Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ik heb een afspraak op 9 juli bij ruud.
ecu afstellen en gelijk k&n filters erop.
ik ben benieuwd
 
Je was ff bij mijn dealert zie ik ;)
Volgend weekend open dagen daar. Gratis burgers eten :9
Ja ff Arie een handje gegeven en bakkie gedaan!
☕
M’n benzine slang lekte, zaten scheurtjes in, meteen ff laten vervangen..
 
Laatst bewerkt:
Ben ff aan het kijken naar die verstelbare hendels, bedankt voor de tip, Sjon-71. Daar bestaat best een groot aanbod voor. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? Ik wil geen Alibaba, maar ook niet de duurste hendels die er te koop zijn.

Dit lijkt me wel degelijk

Remhendel Titax BMW K1300 S / R / GT 09- | mPartz.nl
https://www.mpartz.nl/remhendel-titax-bmw-k1300-gt-09-p-24326?language=nl

Ik zelf heb korte blauwe versie weet niet wat voor merk het is. Ze zaten er al op toen ik 'm kocht.
 
dat is een goeie vraag :)
volgens mij zitten er 2 op maar na jou vraag twijfel ik , denk dat dit dan aan 1 kant is. :/
 
Vorige week mijn K1200S weer kunnen ophalen. Inmiddels 63000+ km op de teller. Een financiële aderlating maar gelukkig niet zo hoog als het had kunnen zijn. Grote beurt plus kleppen controle. Alle kleppen vielen binnen de marges dus dat scheelde weer.

In de tussentijd lekker rondgereden op een triumph tiger 800. Ik vind het er niet uit zien maar het rijdt heerlijk. Lekker licht en comfortabel, maar met voldoende pit.
 
K&N filters? aan beide kanten? of enkel één filter aan de rechterkant (zoals normaal bij de r)?

Ik had ergens gelezen of gehoord dat K&N filters niet echt meerwaarde geven aan het vermogen of dat ie er beter door rijd. Het lucht aanzuigings geluid in het luchtfilter huis word wat versterkt.
 
Nog ff gekke vraag. Ik zit regelmatig op markt plaats te kijken naar de 1300s nu valt het me ineens op dat de display indeling bij mij anders is dan bij anderen. Bij mij zit de benzine meter rechts en temp links ook de versnellings indicator zit gespiegeld. Weet iemand wat daar de reden van kan zijn :?
 
Laatst bewerkt:
Ik had ergens gelezen of gehoord dat K&N filters niet echt meerwaarde geven aan het vermogen of dat ie er beter door rijd. Het lucht aanzuigings geluid in het luchtfilter huis word wat versterkt.

De S heeft standaard links en rechts een filter en heeft enkel daardoor 5pk meer topvermogen, dus zou de logica zeggen dat op een R een filter dat makkelijker lucht doorlaat (zoals een K&N) wel zeker het vermogen positief beïnvloed ;-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken! Als ik andere hendels heb aangeschaft zal ik laten weten hoe ze bevallen.

Trouwens, zijn er meer dames met passie voor zo’n kanon die K1200R rijden? Of alleen heren?
 
mijn vrouw gaat voor haar rijbewijs,
ik zal niet uitsluiten dat er nog 1 bij komt :)
 
Bedankt voor het meedenken! Als ik andere hendels heb aangeschaft zal ik laten weten hoe ze bevallen.

Trouwens, zijn er meer dames met passie voor zo’n kanon die K1200R rijden? Of alleen heren?

Ik denk alleen maar mannen, en jij.
Denk dat deze motor niet snel de 1e keus van dames is.
 
Ik ben nu al even aan het kijken naar een nieuwe motor voor later, en zag ook dat de k1200s interessant is voor lange afstanden mede door de kuip en kardan.

Wat ik me nu afvraag is hoeveel zo'n groot onderhoud nu kost (remmen, as nakijken, kleppen stellen, olie etc), omdat ik wil weten of het interessanter is een europese fiets aan te schaffen dan een japanner.

Ik ben natuurlijk ook een leek in europese fietsen, en "van horen zeggen" is een BMW bezitten toch wel redelijk duur.

Change my mind door onderhoudskosten te posten aub, zal me heel erg helpen in de zoektocht :)
 
Ik ben nu al even aan het kijken naar een nieuwe motor voor later, en zag ook dat de k1200s interessant is voor lange afstanden mede door de kuip en kardan.

Wat ik me nu afvraag is hoeveel zo'n groot onderhoud nu kost (remmen, as nakijken, kleppen stellen, olie etc), omdat ik wil weten of het interessanter is een europese fiets aan te schaffen dan een japanner.

Ik ben natuurlijk ook een leek in europese fietsen, en "van horen zeggen" is een BMW bezitten toch wel redelijk duur.

Change my mind door onderhoudskosten te posten aub, zal me heel erg helpen in de zoektocht :)
BMW rijden is idd NIET goedkoop. Maar.. de K1200 en K1300 modellen geven je zoveel rij plezier dat ik het er voor over heb. Heb van alles gereden maar de BMW voelt als thuiskomen dus.. trek je rekening leeg! Rente is toch veel te laag😂
 
Nooit meer een probleem met je ketting. 8-)

Enne, hij loopt lekker zuinig, ook als je af en toe even probeert wat hij in huis heeft, dus scheelt sowieso per km al kosten. :t
 
Ik ben nu al even aan het kijken naar een nieuwe motor voor later, en zag ook dat de k1200s interessant is voor lange afstanden mede door de kuip en kardan.

Wat ik me nu afvraag is hoeveel zo'n groot onderhoud nu kost (remmen, as nakijken, kleppen stellen, olie etc), omdat ik wil weten of het interessanter is een europese fiets aan te schaffen dan een japanner.

Ik ben natuurlijk ook een leek in europese fietsen, en "van horen zeggen" is een BMW bezitten toch wel redelijk duur.

Change my mind door onderhoudskosten te posten aub, zal me heel erg helpen in de zoektocht :)

Onderhoud kosten kun je zo opvragen bij de dealer. Ik gooide bij m'n vorige motor een Kawa ook zo 500 kapot bij een grote beurt. En als je handig bent kun je geld besparen door zelf een hoop te doen. Ik vind persoonlijk dat de bmw kwalitatief beter in elkaar zit dan een jap. Maar ga eerst is proef rijden en trek daar je conclusie dan uit.
 
Nog ff gekke vraag. Ik zit regelmatig op markt plaats te kijken naar de 1300s nu valt het me ineens op dat de display indeling bij mij anders is dan bij anderen. Bij mij zit de benzine meter rechts en temp links ook de versnellings indicator zit gespiegeld. Weet iemand wat daar de reden van kan zijn :?

Indeling van het 1300-display werd na het eerste jaar (2009) gewijzigd in temperatuur links en benzinevoorraad rechts.
 
Ik sljuit mij bij sjon aan,
Hiervoor reed ik jap en italiaan, nou die waen ook niet goedkoop.
ketting/tandwielen (kwaliteit, geen china spul) loopt ook snel in de papieren.
Sinds ik de BMW K1200R heb ben ik over het onderhoud wel tevreden. Tja goedkoop wordt het nooit
voordeel als je handig bent. Haal je de onderdelen uit duitsland (dat scheelt toch al snel een paar tientjes)

grote beurt kost nu eenmaal geld voornamelijk omdat ze er moeilijk bij kunnen en veel moeten uitbouwen. de onderdelen zijn het niet maar de man-uren.

Ik merk het verschil in kwaliteit wel van de fiets zelf. BMW is toch net even een klasse apart. kan rustig buiten staan (roest niet) ook niet in de winter met pekel :)

Stap er gewoon op en geniet van de rit!
bevalt het je dan ben je verkocht :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een korte introductie als K1200R bezitter.

Ik rij al een paar jaartjes motor, voornamelijk of eigenlijk alleen maar Yamaha's, begonnen op RD's luchtgekoeld, watergekoeld, 350, 500 en daarna 4-takten R6 en R1. Tussendoor een FJR1300 (foutje) en nu alweer bijna 4 jaar een K1200R.

Nooit gedacht dat ik ooit eens op iets anders zou rijden dan een Yamaha maar aangetrokken door het aparte design en op zoek naar iets minder druk op de polsen toch eens een proefrit gemaakt op de K1200R en direct verk(n)ocht. Wat een apparaat!!!

In mijn zoektocht naar informatie over de stuurdemper van de machine kwam ik weer op MF terecht met deze korte intro als gevolg.

Tevens een vraag over de stuurdemper.....
Ik heb wat last van pendelen op lage snelheid (onder 80km/h) en heb ergens gelezen dat dit veroorzaakt zou kunnen worden door de stuurdemper. Wie heeft een soortgelijke ervaring en heeft dit op kunnen lossen. Overigens staat er nu ongeveer 40.000km op de klok.
 
Hmm, dan valt het toch wel mee als het onderhoud rond de 500€ zal zitten, dat het maar 1x per de zoveel jaar is.
Het 06 modelletje spreekt me zeker toch wel aan, omdat die rond de prijs van een FJR1300 zitten (tweedehands natuurlijk) iets van de 4200 tot 6800€.
En natuurlijk, de K1200S heeft een héél wat mooiere uitstraling dan een FJR *D

Omdat ik ook van filefilteren hou (en ook snelheid) komt de BMW K1200S toch wel bovenaan op het lijstje.

Als service ook makkelijk gedaan kan worden door een DIY'er (mijzelf dus) kan ik daar ook serieus op besparen (motorolie, filter, cardanolie, etc...) :)

Ik vermoed dat ik zelf voor het groot onderhoud van mijn NC700X ook iets van een 500€ zal kwijt zijn (of waarschijnlijk nog meer!)
Gelukkig rijdt mijn overbuur BMW, dus ik ga hem eens vragen wat hij kwijt is aan z'n onderhoud. Alleen rijdt hij bij goed weer en alleen als hij op reis gaat, dus voor hem is het wel wat goedkoper omdat hij minder Km maakt :')
Ik geloof dat hij zelf een R1200RT heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan