Opdracht : eenwiel aanhanger maken

Kaneda

Die hard MF'er
4 jul 2003
589
8
Bennekom
Hey. Ik zoek iemand in de regio rond Ede (met +/- een straal van 20 km)
die kan lassen en toegang heeft tot een draaibank en of freesbank.

Het idee is om een simpel frame te maken met een afgeveerd achterwiel,
en daarop een steun om zo 2 zij koffers en een top koffer op te plaatsen.

Zie foto's voor een idee van wat ik ongeveer wil laten maken,
is natuurlijk aanpasbaar.

Over de prijs komen we zeker wel uit, er is een redelijk budget beschikbaar.

full
 
Laatst bewerkt:
@Hellracer
Waarom? die achterarm is van dik materiaal en ik ga er geen 150 mee rijden.

De dikte draagt wel iets bij maar de buiten diameter is veel meer van belang. Die is niet erg groot. De topkoffer zit hoog boven het zwaartepunt, de aanhanger zal daardoor altijd willen omvallen. Dat geeft zwabbers die je gaat voelen. Zonder de topkoffer zal het prima gaan.
 
Al het gewicht zit nu op de aanhanger, wat het rijgedrag van de motor niet veranderd.
Er is meer totaal gewicht dat wel.
Wat ik niet of slecht kan zien is de hartlijn van de wielen, of dat klopt.
En het zwaarte punt lekker laag nu, ik zie geen probleem in de topkoffer, als die op je motor zit doen je daar ook geen 20 kilo in.
 
Al het gewicht zit nu op de aanhanger, wat het rijgedrag van de motor niet veranderd.
Er is meer totaal gewicht dat wel.
Wat ik niet of slecht kan zien is de hartlijn van de wielen, of dat klopt.
En het zwaarte punt lekker laag nu, ik zie geen probleem in de topkoffer, als die op je motor zit doen je daar ook geen 20 kilo in.
Een mooi ontwerp zo en gebruik maken van je kofferset wat je toch al had drukt de kosten.
Zit er ook een standaard aan? Een beetje brede liefst dan is het compleet.
 
De dikte draagt wel iets bij maar de buiten diameter is veel meer van belang. Die is niet erg groot. De topkoffer zit hoog boven het zwaartepunt, de aanhanger zal daardoor altijd willen omvallen. Dat geeft zwabbers die je gaat voelen. Zonder de topkoffer zal het prima gaan.

Hmm, ik snap je punt. de buis is 3,5 cm in diameter, al lijkt hij smaller.
De topkoffer zit idd hoger, de zijkoffers zullen het meeste qua gewicht gaan
hebben en de topkoffer is voor meer lichter spul.
 
Een mooi ontwerp zo en gebruik maken van je kofferset wat je toch al had drukt de kosten.
Zit er ook een standaard aan? Een beetje brede liefst dan is het compleet.

Yep, en kan ze tzt een keer vervangen voor de aluminium versie van Givi als er een keer
een leuke set voorbij komt voor een leke prijs.

Er zit geen standaard aan. zou altijd nog eraan gezet kunnen worden, dan wordt het een
V vorm, blijft 'ie zeker rechtop staan.
 
Ok, de rijeigenschappen.

Alleen beide zijkoffers gebruikt en ieder gevult met 2 betonklinkers gewikkeld in een deken.

Eerst een paar honderd meter met een lage snelheid begonnen om een beetje een gevoel te krijgen,
gaf geen probleem. Bochten met een lage snelheid geven een raar gevoel, als je er rekening mee houdt.

Daarna naar 60 - 80 km, op zich goed, al heb ik het idee/gevoel dat rode de 60 km het een klein beetje
lijkt te vibreren. Bochten met 60 - 80km gaan goed, zolang je rekening houd met het 3e wiel wat in eerste
instantie een raar gevoel is.

Daarna een kort stukje 100 gereden, de vibratie is weg, en rijdt op zich wel soepel.

Binnenkort hetzelfde herhalen op de snelweg, voor een wat langere test qua snelheid.

Omdat de kabel via een 'spriet' een stukje naar boven geleid gaat worden (komt ie niet tegen
de achterband aan) een rondijzer van 6mm gekocht bij een ijzerboer, en bij terugkomst uit de
winkel stonden er al een paar mensen de aanhanger te bekijken...
 
Ok, de rijeigenschappen.

Alleen beide zijkoffers gebruikt en ieder gevult met 2 betonklinkers gewikkeld in een deken.

Eerst een paar honderd meter met een lage snelheid begonnen om een beetje een gevoel te krijgen,
gaf geen probleem. Bochten met een lage snelheid geven een raar gevoel, als je er rekening mee houdt.

Daarna naar 60 - 80 km, op zich goed, al heb ik het idee/gevoel dat rode de 60 km het een klein beetje
lijkt te vibreren. Bochten met 60 - 80km gaan goed, zolang je rekening houd met het 3e wiel wat in eerste
instantie een raar gevoel is.

Daarna een kort stukje 100 gereden, de vibratie is weg, en rijdt op zich wel soepel.

Binnenkort hetzelfde herhalen op de snelweg, voor een wat langere test qua snelheid.

Omdat de kabel via een 'spriet' een stukje naar boven geleid gaat worden (komt ie niet tegen
de achterband aan) een rondijzer van 6mm gekocht bij een ijzerboer, en bij terugkomst uit de
winkel stonden er al een paar mensen de aanhanger te bekijken...

Ziet er ook wel keki uit.

In het verleden ook een eenwielig aanhangertje gehad, deze wilde mijn eens passeren ja in een lange bocht welke met te hoge snelheid genomen werd, geen idee hoe hard maar was in een tijd dat er nog niet gezeurd werd op de snelwegen over een max snelheid. weet zeker dat het boven de 80 was... :+
 
Ok, de rijeigenschappen.

Alleen beide zijkoffers gebruikt en ieder gevult met 2 betonklinkers gewikkeld in een deken.

Eerst een paar honderd meter met een lage snelheid begonnen om een beetje een gevoel te krijgen,
gaf geen probleem. Bochten met een lage snelheid geven een raar gevoel, als je er rekening mee houdt.

Daarna naar 60 - 80 km, op zich goed, al heb ik het idee/gevoel dat rode de 60 km het een klein beetje
lijkt te vibreren. Bochten met 60 - 80km gaan goed, zolang je rekening houd met het 3e wiel wat in eerste
instantie een raar gevoel is.

Daarna een kort stukje 100 gereden, de vibratie is weg, en rijdt op zich wel soepel.

Binnenkort hetzelfde herhalen op de snelweg, voor een wat langere test qua snelheid.

Omdat de kabel via een 'spriet' een stukje naar boven geleid gaat worden (komt ie niet tegen
de achterband aan) een rondijzer van 6mm gekocht bij een ijzerboer, en bij terugkomst uit de
winkel stonden er al een paar mensen de aanhanger te bekijken...

ik lees nu pas het eind resultaat.


PUIK WERK MAN! :t
 
Toen ik voor het eerst met Mn eenwieler ging rijden was het gewoon aftasten hoe het ging, wat een zwabber toen, bleek er speling in de kruiskoppeling te zitten die ik had gebruikt.
Toen een andere er tussen en dat ging weer beter en door maar verder te gaan had ik op den duur een fijne aanhanger gewoon 200 liter waterdichte bagage ruimte erbij.
Ooit haalde ik op de teller bijna 200 per uur of de aanhanger toen nog zelf reed of de grond niet meer raakte heb ik niet gezien.
Op den duur is die verkocht en waar die nu is? Dat is een jaar of 30 terug.
Samen met de motor naar Rotterdam verkocht en nooit meer gehoord.

Jou ontwerp is mooi en er is er maar 1 van nu, wie weet neem je het model in produktie met verschillende koffer rekken er aan!
 
Toen ik voor het eerst met Mn eenwieler ging rijden was het gewoon aftasten hoe het ging, wat een zwabber toen, bleek er speling in de kruiskoppeling te zitten die ik had gebruikt.
Toen een andere er tussen en dat ging weer beter en door maar verder te gaan had ik op den duur een fijne aanhanger gewoon 200 liter waterdichte bagage ruimte erbij.
Ooit haalde ik op de teller bijna 200 per uur of de aanhanger toen nog zelf reed of de grond niet meer raakte heb ik niet gezien.
Op den duur is die verkocht en waar die nu is? Dat is een jaar of 30 terug.
Samen met de motor naar Rotterdam verkocht en nooit meer gehoord.

Jou ontwerp is mooi en er is er maar 1 van nu, wie weet neem je het model in
produktie met verschillende koffer rekken er aan!

Ja, aftasten is zeker nodig, het gevoel is behoorlijk anders, en als je er
rekening mee houdt is het goed te doen.

Ik heb het ontwerp met opzet zo makkelijk mogelijk gehouden, zodat het
makkelijk te maken is voor iemand die handig is.

Ik heb een Givi kofferset met beugels gebruikt, een ander type systeem
kan eveneens gebruikt worden.

A
 
Een update.

Afgelopen dinsdagavond een stukje gereden met achter me een ander forum lid (Ride Dirty)
die met een go-pro een opname maakte. Blijkt dat het gedrag toch anders was dan de voorgaande
keer, bij het uitgaan van een langzame bocht (< 40) wiebelde de aanhanger toch meer dan
gedacht, zelfs de motor leek in de golfbeweging mee te gaan, een nogal onprettig gevoel.

Nu blijkt dat de uitlijning toch niet helemaal goed is, en de torsie op de verbindingsbuis
toch groter is dan verwacht, dus Boskawouter en Hellracer hebben daar in gelijk.

Ik ben nu in overleg met de makker en waarschijnlijk wordt de enkele arm vervangen
door een 'U' verbinding.
 
Ik kan me voorstellen dat er torsie in zit, maar heb je daar last van?
Nu zag je het zelf op de go pro en anders wist je het niet, een beetje torsie zal je blijven houden, welke constructie je ook maakt.
Ik had ooit ook eerst dikke buizen gebruikt, veel te zwaar zelfs, en we kwamen uit bij ik dacht 3 mm wanddikte en 40 mm diameter en gewoon lasbochten en dat bewoog ook maar bleef heel.
Wie weet kun je met andere materiaal keuze meer winst maken, of een versteviging in de bocht lassen of zo?
Een juiste lijn van alle wielen is wel van belang, je stuur gedrag is toch anders en met meer gewicht en langere wielbasis.
Gewoon een touw langs de banden (let op de bandbreedte) en dan zie je zo of het klopt.
 
Ik gok op onhandige vorm van de aanhanger/torsie + te korte dissel. Het apparaat kan nu veel invloed uitoefenen op je achteras en stuurt je motor. Zet eens een passagier achterop check het dan nog eens.
 
Op de video die gemaakt is, is goed te zien dat bij het uitrijden van een bocht de aanhanger
heen en weer beweegt, en deze beweging wordt overgedragen naar de motor.

Het verschil in hartlijn van de aanhanger en de achterband is ongeveer 1 - 2 cm
gemeten met 2 houten latten).
Ik ga eerst een paar vulringen ertussen zetten, als dit tot een merkbare verbetering
zorgen is dat duidelijk een bevestiging.

Het verstevigen van de verbindingsbuis kan, dit neem ik mee voor het overleg met
de maker van de aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ik gelijk gelijk gekregen heb.
Ik denk dat je zonder topkoffer een prima ontwerp hebt. Met slechts een paar simpele verstevigings hoekjes kun je al enorm veel stijfheid winnen.
Je zegt zelf al dat het niety zo stabiel is als tijdens je eerste testrit, er is dus iets verandert. 1 voor 1 alle stappen doorlopen, spelingen minimaliseren en rustig aan nog eens proefrijden.

Vergeet ook de bandenspanning en vering instelling van de motor niet, deze dragen heel veel bij aan een stabiel gevoel.
 
Jammer dat ik gelijk gelijk gekregen heb.
Ik denk dat je zonder topkoffer een prima ontwerp hebt. Met slechts een paar simpele verstevigings hoekjes kun je al enorm veel stijfheid winnen.
Je zegt zelf al dat het niety zo stabiel is als tijdens je eerste testrit, er is dus iets verandert. 1 voor 1 alle stappen doorlopen, spelingen minimaliseren en rustig aan nog eens proefrijden.

Vergeet ook de bandenspanning en vering instelling van de motor niet, deze dragen heel veel bij aan een stabiel gevoel.


En daarbij `je zal altijd een iets aangepaste rijstijl moet hebben met zo`n kar er achter ..je zal het blijven voelen zo`n ding.

Maar keurig gemaakt ! :}
 
Laatst bewerkt:
@Hellracer
Ja, soms gaan dingen niet altijd zoals gepland.
Belangrijkste verschil was dat dit keer de topkoffer erop zat.
Zat weinig in, ongeveer 2,5 Kg. De topkoffer zit vrijwel recht boven het
wiel, en had ik dit niet direct verwacht.

En ja, de rijstijl is zeker anders, dat was me va te voren wel duidelijk ;)
 
Kijk, daar is je verschil met de vorige keer: De topkoffer.
Ik zou de aanhanger lekker laten zoals hij is en de topkoffer niet meer gebruiken. Zoals ik al eerder zei: die zorgt voor de zwabbers.
Zet de topkoffer op je motor, dan heb je meer druk op je achterwiel, dan voel je de aanhanger minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan