Carburateur vraagje...

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.514
3.863
Heerlen
Heej,

Ik ga het hier vragen omdat ik gok dat hier bij die ouwe meuk de meeste carburateur kenners zitten ;)

Het gaat om de carburateurs van mijn circuitmotor... Het zijn 2 dellorto PHM40's op een Yamaha TR1 blok en het volgende probleem doet zich voor of lijkt zich voor te doen.

Als ik gas loslaat voor een bocht, klaar ben met remmen en het gas weer wil opendraaien gaat dit heel zwaar... Het lijkt alsof de twee gasschuiven blijven "kleven" totdat ik ze (met veel kracht) een klein stukje heb opengedraaid, dan trek ik ze zonder veel problemen verder open. Het voelt aan alsof ze open ploppen of dat ze door een vacuum beneden gehouden worden.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo :P en wat ik nog meer hoop is dat iemand een idee heeft wat dit effect zou kunnen veroorzaken en wat er evt aan te doen zou kunnen zijn.

Verder heb ik een gashandvat dat maar ongeveer 90 graden moet draaien om van geen gas naar volgas te gaan dus dat is best kort, en er zit een zelfgemaakt verloopje op om van 1 naar 2 kabels te gaan. De carburateurs zijn voorzien van open kelken en acceleratiepompen.

Later,

Loek


En plaatjes zijn altijd goed ;)

Dit zijn de carburateurs
2qv4mtg.jpg


En dit is het verloopje van 1 naar 2 kabels
dm7c7a.jpg
 
de grote onderdruk op het grote oppervlak van de gasschuif op dat moment , zorgt ervoor dat deze met grote kracht tegen de behuizing wordt getrokken, en die weerstand moet jij overwinnen.

ik zou het stationnaire toerental verhogen : minder onderdruk, en wat minder motorrem van de dikke twin is misschien ook ineens een pluspunt bij het terugschakelen.
 
de grote onderdruk op het grote oppervlak van de gasschuif op dat moment , zorgt ervoor dat deze met grote kracht tegen de behuizing wordt getrokken, en die weerstand moet jij overwinnen.

ik zou het stationnaire toerental verhogen : minder onderdruk, en wat minder motorrem van de dikke twin is misschien ook ineens een pluspunt bij het terugschakelen.

OK... klinkt heel aannemelijk :t Ga ik onthouden en volgende keer op circuit proberen. alvast bedankt!
 
Ik zou de gaskabels controleren; onderdruk in gasschuif-carburateurs is m.i. erg onwaarschijnlijk. Je zou ook de gaskabel-splitter van een Moto Guzzi kunnen monteren. Overigens heb ik een jaar geleden mijn BMW R100 voorzien van Dell'Orto PHM40 carburateurs.
 
Als je motor af staat gaat het dan ook zo zwaar? Want dan zou het aan de kabel oid liggen. Als het zich alleen voordoet als je rijdt, dan ligt het in ieder geval niet aan je kabel of overbrenging.
 
Heren,

Gaskabels en verloopje van 1 naar 2 zijn het niet jammergenoeg. Het is inderdaad het geval dat als de motor uit staat of enkel stationair draait het merkbaar soepeler gaat.

Zo'n verloopje van een guzzi heb ik gehad, gaat van 2 kabels naar 1 in zo'n buisje. Maar dat ligt nu werkloos in de garage omdat op dit verloopje ook een gasklep positie sensor zit in de vorm van een potmetertje.

De leverancier van de carburateurs gaf ook al wat tips, het verloopje van 1 naar 2 zou progressief gemaakt kunnen worden, en een iets slapper veertje bovenop de gasschuif zou ook al weer helpen.

Maar dat verhaal met onderdruk / overdruk is zo gek niet hoor, zou het wel eens heel goed kunnen zijn.

Het duurt nu alleen weer een hele tijd voor ik op circuit kom om dat uit te proberen...

Maar bedankt voor het meedenken, ik ga gewoon alles tegelijk proberen _O- iets lichtere veertjes, een progressief verloopje en een wat hoger stationair toerental, dan moet het maar werken :P

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan