Remblokken verglazen?

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Techneuten,

Heb een probleem met de voorremmen van mn motor.
Het probleem is dat bij aanleggen van de rem ik in de remhendel een soort pulserend gevoel krijg. Net of de remhandle een beetje op een neer beweegd.
Bij harder remmen is dat weer weg, maar dan remt de motor schokkend af.

Wat ik gecontroleerd en of vervangen heb:

-Wiellagers
-Remklauwen los gehaald, zuiver gemaakt en gecontroleerd of de zuigers mooi soepel bewegen.
-Slingering remschijven gemeten.
-Andere remschijven gemonteerd.
-Remvloeistof vervangen.

Als ik de motor met het voorwiel omhoog zet kan ik deze prima rond draaien, er loopt niets aan.
Slingering remschijven is <0,05mm
Zuigers druk ik makkelijk met de hand terug in de klauw.

Heb andere schijven gemonteerd welke ik voor de zekerheid ook heb laten richten, ook hier blijft het probleem bestaan.
Bij hard remmen schokt de motor soms zo hard dat de ik de voorvork gewoon op en neer zie gaan.

Op een gegeven moment de remblokken nog eens goed aangekeken en het leek wel of ze in het midden wat verglaasd zijn.
Dus een vel schuurpapier op een vlakke plaat geplakt en de blokken opgeschuurd zodat het verglaasde laagje weg was.

Na terug monteren remde de motor weer als vanouds, dus ik denk probleem opgelost.
Kleine 1000 km goed gereden en het verhaal begint weer opnieuw.

Hoe kan het dat de blokken zo snel verglazen?
Originele blokken, originele schijven als ook een vervangende Brembo remschijf voor deze motor geven telkens het zelfde probleem.

De blokken lopen niet aan, iets waarvan ik in eerste instantie dacht dat dat het probleem moet zijn.
Of is het verglazen het probleem niet en moet ik het ergens anders zoeken?

Ben door mijn ideeën heen, iemand een tip?
 
Vergeten te vermelden, maar zowel de voor als achterband zijn vernieuwd.

Kan je uitleggen hoe een eventueel slechte voorband verglazen kan veroorzaken?
 
Ik denk dat je dat verglazen moet vergeten... Oppervlak mag best glimmen

Is dan je voorvelg misschien niet recht of zit de band er niet goed op, is het een supergoedkope B-Keuze band?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dat verglazen moet vergeten... Oppervlak mag best glimmen

Is dan je voorvelg misschien niet recht of zit de band er niet goed op, is het een supergoedkope B-Keuze band?

Dunlop Sportmax, heb daar al meerdere van gehad, nog nooit problemen mee gehad.

Hoe heb je de schijven gemeten?

In eerste instantie met een meetklok en statief, statief op voorpoot, klok op de schijf, maar gezien de schijven zweven is er geen fatsoenlijke meting van te maken.
Heb ze gedemonteerd en op een 3d meetmachine nagemeten op vlakheid.
De 2e set heb ik op het wiel gemonteerd weggebracht naar een bedrijf die remschijven richt en deze zijn daar gecontroleerd en hoewel deze al binnen tolerantie waren hebben ze die nog wat nauwkeuriger gericht.

Heb verder ook alle ringen zuiver gemaakt met remmenreiniger zodat ze netjes rond te draaien zijn en dus niet vast zitten.

Blijf het overigens vreemd vinden dat als ik de blokken lichtjes op schuur het bokken totaal weg is en gewoon prima remt. Maar dat het zo snel terug komt is niet de bedoeling natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb, maar gezien de dikte van de voering en het voorheen probleemloos rijden met deze blokken had ik het idee dat het daar niet aan kon liggen.
 
welke remblokken zitten erin?
die 4 losse of 2 grote en dan met of zonder borgpen?

die beetje halve maan vorm remblokken zonder borgpen gaan wel een krom dan krijg je ook zon verschijnselen.

ik zou nieuwe remblokken proberen
 
Ik had dit bij mijn Aprilia Falco (lang geleden), en dat is opgelost met nieuwe remblokken.

De originele Brembo blokjes die Aprilia gebruikte hebben de naam wat hard te zijn. Ze waren dus ook nog niet versleten maar gaven wel klachten die leken op kromme remschijven. Ik heb voor Carbone Lorraine blokjes gekozen en sindsdien geen klachten meer gehad.

Overigens geen idee of de Shiver dezelfde of vergelijkbare remmen heeft als mijn Falco van 2000 (Brembo Gold Line).
 
welke remblokken zitten erin?
die 4 losse of 2 grote en dan met of zonder borgpen?

die beetje halve maan vorm remblokken zonder borgpen gaan wel een krom dan krijg je ook zon verschijnselen.

ik zou nieuwe remblokken proberen

2 Grote blokken met per klauw 2 borgpennen.

Ik had dit bij mijn Aprilia Falco (lang geleden), en dat is opgelost met nieuwe remblokken.

De originele Brembo blokjes die Aprilia gebruikte hebben de naam wat hard te zijn. Ze waren dus ook nog niet versleten maar gaven wel klachten die leken op kromme remschijven. Ik heb voor Carbone Lorraine blokjes gekozen en sindsdien geen klachten meer gehad.

Overigens geen idee of de Shiver dezelfde of vergelijkbare remmen heeft als mijn Falco van 2000 (Brembo Gold Line).

Denk dat ik inderdaad maar eens voor nieuwe blokken moet gaan. Alleen de originele zijn dan waarschijnlijk geen optie. Geen idee of Aprilia ook verschillende varianten heeft voor dezelfde motor?
 
Zijn de remschijven voorzien van gaten en of groeven?
Zoniet, dan heb je kans dat bij bepaalde remblokken gasvorming optreed als je stevig remt. Door de hitte van remblok ontstaat gas en deze verglaasd/verdicht het oppervlak van remblok.
Gaten of groef in remschijf geeft gas de kans om te ontsnappen. Sommige remblokken hebben ook groeven in voering zitten.
Er zit verschil in gesinterde of organische remblokken, dus misschien andere soort proberen.
 
Ik zou de Disc Thickness Variation van de schijven eens meten.
En inderdaad de (montagevlakken van de) naven, zijn meer Shivers met problemen met de naven.

De dikteverschillen in de schijf zijn te verwaarlozen zo klein. (0.01mm)
De oplegvlakken van de schijven heb ik geklokt, ook daar kan ik niets vreemds aan ontdekken.

Zijn de remschijven voorzien van gaten en of groeven?
Zoniet, dan heb je kans dat bij bepaalde remblokken gasvorming optreed als je stevig remt. Door de hitte van remblok ontstaat gas en deze verglaasd/verdicht het oppervlak van remblok.
Gaten of groef in remschijf geeft gas de kans om te ontsnappen. Sommige remblokken hebben ook groeven in voering zitten.
Er zit verschil in gesinterde of organische remblokken, dus misschien andere soort proberen.

Geperforeerde schijven.
Zitten nu originele blokken in.

Ik heb hier vorig jaar ook last van gehad (zie link: Schuddend remmen ). Vanalles geprobeerd en uiteindelijk na het verwisselen van mn remblokken was ik er vanaf.

Denk nog steeds dat ik voor deze optie ga!

De remzuigers bewegen soepel. Heb je ook gekeken hoeveel ze zich terug trekken nadat je de hendel hebt bedient?
Nee dat heb ik niet gecontroleerd, maar het wiel is prima rond te draaien met de hand na het bedienen en loslaten van de rem dus ik ga er van uit dat deze niet te zwaar lopen.

*Ik volg deze even*
en
*Ik ook, maar er gebeurt nix*

Sorry, heb het druk met werk, bij deze een update.


Zal binnenkort nieuwe blokken bestellen en monteren, dan even serieus mee rijden.
Post hier mijn bevindingen nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan