Koppeling reparatie Yamaha TDM 850

CB750F2

MF veteraan
20 jul 2006
1.122
5
Horn
Ik wil ivm een slippende koppeling bij volgas (bij zo´n 5000 toeren), de koppeling open maken om de platen en veren te meten/controleren.

Blijft bij het open schroeven van de koppeling bij een TDM850 de olie in het carter staan, als hij op de zijstandaard staat?
Hij helt dan in ieder geval naar de goede kant. Bij mijn CB750 kan dit, maar de vraag is of dat hier ook goed gaat (de CB heeft net als de TDM een dry sump smering). Of toch maar eerst de olie van het carter aftappen... de olie zit er net pas nieuw in namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig vandaag een stuk zitten lezen in het werkplaatshandboek omdat ik binnenkort ook de platen wil vervangen. Daar staat dat je de olie (twee aftappunten als ik mij niet vergis) moet aftappen.

Ik kwam ook een YouTube filmpje tegen waarin aangeven werd dat je de motor ook op zijn kant kan leggen _O-

Ik doe het wel tijdens een oliewisssel :)

edit: als het nieuwe olie is tap je het toch af en giet je het terug?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig vandaag een stuk zitten lezen in het werkplaatshandboek omdat ik binnenkort ook de platen wil vervangen. Daar staat dat je de olie (twee aftappunten als ik mij niet vergis) moet aftappen.

Ik kwam ook een YouTube filmpje tegen waarin aangeven werd dat je de motor ook op zijn kant kan leggen _O-

Ik doe het wel tijdens een oliewisssel :)
Kan in ieder geval nooit kwaad.
edit: als het nieuwe olie is tap je het toch af en giet je het terug?

Ja, maar bij een slippende koppeling is de olie na een ritje al niet ‘nieuw’ meer. Voornaamste reden voor de korte olieverversinterval bij een motorfiets is het feit dat slijpsel van de koppeling ook in de olie terecht komt. Bij een slippende koppeling is die vervuiling nogal snel een factor >50. Je zal niet de eerst zijn die nog even paar ritjes doet met een slippende koppeling voor het vervangen (danwel de olie niet ververst bij het wisselen van de koppeling) en voor de eindhalte ook getrakteerd wordt op het geluid van een big-end met een iets grotere ‘comfort zone’.

Er is een reden dat het WPHB zegt dat je de olie af moet tappen, ook al zou dat niet hoeven om bij de koppeling te kunnen komen.
 
Kan in ieder geval nooit kwaad.Ja, maar bij een slippende koppeling is de olie na een ritje al niet ‘nieuw’ meer. Voornaamste reden voor de korte olieverversinterval bij een motorfiets is het feit dat slijpsel van de koppeling ook in de olie terecht komt. Bij een slippende koppeling is die vervuiling nogal snel een factor >50. Je zal niet de eerst zijn die nog even paar ritjes doet met een slippende koppeling voor het vervangen (danwel de olie niet ververst bij het wisselen van de koppeling) en voor de eindhalte ook getrakteerd wordt op het geluid van een big-end met een iets grotere ‘comfort zone’.

Er is een reden dat het WPHB zegt dat je de olie af moet tappen, ook al zou dat niet hoeven om bij de koppeling te kunnen komen.

Klinkt als een goed punt. Er stond bij dat de nieuwe platen gedoopt moeten worden in verse olie. Nu kwam ik op YouTube de tip tegen de platen 48 uur te laten weken. Enig idee hoe dat werkt?
 
Zojuist het deksel opengedraaid: gaat zonder lekkage, de olie zit er gewoon nog in. De bak is voor het geval dat... ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Hij staat wel op een stel dikke plankjes, zodat de olie nog meer naar 1 kant staat.

Wat betreft de olie vervuiling: dat valt denk ik wel mee. De koppeling slipte alleen bij volgas. Dat reed ik niet vaak, omdat het slippen te merken was. Verder pas 50 km totaal ermee gereden tot nu toe. Toen ik hem kocht stond hij al langer stil. Waarschijnlijk ook de oorzaak van dit koppelingsprobleem?
Als je wat zand erbij krijgt met aftappen en terug gooien heb je een groter probleem denk ik. In dat geval altijd door een filter laten lopen, desnoofs een koffiefilter of doek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan