Hulp nodig! Merken en types voor Woon-Werk-verkeer

Inderdaad op zoek naar een scooter, moet je eerlijk zeggen dat ik juist niet gezien zou willen worden op zo'n Virago.... Dat is totaal niet mijn type motor.

Wil zuinig en goedkoop rijden qua onderhoud. Topsnelheid is niet heel erg belangrijk, gaat alleen over 80km wegen en wel daar wel een vrachtwagen in kunnen halen als het nodig is. Denk dat een 150cc prima voldoet als ik het zo lees.

Was vooral op zoek naar merken en types omdat ik er niet in thuis ben en er is al aardig wat geopperd.

Groot scherm komt er waarschijnlijk wel op, en een beenkleedje ook als dat nodig blijkt in de winter met slecht 20km. Heb Stuurmoffen en als het nodig is klus ik er wel handvatverwarming op :)


Volgens mij ben je al een heel eind in de richting. Tot de 80 km gaat zo'n 150 cc ook best wel lekker. Inhalen zal wat lastiger worden, maar kan je in calculeren. Met jou lengte zou ik uitkijken naar de eerder genoemde modellen. Voor mij is de vuistregel dat het windscherm tot de hoogte van mijn wenkbrauwen heeft. Met een rechte zit houding kan je over het scherm heen kijken, handig bij regenachtig weer in de file. In 9 van de 10 andere gevallen kan je rustig door het scherm heen kijken. Veel plezier met uitzoeken. Mish
 
Zit nu op het spoor van de pcx150, sixteen150 of toch een xmax250.

Allemaal prima te vinden onder de 2000 euro en dan toch (voor mijn gevoel vrij nieuw ;) )vanaf ongeveer 2009.... Of ietsje ouder...
 
Kleppen stellen bij de pcx is dacht heel veel werk om erbij te komen.
Loopt denk wel sneller dan sixteen.
 
Voor wat betreft eenvoud van het onderhoud, de eencylinder scooters tot pakweg 300-400cc hebben in principe allemaal 50cc scootertechniek maar dan zwaarder uitgevoerd. Met ABS kan remmen ontluchten lastiger zijn. Bij Mijn Kymco Downtown 300i deed ik het onderhoud zelf. De onderdelen zijn via internet goedkoop verkrijgbaar.

Heeft de 510 een competitieblok met intervallen o.b.v. draaiuren? Dan ben je wel wat gewend qua sleutelen lijkt mij. Als je aan een scooter gaat sleutelen, doe jezelf dan een plezier en schaf een universele blokkeersleutel aan voor de vario. Met een slagmoersleutel kun je je krukas beschadigen. Voor 17 euro heb je al zo een sleutel van Buzettti. Voor de rest kom je er wel uit als je gewend bent om te sleutelen aan je Husky.
 
Laatst bewerkt:
Die is me denk ik niet zuinig genoeg.

't is idd geen 1 op 45 ;)


full
 
Aprilia Scarabeo

Is dat wijs?
Zelf vind ik die Italianen niet zo betrouwbaar op elektronisch gebied.
Met name voor een woon/werk scooter lijkt me een Jap een betere keuze. ( Honda of Yamaha )
Maar succes in elk geval.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
In mijn optiek is geen enkele tweewieler goed bestand tegen winterse omstandigheden (pekel). Dat wij ze daarvoor wel gebruiken is een ander verhaal. Auto's kunnen daar tegenwoordig veel beter tegen. Mijn Kymmco was overigens nog gevoeliger voor winterse omstandigheden dan mijn Suzuki motorfietsen.

Ik vraag mij wel af wat er dan vaker stuk gaat bij een Italiaan. Op zich zit er niet zo heel veel elektronica op een scooter. Ik weet niet van elk type wat er gebruikt wordt, maar op veel Italiaanse machines zitten componenten van bijvoorbeeld Bosch. In de praktijk komen veel elektronische storingen door slecht contact bij stekkers en massapunten. Preventief kun je die nalopen met bijvoorbeeld contactspray, dat is voor elke tweewieler aan te bevelen. TS is gewend om te sleutelen aan zijn Husky, dus die komt daar wel uit.

Maar het is inderdaad wel handig om je vooraf in te verdiepen, hoe het nu zit met (elektronische) storingen van een merk/type/bouwjaar voordat je hem aanschaft.
 
Kwam deze tegen voor 850 euro :) 22.000km

Ding ziet er niet meer uit qua uiterlijk, buiten gestaan onder bomen maar rijdt verder goed volgens de verkoper. Ben er vrijdag vanwege een zakelijke afspraak in de buurt dus ga even kijken en een proefritje maken. Meer als probeersel en misschien kan ik me er geen buil aan vallen voor die vraagprijs (uiteraard nog even pingelen)
 
Kwam deze tegen voor 850 euro :) 22.000km

Ding ziet er niet meer uit qua uiterlijk, buiten gestaan onder bomen maar rijdt verder goed volgens de verkoper. Ben er vrijdag vanwege een zakelijke afspraak in de buurt dus ga even kijken en een proefritje maken. Meer als probeersel en misschien kan ik me er geen buil aan vallen voor die vraagprijs (uiteraard nog even pingelen)
Als hij goed rijdt en klinkt, kun je hem voor dat geld nalopen en kun je ook prima rijden. In jouw geval kost het je geen arbeidsloon en slijtagedelen van een scooter zijn over het algemeen goedkoop te verkrijgen via internet.

Zelf vond ik bijvoorbeeld Bolski gunstig geprijsd en prettig om zaken mee te doen. Ze verkopen via internet maar je kunt ook bellen of bij ze langs gaan als je iets anders zoekt. Ik heb er verder geen belang bij hoor, ben er alleen als klant geweest voor mijn scooter.
 
Ik heb de scarabeo 300, nu met 25000km nooit geen problemen.
Ik sprak weleens iemand met scarabeo 250. 60.000km nog geen klap verkeerd gegeven.
Italianen hebben goed hun best gedaan met die scarabeo's
In mijn ogen doen ze erg weinig onder voor Honda's
 
Kwam deze tegen voor 850 euro :) 22.000km

Ding ziet er niet meer uit qua uiterlijk, buiten gestaan onder bomen maar rijdt verder goed volgens de verkoper. Ben er vrijdag vanwege een zakelijke afspraak in de buurt dus ga even kijken en een proefritje maken. Meer als probeersel en misschien kan ik me er geen buil aan vallen voor die vraagprijs (uiteraard nog even pingelen)

Toen ik mijn woon-werk scooter zocht wilde ik een zo jong mogelijke met 0,0 werk er aan. Nieuw of zo goed als nieuw moest het zijn. Onderweg naar je werk wil je geen gezeik met een knutselscooter toch ? Je moet op tijd zijn bij je afspraken.
 
Ik heb een auto en de trein als back-up. Wil vooral goedkoop rijden met net genoeg vermogen om in te kunnen halen.
Sleutelen is hobby en vind ik niet erg.

Afspraken extern gaan met een bedrijfsauto of OV, of meerijden met een collega
 
Laatst bewerkt:
20 kilometer zeg je ... hmmmm ... dan mis ik nog 1 optie in je lijstje. Gewoon lekker gaan fietsen :Y. Binnen het uur ben je op kantoor, heb je gelijk wat gesport *O*
Heb je wat extra ondersteuning nodig, dan kan je ook nog naar een electrische fiets kijken.
Persoonlijk vind ik dit een heel goede opmerking!

Reacties als "ben je gek, zo ver!" bewijzen alleen maar dat de moderne mens (ja, ik inclusief :$ ), alleen maar verwend zijn :X

Ik heb 51km enkel naar mijn werk, maar als ik morgen de mogelijkheid heb om mij te douchen, en aldaar mijn fiets veilig te zetten, en mijn kleren daar te laten (zou zelfs bereid zijn een bijdrage te geven voor het wassen en strijken van mijn uniform), ik zou eerst weer wat conditie opbouwen en toch enkele keren per week de fiets nemen ipv de motor :t

Mijn pa deed het vroeger ook, 47 km enkel naar zijn werk, en weer terug, en soms zelfs twee keer op een dag! Enkel ritje deed hij in 1:15u.

Vroeger ook veel met de fiets naar het werk. Had eens tijdens de zomer een bewakingsopdracht aan het meer van Rotselaar (google daar maar eens op), ging toen ook meestal met de fiets, was 32 km enkel, en 1 keertje heb ik dat in amper 40 minuten gedaan!
Dan ging ik nog een uurtje zelf zwemmen, en dan daarna mijn dienst, en dan weer met de fiets naar huis.

Nu is niet iedereen in staat dat niveau te bereiken als je in je jonge tijd al niet veel gefietst* hebt, maar we kunnen meer dan we denken. Het is een kwestie van oefenen.

20km enkel zal een persoon van ong 35 jaar zonder conditie doen in ongeveer 1:20u, dagelijks woon werk, en drie maanden later doe je dat in minder dan een uur :t

En natuurlijk is 50+ km niet haalbaar voor iedereen, maar afstanden tot 20km zou in veel gevallen best haalbaar zijn, mits je geen gezondheidsproblemen of bepaalde invaliditeit hebt.

* ben net als velen in mijn familie wielrenner geweest

On topic: @TS, als je geen snelweg doet lijkt mij 250cc al voldoende. 125cc zou dat ook al kunnen zijn, maar als je af en toe eens "vinnig" voorbij wil steken, zou ik niet voor minder dan 250cc gaan.
 
Die is me denk ik niet zuinig genoeg.
Hoe zuinig wil je je motorscooter?

Ben niet zo ervaren in motorscooters, maar heb het gevoel dat een motorscooter weinig zuiniger is dan sommige motoren.

Bijvoorbeeld met een GSX 750 F haal ik 1:23, en een keertje een 400cc scooter in bruikleen gehad van een kameraad toen ik effe motorloos was, maar meer dan gebruiksgemak vond ik er niet aan, want wat ik ook deed ervoor, die verbruikt zelfs iets meer dan mijn GSX F :/

Maar al eens gedacht aan een Honda NTV650/700 Dauville? Is dann wel geen scooter, maar is wel een uiterst ideale woon werk motor, want, nog steeds compact, ook mét de atandaard smalle zijkoffers, en het heeft een cardan.
Naar verluidt 1:30 best haalbaar.
 
Mooi relaas over fietsen naar je werk..... maar dat gaat voor mij gewoon niet op.... Heb een spuughekel aan sporten en het duurt me gewoon veel te lang om dat stuk te fietsen en dat kost me dus gewoon te veel tijd op een dag. Dat zou gewoon 2 uur (!) per dag extra reistijd zijn. Dat heb ik er absoluut niet voor over.

Waarom een scooter: stuk gebruiksgemak, comfort, minder onderhoud en goedkoper in bijna alles.
 
Laatst bewerkt:
Jaja, fietsen heb ik ook geregeld gedaan 68 km op en af naar het werk. (In de winter bij vriestemperaturen, dan is de motor toch niet aangenaam meer, en met de auto doe je twee keer een uur tot anderhalf uur over die afstand...)
Een uur en een kwartier fietsen, dan daar douchen en vervolgens naar huis hetzelfde door weer en wind. Meestal een maand tot twee maanden, drie tot vijf keer per week, dan was mijn goesting over en werd ik er chagrijnig van. Op het laatst leef en eet je in functie van de fiets. En ben je ook niet meer zo geïnteresseerd in hobby’s buiten je werk uit, te weinig energie.
Het grote voordeel is dan natuurlijk wel dat je dan heel goed en snel kan fietsen, door alle oefening. Zo heb een keer de volledige ronde van vlaanderen gefietst en ook Luik Bastenaken Luik volledig met enkel woon werk als training, met een gemiddelde snelheid van tegen de dertig per uur.
Maar dan staat je motor daar weer in de garage te roesten...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 51km enkel naar mijn werk, maar als ik morgen de mogelijkheid heb om mij te douchen, en aldaar mijn fiets veilig te zetten, en mijn kleren daar te laten (zou zelfs bereid zijn een bijdrage te geven voor het wassen en strijken van mijn uniform), ik zou eerst weer wat conditie opbouwen en toch enkele keren per week de fiets nemen ipv de motor :t
:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan