Yamaha x-max 400

Ik had een J Costa vario en een Dr Pulley hit clutch (met standaard veertjes).Qua acceleratie een hele verbetering, ook de tussensprints waren feller. Topsnelheid was niet veel hoger. Vond uiteindelijk toch te weinig vermogen, dus ben voor een zwaardere motorscooter gegaan, een BMW C650Sport. Daar komt binnenkort ook een J Costa en een Dr Pulley hit clutch op. Benzineverbruik let ik niet op.....
 
Hallo allemaal.
Even een korte update omtrend mijn Xmax400 2018.
Afgelopen week de snelwegritjes ermee gereden.
Bij een snelheid van constant 100km per uur op de teller en dan na dik 100km gereden te hebben met topkoffer en bagage met mijn lichaamsgewicht van 84 kilo reed zij 29.21 kilometer op 1 liter Euro 95 benzine.
Dezelfde rit gemaakt, maar dan bij een snelheid van constant 90km per uur gemeten over 100 kilometer verbruikte zij 30,45 kilometer op 1 liter Euro 95 benzine.
Het verschil tussen 90km per uur en 100km per uur bedraagt ongeveer 500 toeren per minuut.
Het verschil in benzine verbruik vind ik marginaal, dus te verwaarlozen.
Komende week eens kijken wat ze doet bij 110km per uur over 100 kilometer en 120km per uur over 100 kilometer aan snelwegrit.

Dan moet ik mezelf nog even rectificeren.
De middenbok van mijn Xmax400 heb ik afgelopen vrijdag toch aan de grond gereden.
Ik draaide een bocht in die naar de snelweg toeging.
De Xmax400 stuurt zo scherp en makkelijk qua bochtenwerk dat ook ik er dus ben ingestonken.
Bij het ingaan van de linkerbocht hoorde ik plots een schrapend geluid en dat kwam van de middenbok die het asfalt raakte.
Ik ging behoorlijk schuin, maar niet eens zo bijzonder extreem.
Het klopt dus inderdaad, met deze Xmax400 zelfs van bouwjaar 2018 is extreem bochtenwerk af te raden.
Tenzij men de middenbok eraf haalt, maar die vind ik belangrijker dan het extreme bochtenrijwerk te moeten missen.
Dus voortaan maar iets minder schuin de bocht door.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.
Even een korte update omtrend mijn Xmax400 2018.
Afgelopen week de snelwegritjes ermee gereden.
Bij een snelheid van constant 100km per uur op de teller en dan na dik 100km gereden te hebben met topkoffer en bagage met mijn lichaamsgewicht van 84 kilo reed zij 29.21 kilometer op 1 liter Euro 95 benzine.
Dezelfde rit gemaakt, maar dan bij een snelheid van constant 90km per uur gemeten over 100 kilometer verbruikte zij 30,45 kilometer op 1 liter Euro 95 benzine.
Het verschil tussen 90km per uur en 100km per uur bedraagt ongeveer 500 toeren per minuut.
Het verschil in benzine verbruik vind ik marginaal, dus te verwaarlozen.
Komende week eens kijken wat ze doet bij 110km per uur over 100 kilometer en 120km per uur over 100 kilometer aan snelwegrit.

Dan moet ik mezelf nog even rectificeren.
De middenbok van mijn Xmax400 heb ik afgelopen vrijdag toch aan de grond gereden.
Ik draaide een bocht in die naar de snelweg toeging.
De Xmax400 stuurt zo scherp en makkelijk qua bochtenwerk dat ook ik er dus ben ingestonken.
Bij het ingaan van de linkerbocht hoorde ik plots een schrapend geluid en dat kwam van de middenbok die het asfalt raakte.
Ik ging behoorlijk schuin, maar niet eens zo bijzonder extreem.
Het klopt dus inderdaad, met deze Xmax400 zelfs van bouwjaar 2018 is extreem bochtenwerk af te raden.
Tenzij men de middenbok eraf haalt, maar die vind ik belangrijker dan het extreme bochtenrijwerk te moeten missen.
Dus voortaan maar iets minder schuin de bocht door.
Vr Gr

Lekker zuinig zeg! :]
Mish
 
Ja Mish, inderdaad.
Ik verbaasde mij er ook over.
Eigenlijk doet deze 400cc er niet onder met die voorhene 250cc Xmax.
Die liep vrijwel het zelfde op een liter peut.
Wat me afgelopen week wel opviel tijdens de snelwegrit is dat met wind tegen of meer wind op de kop er meer toeren worden gedraaid bij dezelfde snelheid dan bijvoorbeeld met windstil weer of heuvel af.
Dat fenomeen bespeurde ik ook minder bij de Xmax250.
Er waren momenten dat ik bij 100km per uur zo'n 5.500 toeren draaide.
Maar toen de wind afnam daalde dat naar zo'n 5.250 dus dat scheelt wel.
Dit soort situaties zijn logisch , maar merkt men bij een normale motorfiets eigenlijk niet.
Heerlijk die motorscooters.
Ik zou niet anders meer willen.
Vr Gr
 
Ik heb meerdere keren op yamaha scooters gereden. en het zijn mooie scooters en ook echt kwaliteit, maar ik ben er geen echte liefhebber van, omdat ik vind dat ze bij alle yamaha scooters de koppeling met een hele soepele overbrenging hebben gemaakt.
als je optrekt lijkt het net of je met een beetje veel slip weg rijdt vind ik, en als je op de snelweg rijdt en het gas loslaat gaat het ook weer erg soepel net of er bijna niet wordt afgeremt op de motor.
geef mij maar een scooter die wat aprupter optrekt of afremt.
Honderd kilometer lang constant 90km/u rijden lijkt me een beetje vervelend, maar erkomt wel een normaal mooi verbruik uit.

Jammer dat er niet een andere {minder soepele overbrenging in zit} dan zou ik hem overwegen.
 
Goedemorgen X'ers
Na 10 jaar motor en paar maanden een piaggio 300cc Carnaby afgelopen vrijdag een Momo design gekocht met 5000km op de teller.
Nou moet ik even wachten (1-2 weken) gezien ik gelijk maar een akra eronder moest hebben😄 en deze besteld moest worden.

Heren en dames hoe hebben jullie de mooie xmax beveiligd, voldoet de startonderbreker van yamaha met een goed kettingslot of toch wel een alarm oid.
 
Akra,s zijn geliefd bij het dievengilde, zou deze met een soort van beveiligingsbouten vastzetten. Bij mij hadden ze ook geprobeerd om deze los te halen lukte ze echter niet ( had er een speciale bout op zitten, zie ergens in dit topic). Zou er sowieso alarm systeem op zetten... Veel plezier met de MOMO....
 
Bij mij hebben ze er een plaatje tussen gelast en dat maakt het meer dan lastig om mijn Akra ervan af te halen.
Overigens moet ik het niet meemaken dat ik zo'n koekswous tref tijdens het proberen te stelen van mijn Akra.
Ik breek em geheid beide knieeen en daar heb ik dan geen seconde spijt van.
Ze moeten gewoon met hun smerige jatten van andermans spullen afblijven.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie marquinho
Ik dacht zelf om een Torx TR bouten te plaatsen en deze helemaal vol te solderen:-)
Hoeft bij de x-max nooit de demper los om ergens bij te kunnen voor onderhoud?

Bij mijn motorfiets zat de Akra overigens alleen met veertjes. Maar die stond niet openbaar gestald, op een uitzondering na als ik een keer een boodschap moest doen en hem op straat parkeerde.
 
Laatst bewerkt:
full

@dylanpilot Bij mijn xmax kwam ik er pas later achter dat er 2 bouten weg waren,idd beter voor diegene die hiervoor verantwoordelijk was. Volgens mij past de akra van de xmax ook op de mp3,dat verklaart waarom de akra gewild is....
 
835 euro?

Voor mijn motorfiets betaalde ik 15 jaar terug 900 euro voor een volledig systeem van bochten, collector en titanium demper. Of de prijzen zijn aanzienlijk gestegen of jullie specifieke demper is erg prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik nog 1-2 weken wachten op de levering van mijn Rambo (max 400) 😂 die ik met bijbetaling heb ingeruild op mijn huidige schoot (piaggio carnaby) gaat Got.... Vandaag de kilometerkabel stuk🤪

De soldering kan ik eventueel gewoon los solderen als het moet bij afhalen van de uitlaat, lassen wordt moeilijk vandaar
 
Er bestaat een upgrade versie van Yamaha zelf.
Ik had die bijna aangeschaft maar toch maar van afgezien.
Volgens mij is die een stuk korter dan de originele versie.
Kijk maar eens op de site van Yamaha.
Vr Gr
 
Waanzinnig en inderdaad: plaatjes zeggen meer dan woorden.
Maar dat was nou precies wat ik bedoelde.
Toen ik mijn Xmax400 2018 bestelde heb ik gelijk een aantal upgrade parts van Yamaha mee laten bestellen.
Wilde zowiezo in mijn ogen het belangrijkste: andere uitlaat en comfort zadel.
Had dat kortere achterspatbord ook in bestelling gedaan, maar al gauw afgezegt.
Ik rij namelijk zo'n dikke 25.000 per jaar met mijn machine.
Dus ook door weer en wind en tijdens de winterperiode.
Ik ben meer van het economische dan van het optische.
Dus zo'n kort achterspatbord dat er wel wat gelikter uitziet dan zo'n plastike taartschep is dan wel strakker, maar minder efficient tijdens regen en pekel perikelen.
Dus ik ben blij mijn originele achterspatbord er nog op te hebben.
Fijn weekend allemaal.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan