dan moet vergelijken is de vraag.

Ik heb na 4200km weer dezelfde S20 eronder latenzetten die bevallen goed. Waar ik over twijfel is de Conti road attack 3 die moet erg goed zijn en het profiel is nu weer mooi (de vorige zouden echt niet staan op de xsr)

Erik, heb je nog een mooie foto?
 
Laatst bewerkt:
Welke uitlaat bedoel je nou?

full

Dit vind ik toch wel echt heel mooi staan zo.

Banden, heeft altijd weinig nut iemands mening te vragen. Het is persoonlijk wat je in een band zoekt en bovenal heeftniemand vaak meer dan twee of drie verschillende banden getest. Waarmee je dan moet vergelijken is de vraag.

Ik heb na 4200km weer dezelfde S20 eronder latenzetten die bevallen goed. Waar ik over twijfel is de Conti road attack 3 die moet erg goed zijn en het profiel is nu weer mooi (de vorige zouden echt niet staan op de xsr)

Bedankt voor de reactie en begrijp dat dit heel persoonlijk is. Ik ben denk ik een vrij normale rijder ben en tevreden met wat er nu op zit (Bridgestone Battlax S20 volgens mij). Dus denk dat ik gewoon weer zoiets doe.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Na 2,5 geen motor gereden te hebben sinds kort weer een gelukkige man en in het bezit van een XSR900 Garage Metal. Vergeleken bij mijn vorige motor (R6) is dit een verademing! Wat een geweldige fiets.

full

full

full


Mods tot dusver:
NRC Fender Eliminator
Akrapovic Twin pipe low
Baracuda bar ends
SKIN-S BAR END B-LUX
Shorty's (koppeling en rem)
XSR engine emblems
..
..

en het lijstje met wat er nog gaat komen is nog wel iets langer haha!
Mochten er nog mensen interesse hebben in originele XSR900 onderdelen dan hoor ik het graag!

Is het al eens gekomen van een XSR groupride?
 
Welkom Wes! Ik had hem zien staan op marktplaats ik dacht al ‘die is zo weg’... ik heb interesse in de orginele spiegels mocht je daar niks aan hebben. Kan ik je een persoonlijk bericht sturen, dat moet je dan even aanzetten ivm verder contact?

Een verademing, voor mij zelfs na tientallen motoren en over honderd verschillende gereden een verademing. Gewoon de leukste motor die je kan hebben natuurlijk.

Wat wil je er verder nog aan veranderen? Gaaf ding al zo. Een groeprit lijkt we erg leuk om volgende maand eens te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dank je!

Als het goed is ben ik bereikbaar voor DM!

Komt het grootste gedeelte van het lijstje tot zover:
- nieuwe luxe kentekenplaat (hier zitten schroefgaten op de verkeerfe plaats)
- Graves Dash Relocation Kit
- minimaal twee ProBolt setjes om alle (of in ieder geval het grootste deel) van de bouten (kappen en blok etc.) zwart te maken
- LED knippers voor en misschien als extra bar-end indicators
- relay installeren
- Rear Peg removal plates
- Koplamp folie (geel)
- Headlight Guard
- Bobbins
- zowel voor als achter nieuw reservoir voor remvloeistof
- ecu flash/pc5
- quickshifter
- montage 12v en telefoonhouder
- tankletters (YAMAHA) zwart maken (twijfel)
- andere resterende (kleine) delen zwart maken
- Flyscreen (wil ik eerst op de motor zien voor ik zeker weet of ik dit wil)
- nieuwe helm (retro)
- kevlar jeans en een retro Jack

En als laatste (waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen):
Ik vind het stuur drama. En dan bedoel ik met wat erop zit, hoe het erop zit en wat er langs loopt (kabels etc).
Met het wisselen van remreservoir ben ik al wat verder. Liever vervang ik ook de huidige beugels/hoofdcylinder van de rem en koppeling. Hier zitten nu de loze gaten van de spiegels.

Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om te onderzoeken hoe dit zit bij de XSR900. Weet iemand dit? Op mijn R6 had ik mooie remreservoirs van Rizoma en een volledige opvouwbare set (koppeling en rem) van óf Rizoma óf Lightech (ik denk de laatste).

Kan ik dat nu met de XSR900 weer doen?

Ik ben benieuwd!

Leuk die groepsrit! Ik ben tot de eerste helft van Augustus op vakantie. Daarvoor wordt lastig maar niet onmogelijk. En op een door de weekse dag kan ik desnoods vrij nemen!

Woonplaats: Barendrecht!
 
Laatst bewerkt:
Dat is een flinke lijst haha! Top motor natuurlijk en veel veilige KM's gewenst =)
Die dash relocation kit is wel interessant, het contactslot is best onbereikbaar (zeker met handschoenen). Naast de kleine tankinhoud zijn dat echt mijn enige mindere puntjes denk ik.

Keertje rijden lijkt me ook lachen, woon zelf in Gorinchem, dus ook niet zo ver weg :]
 
Ja echt he! Ik schaam mezelf als ik de lijst terug kijk.
Gelukkig ook een hoop simpele en relatief goedkope maar leuke aanpassingen dus komt goed.

Hij gaat de komende jaren niet weg en het hoeft morgen niet af. Dan heb ik in de winters ook wat te doen;)

Het is erg rustig hier. Weinig rijders?

Ik moet er weer even inkomen. Dit weekend even bobbins halen en een snelle check doen van alles inclusief ketting om het me eigen te maken.

Zal snel even een rammeltje geven als ik klaar ben om te rijden (broek en jas heb ik echt nodig). Combi op deze fiets is niet fijn.

Tof trouwens dat ik al in de OP sta!
 
zondag ben ik in Assen maar daarna een keer afspreken altijd goed, mss toch een keer een meeting doen. :} *O*

Ik ben erg benieuwd naar het geluid en hoe hij eruit ziet in het echt, zullen we een keer meeten binnenkort als je gaat rijden? Ergens tussenin afspreken bij een motorzaak ofzo, kan ik je geen prive bericht sturen hier zie ik? Wat handiger comminuceren wellicht.

Ik vind de orginele uitlaat, deze Akra twin en de Akra Titanium de mooiste uitlaten ik wil kunnen kiezen wat ik nou wil. Het geluid van die twin is volgens mij het allermooist.
 
JeMa: ik ben er ook, weet nog niet of met de xsr of met mijn oude gezapige snelweg paardje cb500s. Vind er geen hol aan 2x 2uur snelweg rijden zonde van de 500km afschrijving en je gooit hem daar toch maar ergens neer na in de motorfiles gestaan te hebben 🤣

Wes: leuk ik woon om de hoek zowat, heb pm gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Is er niemand die het antwoord heeft op de koppeling en rem?

Heb even zitten kijken maar ik denk dat ik een setje moet gaan vinden van een ander model (bijvoorbeeld de R6) dat geen mirrormount heeft?
 
JeMa: ik ben er ook, weet nog niet of met de xsr of met mijn oude gezapige snelweg paardje cb500s. Vind er geen hol aan 2x 2uur snelweg rijden zonde van de 500km afschrijving en je gooit hem daar toch maar ergens neer na in de motorfiles gestaan te hebben 🤣

Wes: leuk ik woon om de hoek zowat, heb pm gestuurd.
Als je deze brommer ziet als investering dan kan ik je uit de droom halen, afschrijving gaat gewoon door of er nu veel of weinig km opstaan. Ook je vriendin en auto schrijven net zo af 🙈.

Veel plezier op Assen

Arthur
 
Top wapper Wes , veel plezier ermee !!
Optie voor stuur is eventueel , clip on adapter plaat van Woodcraft

Leuk idee om een keer af te spreken ....... ergens in september misschien ?
 
Hi,

Na 12 jaar Fz1 een xsr 900 aangeschaft, een rode omdat dit de snelste zijn 😎.
Bevalt goed ff wennen aan deze brommer maar is wel relaxed rijden.

See you

Arthur

Cool die waren hier nog niet gespot volgens mij! Dat vraagt om een foto. En veel fun en veilige kilometers natuurlijk! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan