Garmin motorkaart

rhodi

Die hard MF'er
22 mei 2008
495
38
Ik heb een Zumo 350 met de laatste motorkaart. Bij mijn vorige motorkaart kreeg ik altijd mooie routes door de weilanden en andere mooie wegen. Nu heb ik de nieuwste kaart maar hoe ik hem ook instel ik ga telkens over lange stukken N-weg. Ben zelfs al eens een stuk over de snelweg gestuurd. Dit gebeurde bij mijn oude motorkaart nooit. Hebben meer mensen hier last van of doe ik iets verkeert?
 
Ik heb een Zumo 350 met de laatste motorkaart. Bij mijn vorige motorkaart kreeg ik altijd mooie routes door de weilanden en andere mooie wegen. Nu heb ik de nieuwste kaart maar hoe ik hem ook instel ik ga telkens over lange stukken N-weg. Ben zelfs al eens een stuk over de snelweg gestuurd. Dit gebeurde bij mijn oude motorkaart nooit. Hebben meer mensen hier last van of doe ik iets verkeert?

Wat bedoel je met "laatste motorkaart"?
Laatste softwareversie of heb je het over de On-Route motorkaart?

En nee, heb ik geen last van...........hoewel de On-Route niet altijd de leukste route's maakt.
Ik denk dat het een instelling bij je is of verkeerde kaart geselecteerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel de on route motorkaart 4.05 op sd kaart.

Mijn vorige was de 1.04 op sd kaart.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar niet snelwegen vermijden instellen. Ook "snellere tijd" instellen.
 
Let op! Maak niet de fout die ik maakte, door de Garmin niet totaal uit te zetten bij het kaart wisselen. Bij de stand-by stand krijg je een soort "halve" motorkaart!
 
Mijn ervaring met de laatste onroute v4 is dat deze inderdaad veel minder binnendoor gaat en ook stukken snelweg erbij neemt, terwijl v3 dat niet deed. Ik ben ermee naar waypoint geweest een alle instellingen staan goed. Daarom gebruik ik nog regelmatig de oude versie.
 
Ik heb een (heel) oude versie.
Soms is ie niet geheel up-to-date. Toch zie ik niet in waarom ik een nieuwere versie zou moeten gebruiken. Enkele keer met een foutje in de kaart los ik dat zelf wel op!

Verder gebruik ik deze kaart ook niet heel erg vaak.
Hooguit in vakantiegebied als ik van HIER terug moet naar hotel/ camping en wil dat doen met een leukere route dan met de standaard-kaart.
Wat mij in de Ardennen op is gevallen dat je al vrij snel over dezelfde wegen gaat rijden als je vanaf verschillende punten weer naar je slaap-plekkie wil. De motor-kaart heeft natuurlijk ook veel minder beschikbare 'groene' wegen dan de gewone kaart.
OPLETTEN dus, dan kiezen voor alternatieve route met de knop 'Omrijden'

:] :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met de laatste onroute v4 is dat deze inderdaad veel minder binnendoor gaat en ook stukken snelweg erbij neemt, terwijl v3 dat niet deed. Ik ben ermee naar waypoint geweest een alle instellingen staan goed. Daarom gebruik ik nog regelmatig de oude versie.

Dus toch!

Ik heb precies dezelfde ervaring.
Heb ook de oude versie er weer in.
Heb ook zitten vergelijken met routes.

Als ik hetzelfde begin en eindpunt selecteer en kijk naar de routes op de oude onroute en de nieuwe onroute kaart, dan krijg je een wereld van verschil in wegen. De nieuwe neemt hele stukken N-wegen en de oude gaat helemaal langs de N-wegen op.

Op de oude onroute vinkte ik alles aan behalve pont overgang.

Bij de nieuwe heb ik alle opties geprobeerd, van aanvinken en niet, snelle en korte route en noem maar op.

Krijg gewoon bijna geen leuke binnenwegen meer!!
 
Dus toch!

Ik heb precies dezelfde ervaring.
Heb ook de oude versie er weer in.
Heb ook zitten vergelijken met routes.
Hierboven meldde ik al dat ik de noodzaak niet zag om een nieuwere versie aan te schaffen.
Maar nu al de 2e persoon die niet tevreden is met WEL de vernieuwing.

DUIDELIJK, voor mij wordt het zeker nooit meer een nieuwere OMK-versie!! :W
 
Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld van het verschil tussen V3 en V4:

P5H5LP2.jpg

ZtWGjo3.jpg


Hetzelfde begin en eindpunt, dezelfde instellingen voor de routeberekening. Het voordeel van V4 is dat je wel over langere afstand een route krijgt waarbij je redelijk vlot kan doorrijden.
 
En zulke verschillen krijg je ook terwijl je de nieuwe onroute op de "voorgeschreven" instellingen zet.
Zoals NIET snelwegen vermijden aanvinken.
 
full

full

full

full


1e situatie is van oude omk van Veenendaal naar Nunspeet.
Hier zie je ook de 2e berekening van een route met de bruine lijn.

2e situatie is met de nieuwe omk van Veenendaal naar Nunspeet.

3e situatie is van Veenendaal naar zevenheuvelenweg in Groesbeek met de nieuwe omk.

4e situatie is van Veenendaal naar zevenheuvelenweg in Groesbeek met de oude omk.

En zo gaat het telkens weer. Nieuwe routes zijn niet mooi.
 
Hier een voorbeeld van het verschil tussen V3 en V4:
Hetzelfde begin en eindpunt, dezelfde instellingen voor de routeberekening. Het voordeel van V4 is dat je wel over langere afstand een route krijgt waarbij je redelijk vlot kan doorrijden.
En daarvoor gebruik ik dan de gewone kaart!
In mijn geval zet ik 'm dan ook op profiel 'Auto'.
Deze heeft snelweg en kortste afstand en kortste tijd en herberekenen 'Aan'.
Voor van A naar B (snel) gebruik altijd 'Auto' ook op de motor.

Voor leuke ritjes zet ik 'm op profiel 'Motor'.......... :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan