Eerste rijlessen altijd zo lastig?

Seff

Rookie
19 jun 2018
29
1
Delft
Hoi allemaal :)

Ik ben nieuw hier, dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier werkt. Eigenlijk ben ik vooral opzoek naar ervaring/herkenning in het volgende:

Momenteel heb ik 2 rijlessen gehad op een industrieterrein waar we dan moeten keren, schakelen, knipperlicht gebruiken, slalommen, remmen etc. En het lijkt me super gaaf om uiteindelijk zelf motor te rijden maar die rijlessen zijn nogal heftig. Zoveel tegelijkertijd moeten kunnen en een motor die 20x afsloeg :o (en over 1 jaar lach ik mezelf keihard uit om dit bericht).

wie herkent dit? En gaat dit ooit gewenning worden? Hij vroeg wel of we zelf terug wilden rijden naar de rijschool ipv de motoren op de oplegger maar we wonen in een stad en om nou OOK nog rekening te moeten houden met druk verkeer etc zag ik nog niet zitten.

Donderdag de 3e les. Ik les op een BMW GS700. In de bochten moet ik in de eerste versnelling de koppeling op het aangrijpingspunt zien te houden, je raadt het al, dit lukte niet gelijk en ik viel.. _O- (stapvoets rijdend).

Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)

groetjes, een nieuwsgierige dame
 
Het is een kwestie van doorkrijgen hoe je moet schakelen en op de koppeling moet rijden. Daarna gaat het snel was mijn ervaring :)
 
Het is een kwestie van doorkrijgen hoe je moet schakelen en op de koppeling moet rijden. Daarna gaat het snel was mijn ervaring :)

Ja toen ik dat eenmaal door kreeg ging het ook niet meer mis. Maar het is allemaal zo erg wennen nog :$ hoop dat alles snel vanzelf gaat.
 
Natuurlijk is het wennen. Voor zover ik weet zit bijna iedereen z'n eerste een of twee lessen gewoon achterop bij de instructeur heen en terug naar het oefenterrein.

Daarbij, het feit dat je de keuze krijgt om zelf terug te rijden door de stad geeft al aan dat je instructeur vertrouwen in je kunde heeft, anders doet ie dat liever niet lijkt me als ie ook een oplegger heeft.

Leuke lesmotor ook, zo'n BMW, heel niet verkeerd :)

En idd lessers topic.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is het wennen. Voor zover ik weet zit bijna iedereen z'n eerste een of twee lessen gewoon achterop bij de instructeur heen en terug naar het oefenterrein.

Mijn eerste rijles bestond voornamelijk uit een beetje wegrijden en stoppen en wat bochtjes pakken bij een kruispunt op een industrieterrein. Nooit achterop gezeten. Scheelt misschien dat ik voreger wel een aantal jaar schakelbrommer heb gereden.

Voor TS: Alles went. Net zoals met de eerste autorijles is het een kwestie van het gevoel te pakken krijgen. Dat is een kwestie van oefenen en nog eens oefenen en daar heb je ook rijles voor :)

Inderdaad leuke lesmotor!
 
Laatst bewerkt:
Je geeft 't zelf al aan.
Jij hebt geen ervaring met schakelbrommer.

Wat jij beschrijft heb ik juist omgekeerd ervaren.
Ik had al vele jaren schakel-bromfiets gereden. Nou ja, alleen dan (toen nog) het gele bromfietsplaatje deed aan bromfiets denken.
Door de aangepaste onderdelen zou oom agent het zeker geen bromfiets hebben genoemd.

Bij opstappen op rijlesmotor (Honda 350/eigenlijk ook nog een brommer) alleen een iets hogere snelheid ervaren. Dus voor mij eigenlijk nauwelijks een overgang.
Ik had al enkele jaren mijn auto-RBW dus positie op de weg ging ook vanzelf.
Na 1 lesje ben ik naar het examen gegaan.................... KLAAR!
(ECHT rijden leer je in de praktijk. Blijkbaar niet zo slecht/ tot nu nog nooit schade gemaakt met motor)
 
Voor mij hetzelfde, mijn opgevoerde Yamaha FS1 heeft me wel geholpen en eigenlijk reed ik zo weg op de Cb500 van de rijschool. Enkel het schakelpatroon was even wennen want de Yamaha had alles omhoog en omlaag....
 
Ik mocht de eerste (proef)les gewoon lekker een stukje toeren over dijkjes en industrietereintjes. Het ging echt top en ik dacht: Dat rijbewijs heb ik zo binnen!

Les 2 gingen we naar een parkeerterrein om wat bijzondere vaardigheden te oefenen. Zwaar gedeprimeerd kwam ik thuis. Ik dacht dat ik het nooit zou halen en zag mezelf al voor altijd in een koekblik zitten, zo slecht ging dat.

Les 3 reed ik bij elk 8tje wat ik moest draaien de stepjes aan de grond :t

Niet te druk maken en vooral lol erin blijven houden, dan komt het echt wel goed :Y
 
ik heb mijn autorijbewijs gehaald en mocht ook dadelijk met de moto rijden, geen lessen moeten nemen.

had al wel een brommer gehad met schakelen dus die gewenning was er wel

heb dan een tijdje moto gereden zonder veel ervaring of lessen en lukte wel, maar eigenlijk was dat niet verantwoord

nu na 20 jaar terug begonnen met de motor, en ook terug moeten wennen hoor. Maar dat gaat snel

nu ga ik wel nog lessen bijnemen. ik ben 'n stuk ouder geworden, en misschien ook wel een beetje wijzer ? :+

je zal je brommer wel meester worden, gewoon veel oefenen, en niet te zot doen
 
Laatst bewerkt:
Les 2 gingen we naar een parkeerterrein om wat bijzondere vaardigheden te oefenen. Zwaar gedeprimeerd kwam ik thuis. Ik dacht dat ik het nooit zou halen en zag mezelf al voor altijd in een koekblik zitten, zo slecht ging dat.

Ik moest even hardop lachen want het is zo herkenbaar. Het eerste gedeelde van de les gisteren dacht ik: ik kap er lekker mee. Ik stap af en ik wil nooit meer. Maar eenmaal dat koppelingspunt van die BMW gevonden te hebben kwam mijn vertrouwen weer (een heeeel klein beetje) terug.

Ik ga het gewoon de tijd geven :) Bedankt voor jullie reacties, ze doen me goed! *O*
 
Eigenlijk wel goed dat het lessen zo'n inspanning en gewenning vraagt. Ik heb (lang geleden) niet echt les gehad. Het was meer een aantal uurtjes met twee of drie motoren tegelijk wat rondrijden met een les auto er achteraan. Toen mijn rijbewijs gehaald en pas daarna echt wat geleerd.
 
Ik reed bij de eerste les bijna de bosjes in en moest bij de achtjes en de 180 graden draai regelmatig de brommer weer in elkaar schroeven.

Tis allemaal gewenning, komt goed, lach jezelf een paar keer uit en blijven gaan.
 
ik heb mijn autorijbewijs gehaald en mocht ook dadelijk met de moto rijden, geen lessen moeten nemen....

Laat me raden.
België?

Mijn overbuurvrouw was Belgische en kreeg ook haar motorrijbewijs toen ze haar autorijbewijs haalde.
Had nog nooit een motor van dichtbij gezien _O-
 
3/4 van Nederland heeft zijn of haar trekker rijbewijs gratis gekregen bij het autorijbewijs.
Gaat ook niet goed komen bij 98% daarvan ben ik bang |(
 
ik vroeg "1 naar beneden ,de rest omhoog?".
"ja "was het antwoord.
En daar ging ik :] :] ,alleen de 6e versnelling was even wennen,daar ik (illegaal) met "5 bakken brommers" had gereden :)
 
Laatst bewerkt:
3/4 van Nederland heeft zijn of haar trekker rijbewijs gratis gekregen bij het autorijbewijs.
Gaat ook niet goed komen bij 98% daarvan ben ik bang |(

Gelukkig is dat nu allemaal verbeterd met aparte RBW's.

Mijn schoonmoeder mag ook op grond van haar leeftijd op een bromfiets rijden.
Ziet het verschil niet tussen de borden 'verboden in te rijden' of een 'parkeerverbod'.
1 Omdat ze NOOIT verkeersles heeft gehad en 2 Omdat haar ogen weinig meer zien.

Maar het hebben van een RBW zegt ook niet alles. Een oude tante heeft nog steeds haar RBW.
Want je weet het nooit! Helaas heeft ze al 30jaar nooit meer achter het stuur gezeten.
Als die toch gaat rijden ga maar achter een hele dikke boom zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal :)

Ik ben nieuw hier, dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier werkt. Eigenlijk ben ik vooral opzoek naar ervaring/herkenning in het volgende:

Momenteel heb ik 2 rijlessen gehad op een industrieterrein waar we dan moeten keren, schakelen, knipperlicht gebruiken, slalommen, remmen etc. En het lijkt me super gaaf om uiteindelijk zelf motor te rijden maar die rijlessen zijn nogal heftig. Zoveel tegelijkertijd moeten kunnen en een motor die 20x afsloeg :o (en over 1 jaar lach ik mezelf keihard uit om dit bericht).

wie herkent dit? En gaat dit ooit gewenning worden? Hij vroeg wel of we zelf terug wilden rijden naar de rijschool ipv de motoren op de oplegger maar we wonen in een stad en om nou OOK nog rekening te moeten houden met druk verkeer etc zag ik nog niet zitten.

Donderdag de 3e les. Ik les op een BMW GS700. In de bochten moet ik in de eerste versnelling de koppeling op het aangrijpingspunt zien te houden, je raadt het al, dit lukte niet gelijk en ik viel.. _O- (stapvoets rijdend).

Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)

groetjes, een nieuwsgierige dame

Ga er maar vanuit dat juist het stapvoets gedoe het moeilijkste is. Inderdaad met die koppeling en dan is die ook het meest gevoelig op het gas.

Als je dat stapvoetse gefrummel een beetje gewend bent dan hoef je alleen nog te wennen aan de >70 snelheden.

Vervolgens lekker genieten. :]
 
ik vroeg "1 naar beneden ,de rest omhoog?".
"ja "was het antwoord.
En daar ging ik :] :] ,alleen de 6e versnelling was even wennen,daar ik (illegaal) met "5 bakken brommers" had gereden :)
Dat vroeg ik ook maar dat was alleen om mijn instructeur te pesten.
Na de vraag volgas weggereden om met veel te hoge snelheid een rondje om het oude Twente stadion te rijden waar hij lijkbleek stond te hopen dat ik heelhuids terugkwam })
Hij was even vergeten dat ik vanaf m'n 12e al op crossmotoren reed en wel iets meer gewend was dan een brommertje O-)
Waren toen wel andere tijden want ik zie nog maar weinig kids sleutelen aan brommers en dat komt toch meer in de buurt dan een gamecontroller.
 
Eerste les (of lessen) is altijd wennen. Het is natuurlijk ook wel even wat anders dan auto of scooter rijden. Zodra je wat meer gewend bent gaan alle handelingen zowat vanzelf.
 
Ik kon er geen bál van. Ben de eerste les zo geschrokken van hoe moeilijk het was, dat ik ermee stopte. Ik dacht dat ik niet geschikt zou zijn om motor te rijden.
Een jaar later toch weer opnieuw geprobeerd, want ik wilde zo graag. Toen ging het iets beter omdat ik erop was voorbereid dat ik het moeilijk zou vinden. In de eerste bocht reed ik meteen recchtdoor de berm in...
Toen ik de slag eenmaal te pakken had, ging het prima!
Totdat ik de voertuigbeheersing had gehaald en fulltime het verkeer in ging. Ik reed al jaren auto, veel, dus dacht: dat wordt een eitje.
Niet dus, het voelde voor mij op de motor alsof ik opnieuw in verkeer reed. Ik overwoog zelfs opnieuw om ermee te stoppen. Tot ik na een paar lessen ook in het verkeer ineens “the feeling” terug had.
Nu rijd ik alweer een paar jaar, elke dag en met het grootste plezier. Zomer, winter, windstoten, regenbuien, kampeervakanties, zandpaden, bergen, grindwegen, Florence (haha, daar krijg je weer een heel andere stijl van), nat gras, bevroren Brenner pas, files, gekken in koekblikken, spitsverkeer, zondagsverkeer, boerenpaadjes... I love it all.
Hou vol, het is het waard!
 
Hier 2 jaar geleden ook flink moeten buffelen om de avb onder de knie te krijgen. Hakken over de sloot gehaald na (geen idee, maar volgens mij iets van) 20 lessen en toen 4 lesjes avd. Maar ik zit nu 22 jaar met de vrachtwagen op de weg en ik reed na de eerste twee lessen al zelf naar de oefenlocatie in Marknesse of Emmeloord. AVD was ook een eitje en alleen tegen het einde een schoonheidsfoutje door na de laatste bocht met het knipperlicht aan te blijven rijden een paar honderd meter.
 
................ Toen ik de slag eenmaal te pakken had, ging het prima!
Totdat ik de voertuigbeheersing had gehaald en fulltime het verkeer in ging. Ik reed al jaren auto, veel, dus dacht: dat wordt een eitje.
Niet dus, het voelde voor mij op de motor alsof ik opnieuw in verkeer reed. Ik overwoog zelfs opnieuw om ermee te stoppen. Tot ik na een paar lessen ook in het verkeer ineens “the feeling” terug had.
Nu rijd ik alweer een paar jaar, elke dag en met het grootste plezier. Zomer, winter, windstoten, regenbuien, kampeervakanties, zandpaden, bergen, grindwegen, Florence (haha, daar krijg je weer een heel andere stijl van), nat gras, bevroren Brenner pas, files, gekken in koekblikken, spitsverkeer, zondagsverkeer, boerenpaadjes... I love it all.
Hou vol, het is het waard!
Alle genoemde wegen zijn bij mij ook al onder de wielen geweest.
Voor Florence kan ik melden dat Napels en Rome nog iets erger zijn.
Al wel eens eerder genoemd: Gewoon meedoen met de locals, dan komt het vanzelf goed.
Soms wel de eerste km's dat je denkt van........Oei :?

Het gevoel alsof ik opnieuw in het verkeer reed, kreeg ik met de eerste km's LINKS in Engeland.
Alles 3x kijken en dan nog niet zeker zijn. Na een uurtje werd dat al beter.
Toch reed ik daar een keer de voorrangsweg op en keek precies de verkeerde kant op.
Dat ging gelukkig net goed. Was wel een schrik-momentje!
Laatste keren met links verkeer ben ik na een paar minuten al weer helemaal bij de les!

Meestal is kwestie van niet zeuren maar......... :] :] :]
 
Nooit rijlessen gehad, maar ik moest er wel even aan wennen dat mijn eerste motor in zijn 3 al 160 kon. Zo hard reed ik dan ook in de stad. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan