Ma 23 Juni Zolder, wie? &tips?

RobertBrus

MF'er
16 jun 2015
81
0
Regio Delft
Hallo MFers,

Correctie
Maandag 25 Juni
Is er nog volk dat de 25 a.s. op Zolder gaat knallen? Ik rij met mn R6 in minder snel.

Voor mij de eerste keer, heb in NL al het e.e.a. gereden en wil nu eens kijken of dit wat is. Hebben jullie nog tips betreffende lijnen of slechte stukken in t circuit? Uitlaat is std.

Gr Robert
 
Laatst bewerkt:
Jep.. let op geluidspalen! Ze zullen bij de briefing vertellen waar deze staan.

Een r6 is kassa als het gaat om het geluid. Kun je niks tegen doen behalve optijd doorschakelen
 
1e bocht na het rechte stuk is heeeel breed, zijn meerdere goeie lijnen en ideale plek om uit te remmen en in te halen.
Pas op de bult op dat met volgas eroverheen je voorwiel los kan komen :+ verder, leuk circuit, veel plezier *D
 
Leuk baantje echter is de ervaring dat er nogal veel rode vlag situaties zijn elke dag weer. :-( Komt omdat het niet echt een motorcircuit is en als er iemand valt ligt hij/de motor vaak in de weg/zorgt voor gevaarlijke situatie en dan gaat de rode vlag uit. Mijn ervaring is helaas zowat elke circuitdag op Zolder wel rode vlag in 4 van de 6 sessies. Terwijl op Assen ik in de laatste jaren 1x rode vlag situatie heb gehad en dat was 3 weken geleden toen iemand tussen de Ramshoek en de GT bocht zijn blok opblies en dit voor een gevaarlijke situatie zorgde.

Verders gewoon genieten en leer eerste paar sessies de baan kennen en ik zou zeggen geniet er van.
 
Rode vlaggen heb ik meer over gelezen inderdaad. Maar goed, hangt ook van t volk en t weer af.

Heb maar aangevraagd om de eerste 3 sessies met instructie te rijden. Just to be sure.
 
Goede gedachte (y) en wat gewoon Dennis bedoelde met "pas op de bult" is de Sacramentsheuvel aan de achterkant van het circuit (na de 1e chicane, tegenover de OTOBAR) is wel geinig, als je zorgt dat je niet te vroeg overschakelt ga je een mooie wheelie maken (ik durf het niet goed, ongewild schakel ik altijd net voor het hoogste punt over) Let op, ga je goed hard naar boven, over de top gaat de baan aardig naar links. Kun je ook heerlijk hard gaan maar dat je het wel even weet, maar dat komt wel goed als je eerste sessies met instructie rijd.
 
Zolder is een beetje onze thuis baan.
Nadelen: geluids metingen, vaak code rood, druk op de baan bij vrij rijden en vooral 2 punten waar het niet veilig is


Voordelen: nog steeds een super baan wij gaan er 6 keer per jaar naar toe en het verveeld niet.

Het is een circuit wat ontzettend zwaar is voor de remmen. Dus zorg dat alles in orde is met verse remvloeistof en genoeg voering op de blokken. Je kunt een hoop zeggen over in stuur punten enzo. De 25ste is niveau 2 en art ga je dat doen of vrij rijden? Want als je een cursus gaat doen leggen de mannen van msz het wel veel beter voor je uit dan ik dat kan
 
# Bart ik denk dat Robert niveau 2 gaat doen gezien zijn opmerking:Voor mij de eerste keer, heb in NL al het e.e.a. gereden en wil nu eens kijken of dit wat is.

Denk niet dat hij dan de ART cursus zal doen ;-) En inderdaad wat je zegt over druk op de baan. Op Zolder rijden ze met 70 man in 1 sessie terwijl op Assen je met "maar" 45 man in een sessie rijd. Maar hoe dat ook, buiten de rode vlag situaties blijft het een leuke baan met mooie uitdagende bochten.
 
Ik rijd aanstaande maandag ART op Zolder, dus wie weet komen we elkaar wel tegen. Dit jaar rijd ik op een 2012 R1 waar ik na een tweedaagse Assen toch al een klein beetje aan gewend ben. Benieuwd wat het gaat worden op Zolder, ik hoop alvast onder de 1.50 te geraken (PR 1.50,59) :-)

Zelf verkies ik meestal een cursus boven het vrij rijden omwille van de reeds aangehaalde redenen: vaak veel volk en rode vlaggen (en vooral als er een herstart is en iedereen wordt tegelijk op de baan gelaten, precies een bende wilde cowboys sommigen). Daarnaast proberen ze ingeval van een geluidsovertreding soms wel eens iets te op te lossen voor jou. Sowieso rijd je echt op gelijkaardig niveau met mededeelnemers wat voor minder geluidsovertredingen zorgt.

Tips: keihard remmen, de chicanes hard durven insturen en volgens Eddy Geudens (63-jarige instructeur) mag je op de Sacramentsheuvel ook gas geven en hoef je die niet 'af te rollen' LOL (denk je dat je goed aan het rijden bent ;-)).

Succes en veel plezier maandag!
 
Goede gedachte (y) en wat gewoon Dennis bedoelde met "pas op de bult" is de Sacramentsheuvel aan de achterkant van het circuit (na de 1e chicane, tegenover de OTOBAR) is wel geinig, als je zorgt dat je niet te vroeg overschakelt ga je een mooie wheelie maken (ik durf het niet goed, ongewild schakel ik altijd net voor het hoogste punt over) Let op, ga je goed hard naar boven, over de top gaat de baan aardig naar links. Kun je ook heerlijk hard gaan maar dat je het wel even weet, maar dat komt wel goed als je eerste sessies met instructie rijd.
Idd, geregeld zie je ze hard over de sacrementsheuvel gaan, aan de rechterkant en dan hop de baan af haha
 
Zolder07.c19a3e077fac4ff02eb8a264f071393e.png


Jacky Ickxbocht wil nog wel eens veel rubber liggen van auto's, geeft een grotere kans op highsiders
Aanloop naar Bolderbergbocht heeft na regen langer een vochtig wegdek ivm de bomen
Sterrewachtbocht heeft witte strepen (o.a. uitgang pits) die glad zijn in de regen
Geluidspalen staan na de Bianchibocht en tussen Terleamen en Bolderberg

Leuke baan, niet heel moeilijk.
 
Zo, hoop tips hier. Fantastisch. Zal alles even rustig onder de loep nemen. Ik heb met vrijrijden 2:11 gereden op Zandvoort, eerste keer dat ik de motor had. Heb nu nieuwe slicks en een upgrade aan de voor remmen gedaan.

Had me eerst ingeschreven voor vrij rijden, gisteren aangevraagd om cursus te mogen rijden in 1+. Als het te langzaam is ga ik naar 2 :)
 
Meeste tips zijn al wel gegeven. Ikzelf heb altijd in de eerste 2 sessies wat schrik voor jacky ickx uit ivm vaak gladde stukken daar.

Chicanes idd hard insturen en laat remmen. Je kunt ze echt veel sneller nemen dan je denkt.
De heuvel is een gevaarlijk stuk, ikzelf houd daar veel marge. As je daar eraf gaat kun je vaak door naar het ziekenhuis.
 
Meeste tips zijn al wel gegeven. Ikzelf heb altijd in de eerste 2 sessies wat schrik voor jacky ickx uit ivm vaak gladde stukken daar.

Chicanes idd hard insturen en laat remmen. Je kunt ze echt veel sneller nemen dan je denkt.
De heuvel is een gevaarlijk stuk, ikzelf houd daar veel marge. As je daar eraf gaat kun je vaak door naar het ziekenhuis.
zo zijn er wel meer plekken op zolder. Ivm de Jacky-x chicane die heeft een negatieve verkanting, ideaal voor het krijgen van een high-sider. Voor de rest veel plezier :]
 
[afbeelding]

Jacky Ickxbocht wil nog wel eens veel rubber liggen van auto's, geeft een grotere kans op highsiders
Aanloop naar Bolderbergbocht heeft na regen langer een vochtig wegdek ivm de bomen
Sterrewachtbocht heeft witte strepen (o.a. uitgang pits) die glad zijn in de regen
Geluidspalen staan na de Bianchibocht en tussen Terleamen en Bolderberg

Leuke baan, niet heel moeilijk.

bolderbergbocht heette voorheen ziekenhuisbocht
omdat daar ziekenhuisje aanstaat en omdat hij haaks is waardoor je ff moet uitkijken daar
 
Terug
Bovenaan Onderaan