Honda CBF deel 6

Nieuwe spanningsregelaar; alles perfect :)

Blijft toch een zwak puntje :+

Ik ondervind ook regelmatig last van lege batterij - blijkbaar wordt de spanning uit de spanningsregelaar pas ong. 14V vanaf 3000rpm. Alternator en startrelais zijn al vervangen |(

Gezien jij nu een nieuwe regelaar hebt, zou jij eens kunnen meten wat de batterijspanning is op stationair toerental en bv. 2000 rpm? Bij mij is dat 12,5V wat dus wil zeggen dat de batterij niet bijlaad. Als ik rustig rij (bv. in stad: zone 30 in 3e om niet te veel lawaai te maken :) ) heb ik al wel eens een lege batterij als ik opnieuw wil vertrekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ondervind ook regelmatig last van lege batterij - blijkbaar wordt de spanning uit de spanningsregelaar pas ong. 14V vanaf 3000rpm. Alternator en startrelais zijn al vervangen |(

Gezien jij nu een nieuwe regelaar hebt, zou jij eens kunnen meten wat de batterijspanning is op stationair toerental en bv. 2000 rpm? Bij mij is dat 12,5V wat dus wil zeggen dat de batterij niet bijlaad. Als ik rustig rij (bv. in stad: zone 30 in 3e om niet te veel lawaai te maken :) ) heb ik al wel eens een lege batterij als ik opnieuw wil vertrekken.

Dat is inderdaad te weinig, best kan dat de spanning bij jou ook verder vervalt bij hogere toerentallen. Bij mij is de laadspanning bij stationair 13,8V.
 
Al zeker 3 jaar lang wil ik eigenlijk een andere motor. Deze zomer rij ik toch alweer 7 jaar met de cbf600. Dat is nog steeds mijn eerste en enige motor die ik zelf heb gehad.

Aangezien 2015 het laatste jaar was dat ik de motor echt vaak gebruikte en dit ook niet snel gaat veranderen heb ik besloten om het ding toch maar te houden. De redenen om te wisselen zijn dan ook niet meer zo relevant.

Het toch wat saaie uiterlijk ga ik met een vriend volledig aanpakken. Mogelijk geheel naked zonder windscherm, hij heeft er al leuke ideeën voor. Ook wil ik de grijze dmv wrappen aanpassen. Zodoende krijg je unieke en meer ´eigen´ motor.

Het vermogen van bv een CBR600 ga ik ermee niet krijgen maar ik heb laatst ook weer goed gemerkt dat in de Moezel/Eifel ik ook o.a. een bmw 1200 rt prima kon bijhouden mits de motor in de juiste versnelling stond.
Daarnaast als je niet zoveel meer rijdt dan blijft het vermogen wat de cbf biedt vaak al leuk genoeg.

Het opleuken van de motor zal pas na de zomer beginnen, eerst ga ik de komende maand een paar dingen vervangen/repararen zoals ketting en tandwielen, balhoofdlager en de kapotte voorvork keerringen. Dan ook maar meteen de radiator schoonmaken.

Als het aanpassen van de motor gaat beginnen zal ik wel updates plaatsen, geeft wellicht nog inspiratie voor anderen.
 
Al zeker 3 jaar lang wil ik eigenlijk een andere motor. Deze zomer rij ik toch alweer 7 jaar met de cbf600. Dat is nog steeds mijn eerste en enige motor die ik zelf heb gehad.

Aangezien 2015 het laatste jaar was dat ik de motor echt vaak gebruikte en dit ook niet snel gaat veranderen heb ik besloten om het ding toch maar te houden. De redenen om te wisselen zijn dan ook niet meer zo relevant.

Het toch wat saaie uiterlijk ga ik met een vriend volledig aanpakken. Mogelijk geheel naked zonder windscherm, hij heeft er al leuke ideeën voor. Ook wil ik de grijze dmv wrappen aanpassen. Zodoende krijg je unieke en meer ´eigen´ motor.

Het vermogen van bv een CBR600 ga ik ermee niet krijgen maar ik heb laatst ook weer goed gemerkt dat in de Moezel/Eifel ik ook o.a. een bmw 1200 rt prima kon bijhouden mits de motor in de juiste versnelling stond.
Daarnaast als je niet zoveel meer rijdt dan blijft het vermogen wat de cbf biedt vaak al leuk genoeg.

Het opleuken van de motor zal pas na de zomer beginnen, eerst ga ik de komende maand een paar dingen vervangen/repararen zoals ketting en tandwielen, balhoofdlager en de kapotte voorvork keerringen. Dan ook maar meteen de radiator schoonmaken.

Als het aanpassen van de motor gaat beginnen zal ik wel updates plaatsen, geeft wellicht nog inspiratie voor anderen.
Succes met de aanpassingen :t
a4182226-70-this%20thread%20is%20useless%20without%20pics%20(Large).gif
 
Ik zit in een beetje dezelfde situatie. Ik heb mijn CBF nu 6 jaar, heb er bijna een ton mee gereden, en zou nu wel wat groters, zwaarders willen. En het liefst met cardan. De BMW R 1200 RT ( of GS ), Yamaha FJR 1300, of de Kawasaki GTR 1400 staan op mijn lijstje van modellen die ik mooi vind... Maar voorlopig heeft een gevalletje "alles kan tegelijk stuk" in huis de spaarpot geplunderd, dus het blijft voorlopig bij dromen.
 
Succes met de aanpassingen :t
Bedankt, en pictures komen er zeker! Mogelijk ga ik er een apart topic van maken puur ter inspiratie van anderen, al kunnen ideeen van anderen ook nuttig zijn.

@Formshift
Je kan prima voor paar honderd euro leuke aanpassingen, optisch uiteraard, aan de motor en over jaar bv. als je de tijd rijp acht gaan voor die cardan motor.

Bij mij speelt lichtjes op de achtergrond ook mee het financiële plaatje. Uiteindelijk acht ik het niet zinvol om voor die hooguit 2000 km per jaar (en er staat 'pas' 34D km op) bij te leggen op een nieuwe motor omdat ik graag meer vermogen wil. Nu heb ik abs, grote kans dat een andere dat niet meteen heeft zeker als je niet teveel wilt bijleggen.
 
Je kan prima voor paar honderd euro leuke aanpassingen, optisch uiteraard, aan de motor en over jaar bv. als je de tijd rijp acht gaan voor die cardan motor.
Optisch is de CBF eigenlijk al helemaal naar mijn zin, ben er erg zuinig op geweest en al opgeleukt met allerlei accessoires. Waar het mij nu jeukt is de drang naar meer power. Zeker als mijn vrouw en ik met 3 volle koffers op vakantie gaan en de CBF toch best wel moeite heeft, en de tandwielen 3 keer zo hard slijten als bij mede-CBF'ers...

Maar geld is er voorlopig nog niet, en ik zit ook nog met het dilemma van de CBF inruilen of erbij houden. Aan de ene kant geeft het een startkapitaal, aan de andere kant vind ik het idee van de CBF houden als motor voor de winter of ongure buurten ook niet verkeerd.
 
Je zou kunnen denken aan een CBF1000, die heeft wel het vermogen/koppel dat je nodig hebt. Veel accessoires kan je gewoon overzetten.
Maar de 600 houden voor "ongure buurten"? Waar rij je dan?
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad te weinig, best kan dat de spanning bij jou ook verder vervalt bij hogere toerentallen. Bij mij is de laadspanning bij stationair 13,8V.

Voor welke gelijkrichter ben je uiteindelijk gegaan? Honda origineel of anders? Zelf overweeg ik de SH847 in de hoop dat ik dan eens en voor altijd van alle problemen af ben.

Voor de prijs moet ik het niet laten. Internet prijs voor Honda 31600-MFA-D01 = € 300 à € 500, afhankelijk van de herkomst (serieuze dealer met voorraad natuurlijk € 500 of zelfs meer, onbekende website zonder voorraad € 300, no-name Amazon gelijklichtel € 200, alibaba 7 $ maar ik moet er gelijk 50 bestellen + shipping met de garantie "high quality from Zhejiang, China" _O-).
 
Veel accessoires kan je gewoon overzetten.
Voor zover ik begreep past er weinig van de 2004 versie op een 1000. Van de 2008 versie geloof ik wel.

Maar de 600 houden voor "ongure buurten"? Waar rij je dan?
De motor is mijn enige vervoersmiddel, dus ik rij er ook mee naar festivals en zo, en ik heb het al menig keer meegemaakt dat er tegenaan was gezeken, gekotst, of mensen onder invloed erop zaten alsof het een hobbelpaard was...
 
Voor welke gelijkrichter ben je uiteindelijk gegaan? Honda origineel of anders? Zelf overweeg ik de SH847 in de hoop dat ik dan eens en voor altijd van alle problemen af ben.

Voor de prijs moet ik het niet laten. Internet prijs voor Honda 31600-MFA-D01 = € 300 à € 500, afhankelijk van de herkomst (serieuze dealer met voorraad natuurlijk € 500 of zelfs meer, onbekende website zonder voorraad € 300, no-name Amazon gelijklichtel € 200, alibaba 7 $ maar ik moet er gelijk 50 bestellen + shipping met de garantie "high quality from Zhejiang, China" _O-).

Ik ben toch maar voor OEM Honda gegaan. Jouw prijzen herken ik echter niet :o
 
Ik ben toch maar voor OEM Honda gegaan. Jouw prijzen herken ik echter niet :o

Net even gekeken op www.bike-parts-honda.be ("officiele Honda prijs"):
Voor CBF 600: Honda origineel (is Ducati Energia): € 96
Voor CBF 1000 (31600-MFA-D01) op zelfde website: € 512; motorcycleparts.eu: € 537; fowlersparts.co.uk: € 296 (geen voorraad); motosp.gr: € 432; kfm-motorraeder.de: € 305 (geen voorraad); ebay: £ 275.

Stevige prijzen...
 
Ik zit in een beetje dezelfde situatie. Ik heb mijn CBF nu 6 jaar, heb er bijna een ton mee gereden, en zou nu wel wat groters, zwaarders willen. En het liefst met cardan. De BMW R 1200 RT ( of GS ), Yamaha FJR 1300, of de Kawasaki GTR 1400 staan op mijn lijstje van modellen die ik mooi vind... Maar voorlopig heeft een gevalletje "alles kan tegelijk stuk" in huis de spaarpot geplunderd, dus het blijft voorlopig bij dromen.


Wat grappig, ik rijd alweer 6 jaar op mijn CBF600, maar heb er slechts 20.000 km mee gereden. Is mijn eerste en enige motor die ik heb gehad. Het rijtje toerfietsen wat jij opnoemt is bijna exact gelijk aan mijn verlanglijstje. Voorlopig bij mij ook dromen aangezien de spaarpot nu even aan andere zaken opgaat.
 
Ik heb ook geen ander vervoersmiddel, dus ik rij er het hele jaar op, zowel prive, woon-werk, als vakanties. Dan tikt het lekker aan. Maar helaas komen dus ook het dure onderhoud zoals de nokkenasketting en dergelijke er weer sneller aan. :P
 
Vandaag ben ik onderweg de bout verloren waarmee het blok aan het frame vast zit... de achterste die vlakbij de standaard en schakelpook zit... iemand enig idee waar ik die zou kunnen bestellen ? Google levert mij niet heel veel op qua Nederlandse antwoorden...
 
Wat denk je van de Honda dealer?

En daarbij, het is op zich maar een bout.
Draai dezelfde aan de andere kant er uit, en je weet welke je moet hebben.
Daarmee naar een goede boutenboer, en je bent zo weer klaar :)
 
Wat denk je van de Honda dealer?
En jij denkt dat ik daar niet als eerste aan had gedacht ? Dat was natuurlijk mijn eerste actie... :P Die hebben het alleen niet op voorraad, bestellen kan 2 weken duren. Dus ik hoopte hier een (web)winkel te vinden die ze nog heeft liggen aangezien het mijn enige vervoersmiddel is...

En daarbij, het is op zich maar een bout.
Draai dezelfde aan de andere kant er uit, en je weet welke je moet hebben.
Daarmee naar een goede boutenboer, en je bent zo weer klaar :)
Helaas. Het is één lange bout in een afwijkende maat, maar dat is het probleem nog niet. Ik mis ook de 2 afstandbussen die het blok op de juiste plek houden. En daarvan weet ik de lengte niet, anders had ik die nog kunnen laten draaien op mijn werk... :/
 
Laatst bewerkt:
En jij denkt dat ik daar niet als eerste aan had gedacht ? Dat was natuurlijk mijn eerste actie... :P Die hebben het alleen niet op voorraad, bestellen kan 2 weken duren. Dus ik hoopte hier een (web)winkel te vinden die ze nog heeft liggen aangezien het mijn enige vervoersmiddel is...Helaas. Het is één lange bout in een afwijkende maat, maar dat is het probleem nog niet. Ik mis ook de 2 afstandbussen die het blok op de juiste plek houden. En daarvan weet ik de lengte niet, anders had ik die nog kunnen laten draaien op mijn werk... :/

Hier de tekening met onderdelenlijst (hopelijk het juiste model/jaar):
FRAME BODY CBF600S8 SA8 N8 NA8 Frame CBF600SA8 2008 CBF 600 MOTO Honda motorcycle # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog

Op basis van het onderdeelnummer kan je vaak info/maten/varianten vinden.
 
Het onderdeelnummer had ik al via de dealer. Ik heb heel de nacht al gezocht, maar kon op geen enkele site de maat van de afstandsbus vinden. Zelfs de dealer kreeg geen maten van de Honda leverancier toen ze er om vroegen.

Maar het is inmiddels opgelost, ik heb een setje besteld, en de monteur bedacht zich dat ze in een ander pand nog een oude Hornet hadden staan die dezelfde set erin heeft, dus hebben ze daar de set uit gehaald, en die heb ik er nu in zitten tot de nieuwe set binnen is.
 
M'n ketting is schijnbaar uitgerekt. Niet op spanning te krijgen zonder achterwiel ver naar achteren te plaatsen (voorbij de aangegeven punten). Tandwiel ziet er nog goed uit, datis wel vreemd. Hard gegaan in 500km helaas :')
 
Laatst bewerkt:
is dat 500km sinds nieuwe set?

Of 500 km sinds laatste check?
In dat geval, hoe veel km gaat de ketting al mee?



Ander vraagje:
Hoeveel mag het laten vervangen van de voorvorkkeerringen
en vervangen van de vorkolie, ongeveer kosten? (CBF 600 2006)
 
Ander vraagje:
Hoeveel mag het laten vervangen van de voorvorkkeerringen
en vervangen van de vorkolie, ongeveer kosten? (CBF 600 2006)
Ik vermoed dat je zeker op 150 euro mag rekenen, de onderdelen zijn niet zo duur, maar er moet flink gesleuteld worden om de poten eruit en weer erin te krijgen. Het kan dus goedkoper door zelf de poten onder je motor vandaan te halen. Moet je natuurlijk wel willen en kunnen.
 
Dank je wel, dat was inderdaad precies mijn punt.

En ja dat lukt me prima zelf.
Heb met name geen zin in het geklooi met die olie.
 
Als een ketting in 500 km zo achteruit gaat is er volgens mij iets vreemds aan de hand...

set zit er op sinds ik de motor heb. Heb er zelf paar duizend mee gereden inmiddels, het is met name dat hij in de laatste 500km echt heel hard achteruit is gegaan '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan