Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Hmm, dan valt het toch wel mee als het onderhoud rond de 500€ zal zitten, dat het maar 1x per de zoveel jaar is.
Het 06 modelletje spreekt me zeker toch wel aan, omdat die rond de prijs van een FJR1300 zitten (tweedehands natuurlijk) iets van de 4200 tot 6800€.
En natuurlijk, de K1200S heeft een héél wat mooiere uitstraling dan een FJR *D

Omdat ik ook van filefilteren hou (en ook snelheid) komt de BMW K1200S toch wel bovenaan op het lijstje.

Als service ook makkelijk gedaan kan worden door een DIY'er (mijzelf dus) kan ik daar ook serieus op besparen (motorolie, filter, cardanolie, etc...) :)

Ik vermoed dat ik zelf voor het groot onderhoud van mijn NC700X ook iets van een 500€ zal kwijt zijn (of waarschijnlijk nog meer!)
Gelukkig rijdt mijn overbuur BMW, dus ik ga hem eens vragen wat hij kwijt is aan z'n onderhoud. Alleen rijdt hij bij goed weer en alleen als hij op reis gaat, dus voor hem is het wel wat goedkoper omdat hij minder Km maakt :')
Ik geloof dat hij zelf een R1200RT heeft.
Ik heb een 2006 1200s, super fiets!!!
 
Goede dag heren, :W
Ik ben aan het overwegen om een K1300S te kopen van 2009.
Heb afgelopen weekend proef gereden op dit model, en vind het eigenlijk wel een mooi apparaat.
Ben zelf bijna twee meter en kan er goed mee worden. :Y
Voor vork lijkt wel even iets om aan te wennen. :?
Het model en de techniek spreekt mij ook wel aan.
Maar goed ik ken deze motor natuurlijk nog niet.
Graag zou ik van jullie willen weten waar ik rekening mee dien te houden.
Zijn er nog bepaalde mankementen in deze modellen.
Ben zelf wel handig met sleutelen, maar wil het wel binnen de perken houden.
Graag Jullie ervaring. :Y
Gr Marcel.
 
En wat ik graag zou willen weten of er met het 1300S model goed te sturen valt in de korte bochten.
Ben wel overtuigd wat hij kan als hij ruim baan heeft, maar wat hij doet in het korte werk weet ik nog niet.
Daar was het test rondje nog te kort voor.
 
tis een fiets met een redelijk grote wielbasis, maar of je er goed kort werk mee kan doen ligt uiteindelijk aan de bestuurder.
 
En wat ik graag zou willen weten of er met het 1300S model goed te sturen valt in de korte bochten.
Ben wel overtuigd wat hij kan als hij ruim baan heeft, maar wat hij doet in het korte werk weet ik nog niet.
Daar was het test rondje nog te kort voor.
Korte bochten gaan prima zolang je het gas er op houdt. Het is wat harder werken dan op een Super Sport maar dat is logisch als je de setup van de motor ziet. Wat hem wel flitsender maakt is een kortere trekstang en de kont iets hoger zetten met behulp van een Lucas verhogingsset!
 
Ik persoonlijk vind het geen gooi en smijt fiets daar is ie naar mijn mening te log voor. Er zijn misschien rijders die het wel voor elkaar krijgen maar dat is niet het uitgangspunt waar bmw 'm voor gemaakt heeft.Desalniettemin dijkjes rijden vind ik probleemloos gaan die rijd ik meestal in de 3de versnellingen. Je hebt een groot koppel gebied dus :]
 
Ik persoonlijk vind het geen gooi en smijt fiets daar is ie naar mijn mening te log voor. Er zijn misschien rijders die het wel voor elkaar krijgen maar dat is niet het uitgangspunt waar bmw 'm voor gemaakt heeft.Desalniettemin dijkjes rijden vind ik probleemloos gaan die rijd ik meestal in de 3de versnellingen. Je hebt een groot koppel gebied dus :]
Ik zeg ook niet dat het een gooi en smijt fiets is, lees ik niet terug. Maar als je de gang er in kan houden verdwijnt het gewicht en heb je niet het gevoel met een zware jongen onderweg te zijn..
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat het een gooi en smijt fiets is, lees ik niet terug. Maar als je de gang er in kan houden verdwijnt het gewicht en heb je niet het gevoel met een zware jongen onderweg te zijn..

Ik quote ook niet op jou bericht toch. Ik geef alleen maar mijn persoonlijke mening aan dat kwajong ;)
 
Laatst bewerkt:
En wat ik graag zou willen weten of er met het 1300S model goed te sturen valt in de korte bochten.
Ben wel overtuigd wat hij kan als hij ruim baan heeft, maar wat hij doet in het korte werk weet ik nog niet.
Daar was het test rondje nog te kort voor.

Wat ook wel helpt voor de wendbaarheid is een 190/55 band monteren ipv de /50.
 
Ik moet weer nieuwe banden.. de Dunlop Roadsmart 3 zijn niet zo lang meegegaan als ik had gehoopt, maar wel ongeveer 10k km. Ik zit nu te twijfelen tussen de Roadtech01, Michelin Road 5, of BT031.
En dan.. ga ik weer terug naar /50 zoals BMW aanraadt of hou ik /55 waarmee het kortere bochtenwerk makkelijker is.
 
Ik zeg ook niet dat het een gooi en smijt fiets is, lees ik niet terug. Maar als je de gang er in kan houden verdwijnt het gewicht en heb je niet het gevoel met een zware jongen onderweg te zijn..

Ha ben zelf ook een zware kwajong _O- , maar wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat als ik naar de Eifel rijd dit comfortabel sportief en snel kan doen.
En dat ik daar ter plekke goed op de binnen wegen de bochtjes kan meepikken.
Ik weet het met zo,n fiets het is het een of het ander waarschijnlijk. :]
 
Kwajongen, ik heb een 1300S en mijn ervaring is gelijk aan die van Leufie: houd het gas er een beetje op en het rijdt in kortere bochten veel beter dan je zou verwachten van een fiets met zo'n gewicht en lengte.
Het is zeker geen beweeglijke naked, maar ga op kronkelige buitenwegen een beetje jagen en je zult verbaasd zijn over hoe makkelijk deze machines heel snel kunnen zijn en zeer stabiel blijven. Lef en bandenkeuze bepalen dan eigenlijk de grens.
Gelukkig maar dat men zelden snelheidscontroles in bochten uitvoert...

Ik ben geen snelwegliefhebber, maar ritjes naar de Eifel en Sauerland, voor mij al gauw een uur of vijf rijden, vind ik prima te doen. Mijn makkers op nakeds en superbikes stappen meestal een beetje suf en gaar af. Eenmaal gearriveerd en de volgende dag opgefrist, moet ik mij echt inhouden op de wegen daar. Alsof het ding weet dat hij in zijn geboorteland terug is! Hij de veel betere Duitse benzine, ik 's-avonds mijn Duitse bier.
 
Ik vond de K1300R minder fijn sturen dan de S1000RR en nu mijn R1200GSA. Hoge snelheid lange bochten was hij zeer stabiel maar voor het korte stuurwerk en haarspeldjes niet zo.
 
Mannen, een vraag: Zijn de zadels van de 4 1200 en 1300 modellen te wisselen met elkaar?
Mijn k1300r had een mooier zadel dan mijn huidige k1200s!!!
 
Kwajongen, ik heb een 1300S en mijn ervaring is gelijk aan die van Leufie: houd het gas er een beetje op en het rijdt in kortere bochten veel beter dan je zou verwachten van een fiets met zo'n gewicht en lengte.
Het is zeker geen beweeglijke naked, maar ga op kronkelige buitenwegen een beetje jagen en je zult verbaasd zijn over hoe makkelijk deze machines heel snel kunnen zijn en zeer stabiel blijven. Lef en bandenkeuze bepalen dan eigenlijk de grens.
Gelukkig maar dat men zelden snelheidscontroles in bochten uitvoert...

Ik ben geen snelwegliefhebber, maar ritjes naar de Eifel en Sauerland, voor mij al gauw een uur of vijf rijden, vind ik prima te doen. Mijn makkers op nakeds en superbikes stappen meestal een beetje suf en gaar af. Eenmaal gearriveerd en de volgende dag opgefrist, moet ik mij echt inhouden op de wegen daar. Alsof het ding weet dat hij in zijn geboorteland terug is! Hij de veel betere Duitse benzine, ik 's-avonds mijn Duitse bier.

Proost, dat lijkt mij ook wel wat :Y :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan