Hulp nodig! Merken en types voor Woon-Werk-verkeer

Hoe zuinig wil je je motorscooter?

Ben niet zo ervaren in motorscooters, maar heb het gevoel dat een motorscooter weinig zuiniger is dan sommige motoren.

Bijvoorbeeld met een GSX 750 F haal ik 1:23, en een keertje een 400cc scooter in bruikleen gehad van een kameraad toen ik effe motorloos was, maar meer dan gebruiksgemak vond ik er niet aan, want wat ik ook deed ervoor, die verbruikt zelfs iets meer dan mijn GSX F :/

Maar al eens gedacht aan een Honda NTV650/700 Dauville? Is dann wel geen scooter, maar is wel een uiterst ideale woon werk motor, want, nog steeds compact, ook mét de atandaard smalle zijkoffers, en het heeft een cardan.
Naar verluidt 1:30 best haalbaar.

Echt niet. _O-
 
Echt? Ik heb anders al veel verhalen gehoord dat het best kan, als je maar normaal rijdt.
Heb zelf nooit met een Dauville gereden, dus ik kan er verder niet over oordelen.
Maar een Dauville zal zeker wel zuiniger rijden dan mijn GSX F, en met de vorige 5 kon ik probleemloos 1:23 halen.
 
Echt? Ik heb anders al veel verhalen gehoord dat het best kan, als je maar normaal rijdt.
Heb zelf nooit met een Dauville gereden, dus ik kan er verder niet over oordelen.
Maar een Dauville zal zeker wel zuiniger rijden dan mijn GSX F, en met de vorige 5 kon ik probleemloos 1:23 halen.


Mogelijk dat we in Nederland boven de 60km per uur rijden. Maar echt onmogelijk om er 1 op 30 mee te rijden bij snelwegtempo..

Waarschijnlijk rijdt je heeeeel behoudend want op een GSX750 F vind ik een verbruik van 1 0p 18,5 a 20 veel waarschijnlijker.

Consumption: Honda - Deauville - Spritmonitor.de
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet in de war met de veel modernere NX700 en 750? Die oude v twins waren wel betrouwbaar maar niet overdreven zuinig. Ik heb veel kilometers gemaakt op Transalp
 
Mogelijk dat we in Nederland boven de 60km per uur rijden. Maar echt onmogelijk om er 1 op 30 mee te rijden bij snelwegtempo..

Waarschijnlijk rijdt je heeeeel behoudend want op een GSX750 F vind ik een verbruik van 1 0p 18,5 a 20 veel waarschijnlijker.

Consumption: Honda - Deauville - Spritmonitor.de
Maar TS gaat weinig tot geen snelweg doen.
Ik haal met mijn GSX F echt wel 1:23, ik rijdt idd rustig, maar niet overdreven.
Van de 51km enkel is 38km snelweg.

Bij een beetje doorrijden gaat het idd eerder richting 1:20 a 1:21, en ik kan me wel voorstellen dat ee dauville idd wat meer moeite heeft op hogere snelheden.

Maar idd, mogelijk waren een deel van die verhalen eerder over de jongere NX700 en 750 modellen.

Edit: de enige momenten dat ik met mijn vorige GSX F minder dan 1:20 reed was toen ik in Duitsland eens een hele tank leeg gereden heb op de snelweg met kruissnelheden van 160 a 170 :t
Dat vond ik niet grappig :+ :$ maar af en toe moet dat toch eens kunnen :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- Eigenlijk geen snelweg, alleen provinciale weg
- Ben een zware jongen (105kg, 1.90m)
- Laag verbruik
- 4 takt
- Onderhoud kan ik zelf
- Wil wel in kunnen halen op de provinciale weg
- max rond 2000 euro (liever nog minder *D )
Wat zijn de modellen waar ik naar moet kijken?

- Honda PCX
- Xmax 250
- Beverly 200
- Kymco?
- Sym?
-......

Help ;)


hier persoonlijke ervaring sprekende:
honda dylan 150 4 jaar geleden gekocht voor 1100,- met iets van 24000km erop.
Rij er niet elke dag op, maar woon werk 15km over provinciale weg en soms zelfs snelweg (a4 bij schiphol). Super goedkoop rijden. Verzekering kost geen drol, benzine ook niet.
onderhoud inderdaad erg goed te doen. Remmetje hier en daar, bandjes etc. Geen moeilijk verhaal.
Heb er nog geen tel spijt van gehad en gebruik hem ook graag om amsterdam mee in te gaan. geen vervoer dat daar tegen op kan.

honda heeft nog meer van dat soort 150 modellen . (SH150 etc) gewoon ff zoeken voor mooi dealtje.
 
Waarom een scooter: stuk gebruiksgemak, comfort, minder onderhoud en goedkoper in bijna alles.

Staar je niet blind op “goedkoper”. Als je een beetje kilometers maakt is en kleine oudere auto bijna altijd goedkoper. Tevens lekker droog, airco, verwaming etc..

Een Scarabeo 250 loopt ook maar 1:25 als je beetje sportief rijdt.
 
Dank Bultie! Helder en on topic ;)

Olifant: sportief rijden zal er niet inzitten, in de ochtend- en avondspits over een provinciale weg :X
 
Mijn scarabeo 300 rijdt in de winter nooit onder de 1 op 30
Nu in de zomer 1 op 32.
Als ik op provinciale weg 80 zou rijden zou ik 1 op 35 halen.
Mogelijk is de 300 cc iets zuiniger dan de 250cc.
22.000 km is niet veel mijne rijdt nog als nieuw met 25000km na 8 jaar.
 
Dat ligt aan het gebruik en rijstijl.

Hier meestal 1:25, veel korte stukken, veel stadsverkeer, en stukjes snelweg 120/130. Weinig 80km/h wegen.

Lange stukken en veel 80km/h wegen is wel gunsrig voor het verbruik.
 
Dat ligt aan het gebruik en rijstijl.

Hier meestal 1:25, veel korte stukken, veel stadsverkeer, en stukjes snelweg 120/130. Weinig 80km/h wegen.

Lange stukken en veel 80km/h wegen is wel gunsrig voor het verbruik.
Met welke sooter is dat?
80 km constant is bijna iedere scooter zuinig.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met hetzelfde. Ook andere baan binnenkort, iets meer dan 20km en op dit moment fiets ik nog altijd naar mijn werk (7km). Maar wel idd die wind elke keer. En het lijkt wel of het de laatste jaren vaker waait. Heb het eens opgezocht, bleek niet zo te zijn. Ik zal wel ouder worden. ;)

Hier ook max 80km wegen, dus ik zat te denken aan een Suzuki Address 110. Geen zin om mijn ER-6N te vern**ken in de koudere maanden, daarnaast nog een auto als het echt moet. Die Address loopt wind tegen ook nog wel 90km/u, top kreeg ik 'm eens op 108km/u, verbruik 1 op 46. Dat ding is denk ik alleen wat te klein voor topic starter. Maar Burgman 200 is idd ook nog een optie voor TS, een zee aan ruimte, net als de X-MAX 250. Heb zelf in het verleden een X-City 250 en Sixteen 150 gehad.

Honda SH300 eventueel nog iets voor TS? Kan je als het moet ook nog met gemak de snelweg op. Hoewel dat met een Burgman 200 ook kan. Mijn Sixteen 150 was op provinciale 100km/u wegen goed te doen, maar elke keer werd ik ingehaald door automobilisten die geen 100-110 willen rijden, maar door willen blazen met 130+.
 
Staar je niet blind op “goedkoper”. Als je een beetje kilometers maakt is en kleine oudere auto bijna altijd goedkoper. Tevens lekker droog, airco, verwaming etc..

Een Scarabeo 250 loopt ook maar 1:25 als je beetje sportief rijdt.
Die kosten zitten in het arbeidsloon als je het onderhoud uitbesteedt. Als je het onderhoud zelf doet zoals TS aangeeft, ligt het anders.

Mijn 10 jaar oude kleine auto heeft overigens geen airco.
 
Ik zit met hetzelfde. Ook andere baan binnenkort, iets meer dan 20km en op dit moment fiets ik nog altijd naar mijn werk (7km). Maar wel idd die wind elke keer. En het lijkt wel of het de laatste jaren vaker waait. Heb het eens opgezocht, bleek niet zo te zijn. Ik zal wel ouder worden. ;)

Grappig dat verhaal over die wind,n.a.v dit topic:
Autoband in achterwiel
ben ik mijn "archief" ingedoken om te kijken of ik iets gemist had en toen kwam ik dit verhaal tegen:

full


(Bij die marathonscooter ging de achterband 25000km mee ;))

Bij een artikel over benzineverbruik van motorfietsen:
Verbruik 400 motoren
stond deze "scooter" als zuinig alternatief vermeld

full


daar is op dit forum ook een topic over:
Honda Innova 125i / De 2009 Honda cub
 
Het is een Scarabeo 250ie uit 2008 geworden. Kon 'm voor 800 euro kopen, daar kan ik me geen buil aan vallen en reed prima!
Aankoopbon van de eigenaar er nog bij van 5 jaar geleden! iets meer dan 2000km gereden in die tijd.....
 
Gefeliciteerd met de scarabeo, die 300cc van mij rijdt ook heel lekker.
Misschien is de riem nog nooit vervangen.
De kleppen inlaat 0,10 en uitlaat 0.15
Grote veer achter moet ook meest elke 12.000 km
Ik doe altijd 5w40 olie gewoon voor auto, loopt als een zonnetje op die olie.
 
Heb een manual gedownload, hij ging nog even op zoek naar het boekje.

Ga wel even een beurtje doen zodat hij lekker fris is!

Ik heb zin om'm op te halen zondagavond! Wel 1:45 enkele reis '( Maar de aanschafprijs maakt dat meer dan goed :)
 
Heb een manual gedownload, hij ging nog even op zoek naar het boekje.

Ga wel even een beurtje doen zodat hij lekker fris is!

Ik heb zin om'm op te halen zondagavond! Wel 1:45 enkele reis '( Maar de aanschafprijs maakt dat meer dan goed :)


We willen natuurlijk wel foto's :Y
 
Die zal ik even maken! Inmiddels 100km aan ritjes gedaan, beetje in de avond in de buurt rondcrossen en ik heb er veel meer lol op dan ik zelf had verwacht!!

Rij rond met een dikke grijns, rij wel overal gewoon te hard omdat dat toch wel heel makkelijk gaat. Daar moet ik nog wel even oppassen gaan letten....
 
had ik ook in het begin met mijn scarabeo 300.
eerst 320 euro boete en een week later 300 euro.
Daarna 8 jaar niks meer.
Alleen een parkeerboete met mijn auto in centrum Essen van 10 euro.

Heb je het boekje met onderhoud geschiedenis ,want kan natuurlijk zijn dat er nog nooit een nieuwe riem is ingegaan en nooit kleppen gesteld.

riem moet iets van 22.4mm dik zijn nieuw
en beneden de 21mm beter vervangen worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan