Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gefeliciteerd voor de geslaagden. Avb krijg je best veel ruimte voor fouten. Je mag een oefening 2x doen bij twijfel. En dan pas 2 fouten in 2 clusters. Wel vond ikzelf langzame slalom in de lessen het lastigst. Het 8je had ik ook pas na meerdere lessen door. Maar als ik het kan dan jullie ook!
 
Morgen(vandaag dus) weer een AVD les :)
Wel fijn zo vlak na de vorige(was op zaterdag), dan blijft het wat beter hangen en hoef ik niet zo lang te wachten om lekker met de motor te mogen scheuren :]
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal :)

Ik ben nieuw hier, dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier werkt. Eigenlijk ben ik vooral opzoek naar ervaring/herkenning in het volgende:

Momenteel heb ik 2 rijlessen gehad op een industrieterrein waar we dan moeten keren, schakelen, knipperlicht gebruiken, slalommen, remmen etc. En het lijkt me super gaaf om uiteindelijk zelf motor te rijden maar die rijlessen zijn nogal heftig. Zoveel tegelijkertijd moeten kunnen en een motor die 20x afsloeg :o (en over 1 jaar lach ik mezelf keihard uit om dit bericht).

wie herkent dit? En gaat dit ooit gewenning worden? Hij vroeg wel of we zelf terug wilden rijden naar de rijschool ipv de motoren op de oplegger maar we wonen in een stad en om nou OOK nog rekening te moeten houden met druk verkeer etc zag ik nog niet zitten.

Donderdag de 3e les. Ik les op een BMW GS700. In de bochten moet ik in de eerste versnelling de koppeling op het aangrijpingspunt zien te houden, je raadt het al, dit lukte niet gelijk en ik viel.. _O- (stapvoets rijdend).

Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)

groetjes, een nieuwsgierige dame
 
Momenteel heb ik 2 rijlessen gehad op een industrieterrein waar we dan moeten keren, schakelen, knipperlicht gebruiken, slalommen, remmen etc. En het lijkt me super gaaf om uiteindelijk zelf motor te rijden maar die rijlessen zijn nogal heftig. Zoveel tegelijkertijd moeten kunnen en een motor die 20x afsloeg :o (en over 1 jaar lach ik mezelf keihard uit om dit bericht).

Donderdag de 3e les. Ik les op een BMW GS700. In de bochten moet ik in de eerste versnelling de koppeling op het aangrijpingspunt zien te houden, je raadt het al, dit lukte niet gelijk en ik viel.. _O- (stapvoets rijdend).

Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)
Ik pakte het vrij vlot op maar had de 1e les wel moeite met schakelen (op, neer, vrijstand etc.) en joeg hem met regelmaat naar de 9.000 toeren terwijl hij onbedoeld in de vrij stond. Daarnaast ben ik 3x ongenadig hard op mijn bek gegaan toen ik hem af liet slaan bij het wegrijden uit parkeervak. Kon er wel om lachen, mijn instructeur ook. Bedenk je vooral: Als je fouten maakt leer je ervan! Lekker van genieten dus, fouten maken, alles tegelijk proberen en lekker falen. Het gevoel komt vanzelf!

En ja, na 10 lessen lukt het allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn auto rijbewijs nu ook bijna 10 jaar (hopelijk kan ik hem in 1 x vernieuwen met mijn motor rijbewijs erbij!). En ik vond zelf het stukje "verkeer en omgeving" vrij automatisch gaan, denk dat dat toch door het auto rijbewijs komt. Verder sloeg hij bij de eerste lessen wel eens af, daarna werd het steeds minder.

Enige tip die ik kan geven is : gewoon doen. Ook het terugrijden naar je rijschool! Je kan veel meer dan je denkt en dan is het daarna totaal niet eng/spannend meer.
 
Het A rijbewijs,

Ik heb het rijbewijs al weer 25 jaar, jeetje wat gaat dat snel, had al 18 jaar niet meer gereden. Moest zelfs vragen waar de rem en schakel pendaal zaten. Dan stap je op en voor dat je het weet rij je weer als 18 jaar geleden, het is net als zwemmen je verleert het niet. Nog elke dag heb ik wel even een hard roepend YES momentje als ik heerlijk door de bochten ga en me zo vrij voelt als een vogel.


Wat ik lees bij "Seff" zo herkenbaar, je moet namelijk van alles in een keer goed doen, gevolg bij een fout is dat je languit kan gaan. Het automatisme komt snel en voor je het weet heb je alle handelingen aan je stuur onder controle en kan je blind de knoppen en handels vinden. Dan begint ook het genieten lekker rijden en om je heen kijken, genieten van de wind en de vrijheid die je op een motor heb. Succes met de lessen en hopelijk zien we snel je foto op je eigen bike.
 
Gewoon volhouden en met een uurtje of 10 weet je niet beter meer.
Die oefeningen leren je om je motor te beheersen, zodra je het door hebt is de verkeersdeelneming al een heel stuk makkelijker.

Als je je B rijbewijs hebt en een beetje budget over koop een goedkope schakelbrommer.
Kun je het allemaal oefenen buiten de les.
 
Hoi allemaal :)

Ik ben nieuw hier, dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier werkt. Eigenlijk ben ik vooral opzoek naar ervaring/herkenning in het volgende:

Momenteel heb ik 2 rijlessen gehad op een industrieterrein waar we dan moeten keren, schakelen, knipperlicht gebruiken, slalommen, remmen etc. En het lijkt me super gaaf om uiteindelijk zelf motor te rijden maar die rijlessen zijn nogal heftig. Zoveel tegelijkertijd moeten kunnen en een motor die 20x afsloeg :o (en over 1 jaar lach ik mezelf keihard uit om dit bericht).

wie herkent dit? En gaat dit ooit gewenning worden? Hij vroeg wel of we zelf terug wilden rijden naar de rijschool ipv de motoren op de oplegger maar we wonen in een stad en om nou OOK nog rekening te moeten houden met druk verkeer etc zag ik nog niet zitten.

Donderdag de 3e les. Ik les op een BMW GS700. In de bochten moet ik in de eerste versnelling de koppeling op het aangrijpingspunt zien te houden, je raadt het al, dit lukte niet gelijk en ik viel.. _O- (stapvoets rijdend).

Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)

groetjes, een nieuwsgierige dame
Ik vind wel dat een instructeur kalm aan moet beginnen, niet alle oefeningen in één les moet proppen. Bespreek het dus met hem/haar als je voldoende vertrouwen in hem/haar hebt.

Zijn er trouwens vrouwen die motorrijles geven? Nog nooit een gezien '(
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik kijk wel uit naar de volgende les en misschien moet ik het gewoon maar doen (terug rijden naar de rijschool). De les is om 21.30 klaar dus zo druk zal het in de stad niet meer zijn, hoop ik :D
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik kijk wel uit naar de volgende les en misschien moet ik het gewoon maar doen (terug rijden naar de rijschool). De les is om 21.30 klaar dus zo druk zal het in de stad niet meer zijn, hoop ik :D


Beste wat je kan doen :t
 
Vallen en opstaan hoort er nou eenmaal bij, zeker na 2 lessen en zonder enige ervaring. Wees niet verbaasd als je nog vaker gaat vallen. De bedoeling is natuurlijk wel dat dit op een gegeven moment niet meer gebeurt. ;)

Ik denk dat het belangrijk is dat jij de lessen in je eigen tempo neemt. En dat is ook helemaal niet erg; de één doet er nou eenmaal wat langer over dan de ander. Uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Mocht je straks echt met de oefeningen aan de slag gaan, en je komt er even niet uit: gewoon advies vragen hier, of lekker veel Youtube filmpjes bekijken.
 
Is inderdaad kwestie van oefeningen stuk voor stuk doen en niet alles tegelijk willen. Wel kan het goed zijn om voorzichtig eens in het verkeer te rijden. Belangrijk is wel dat je het idee hebt dat je kan schakelen en remmen en wegrijden uit stilstand. Ik heb in 2e les al op de weg van en naar oefen terrein gereden. Was alleen wel vrij eenvoudige en veilige route.
 
Ik mag volgende week op voor mijn AVB (nu 7 lessen gehad) en had ook helemaal geen brommer ervaring toen ik begon.
Je bent dus echt niet alleen, ik had 5 lessen van 1,5 uur nodig voor 'het kwartje viel' en vanaf dat moment heb ik de motor onder controle en gaat alles enigszins automatisch. (voor zover je dat mag zeggen als absolute beginner natuurlijk)
Wat voor mij echt even een eye-opener was, is dat je de motor veel meer met slippende (half ingeknepen) koppeling rijdt dan een auto. Bij een auto is het schakelen en kun je de koppeling eigenlijk vrij snel laten opkomen, met mijn lesmotor moet ik de koppeling veel langzamer laten opkomen, anders gaat die bokken.
 
Ik mag morgen weer, voor het eerst bij deze rijschool.

1 proefles elders gehad , maar dat "klikte" niet..
Morgen 1,5 uur proefles.

2jaar schakelbrommer gereden, en een jaar een cross 125 voor de fun op het bouwterrein gehad.
Dat wegrijden enz red ik wel, technisch goed rijden is een kwestie van oefenen.

Als het morgen bevalt, boek ik een pakket lessen en examens, theorie boek ligt hier al..

Tevens helm/jas/handschoenen in bezit! Alleen schoenen en een broek nog aanschaffen (vooral helm en handschoenen vind ik wel fijn zelf te hebben tijdens les, wegens hygiene)
 
Ik mag morgen weer, voor het eerst bij deze rijschool.

1 proefles elders gehad , maar dat "klikte" niet..
Morgen 1,5 uur proefles bij een andere rijschool

2jaar schakelbrommer gereden, 11 jaar autorijbewijs, en een jaar een cross 125 voor de fun op het bouwterrein gehad.
Dat wegrijden enz red ik wel, technisch goed rijden is een kwestie van oefenen.

Als het morgen bevalt, boek ik een pakket lessen en examens, theorie boek ligt hier al..

Tevens helm/jas/handschoenen in bezit! Alleen schoenen en een broek nog aanschaffen (vooral helm en handschoenen vind ik wel fijn zelf te hebben tijdens les, wegens hygiene)
 
Ik mag morgen weer, voor het eerst bij deze rijschool.

1 proefles elders gehad , maar dat "klikte" niet..
Morgen 1,5 uur proefles.

2jaar schakelbrommer gereden, en een jaar een cross 125 voor de fun op het bouwterrein gehad.
Dat wegrijden enz red ik wel, technisch goed rijden is een kwestie van oefenen.

Als het morgen bevalt, boek ik een pakket lessen en examens, theorie boek ligt hier al..

Tevens helm/jas/handschoenen in bezit! Alleen schoenen en een broek nog aanschaffen (vooral helm en handschoenen vind ik wel fijn zelf te hebben tijdens les, wegens hygiene)



Jij kan je rijbewijs gerust al gaan aanvragen })
 
Ik heb nog nooit een snelle tijd gereden op Assen. 2:20 denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat je op een lang recht stuk niet ff een hoge snelheid kunt rijden. Toch?


Jahoor alleen geen 300.

Ik ben in juli twee dagen op circuit Assen te vinden ga gewoon mee ,boek een dagje dan gaan we het meemaken 🍾😅
 
@Seff: Het is redelijk normaal om de eerste paar lessen het zo te voelen.
Je zult eerst bekend moeten raken met de motor en de bediening ervan zelf alvorens je je echt op de oefeningen kunt concentreren.

Veelal tips die worden gegeven en waar ik ook veel baat bij heb gehad: kijk goed vooruit/waar je heen wilt (zoals het topic nu heet haha), knijp niet de rem/koppeling volledig in want dan val je om, probeer op een leeg stuk van het terrein zonder de pionnen in cirkels te rijden zowel linksom als rechtsom. Let daarbij op dat je goed over je schouder kijkt en niet naar de grond kijkt, probeer vervolgens steeds verder af te schuinen zodat je merkbaar ziet dat de cirkel steeds kleiner wordt

Hierna kun je dan de oefeningen zoals halve draai & achtje met de pionnen proberen.
Daarna kun je ook nog eens stapvoets rijden, langzame slalom en wegrijden uit parkeervak proberen.

Belangrijk is vooral proberen niet gefrustreerd te raken als de oefeningen niet lukken, gun jezelf de tijd en ruimte om te leren. Niemand verwacht van je dat je direct alles kan/weet zodra je op de motor stapt

Wat je ook kunt doen is vragen aan de instructeur om de oefeningen voor te doen met jou achterop, dan zie je/voel je wat de instructeur doet tijdens zo'n oefening wat ook erg leerzaam kan zijn

@Willem: Rijd je ook weleens op Zandvoort? Ik ga er misschien komende vrijdag heen foto's proberen te maken met mijn dSLR en 70-300mm lens (andere hobby)
 
Laatst bewerkt:
@Seff: Het is redelijk normaal om de eerste paar lessen het zo te voelen.
Je zult eerst bekend moeten raken met de motor en de bediening ervan zelf alvorens je je echt op de oefeningen kunt concentreren.

Veelal tips die worden gegeven en waar ik ook veel baat bij heb gehad: kijk goed vooruit/waar je heen wilt (zoals het topic nu heet haha), knijp niet de rem/koppeling volledig in want dan val je om, probeer op een leeg stuk van het terrein zonder de pionnen in cirkels te rijden zowel linksom als rechtsom. Let daarbij op dat je goed over je schouder kijkt en niet naar de grond kijkt, probeer vervolgens steeds verder af te schuinen zodat je merkbaar ziet dat de cirkel steeds kleiner wordt

Hierna kun je dan de oefeningen zoals halve draai & achtje met de pionnen proberen.
Daarna kun je ook nog eens stapvoets rijden, langzame slalom en wegrijden uit parkeervak proberen.

Belangrijk is vooral proberen niet gefrustreerd te raken als de oefeningen niet lukken, gun jezelf de tijd en ruimte om te leren. Niemand verwacht van je dat je direct alles kan/weet zodra je op de motor stapt

thnx voor de tips :D ik ga al met een geruster hart uitkijken naar donderdag. Wij hebben geen pakket gekozen, wel krijgen we 21% partner korting *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan