Camera + mount

Carter

Die hard MF'er
12 jan 2014
288
0
Hallo iedereen,

ik vertrek weer eens alleen op een meerdaagse trip, en wou die nu mss eens vastleggen op film. Probleem is dat ik er totaal geen benul van heb, enigste wat ik "ken" is GOPRO, maar dan nog blijkt de mount een groot belang te hebben. Het is me vooral te doen om een impressie van de streek te doen. Kan iem mij wat op weg helpen of tips geven? (liefst geen montage op helm indien mogelijk) En dat binnen een wat aannemelijk budget? Dank!
 
Uit mijn (beperkte) ervaring weet ik dat een camera met afstandbediening erg makkelijk is.
Anders moet je aan de kleine knopjes van de camera gaan fiddlefucken om de opname te starten en te stoppen.
Ik gebruik gewoon een rammount.
 
Ook afhankelijk wat voor motor je rijdt! Het beste beeld vind ik zelf altijd zo'n harnas geven. Je lichaam is de meest stabiele factor op een motor, afgezien van je hofd maar dat wil je toch al niet. Echte rbij een racer of bekuipte motor kijk je tegen schermen aan. Op een chopper zonder scherm kijk je mooi over je stuur heen wat ik op mijn Vespa ook doe. Op mijn Strom lukt dit al niet meer. Daar heb ik 'm aanmijn valbeugel hangen.

Afstabdsbediening is bij gopro weer ruk aangezien daar de bluetooth of wifu voor aan moet staan en dat vreet ook batterij wat weer ten koste gaat van de opnameduur.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk niet de kwaliteit van de modernste gopro's maar het net wat je er mee wilt doen. Voor het geld zeker leuk. De goeskoopste gopro is 218 euro bij diezelfde winkel.
 
Als je niet per sé de "latest and greatest" hoeft te hebben, dan zou een tweedehands GoPro 3+/4 kunnen. Die staan er zat op marktplaats voor tussen de 100 en 150 euro. Ik heb een 3+ en die werkt voor wat ik ervan eis prima:

https://youtu.be/AEEPCLeLvLA

Als je de tijd hebt (>1,5 maand), dan zijn mounts goedkoop op AliExpress/Gearbest/*willekeurige-China-gadget-shop* te bestellen. Anders is er vast wel een Nederlandse webshop te vinden die de spullen uit China al op voorraad heeft liggen en het jou voor 2 keer de Chinese prijs (2 keer niks is nog steeds niks) binnen een dag op kan sturen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar had ik ook een camera gekocht omdat ik het lastig vond om als ik ergens een foto van wilde maken, ik moest stoppen, handschoenen uit, telefoon pakken, foto maken, telefoon terugstoppen, handschoenen aan etc. Dus dacht wellicht is het makkelijk om een action cam te kopen om hiermee foto's te maken. De eis was dan ook om een afstandsbediening te hebben. Uiteindelijk heb ik op de tour motor de camera 2x meegenomen. De reden hiervan was dat ik met de afstandsbediening de camera alleen kon uitzetten, niet aan kon zetten. Dus moest elke keer de camera pakken, aanzetten etc. Aangezien ik de camera dan toch in mijn handen had, was de afstandsbediening overbodig.

Gelukkig doe ik crossen, dus daar heb ik hem een aantal keren voor gebruikt. Nadeel is ook dat er enorm veel tijd in het bewerken van de video's gaat zitten. Gelukkig heeft een vriend van me waarmee ik cross dit als hobby. Mijn geheugenkaartje nam hij dus elke keer mee en maakte er een filmpje van.

Indien je toch nog een camera wil hebben, let dan even op dat bij het voorbeeld wat jij laat zien de camera geen echt 4K heeft. Dit is upscaling. Vaak ziet het er op 1080P veel beter uit.
 
Ik vraag me ook af wat de meeste motorrijders gebruiken als type 'dash cam'. Het is mij vooral te doen om bewijs te hebben bij een eventueel ongeval. Ergens las ik dat zo'n GoPro batterij maar 1 uur meegaat. Het zou toch leuk zijn moest je er een paar uur mee kunnen doen.
 
Oefff… om dan van die paar uur thuis de leukste stukjes uit te zoeken? Dat wordt een gezellige middag.... en een heel, heel lange
 
Ben zelf voor deze gegaan:

Omdat ik wil kunnen filmen waar ik naar kijk ipv alleen waar de motor op af rijdt. Nadeel is geen beeld als je van achteren geramt wordt, maar in die gevallen is het verzekeringtechnisch denk ik minder nodig om beeldmateriaal te kunnen leveren. Ander nadeel is iedere dag op moeten laden.
 
Ben zelf voor deze gegaan:

Omdat ik wil kunnen filmen waar ik naar kijk ipv alleen waar de motor op af rijdt. Nadeel is geen beeld als je van achteren geramt wordt, maar in die gevallen is het verzekeringtechnisch denk ik minder nodig om beeldmateriaal te kunnen leveren. Ander nadeel is iedere dag op moeten laden.
Hoe lang gaat hij mee op een volle batterij?
 
Ik gebruik dit, jaren terug gekocht. De kwaliteit is nog prima.

De camera zit aan de zijkant van mijn helm zodat ik op ooghoogte opneem, de afstandsbediening strap ik op mijn stuur.
F8B074C7-0B39-4FE6-869C-1375EC6FD44F_coverimage.jpg


Alles vol kan ik met gemak twee dagen rijden en opnemen, omdat je met de afstandsbediening precies kan opnemen wat je wilt (en hem dus niet overbodig laat draaien want batterij kost)

Resultaten staan in mijn handtekening, maar let wel: Youtube comprimeert de boel, kwaliteit van het orgineel is veel beter. De kleuren van de Sony kunnen beter maar die werk ik daarna zelf bij met software (dus daar merk je niks van).
 
Op de helm monteren geeft echt een megaonrustig beeld. Voor de GoPro heb ik op de vespa een harnass wat op de buik gemonteerd zit waardoor je een superstabiel beeld krijgt wat veel rustiger kijkt.
Op de Strom heb ik op diverse vaste punten de mogelijkheid de GoPro te monteren. Aan de valbeugels of op de koffers.
Alleen met snowboarden... drama.. dan is de helm echt de enige optie want met dat harnas kijk je naar de zijkant ipv naar voren als je op een board staat.

Muziek kun je op diverse copyrightfree sites downloaden. De laatste keer haald eik het hier vandaan: Royalty free music from Bensound
Bewerken: Adobe Premiere Pro.
 
Op de helm monteren geeft echt een megaonrustig beeld. Voor de GoPro heb ik op de vespa een harnass wat op de buik gemonteerd zit waardoor je een superstabiel beeld krijgt wat veel rustiger kijkt.

Deze snap ik niet helemaal, je lichaam, en dan met name je nek dempt een hoop vibraties? Een voorbeeldje (wel naar 1080p zetten), en het mooie van op je helm monteren is ook dat je ook links en rechts van je kan opnemen.

Daarnaast zijn alle camera's tegenwoordig voorzien van tech om kleine trillingen weg te filteren.
 
Het naar links en rechtskijken dat is het 'm nou juist, net steeds even omhoog en omlaag kijken. Jij rijdt redelijk rustig en beweegt niet veel maar 1 vast standpunt vind ik veel prettiger kijken. Ga je een beetje offroad, of moet je wat vaker omlaag kijken naar een garmin dan heb je echt vreselijk beeld. Dit terwijl je borstkast niet meebeweegt en dus een rustig standpunt heeft.

Voorbeeldje op een redelijk bumpy weg met een camera (hero3) die niet stabiliseert:

Zie net dat in het nieuwe MF er ineens videos kunnen! Joepie!!!
 
Ik heb een GoPro 4 black + afstandbediening. Camera zit voor op kinstuk van mijn helm
Verder een Sony FDRX1000V ook met afstandbediening. Die zit op mijn voorspatbord gemonteerd.

Tenslotte ook nog een Contour Roam 3. Deze Contour is de goedkoopste maar ook de fijnste en gemakkelijkst te bedienen camera. Accu van de Contour gaat ook veruit het langste mee: zelfs bij intensief gebruik gaat deze ruim een dag mee. Daarom ook geen verwisselbare accu. Tevens zeer eenvoudig te bedienen met grote aan/uit schuif schakelaar boven op de camera. Tevens waterdicht zonder speciale behuizing.
Product Review: Contour Roam3 action camera - Bike Review
Deze zomer de Sony en de Contour gebruikt tijdens vakantie in Italie/Zuid-Frankrijk.
 
Gaaf filmpje... ik wil weer.... Je knipt mooi de bewogen stukken er tussenuit zie ik ;) wel een beetje wobbelig zo op de helm maar zeker goed genoeg. Accuduur is inderdaad weer een ander dilemma. Hero3 heeft gewoon een ruk accu, vandaar dat ik er 5 extra bij heb. De afstandbesdiening heb ik ook, maar die durf ik niet aan te zetten omdat met wifi aan de accu van de gopro nog sneller leeg is.
Ik heb ook nog wel een oude Vio POV liggen van uit de tijd dat GoPro nog niet bestond maar qua resolutie is dit nou niet echt om over naar huis te schrijven (lees 720 x 576), die kon je echter wel overal op je motor monteren en de draad ging dan naar je tanktas toe waar het opnameapparaat in zat.
 
Bedankt iedereen, heel interessant jullie ervaringen te lezen! Ik denk dat ik voor het voorstel va, Motor-Timothy zal gaan (Nikkei Extreme X6) lijkt me echt kwaliteit/prijs heel goed! Thx, en vele veilige en genietbare kms!
 
Terug
Bovenaan Onderaan