JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET



P.S. Misschien zit één van de contacten van die stekker wel los.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag mbt. trillen van de motor bij ongeveer 5000rpm. Het gaat in deze om een 641. Mijn hooft trilde gewoon mee. Is er iemand,die zo iets al eens heeft meegemaakt? Heb ik nog een vraag. Vanmiddag was ik bezig een 638 blokje te demonteren. En wat kom ik tegen:
de gaten voor de ophanging in het frame zijn 11,5 mm en dat voor m10 bouten Heeft er iemand die ophang gaten al eens gemeten(638 blok) Mij lijkt het niet goed. Het kan een onnauwkeurigheid van het gietwerk zijn, of uitgeslagen. Nog een vraag omtrent de squish clearance Hoeveel moet die zijn in deze blokken? Een mm, bij meten met een twee mm dikke soldeerdraad mat? ik niets bij standaard voet- en koppakking. Wie kan hierover iets zinnigs zeggen? Groeten Tandwiel
Over je eerste vraag, geef eens wat meer techn. info?
Over je tweede vraag, ja de blokophanging achter is ruk om onduidelijke redenen waarvan ik afgelopen zomer -zie mijn reisverslag- de gevolgen heb mogen ondervinden.
Compressieverhouding staat in de WPH. Waarom wil je de 'squish' weten?
 
Top Soojo, met deze info gaat het wel lukken. Stekkertje ziet er oké uit, ik hoop dat ik er morgen wat tijd voor kan vinden. Voorlopig maar op de Puch naar school :]
 
Goeden morgen Is er iemand, die al eens wat besteld heeft bij eTovar,cs Ze hebben nog al wat speciaal gereedschap Hoe waren de ervaringen? Tandwiel
 
Goeden morgen Is er iemand, die al eens wat besteld heeft bij eTovar,cs Ze hebben nog al wat speciaal gereedschap Hoe waren de ervaringen? Tandwiel

Hi tandwiel, Zeer goede ervaringen mee. Complete custom set besteld voor de 634, en na korte mailwisseling over de door mij gewenste samenstelling, snel en in goede orde ontvangen.
 
Goed, de jawa blijft weer lopen. Heb nog steeds last van het pruttelen bij in een keer vol gas geven, de vonk op de rechter cilinder ziet er zwakjes uit en de bougie is ook zwart. De linker cilinder loopt prima.

Binnenkort maar even nieuwe bougiekabel en dopjes erop zetten. Ik vermoed echter dat de bobine kapot is. Het ziet er naar uit dat de vorige eigenaar het 12 volt systeem heeft aangesloten op de originele bobines van de 634, zonder extra weerstand loopt dat uiteindelijk kapot, lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
Goed, de jawa blijft weer lopen. Heb nog steeds last van het pruttelen bij in een keer vol gas geven, de vonk op de rechter cilinder ziet er zwakjes uit en de bougie is ook zwart. De linker cilinder loopt prima.

Binnenkort maar even nieuwe bougiekabel en dopjes erop zetten. Ik vermoed echter dat de bobine kapot is. Het ziet er naar uit dat de vorige eigenaar het 12 volt systeem heeft aangesloten op de originele bobines van de 634, zonder extra weerstand loopt dat uiteindelijk kapot, lijkt me?
Hm, ik ken iemand, die in een Velorex (12 volt system) per ongelukt een 6 volt bobine had geplaatst (op het doosje stond 12 Volt). Die bobine ontplofte dus, en de bijbehorende cilinder hield er daarna mee op ja.
 
O, das wel heel extreem. Volgens het internet is het enige wezenlijke verschil tussen een 6v en 12v bobine de interne weerstand, die ligt bij een 6v een paar ohm lager. Het zou dus een tijd goed moeten gaan maar uiteindelijk word het overbelast.
 
Goed, de jawa blijft weer lopen. Heb nog steeds last van het pruttelen bij in een keer vol gas geven, de vonk op de rechter cilinder ziet er zwakjes uit en de bougie is ook zwart. De linker cilinder loopt prima.

Binnenkort maar even nieuwe bougiekabel en dopjes erop zetten. Ik vermoed echter dat de bobine kapot is. Het ziet er naar uit dat de vorige eigenaar het 12 volt systeem heeft aangesloten op de originele bobines van de 634, zonder extra weerstand loopt dat uiteindelijk kapot, lijkt me?
Of een nwe bougie er in zetten?
Voor de gein, wat voor bougies zitten er nu in en met wa voor olie meng je?
 
Ik had het even moeten vermelden. Het standaard gedoe heb ik al gedaan. Dus mn ngks even gewisseld voor de frisk(cz) en uiteraard ook linker bougie op de rechter cilinder. In alle gevallen slechte vonk op de rechter.
 
Ik had het even moeten vermelden. Het standaard gedoe heb ik al gedaan. Dus mn ngks even gewisseld voor de frisk(cz) en uiteraard ook linker bougie op de rechter cilinder. In alle gevallen slechte vonk op de rechter.
En wat voor ontsteking zit er op?
 
Heeft er iemand nog een sproeier 90 voor jikov 28-29 liggen die over is. Ik ben er naar op zoek. Bij mij komt de olie de uitlaat uit als ik het gas open draai Smering is dmv oliepomp, alleen de stationair afstelling is af te stellen dmv de kabel. Dus wil ik een kleinere hoofdsproeier monteren
 
Heeft er iemand nog een sproeier 90 voor jikov 28-29 liggen die over is. Ik ben er naar op zoek. Bij mij komt de olie de uitlaat uit als ik het gas open draai Smering is dmv oliepomp, alleen de stationair afstelling is af te stellen dmv de kabel. Dus wil ik een kleinere hoofdsproeier monteren
Nee, helaas Hans,
 
IK ben sinds kort in het bezit van een 638 model van 1990. Alleen wil hij maar niet fatsoenlijk lopen.

Lijkt sterk op valse lucht te komen tussen spruitstuk en de carburateur, maar zou net zo goed valse lucht ergens anders kunnen zijn. Ik vind de constructie al niet geweldig met het rubber, maar krijg het niet fatsoenlijk. Hij loopt alleen op de choke, zonder choke valt hij direct uit.

Als hij loopt op de choke en spuit remmenreiniger op het spruitstuk, dan zakt hij direct in toeren. Weet niet hoe ik andere delen kan checken op valse lucht?

Heb in ieder geval carb schoongemaakt, cilinder en spuitstuk los gehad en pakkingen vervangen + rubber. Er zit verder een electronische ontsteking van powerdynamo op.

Alle tips zijn welkom.

Om deze carb opstelling gaat het. Zijn er alternatieven voor deze carb + aansluiting spruitstuk?

638engine.jpg
 
De originele carb is gewoon goed.

Heb je al een revisiesetje besteld voor de carb?
Check ook ff je vlotterhoogte, kan ook voor problemen zorgen.
 
Zou dat ook de valse lucht kunnen verklaren dan?

Zo'n setje, waar vind je die? Op jawashop.com vind ik er een voor de thaise replica carburateur of is die ook goed voor de originele carb?
 
Je kunt overal valse lucht checken met remreiniger. Bij een tweetakt: Koppaking, voetpakking, uitlaat en inlaat. Overal waar een pakking zit.

Als je heel gericht op het spruitstuk heb gemikt en daar inderdaad valse lucht zit kan je dat in ieder geval eerst oplossen, dan verder kijken.
 
Duss check op valse lucht en ik vond die constructie ook niet zo best dus heb er een mikuni VM28 inlaatrubber op gezet..
Sproeiers zijn wel schoon?
 
Sproeiers heb ik met compressor nog eens schoon geblazen.

Maar valse lucht bij spruitstuk. Alles is nieuw, nieuwe pakkingen, nieuwe flens, nieuw rubber waar de carburateur in vastzit. Wat wil ik dan nog meer om valse lucht te voorkomen?
 
Je hebt dan waarschijnlijk een oppervlak wat niet goed vlak is en daardoor niet afsluit. Naast vuil tussen de pakking kan er niets mis zijn.

Klemt het rubber de carburateur wel goed? Die van mij kan een beetje bewegen, maar toen deze versleten was kon je de carburateur een flink stuk heen en weer rammelen.
 
Carburateur kun je beetje bewegen ja, maar heb een nieuw origineel rubber gebruikt. Kan origineel al geen geweldige constructie zijn lijkt me.
 
Het is jammer dat hij zo raar loopt. Liep eerst wel goed. Hij loopt heel hoogtoerig op de choke, zonder choke zakt hij weg en valt hij uit.

Waneer ik remreiniger spuit op het rubber bij de inlaat, zakt hij in toeren en neigt hij ook uit te vallen. Vandaar dat ik denk dat het daar wel iets mee te maken moet hebben.
 
2 losse cilinders en een apruitstuk uit een geheel.
Was met de ihs 350 2 cilinder hetzelfde.
Daar had een voorganger hetzelfde gecreëerd. Kromgedraaid.......
Oplossing was na vlakken spruitstuk.
De cilinders eerst een beetje los .
Spruitstuk met tussen de pakking vlakken een ( klein) beetje vloeibare pakking.
Aandraaien op moment.
En daarna de cilinders weer vast ook met de moment sleutel.

Staan de cilinders een beetje verdraaid , blijf je een lekage houden...

Mogelijk lukt het nu wel.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan