moto 55kw(A rijbewijs) afstellen naar 35kw (a2 rijbewijs)

dylangrimaud

Rookie
24 jun 2018
10
2
Beste forum leden,

Ik vraag me af of het mogelijk is een Husqvarna 701 SM die 55Kw heeft af te stellen naar 35Kw op die papieren..? Zodat ik er mee kan rijden met een geldig rijbewijs.
Het eenigste wat ik gevonden heb op het internet is dat je wel degelijk een moto mag begrenzen naar 35kw als die van origine niet meer dan 70kw heeft. Wat bij de 701SM het geval is maar daar staat dan niet bij hoe je het voor elkaar krijgt op de papieren..
Is er iemand die meer weet en mij kan helpen?

Alvast bedankt voor de hulp! :)
 
Ik heb mijn motor destijds bij de dealer waar ik hem kocht terug laten schroeven (gashendel begrenzing) naar 35kW, netjes met uitdraai van de testbank van deze dealer.

Mijn verzekering ging hiermee akkoord, dat is het belangrijkste.
op papier stond 25kW, als ik 35kW had zonder dat mijn verzekering dat wist was ik niet verzekerd. In mijn geval kon oom agent dus ook niet moeilijk doen..

35kW op papier bleek vrijwel onmogelijk destijds, er waren namelijk geen type goedkeuringen in NL voor dat vermogen voor bestaande motoren. Het was origineel nooit zo geleverd dus bestond niet voor het rdw :')


Dus even de verzekering bellen, en vragen hoe zij dit geregeld willen zien. (en zorgen dat je dit zwart-op-wit hebt van hun, het blijven graaiers :+ )

Succes er mee iig!
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier op een site dat hij geschikt is voor het A2 rijbewijs mits teruggezet naar 35kw.
Zal denk ik softwarematig gaan (is wel vaker bij die nieuwe motoren)

Je krijgt dan een nieuw kentekenbewijs waar 35kw op staat en dan is hij geschikt voor het A2 rbw.

Even bij een officiële! Husqvarna dealer informeren. Die kan hem terugzetten en een ombouwverklaring afgeven voor 35kw.

Verzekeren is dan ook geen probleem, want je rijd op een motor die helemaal in orde is en op kenteken 35kw is. :)

Edit: Niet naar iemand gaan die hem "Even" terugzet op een testbank met uitdraai, dit is een beunmanier.

De enige juiste en correcte manieren om een motor terug te zetten naar het geschikte vermogen (25 of 35kw) is:

- Er is een typegoedkeuring aanwezig voor het model (25kw of 35kw), en een officiele dealer kan hem terugzetten naar dat vermogen en een ombouwverklaring afgeven die jij vervolgens naar het RDW stuurt. Je krijgt dan een nieuw kentekenbewijs met het juiste vermogen. De motor is nu officieel teruggezet naar 25 of 35kw en is hiermee geschikt voor het A2 rijbewijs.

Let op: Als er een 2e type goedkeuring aanwezig is voor 25kw, dan mag hij origineel niet meer dan 70kw hebben, anders is hij nog steeds niet geschikt voor het A2 rijbewijs!

- De motor is minder dan 70kw, er is geen typegoedkeuring aanwezig. Dan kan je hem bij een testbank terug laten zetten naar 35kw en dan opnieuw laten keuren bij het RDW. (dit is best prijzig).
 
Laatst bewerkt:
Edit: Niet naar iemand gaan die hem "Even" terugzet op een testbank met uitdraai, dit is een beunmanier.

De enige juiste en correcte manieren om een motor terug te zetten naar het geschikte vermogen (25 of 35kw) is:

[…]

- De motor is minder dan 70kw, er is geen typegoedkeuring aanwezig. Dan kan je hem bij een testbank terug laten zetten naar 35kw en dan opnieuw laten keuren bij het RDW. (dit is best prijzig).

Hier spreek je jezelf een klein beetje tegen :9
jouw "beunmanier" is hetzelfde als je daarna zelf beschrijft, alleen dan zonder de kenteken registratie.
Er is voor veel motoren simpelweg (helaas) geen typegoedkeuring met 35kw, dit word dan dus heel prijzig om dit op je kenteken te krijgen.. -O-

veel verzekeraars nemen genoegen met een uitdraai van een erkend bedrijf (mijn motor was door biggelaar gedaan) omdat het zo duur is om hem op 35kw te zetten.

een andere optie is je motor op 25kW te zetten :+
 
Er is ook een 'vermogen per kilo ledig gewicht' grens waar je ongetwijfeld met een Husqvarna eerder aan zit dan de 35KW, dat zou ik dus eerst even checken .
 
Hier spreek je jezelf een klein beetje tegen :9
jouw "beunmanier" is hetzelfde als je daarna zelf beschrijft, alleen dan zonder de kenteken registratie.
Er is voor veel motoren simpelweg (helaas) geen typegoedkeuring met 35kw, dit word dan dus heel prijzig om dit op je kenteken te krijgen.. -O-

veel verzekeraars nemen genoegen met een uitdraai van een erkend bedrijf (mijn motor was door biggelaar gedaan) omdat het zo duur is om hem op 35kw te zetten.

een andere optie is je motor op 25kW te zetten :+
Het gaat hier om 35kW, wil jij de verzekeringsmaatschappijen even opsommen die genoegen nemen met een uitdraai?
In de 25kW tijd was dat nog mogelijk maar tegenwoordig niet meer.
Op je kenteken staat gewoon je normale vermogen dus oom agent gaat lekker schrijven en je kunt lopend je weg vervolgen.
Als er geen tweede typekeur is kost het inderdaad een een IK in Lelijkstad.
 
Hier spreek je jezelf een klein beetje tegen :9
jouw "beunmanier" is hetzelfde als je daarna zelf beschrijft, alleen dan zonder de kenteken registratie.
Er is voor veel motoren simpelweg (helaas) geen typegoedkeuring met 35kw, dit word dan dus heel prijzig om dit op je kenteken te krijgen.. -O-

veel verzekeraars nemen genoegen met een uitdraai van een erkend bedrijf (mijn motor was door biggelaar gedaan) omdat het zo duur is om hem op 35kw te zetten.

een andere optie is je motor op 25kW te zetten :+

Het gaat om het op kenteken krijgen van het juiste vermogen. Alles wat niet op kenteken staat is in principe niet "Oke/legaal" als je politie tegenkomt. Die schrijven gewoon nog steeds een boete omdat je op een motor rijd die niet op het juiste vermogen staat. Of je nou een uitdraai hebt of niet.
Verder zou ik het er ook niet op willen gokken met de verzekering.. alles is ok maar als het op uitbetalen uitkomt bij een ongeval dan vraag ik me af of ze nog achter je staan.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om het op kenteken krijgen van het juiste vermogen. Alles wat niet op kenteken staat is in principe niet "Oke/legaal" als je politie tegenkomt. Die schrijven gewoon nog steeds een boete omdat je op een motor rijd die niet op het juiste vermogen staat. Of je nou een uitdraai hebt of niet.
Verder zou ik het er ook niet op willen gokken met de verzekering.. alles is ok maar als het op uitbetalen uitkomt bij een ongeval dan vraag ik me af of ze nog achter je staan.

Je hebt zeker een punt, de politie zal hier niet altijd al te meegaand in zijn. 3 jaar geleden waren de verzekeringsmaatschappijen hier misschien ook nog wat soepel in, ik had er een paar die hier genoegen mee namen (waar onder combimotors). Zwart op wit in de polis opgenomen dat dan weer wel.

Maar idd, als je het geheel volgens het boekje wil doen zal je motor 35kW op kenteken moeten staan ( met een beetje pech tegen flinke betaling), of 25kw als daar al een type goedkeuring voor is.
Houd er wel rekening mee dat je dan ook niet meer dan 0,2kW per kg mag hebben. Hier zit je al vrij snel aan.
voor 35kW -> minimaal 175 Kg
voor 25kW -> minmaal 125 Kg

Ik deel verder ook alleen maar mijn ervaring met deze situatie
 
Beste forumleden,

alvast bedankt voor al de reacties!
het zou idd best op het kentekenbewijs terechtkomen dat het vermogen maar 35kw is.
Husqvarna brengt de 701 modellen ook uit in een 35kw versie (gewoon elektronisch begrenst) dus op zich zou dit toch niet zo moeilijk moeten zijn.. dat hoop ik toch!!!!! Ik ga deze week naar een Husq dealer en ik hou jullie zeker op de hoogte!

groeten aan iedereen! :)
 
Op het moment rijd ik een Dorsoduro uit 2008 die ook op 35kw staat. Bij mij was het zo dat de Dorsoduro al op 35kw stond dus daar heb ik weinig ervaring mee. Wel moest ik hem nog laten begrenzen op 35kw omdat hij in werkelijkheid gewoon op vol vermogen stond (alleen 35kw op kenteken). Ik ben toen naar een officiële Aprilia dealer gegaan waar er softwarematig een begrenzer in werd geprogrammeerd. Dit duurde ongeveer 30 minuten en kostte €30,-.

TL;DR: Bel de Husqvarna dealer even en die kunnen je alles uitleggen!
 
Laatst bewerkt:
Ik quoteer even startersmotor (https://www.startersmotor.nl/faq.php) voor een belangrijk punt over het weer terug op vol vermogen krijgen. Er is "anti tampering" wetgeving:
Mag mijn geknepen 35kW-motor terug naar vol vermogen nu ik volledig A heb?
Ja en nee. Dit is afhankelijk van het bouwjaar en het model van de motor. De Europese Commissie heeft in december 2012 een wet aangenomen met een aantal regels die vanaf 1 januari 2016 van kracht zijn gegaan. Dit zijn onder andere dat EURO 4 is ingegaan voor motoren, dat ABS verplicht is boven 125cc, maar ook dat nieuwe *geknepen* 35kW motoren niet gemodificeerd kunnen worden naar vol vermogen. Deze motoren hebben een eigen 35kW-typegoedkeuring en kunnen technisch niet sneller worden gemaakt. Dit noemen ze 'anti-tampering'. Let op: Dit is alleen van toepassing op nieuwe modellen sinds 1 januari 2016.

Twee voorbeelden zijn de Yamaha MT-07 (die dit al vanaf 2015 had) en de Suzuki SV650A. Heb je bijvoorbeeld een Suzuki V-Strom 650 op 35kW, dan kan deze nog wel naar vol vermogen, omdat dit een bestaand model is, wat er al was voor 1 januari 2016. De SV650 was er ook al, maar niet het type 'SV650A' en is daarom een nieuwe motor.

Heb jij dus een 35kW motor waarvan het model al voor 1 januari 2016 bestond, dan kan je naar vol vermogen (Yamaha MT-07 uitgezonderd). Heb je een motor die pas bestaat sinds 1 januari 2016, dan blijft deze 35kW en moet je een andere motor kopen, wil je meer vermogen.

Dit is nadelig voor de A2-rijders, want je bent verplicht je motor te verkopen en een extra investering te doen voor een andere motor. Je motor raak je wel kwijt, dat is het probleem niet. Maar een andere motor kost je altijd meer geld dan een vol-vermogen-kitje (of software update).

Is je 701 op 35kw kan ie dus niet meer terug naar vol vermogen.
 
Ik quoteer even startersmotor (https://www.startersmotor.nl/faq.php) voor een belangrijk punt over het weer terug op vol vermogen krijgen. Er is "anti tampering" wetgeving:Is je 701 op 35kw kan ie dus niet meer terug naar vol vermogen.

Zover ik weet geld dit alleen als je een 35kw versie koopt welke ook zo op het eerste afgegeven kenteken staat (af fabriek 35kw). Al is dit wel een beetje flauw.

Een vol vermogen motor terug keuren naar 35kW, en na bijv. 2 jaar weer terug zetten op vol vermogen is wel mogelijk als het goed is.
Zolang deze motor maar ooit een vol vermogen kenteken heeft gehad.

Dit is tenminste wat mij in januari door de RDW verteld werd, dit ging echter wel om een 2002 model.
Als mijn motor in Nederland bekend is geweest met een hoger vermogen kon ik dit zonder problemen terug op kenteken krijgen.

Als ze dit ook onmogelijk hebben gemaakt is het wel heel treurig geregeld :')
 
Ik quoteer even startersmotor (https://www.startersmotor.nl/faq.php) voor een belangrijk punt over het weer terug op vol vermogen krijgen. Er is "anti tampering" wetgeving:Is je 701 op 35kw kan ie dus niet meer terug naar vol vermogen.
Tenzij de 701 van voor 2016 is. En dan nog moet de Nederlandse wetgever het in wet vastgelegd hebben. Een Europese richtlijn is geen wet.
 
Ik quoteer even startersmotor (https://www.startersmotor.nl/faq.php) voor een belangrijk punt over het weer terug op vol vermogen krijgen. Er is "anti tampering" wetgeving:Is je 701 op 35kw kan ie dus niet meer terug naar vol vermogen.

Ik zal 'm even aanpassen qua tekst (is mijn site). Hoewel die regel van toepassing is, doet geen fabrikant er iets mee. Sterker nog: waar de MT-07 het niet kon, kan dat sinds april 2018 ook gewoon alle kanten op. Vol vermogen MT07 mag naar 35kW en vice versa (vanaf april, niet de eerdere modellen). Ook de SV zou dit dus hebben, maar daar zijn ze ook op teruggekomen en die mag dus ook terug naar 56kW (uit mijn hoofd).

Voor de 701 bestaat volgens mij geen 35kW typegoedkeuring, dus wil je dat op kenteken, dan mag je zelf dik betalen. Maar heeft ie niet het 690 Duke blok? Dat model heeft wel een 35kW-goedkeuring. Twee jaar terug nog mee wezen spelen.
 
Er zijn nog meer mogelijkheden, al is dat wel omslachtig..
je kunt de motor uitvoeren en in een ander land een vol vermogen kenteken aanvragen, en dan weer terug invoeren, maar dan moet je wel heel graag je eigen motor willen houden
 
Mooi. ik had al gehoopt (en verwacht :P ) dat jij zou reageren.

Heb het meteen aangepast. Uiteindelijk was het alleen Yamaha die er al vroeg mee begon, maar achteraf was het blijkbaar niet meer verplicht. Verder nog contact opgenomen met Husqvarna om te zien wat nu allemaal A2 is, aangezien ik nu de Svartpilen en Vitpilen qua 701 ook nog niet er op heb staan (en die zijn wel geschikt).
 
Top! Toch goed dat er een plek is waar veel van dit soort info te vinden is. De wet-/regelgeving is er niet makkelijker op geworden.
 
Beste,

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een nieuwe husqvarna 701 supermoto eop 31 kw.
Het is mogelijk om hem vanuit een dealer te begrenzer voor het A2 rijbewijs maar omdat bij 35kw het kw/ per gewicht te hoog is moet hij begrenst worden naar 32 kw.

De dealer stuurt papieren ondertekent via husqvarna naar de Rdw waarna hij officieel zonder te keuren op A2 kenteken staat. Hiervoor zijn dus geen extra keuringskosten nodig alleen de kosten die de dealer rekent voor het op kenteken zetten.

I
 
Ik heb ook net even contact gehad met Husqvarna en kreeg idd bevestigd dat de 701's dus ook voor A2 geschikt zijn.
Vitpilen, SM en Enduro. Er is gewoon een typegoedkeuring voor A2. Ik ga ze dus ook toevoegen op mijn website.

Waarom ze er niet op stonden, is omdat op de Husqvarna-site niet beschreven staat dat deze op A2 kunnen. Heb ze dat als suggestie meegegeven, dus hopelijk gaan ze er wat mee doen (Marketing op HQ moet vast ook hun akkoord geven).

Dus... kopen maar! :]
 
Ben zelf ook van mening dat door het lage gewicht dit een van de beste a2 motoren is (persoonlijke voorkeur natuurlijk). Ik heb hem af fabriek met tand kleiner voortandwiel besteld en moet zeggen dat de optrek en algemene acceleratie echt top is. Zo erg zelfs dat ik de dealer belde omdat ik dacht dat hij gewoon op vol vermogen was en het wou nachecken hahaha.
 
Het is zeker een van de leukere motoren voor A2. Maar ga 'm eens vol vermogen rijden (zodra je dat mag), dan weet je helemaal niet wat je mee maakt. Niet dat ik ervaring heb met de Husq, maar wel met de 690 Duke op 35kW en vol vermogen. Vol vermogen gaat helemaal nergens meer over. Laag gewicht en ruim 70pk. Voor je het weet zit je binnendoor al zo op 170-180km/u en dan is er nog ruimte over om 'm rustig aan richting de 200 te krijgen.

Zelf had ik bij de Ninja 650 het idee dat ie nie geknepen was. Geknepen loopt ie bijna net zo hard als vol vermogen, alleen je mist koppel en pk's. Anyway, die 701's zijn echt wel bruut om op te rijden met A2 en ze hebben in principe meer dan genoeg pit als ze geknepen zijn. Je kan heel makkelijk je rijbewijs er mee kwijtraken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan