KTM Duke 690 IV topic drei

Iemand ervaring met een shark DSX-5 Demper voor de duke ?


full
 
Hallo,

als stille lezer en motorrijder in spé, heb ik vandaag maar besloten om een aantal vragen op jullie af te schieten. Alvast bedankt voor diegene die de moeite nemen om het te lezen en beter nog, willen beantwoorden. :t

Ik ben 32 jaar, haal binnenkort hopelijk mijn rijbewijs en wil vervolgens gelijk genieten van het motor rijden. Om dat met volle teugen te kunnen doen, probeer ik de beste keuze te maken. Uiteraard kan dat alleen maar door het proefrijden, maar gezien dat nog niet kan is het digitaal-oriënteren geblazen. Mijn voorkeur lag eerst op de Kawa Z800, verschoven naar Street Triple R (of RX), toen naar MT-09 (of 07, gezien de 09 blijkbaar een beest is..) en sinds paar dagen dus de KTM 690.

Gezien de keuze van een motor, begrijp ik uit alle adviezen, met name gebaseerd moet zijn op waar je naar op zoek bent, doe ik dat kort en bondig maar als eerste: naast met mooi weer een paar keer in de week naar werk op en neer (ongeveer 100km retour), zou ik graag met weekenden lekker in en buiten de stad willen rijden/toeren. Topsnelheid is niet mijn ding, wat ik wel leuk vind is de versnelling tussen 0 en 100. Van stilstand, maar ook tijdens het rijden. Buiten dat uiteraard nog geen begaafde rijder op 1-wiel, maar waardeer wel de wendbaarheid en gewicht van een motor.

Nu dan de vragen, eigenlijk ter bevestiging van een mogelijke aankoop van een KTM 690 (>=2016):
1. ik ben a-technisch en heb géén verstand van sleutelen aan een motor, gezien ik hier daarover veel lees, vraag ik me af of je bij een KTM meer sleutel/onderhoud werk hebt dan bij andere?
2. is de 690 volgens jou een goede beginners-bike (cliché vraag waarschijnlijk)?
3. is het kopen van je bike in Duitsland een tip (dit overweeg ik namelijk)?
4. past de 690 kwa rijstijl bij de wensen die ik hierboven noem volgens jou (op basis van jouw ervaring)?

Ik ben uiteindelijk bij de 690 terecht gekomen, terwijl in eerste instantie de nieuwe 790 mijn aandacht trok. Dit vanwege zijn 2-cililders, positieve reviews en stijl. Uiteindelijk toch moeten afdalen naar de kleinere broer vanwege het budget. Het budget dat ik er overigens voor heb is ongeveer 6.500 EUR voor aanschaf (dus excl. BPM).

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en tips, groetjes E. :W
 
Laatst bewerkt:
Nu dan de vragen, eigenlijk ter bevestiging van een mogelijke aankoop van een KTM 690 (>=2016):
1. ik ben a-technisch en heb géén verstand van sleutelen aan een motor, gezien ik hier daarover veel lees, vraag ik me af of je bij een KTM meer sleutel/onderhoud werk hebt dan bij andere?
2. is de 690 volgens jou een goede beginners-bike (cliché vraag waarschijnlijk)?
3. is het kopen van je bike in Duitsland een tip (dit overweeg ik namelijk)?
4. past de 690 kwa rijstijl bij de wensen die ik hierboven noem volgens jou (op basis van jouw ervaring)?

Ik ben uiteindelijk bij de 690 terecht gekomen, terwijl in eerste instantie de nieuwe 790 mijn aandacht trok. Dit vanwege zijn 2-cililders, positieve reviews en stijl. Uiteindelijk toch moeten afdalen naar de kleinere broer vanwege het budget. Het budget dat ik er overigens voor heb is ongeveer 6.500 EUR voor aanschaf (dus excl. BPM).

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en tips, groetjes E. :W

1. zolang je de onderhouds intervallen van 7500km aanhoud en uit laat voeren door een KTM dealer heb je er in de regel geen extra onderhoud aan. Los daarvan dien je altijd je oliepeil/koelvloeistofpeil/kettingspanning en smering in de gaten te houden. Standaard zit er 2 jaar fabrieksgarantie op een KTM, alles wat in die periode stuk gaat buiten de normale slijtage onderdelen om en mits KTM dealer onderhouden valt onder garantie. Gezien je >2016 wil kopen, zou ik proberen een 690 te kopen die nog in fabrieksgarantie valt. Zo lang de motor KTM dealer onderhouden is en minder dan 60k (zoiets dacht ik, staat in de voorwaarden) gelopen heeft kun je de garantie bijkopen a ~200 euro per jaar. Het overwegen waard m.i.
2. prima beginners motor, mijn vriendin is er ook op begonnen. Een set valbeugels/handkappen is te overwegen..
3. kan, ik heb al diverse motoren uit belgie/duitsland geimporteerd. Let wel op dat de motor minimaal 6 maanden oud is EN minimaal 6000km op de teller heeft staan anders dien je ook BTW te betalen en is het meestal niet meer interessant.
4. ja hoor.. je kunt er rustig meer rijden en je kunt er flink mee vegen, het nodigt uit tot een actieve rijstijl. Enige tekortkoming vind ik is het topvermorgen, een paar uur snelweg is minder leuk. De 790 vangt die tekortkoming op maar is buiten je budget zie ik.

Door de komst van de 790 en de prijscorrectie van de 690 afgelopen jaar zijn er legio 690's tegen aantrekkelijke prijzen te koop momenteel. Succes met zoeken!
 
1. zolang je de onderhouds intervallen van 7500km aanhoud en uit laat voeren door een KTM dealer heb je er in de regel geen extra onderhoud aan. Los daarvan dien je altijd je oliepeil/koelvloeistofpeil/kettingspanning en smering in de gaten te houden. Standaard zit er 2 jaar fabrieksgarantie op een KTM, alles wat in die periode stuk gaat buiten de normale slijtage onderdelen om en mits KTM dealer onderhouden valt onder garantie. Gezien je >2016 wil kopen, zou ik proberen een 690 te kopen die nog in fabrieksgarantie valt. Zo lang de motor KTM dealer onderhouden is en minder dan 60k (zoiets dacht ik, staat in de voorwaarden) gelopen heeft kun je de garantie bijkopen a ~200 euro per jaar. Het overwegen waard m.i.
2. prima beginners motor, mijn vriendin is er ook op begonnen. Een set valbeugels/handkappen is te overwegen..
3. kan, ik heb al diverse motoren uit belgie/duitsland geimporteerd. Let wel op dat de motor minimaal 6 maanden oud is EN minimaal 6000km op de teller heeft staan anders dien je ook BTW te betalen en is het meestal niet meer interessant.
4. ja hoor.. je kunt er rustig meer rijden en je kunt er flink mee vegen, het nodigt uit tot een actieve rijstijl. Enige tekortkoming vind ik is het topvermorgen, een paar uur snelweg is minder leuk. De 790 vangt die tekortkoming op maar is buiten je budget zie ik.

Door de komst van de 790 en de prijscorrectie van de 690 afgelopen jaar zijn er legio 690's tegen aantrekkelijke prijzen te koop momenteel. Succes met zoeken!

Super, bedankt voor je reactie man. Hier kan ik echt wat mee. Ik vind de 690 in NL nog erg duur eigenlijk, maar zag inderdaad dat je veel aanbod hebt in Duitsland.

Het is met name dat ik dus mijn onderbuikgevoel en twijfel wil wegnemen door wat andere ervaringen mee te wegen!
 
Rij ondertussen al 20 jaar motor en al van alles gehad van naked bike naar racer en nu sinds 3 weken een 690 duke 2016 model met tft scherm en vind hem helemaal geweldig. :)
 
1. zolang je de onderhouds intervallen van 7500km aanhoud en uit laat voeren door een KTM dealer heb je er in de regel geen extra onderhoud aan. Los daarvan dien je altijd je oliepeil/koelvloeistofpeil/kettingspanning en smering in de gaten te houden. Standaard zit er 2 jaar fabrieksgarantie op een KTM, alles wat in die periode stuk gaat buiten de normale slijtage onderdelen om en mits KTM dealer onderhouden valt onder garantie. Gezien je >2016 wil kopen, zou ik proberen een 690 te kopen die nog in fabrieksgarantie valt. Zo lang de motor KTM dealer onderhouden is en minder dan 60k (zoiets dacht ik, staat in de voorwaarden) gelopen heeft kun je de garantie bijkopen a ~200 euro per jaar. Het overwegen waard m.i.
2. prima beginners motor, mijn vriendin is er ook op begonnen. Een set valbeugels/handkappen is te overwegen..
3. kan, ik heb al diverse motoren uit belgie/duitsland geimporteerd. Let wel op dat de motor minimaal 6 maanden oud is EN minimaal 6000km op de teller heeft staan anders dien je ook BTW te betalen en is het meestal niet meer interessant.
4. ja hoor.. je kunt er rustig meer rijden en je kunt er flink mee vegen, het nodigt uit tot een actieve rijstijl. Enige tekortkoming vind ik is het topvermorgen, een paar uur snelweg is minder leuk. De 790 vangt die tekortkoming op maar is buiten je budget zie ik.

Door de komst van de 790 en de prijscorrectie van de 690 afgelopen jaar zijn er legio 690's tegen aantrekkelijke prijzen te koop momenteel. Succes met zoeken!

De onderhoudsinterval is toch 10K? Staat me iets van bij dat de dealer me dat vertelde toen ik hem vorig jaar voor onderhoud bracht.
 
Ik zou de olie eerder verversen.
Er zit maar iets meer dan 1,5 l in!

De voorgeschreven olie 15w60 is ook eerder op dan een 10w40.

In de meeste supersports zit ruim 2x zo veel olie.
 
Kun je van een 690 Duke uit 2016 zo maar de knipperlichten vervangen door andere (led-)exemplaren met weerstanden? Ik meen ergens gelezen te hebben dat andere knippers eerst met een of ander service apparaat van KTM moeten worden toegestaan in de computing unit van de motor?
 
mijn vorige heb ik de 1e 30.000 ook om de 10.000 km olie laten verversen
de laatste 10.000 heb ik een keer extra olie en filters verv
de planning is bij deze (690r) ook om de 5.000km olie te doen
dus 5.000 zelf olie verv. 10.000km naar de dealer voor garantie 15.000 weer zelf enz.
bij mijn vorige zijn de tuimelaars kapot gelopen
ik weet niet of de lange onderhouds interval daar wat mee te maken heeft
maar nu gaat om de 5.000 km de olie er af
dat doe ik
 
ik heb even op de ktm site gekeken
alle modellen hebben zo'n reflector
was me nog niet opgevallen
zal wel een type goedkeuring dingetje zijn
 
de kwaaltjes die ik ken :
lagers van de tuimelaars, als daar speling op komt begint ie te tikken , wat weer moeilijk te horen is omdat een 690 blok nogal wat "mechanisch" geluid maakt
en daardoor gaat het starten alsof de accu bijna leeg is
ik dacht dat nieuwe tuimelaars ongeveer 75e per stuk waren
koeler lekken rechts boven in
en bij sommigen zou het display soms uitgaan ( de 2012 tot 2015 modellen)
wat 35 kw betreft .... geen idee

Hoi allemaal! Ik ben niet nieuw op dit forum, maar wel 'nieuw' met KTM (had hiervoor een Z1000).
Ik heb sinds een drietal weken een 2011 Duke R.
Het starten ging vanaf moment 1 al niet helemaal lekker, maar mijn vermoeden was een accu die aan vervanging toe is. Nieuwe accu geeft niet het gewenste resultaat. Er is geen sprake van lekstroom en bij het starten schiet de spanning naar zo'n 8Volt. Alsof je dus een lege accu hebt en de startmotor niet goed 'rond' komt. Startmotor is ook gecheckt. Deze is ook prima. Ik heb een EVO kit (openluchtfilter en nokkenas).
Nu lees ik dit over de tuimelaar. Zou dit het dan kunnen zijn en zo ja wat kost dat om te laten vervangen? HELP ;(

PS. De avatar moet ik nog even veranderen *D
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er een automatische decompreseur
Op om hem tijdens het opstarten sneller rond te laten gaan.
Trek je kleppendeksel er eens af en kijk eens of je wat afwijkend ziet.
Ik geloof dat dit gedeelte op de nokkenas zit

KTM 690 CAMSHAFT AND AUTO DECOMPRESSION 76536010100 , 75036016000

Zie fototje

Maar idd als er een tuimelaar niet goed is zal deze ook niet werken dit kan nooit erg duur zijn
En zelf vervangen is ook goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er een automatische decompreseur
Op om hem tijdens het opstarten sneller rond te laten gaan.
Trek je kleppendeksel er eens af en kijk eens of je wat afwijkend ziet.
Ik geloof dat dit gedeelte op de nokkenas zit

KTM 690 CAMSHAFT AND AUTO DECOMPRESSION 76536010100 , 75036016000

Zie fototje

Maar idd als er een tuimelaar niet goed is zal deze ook niet werken dit kan nooit erg duur zijn
En zelf vervangen is ook goed te doen.

Dank voor je reactie. Ik neem aan dat een decompresseur los te koop is?
De foto is een complete set met nokkenas

Moet het blok eronderuit om erbij te kunnen?
 
nee blok hoeft er niet uit
tank er af en dan kan het kleppen deksel er net af (is wel beetje prutsen)
let op bij het loshalen van de assen de tuimelaars
die moeten op een bepaalde manier er weer in ( weet niet meer precies hoe)
dit ivm smering
controleer ook de nokken van de nokken as
als de rollen van de tuimelaars helemaal kapot zijn dan zullen de nokken ook beschadigd zijn
ik had toen geluk dat er alleen speling zat op de lagers van de rollen van de tuimelaars en daardoor slecht ging starten
en de decompresseur zit in\op de nokken as
maar die werkt dan niet goed meer door de "klepspeling" die ontstaan is door de speling op de rollen van de tuimelaars
 
Kan best wel wat zelf, maar zoals je het beschrijft dan knijp ik 'em toch wel om het zelf te doen...

De dag voordat ik de fiets niet meer aan de praat kreeg liep deze gewoon lekker.
Alleen het starten ging heel moeizaam.
De EVO kit zit er net 1000 km in. De nokken zouden dan toch gewoon nog goed moeten zijn...
Het voelt gewoon alsof er te weinig 'kracht' is om de boel draaiende te krijgen.

Kleppendeksel eraf (al is het maar om even te kijken) betekent ook direct nieuwe pakking neem ik aan?

Wat betreft tank eraf; benzinekraantjes dicht draaien en dan losmaken?
 
ik had toen geen nieuwe pakking nodig
is een dikke rubber ring die niet vervangen hoeft te worden als je voorzichtig bent
maar de nokkenas zit er 1000km in ??
door een kundig persoon gemonteerd??
ik neem aan dat een ktm dealer ook even de rollen controleerd
en ja , de motor kan best goed lopen met slechte tuimelaar rollen
maar het starten gaat inderdaad alsof je niet genoeg kracht heb = lege accu o.id.
en bezine tank er af ......
weet niet meer
sommige aansluitingen sluiten vanzelf ....of zo
weet niet meer precies
weet wel dat de benzine tank wel makkelijk was
 
De vorige eigenaar heeft de EVO kit laten plaatsen bij Brouwer motors.
Mag er toch wel vanuit gaan dat die gasten kundig genoeg zijn. Ze zijn ten slotte ook KTM dealer.

De tank eraf is niet zo lastig. 1 bout en dat ding kun je optillen. Alleen de slangen nog die eraan vastzitten. Geen idee wat zichzelf sluit, maar de benzinetoevoer kun je knijpen met 2 ' kraantjes' zag ik.


Ik ga gewoon een poging wagen. We zien het wel. En anders moet ik de KTM alsnog wegbrengen...
 
Laatst bewerkt:
even op youtube zoeken
staan diverse filmpjes op over de tuimelaars van de 690
het enige listige is dat de assen er zo in kunnen dat de smering niet meer klopt
dat is trouwens ook een mogelijkheid:
bij brouwer de tuimelaar assen er verkeerd ingezet
en daarom 1000km later ---- tuimelaars kapot
door te weinig smering
hoe dan ook
laat hier even weten wat het was
ben nu wel nieuwsgierig
 
Terug
Bovenaan Onderaan