Honda Forza 300

Eindelijk: de nieuwe forza 300
Is een topic over de forza 300
Maar nogal duur, en niemand reageert er meer over.
 
Hoi Wimper, ik heb hem 11/1 opgehaald en wat km's binnen doorgereden c.q. wat snelweg met 100 km per uur. Dit is mijn eerste scooter, hiervoor altijd motor gereden. Ik heb/had geen ervaring met scooter behalve een proefrit op een T-max 530, Brugman 400 en de Forza 300.

Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk en wat plezier kilometers. In april weekendje naar Winterberg. Ben benieuwd of dit bevalt. Het verbruik is tot nu tot met snelweg 1 op 25, maar binnendoor zie je ook een verbruik van 1 op 30 of nog gunstigere. Het rijden is nog even wennen, maar tot op heden bevalt het wel.

Ik heb alleen wat problemen soms met starten. Komt misschien door de kou c.q. niet snel genoeg starten zodat de sleutel niet herkend wordt. Dit moet ik nog even uitzoeken.

Hopelijk beantwoord dit je vragen?

Gr, Geer
 
VAndaag de dag, mede door het autosalon van Brussel zullen de xmax300 en de Forza300 opeen paar euro’s na evenveel gaan kosten.

@dragon’s tail: dank je voor je antwoorden. Wat het starten betreft geen idee natuurlijk al heb ik met mijn SH300 (ook keyless) nooit geen problemen gehad.

Voor mij gaat het puur een pleziervaartuig worden. Het voordeel is voor de Forza 300 maar ik wil nog een testrit doen met de Husqvarna svartpilen 401. Ik heb o.a. de Duke 390 gehad en vond het een leuk motorblok dito motor.

Nu laat ik het allemaal effe zijn beloop want nu de winter in t land is, rij ik toch niet.

Ps: richting Winterberg met de scooter zal wel leuk zijn. Ben er onlangs geweest met de camper.
 
Forza is wel wat duur t.o.v.X-max 300.Ook wat minder vermogen.

De Forza is incl. topkoffer, dan wordt het verschil minder. De X-max heeft dacht ik inderdaad meer vermogen en deze stond ook op de lijst voor een proefrit alleen kon ik daar mijn benen minder op kwijt. Als de X-max wel had gepast betreffende het zitcomfort dan had ik de X-max 400 zeker in overweging genomen.

@ Wimper succes met de keuze de komende periode.
 
De afgelopen 22j heb ik minstens evenveel motoren gehad +5 zoiets. Beter teveel veranderen van motoren dan van vrouw toch 😂
Het heeft me veel plezier opgeleverd en soms geld gekost ook. Soms totaal niet maar dat was afhankelijk van de populariteit van het model, al dan zelf nieuw of 2dehands aangekocht.

De laatste jaren zijn de km’s op de motorfiets steeds minder en minder geworden, opgroeiende kids, andere bezigheden erbij enz enz. Woon-werk is er niet bij en afgelopen zomer heb ik voornamelijk bij het vallen vd avond en nachtelijke ritten gereden. Mijn vrouw gaf me de naam nightrider. Nu en dan eens een boodschap in en rond Antwerpen stad, met een 100% zekerheid dat files mijn deel zouden zijn. De BMW R Nine T reed echt fantastisch maar een 1200cc, 110pk zonder enige vorm van comfort en opbergmogelijkheden en ook de gedachten dat het een beetje decadent was met dergelijke motor te rijden (duur in aankoop, niet de zuinigste in vgl met bijv een scooter enz) maken dat het tijd was om hem vd hand te doen.

Het budget zal nu de helft bedragen van datgene dat ik voor de bmw had en voor het gebruik van een motor, puur recreatief genomen lijkt me dat verstandelijk ok. Nu iets vinden waar ook het hart van overloopt is de kunst.

De xmax heb ik ooit in 250cc gehad en het grappige is dat ik hem echt naar waarde heb leren schatten toen ik er de laatste rit richting nieuwe eigenaar mee deed. Minpuntje was idd de beenruimte maar op de SH300 was dit al helemaal niet geweldig. Althans toch niet voor een langere rit. De xmax400 lijkt me ook wat maar toch een stuk duurder, zwaarder enz.

Cruisen op de autostrade tegen 110-120km/u waarbij de motor het niet uitschreeuwd moet kunnen.

De Forza is dus een stevige optie al zijn de Honda dealers niet dik bezaaid in het Antwerpse.

Wordt vervolgd
 
Fijn dat die Forza jou bevalt en ziet er goed uit.
Heb zelf de laatste jaren veel op motorscooters gereden van 250cc tot aan 400cc.
Gebruikte ze veelal voor woon/werk ritten a 100km per dag en in de vrije tijd voor plezierritjes.
Waar ik helaas tegenaan liep en hoop dat het jou straks bespaard zal blijven is dat ikzelf last kreeg van de onderrug vanwege doorzitten en dan met name op de langere stukken.
Voor woon/werk ritjes geen centje pijn aan de onderrug, maar op de langere ritten een straf.
De zithouding op eigenlijk elke scooter is toch veel minder actief dan op een motorfiets waarbij de tank tussen de benen zit.
Ik ben uiteindelijk gestopt met rijden op een scooter en weer overgestapt naar een motorfiets zoals een Honda Deauville waarbij ik zelfs op langere ritten geen last meer krijg van de onderrug vanwege een heel andere zithouding.
Geniet van je Forza en op naar de lente.
Vr gr
 
.....Ik heb alleen wat problemen soms met starten. Komt misschien door de kou c.q. niet snel genoeg starten zodat de sleutel niet herkend wordt.....

Mijn eerste Honda scooter kon ik soms ook niet starten, ik kneep het remhendel niet ver genoeg in....

Ik hoorde wel een klik van de remlichtschakelaar maar je moet verder doorknijpen want er zit nóg een schakelaar achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan