BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

En weer On Topic...

Ons 25 jarig huwelijks jubileum hadden wij gevierd op het prachtige eiland Sicilië. Ik hoor u denken: "Toch wel met de motor?!?", maar daartoe ontbeerden wij de tijd. Dus had ons (met korting) een kaartje gekocht voor een heuze KLM vlucht naar Catania. Er ook nog pp €12,- extra tegen aan gesmeten voor extra beenruimte, zit je meteen pardoes lekker dicht bij de uitgang dus ben je na aankomst vlotjes weg.

Het vinden van het auto verhuur bedrijf duurde vervolgens helaasch bijna 45 minuten, maar dat heeft de pret niet mogen drukken. Samen gevat: Karin en ik zijn het roerend eens dit prachtige eiland nog eens te gaan bezoeken, maar nog niet geheel over het vervoermiddel waarmee. U mag raden welke optie uw verslaggever prefereert.

Enfin, daags na aankomst terug van die vakantie, op de zeer riante tijd van 21:45 ging ons zo spoedig mogelijk onder de veren want de zondag erna volgde een VRO. U vraagt zich wellicht af of dit niet handiger had gekund, antwoord is JA en NEE. Ja, de Op Maat cursus met de elementen waarvan ik denk dat Karin er het meest aan heeft werden ook in september in de Op Maat cursus aangeboden, maar NEE want die datum verkeert ons nog halverwege de vakantie in Canada en voor een VRO ga je niet ff "heen-en-weer".

De condities waren qua uitgerust zijn, ondanks de vakantie, dan ook sub-optimaal, omdat zoonlief (zie link hierboven) op de thuiskomst dag zijn 21e verjaardag vierde was het "zo vroeg mogelijk onder de veren" uiteindelijk ongeveer 01:15.... Met een wekkertje om 07:00 en een wat klamme nacht waren wij dus niet geheel uitgeslapen.

Karin had natuurlijk eventueel ook in heur up gekund. Ik heb vorig jaar immers de VRO Expert gedaan. Maar wel, heel laf, op RooS. Het begon toch te knagen. Durf ik dat soort fratserijen dan ook met de zwaardere Sidney ("Zwaar?!? Ik ben helemaal niet zwaar!! Volslank!!!", u hoor het haar zeggen met die ietwat beledigde blik). En ik moet zeggen, ik heb er veel aan gehad.

Eenmaal aangekomen op het trainingsterrein van de pliesie academy te Lelystad (waar de approach verlichting voor de verlengde baan 05 dwars over het oefenterrein loopt en het aanstaande einde van het hier kunnen trainen nog eens hard zichtbaar maakt) werd ik nog vrolijker. Ons groepje had het geluk maar liefst van 2 instructeurs te zijn voorzien. Saskia van der Haven en Jan Schilder (ja, uit Volendam ja, hoe zo??). Jan gaf aan de snellere rijders onder zijn hoede te gaan nemen, Saskia zou zich over de "Na Lange Tijd Her Opstappers En De Mensen Met Pas Hun Rijbewijs En Twee Dames" ontfermen waarvan 1 Duitse charmante verschijning die met een R1100RT aan de start verscheen.

De bochtjes bleken nog lekker te lopen:
2018060523433961-IMG_3972-XL.jpg

Wat blijft deze Volslanke Verschijning bloedstollend mooi in dat prachtige Sidney blauw.... Hielke, als je meeleest: nog altijd bedankt!!

Helaas liepen we regelmatig tegen de staart van de cursisten trein op, maar ik heb af en toe het gas lekker open kunnen trekken. Het "zien" van de lijnen was er kennelijk het jaar ervoor door instructeur Tom er voldoende ingeramd. Ik mocht n.l. als eerste achter De Meester aan. Na 2 rondjes was de afspraak dat dan de evaluatie zou volgen en dat ik dan naar de achterste plaats zou terug vallen en dan de volgende twee rondjes achter hem aan zou gaan enz. De evaluatie luidde als volgt: "Jij hebt al eens met Tom gereden. Kort: gaat lekker, ontspan en geniet er van!". En dat ben ik dan ook gaan doen.

Toch ben ik ook heel blij dat ik gegaan ben. De oefening bermvlucht vond ik heel verhelderend en die had niet op het Expert programma gestaan (berm was in te slechte conditie). De waterbak daarentegen was lek gereden en word waarschijnlijk niet meer gerepareerd, daardoor was er tijd om "In De Speeltuin" te gaan rijden. Ik vond daar vorig jaar de oefening met de Wip-Wap met RooS toch erg spannend en pas na de 3e keer liep die lekker. Dus wilde ik die heel graag nog eens doen. Eerst moest ik van meester Jan hem helpen de rest van de groep over de Wip-Wap te krijgen, want ik had de oefening al eens gedaan. Na afloop mocht ik dan zelf, meester Jan vond het niet nodig naast de wip te blijven staan. OK... Slik. Maar het ging zowaar in 1 keer goed "Met de Rondvaartboot" zoals meester Jan mijn Sidney heeft gedoopt. Op 1 been kan je niet staan, dus hup, nog eens de wip-wap over. En slalom over de stoep.
18LS3-5796-L.jpg

Meester Jan ziet u hier iets uitleggen. "Adrenaline is goed voor je, houd je huid strak. Ik ben 72 en dat zou je toch eerlijk waar niet zeggen, al zeg ik dat dan zelf", maar ik ben het dan wel met hem eens, je zou het hem niet geven. Juf Saskia staat er achter en daar rechts van een sympathieke meneer die met een prachtige Triumph Bonneville aan de start was verschenen.

We deden vervolgens slalom op een talud. Ook heel leerzaam. Kijken, kijken, kijken is het devies. Tegen het talud aan natuurlijk ook de helling proef en daarvandaan de zojuist geleerde slalom (pion aan de bovenrand gevolgd door pion aan de onderkant enz, talud lag in een bocht natuurlijk, erg boeiend), stukje over grindpad gereden, een hellingproef op een onverharde heuvel, omhoog en omlaag waarbij ik omlaag eigenlijk helemaal niet leuk vond, maar wat dan natuurlijk gewoon mee bleek te vallen.
Meester Jan was met een Ducati-Stuk-Gaat-Ie Monster van een jaartje of 12 oud.
18LS3-5971-L.jpg


In ons groepje natuurlijk een jongeling met een of ander snel apparaat waarbij je met je kin op de tank gaat. Die meneer had echt baat bij de cursus want volgde niet geheel de lijn die Meester Jan had uitgezet. Lost Meester Jan dan als volgt op: cursist bij hem achterop de snelle sport fiets met het commentaar tegen mij: "Blijf jij maar ff in mijn wiel hangen. Vindt je leuk". En dat was ook zo. Helaas was het vooral op dit rondje zo dat we een aantal keer "het laatste eendje" van een voorgaande groep troffen. Daar wist Meester Jan dan meestal wel weer een slimmigheidje op. Moraal van het verhaal, men kon dan wel lacherig doen over De Rondvaart Boot, afgezien van De Meester zelf haalde niemand van die dag een snellere ronde tijd. OK, OK, OK, het was een OpMaat cursus, maar toch was ik trots op zowel mijn Sindey als op mezelf..
18LS3-5857-L.jpg

Aan het koppie is geloof ik wel te zien dat er sprake van lol was. Ook van de doorwaaier trouwens. Want het werd best van de warme.... Werkt zo lekker dat ik nog ff wacht met het koelvest van de link van Bart.
18LS3-6418-L.jpg

Zo te zien had de meester zelf ook wel een leuke dag zo....

Karin was natuurlijk ook mee!
18LS3-6932-L.jpg
Haar commentaar: "Ik vond het allemaal wel erg spannend". Van flink wat oefeningen zij ze vooraf: "Nee, dat ga ik echt niet doen!". Dan sprak Juf Saskia haar toe dat Karin vooral niet moest doen wat ze niet zag zitten. Het moest vooral ook een leuke dag blijven.
En dan keek Karin toe, hoe de rest de oefening deed....en deed hem dan uiteindelijk toch.
18LS3-5854b-L.jpg

En het kan aan mij liggen hoor, maar ik denk hier toch een lachje te kunnen zien achter dat vizier....

Op deze foto kijkt zo toch ook niet echt ongelukkig....
2018060523443613-IMG_3973-L.jpg


Kortom, we gingen tevreden naar huis. Ik had veel geleerd, Karin ook. Qua gear: die nieuwe systeem helm van BMW, die je kan "transformeren" naar jet helm, die wordt wel steeds aanlokkelijker. Hele enden reed ik nu met het kindeel omhoog. Kan natuurlijk ook, maar je hebt toch wel die rand aan de onderkant waar je tegenaan kijkt. Nou is mijn systeemhelm 6 net iets meer dan 2 jaar oud, dus die kan nog best ff mee, die van Karin nadert echter al rapjes de 5 jaar, is niet mega veel gebruikt maar het schijnt dat de schaal te broos wordt en dat zo'n helm na een jaar of 5 eigenlijk vervangen moet worden. Dus ik denk dat ik haar volgend jaar eens zo'n 7 laat passen.
Ik ben ondertussen verders heel tevreden met de Evo 6 helm, de fijnste die ik op mijn kale koppie heb gehad tot nog toe.

Doorwaaiertje van Re'vit is gewoonweg briljant. Maakte de rit gister (31.5 graden wees de BC aan...) gewoon goed te doen, mits de gang er maar een beetje in kon blijven. Uiteraard kon ik niet geheel aan file slingeren ontsnappen, maar al met al was de rit best comfortabel te noemen.

Heden ochtend moest ik om 06:00 starten. Dan placht ik bij simulator diensten de auto te nemen, kan ik onderweg ontbijten, kan ik dus een kwartiertje langer blijven liggen. Daar had ik op de terugreis dan ook geen spijt van, het kwam met bakken naar beneden. Passeer ik een heerschap op een naked bike. In joggingbroek. Dat zuigt zo lekker regenwater op. Sport schoentjes. Geen handschoenen. Lekker bezig...
 
Laatst bewerkt:
Leuk Jeroen! Fijn dat Karin lekker mee kon komen en dus ook weer plenty ervaring rijker is. En ook nog en leuke dag, tsss 't moet niet gekker worden.
 
Jeroen,

Wat een enthousiast verslag; ik moet zeggen dat ik ook nog steeds goede herinneringen aan de Expert training van vorig jaar.

Laat "Meester Jan" nu onze groepstrainer zijn geweest tijdens het afgelopen Hemelvaart weekend bij de Eifel bergtraining!
(hij is overigens 62.....dus de adrenaline doet toch iets minder goed het werk...)

Roelof.
 
Da’s dan een mooie boef die Jan! Ons een beetje wijsmaken dat ie 72 is...

Maar ik moet bekennen... het is een goede instructeur, denk dat jij en “jouw” Jeroen dat zullen beamen.
 
Jeroen, kwam jij vanavond toevallig rondom 18 uur over de A9?
Zag iemand met van die zilverkleurige oren contra rijden, inclusief een geel regenjackje wat als een luchtbubbel erom heen zat.
 
Ik heb donderdag A4, A10, A1, A9, A2, N201, Loosdrecht, Hollandsche Rading en Maartensdijk gereden, maar was op RooS (vond Karin niet zo geslaagd aangezien het hoosde... maar ik heb RooS inmiddels weer netjes gekuist).

Bij vertrek om 16:15 vanaf Schiphol de Waze app gecheckt en Flitsmeister. Ik had tikje haast want ik moest naar de tandarts. Eerder die dag had een passagier die niet door de controle van de Koninklijke Marechaussee was gekomen maar natuurlijk wel bagage in het vrachtruim had, de uitdaging al wat verstevigd. Enfin, er leek even goed nieuws, geen noemenswaardige vertraging gemeld via A4, A10, A1. Eenmaal op de A10 toch weer tussen het nodige blik door moeten slingeren, de A1 opdraaiend begon veelbelovend, maar al vrij rap, net voor de afsplitsing A9, verscheen een melding dat de vertraging >60 minuten was. Via A9 naar A2 was slechts 6 minuten stond er. In een split second besloten dan maar de A9 op te draaien. Halverwege de 6 minuten stond de boel daar echter ook stil, ongeluk aan de andere kant van de weg. Iedereen moest natuurlijk ff kijken. De A2 was 1 groot drama. Het goede nieuws: geen zorgen om de traject controle. N201 was ook een verschrikking: het slechte nieuws, daar kan je met je motor niet gek veel tegen uitrichten. Toen ik al een aantal keer een oom Agent was gepasseerd bekroop mij het vermoeden dat er wat loos was, hup via het fietspad naar de parallel baan omgezwaaid (onder toeziend oog van maar liefst meerdere ooms agenten, rustig aan gereden en netjes gezwaaid, het mocht allemaal), binnendoor vanaf daar naar Loosdrecht, nog ff getoeterd bij het huis van BoxerTall en BoxerDame. Maar never nooit niet meer op tijd voor de tandarts.
Enfin, ik had die olifant oren machine uit de schuur moeten trekken, wordt ik nl beduidend minder nat van. En gewoon met dat apparaat tussen de 20 km aaneengesloten blik door moeten scharrelen op de A1.
Vanmorgen tandartsbezoek ingehaald.

Lang verhaal om te zeggen: Nee Mark, dat was ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Grappig hoe je van een simpele vraag een heel verhaal weet te maken Jeroen!

Na 92k km is de motor weer goed door de beurt gekomen, enige wat vervangen is zijn de achter remblokken. Zou dit setje 1 of mogelijk al setje 2 kunnen zijn? Achterrem gebruik ik minimaal, alleen voor het korte draaiwerk. Volgens mij pakt het remsysteem deze rem er automatisch bij om de remkracht te verdelen.
Maar voor een leuke prijs kan ik er weer even tegen aan.

Binnenkort alleen nadenken over de vraag lease auto of mogelijk een lease motor. Fiscale voordelen weet ik, de lease prijs voor een 1200RT met mijn kilometers ben ik recent ook achter gekomen. De vraag zal dan zijn, wil de baas zo diep in de buidel tasten :+
Of is er toevallig een vergelijkbaar alternatief voor 25K km per jaar, per volgende maand zal ik per week 220 km per week minder afleggen.

En iemand die toevallig weet of er binnenkort weer demodagen worden georganiseerd door BMW Nederland. Zou best wel eens wat types vrijblijvend een half uurtje willen uittesten...
 
Heb het afgelopen weekend de RT weer een hoognodige wasbeurt gegeven, maar de velgen krijg ik niet helemaal schoon.
Wat is een goed middel om de velgen schoon te krijgen.

Groeten,
Robert
 
Inspuiten met wat “Dasty” (bij de Lidl) en met een kwastje de boel invegen, daarna met ruim water afspoelen.
Werkt perfect ik heb er in elk geval goede resultaten mee.
 
Thanx voor de info m.b.t. het schoonmaken van de velgen.
Ga eens kijken waar de dichts bijzijnde Wibra is te vinden.

Nog even een paar andere motorgerelateerde vragen.
Mijn broer is bezig zijn motorrijbewijs te halen i.v.m. midlifecrisis. :+

Nu heeft hij ook een bescheiden budget om een motor te kopen, en zijn oog is gevallen op een R850R.
Vraag 1: is dit model standaard uitgerust met ABS of was dit een optie
Vraag 2: zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten bij de zoektocht naar een R850R
Vraag 3: weet iemand toevallig nog een leuke R850R te koop te staan voor een budget van max 2.500,- (die op marktplaats heb ik al in het vizier)

Groeten,
Robert
 
Iemand die toevallig interesse heeft in een comfort zadel voor de 1200RT (2005-2013)?
Heerlijk zadel, maar sinds ik met een Corbin rij wil ik niet anders meer.
Toevallig afgelopen 2 weken weer eens mee gereden, maar voor de rest ligt die stof te happen.
Klein jaartje op gereden, dus nog goed voor vele kilometers zitplezier.
Voorbeeldplaatje:
full
 
Laatst bewerkt:
Dasty = van de Wibra ;)

Eindelijk de kans gehad om een Wibra te bezoeken en een flesje Dasty te kopen.
Prima spul, de velgen zijn mooi schoon geworden en gelijk ook even de vierwieler van mijn lieftallige echtgenote aangepakt en ook die staat er weer blinkend bij.

Groeten,
Robert
 
Goed spul dat Dasty, maar het beschadigd ook de lak wel, zodanig dat je velgen steeds moeilijker schoon worden.

Na de poetsbeurt dus goed naspoelen en met mildere middelen eindigen.
Als die dan goed droog is, kan een waslaagje natuurlijk geen kwaad.
TurtleWax is mijn middeltje daarvoor.
 
Na ruim 7 jaar en ruim 175.000km heb ik eindelijk de originele accu vervangen.
Goed gebruik doet lang leven ;)
Ik heb er nu de volgende ingedaan. Benieuwd hoe lang deze het gaat doen.... : Alles voor de motorrijders Intact Bike Power accu HVT 51913/52015 voor BMW with ABS

Deze motor is echt een topper. Had ook al lang gerekend op vervanging van de koppeling en volgens de 'experts' had dat ook eigenlijk het geval al moeten zijn. Erg benieuwd hoe deze motor het blijft doen. :]
 
Na ruim 7 jaar en ruim 175.000km heb ik eindelijk de originele accu vervangen.
Goed gebruik doet lang leven ;)
Ik heb er nu de volgende ingedaan. Benieuwd hoe lang deze het gaat doen.... : Alles voor de motorrijders Intact Bike Power accu HVT 51913/52015 voor BMW with ABS

Deze motor is echt een topper. Had ook al lang gerekend op vervanging van de koppeling en volgens de 'experts' had dat ook eigenlijk het geval al moeten zijn. Erg benieuwd hoe deze motor het blijft doen. :]

175K, dan begint mijn motor met zo goed als 100K net warm te draaien.

Afgelopen zomer een kleine 4000km weg gesnord, waarbij het mij opviel dat de motor met bagage veel beter rijdt dan zonder. Het kan ook het gevoel zijn...

In ieder geval genoten van een klein rondje Frankrijk, veel moois gezien en genoten van het weer.
En als het even mee zit, dan snor je 1100km op een dag ook zonder moeite weg. Op een koplampje na geen problemen ondervonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan