Kymco DownTown 350

20.000 km beurt laten uitvoeren, waaronder nieuwe V-riem (Malossi Kevlar) en nieuwe rollen. Hij rijdt weer als de brandweer :-)

Onderussen ook even op de nieuwe Vespa GTS super gezeten en gevoeld (niet gereden). Mat grijs. Ik vind m wel heel mooi. Maar ik denk toch te weinig kracht voor snelweggebruik, wat ik nogal vaak doe..
 
Scooteraars,

niet echt veel nieuws hier over de Downtown 350i. Toch wilde ik even melden dat ik weer op de motor ben gestapt. Ik heb gekozen voor een DCT fiets, eigenlijk wat ik altijd al wilde sinds Honda de DCT introduceerde.

Ondanks dat, ik vind de DT 350 echt de beste motorscooter die ik heb gehad. En dat zijn er best wat! Veel veilige kilometers toegewenst!

cheers

Bigsingle
 
Thnx Jan,

ik vind de DCT geweldig. Wat een mooie techniek. Ik zat nog te twijfelen aan de AK 550, maar toch voor de Honda CTX gekozen. Het was de laatste nieuwe in Nederland, voor zover ik weet.

Toch draag ik de Kymco's en warm hart toe. Heel veel plezier van gehad :-)

Bigsingle
 
CTX, nice!

De 1300 heeft het terug getunede ST1300 blok, naaimachientje.

Heb jij de 700?
 
Laatst bewerkt:
...Toch draag ik de Kymco's en warm hart toe. Heel veel plezier van gehad :-)

Bigsingle

Zelfde hier, ik rij nu de X-ADV model 2018, tijdje op zitten wachten en uiteindelijk in mei op kunnen halen bij Goedhart.
Het is de modernste DCT, die net even meer kan als het oorspronkelijke model wat in Mei 2017 was uitgekomen, een prima adventure-scooter overigens, en toch waren sommige dingen nog niet zo gek bij de Kymco, stoor me zelfs aan sommige simpele knullige dingen die ze bij Honda kennelijk niet onder de knie hebben.
Neem b.v. de buddybak verlichting die is bij een moderne Kymco uitgevoerd met een lichtgevoelige sensor, bij Honda is het nog gewoon zo'n achterlijk lampje via schakelaar in byddy mechanisme, zelfde geld voor de telescoopvering van buddybak, die was veel beter geregeld bij mijn Xc dan bij de Honda, en toch kost de Honda meer als het dubbele van de Xciting.
Zo zijn er nog wel een paar kleine details die me wel bevielen bij de Kymco.

Mvg. Jan
 
Ik heb er mij stilaan bij neergelegd dat de Downtown 350 geen echt populaire motorscooter zal worden.
Toch wil ik nog even melden dat ik er nog met evenveel plezier op rijdt, zeker nadat het zadel bijna vlak gemaakt is.
Hoewel ik zo'n 30.000 km per jaar afleg op de tweewielers zijn er daar eerder weinig van die ik op de Kymco rij.
Het overgrote deel word opgeslokt door een 50 cc-tje die ik over de 100.000 wil rijden. Momenteel zit ik aan 83.000 km.
Het volledige verslag vindt je op een ander forum Sym Symphony ST 50 4t
Per jaar doe ik er ruim 20.000 kilometer bij en als het ding (en ikzelf) blijft brommen zoals nu zal ik na de volgende jaarwisseling een ton gedraaid hebben.
 
Vandaag het 25.000 kilometer onderhoud gepleegd.De Kymco rijd probleemloos. De eerste en originele riem is nu ook vervangen door een identiek exemplaar. Nameten van beide riemen levert geen wezenlijk verschil op. Ook optisch vertoond de oude riem geen slijtsporen. Ik bewaar hem nu als reserve. Er is nu al een tweede boutje afgebroken waarmee het vario deksel word vastgezet. Het afgebroken draadeindje bleef muurvast in het aluminium zitten. Na veel morren brak een deel van het aluminium af. Op die plaats heb ik de variokast vlak geslepen en een blokje aluminium opgelijmd met metaallijm. Dit nog eens extra gezekerd met 2 blindklinknagels en opnieuw draad getrokken.

Nuigig verbruik is 3,2 liter/ 100 kilometer. Olieverbruik is nihil.
 
Goede scooter, zo lijkt het. Alles in het aluminium vastzetten met kopervet. Afijn, dit zal je vast gedaan hebben. Succes verder. Mish
 
Zeker een goede scooter, de orginele riem had nog wel 10.000km meegekund. Bij de X-max 300 moet die al na 20.000km vervangen worden, maar daar wacht ik ook mee tot ie 25.000km heeft gelopen. Hoe was het met de klepspeling gesteld. Voor de rest nog veel plezier met de scoot.
 
Ondertussen bijna 27.000 km achter de rug. Nu zijn de originele banden vervangen, de Kenda's kregen, vooral achter, een te breed loopvlak. Achter is vervangen door de Michelin Citygrip en voor de Metzler feel free. Nu laat zich de scooter weer erg gewillig besturen en ik vraag mij toch af waarom niet meer mensen dit type rijden. Ik heb al heel wat motoren gehad, meestal wel Honda's, maar van deze Kymco kan ik wel zeggen dat hij op vlak van soepel draaien heel vooraan staat. Bij wijze van experiment heb ik de originele rollen (15,6 gram?) vervangen door 17 grams. Ik ben namelijk meer 'n rustige rijder. Evengoed blijft de motor, wel iets minder accelererend, soepel zijn werk doen. Het benzineverbruik is dan 35 km/liter.
 
Vorige week het onderhoud van 40.000 kilometer laten doen. Tot nu reed de Kymco zonder problemen. Ik sta wel open om hem eventueel te vervangen voor iets met vergelijkbare cilinderinhoud. Wat dat zal zijn weet ik nog niet, maar als het beter is als de Kymco ben ik kandidaat. Inruil is waarschijnlijk gering gezien zijn leeftijd (6 jaar). Ik kijk wel verlekkerd naar de 350 cc Honda's maar of ik dan zoveel beter af zal zijn weet ik niet.
 
Dag New Downtown rijders, sinds een goede week ben ik nu ook eigenaar van een dikke Kymco 350i,
het is een mat witte uit 2016 met net geen 12.000km op de teller.
Ik kom vanaf een Suzuki Sixteen 150i scooter, dus dacht dat dit wel een leuke upgrade zou zijn,
nou het rijd heerlijk, lekker comfortabel en goed rap zullen we maar zeggen.
IMG_5837a.JPG

IMG_5843a.JPG


Nu mankeer ik niks aan mijn handen, dus heb ik afgelopen zaterdag even de achterzijde losgehaald, dus luchtfilter en
vario gedeelte, ik gok dat ik met enige zekerheid kan zeggen dat dit de 1e keer was dat ie los ging, man wat een hoop
bagger overal.

IMG_5886a.jpg


IMG_5887a.jpg


IMG_5888a.jpg


Vooral de vario zat ram vol met gruis/stof, dus alles los gehaald, gereinigd en indien nodig weer gesmeerd,
naaldlager van de koppeling weer in vers vet, en her en der droog PTFE smeermiddel, alles ging weer heerlijk
soepel.
MAAR....vanaf dat moment maakt hij een joelend laag bijgeluid bij optrekken, en dan alleen als de toeren en
snelheid laag is, net of de snaar los ligt van de vario (gok ik zo), zodra er wat toeren komt is het geluid
weg, en komt pas weer een keer kortstondig terug zodra je weer langzaam rijd met weinig/geen toeren.
Hij schokt totaal niet met optrekken of 1 snelheid vasthouden, alleen de vario is helemaal uit elkaar geweest,
de koppeling is er alleen af geweest, dus alleen de trommel los van de koppeling.

Wie herkent dit en/of weet de oplossing?
Ik ben handig genoeg om dingen te testen, maar ben meer van de kettingen dan van een automaat/vario,
dus herken het (nog) niet

BVD
 
Bedankt,
ook erg wies mee, is een feest om ermee te rijden, alleen betrap ik mij er wel op dat ik steeds aan het inhalen
ben, waar de 150cc mee kon, wil deze ervoor rijden_O-
Intussen heb ik 155km erop gezet, en net pas 2 blokjes van de benzinemeter eraf, bij de Suzuki stond ik al aan
de pomp.
 
Na ruim 6 jaar verlaat ik dit draadje. De Kymco is met 40.800 kilometer op de teller verkocht aan de hoogste bieder, 1250€ kreeg ik nog. Niet zoveel voor een 350 cc die tiptop in orde was met verhoogde ruit en vers groot onderhoud (230€) En dat is meteen het verschil met de Honda's, Yamaha's, Suzuki's, die hebben een duidelijk hogere inruilwaarde. Ik was tevreden over de Downtown want het is altijd een zuinige, probleemloze motorscooter geweest. Wat jammer van de gedwongen zitpositie maar dat is dan ook het enige nadeel van Dat type scooter.
Ik ga weer schakelen. Ik heb een maagdelijke Royal Enfield Meteor 350 gekocht, knalgeel.
Het was me een genoegen. Thanks.
 
(...)
MAAR....vanaf dat moment maakt hij een joelend laag bijgeluid bij optrekken, en dan alleen als de toeren en
snelheid laag is, net of de snaar los ligt van de vario (gok ik zo), zodra er wat toeren komt is het geluid
weg, en komt pas weer een keer kortstondig terug zodra je weer langzaam rijd met weinig/geen toeren.
Hij schokt totaal niet met optrekken of 1 snelheid vasthouden, alleen de vario is helemaal uit elkaar geweest,
de koppeling is er alleen af geweest, dus alleen de trommel los van de koppeling.

Wie herkent dit en/of weet de oplossing?
Ik ben handig genoeg om dingen te testen, maar ben meer van de kettingen dan van een automaat/vario,
dus herken het (nog) niet

BVD
Toeren en snelheid laag. Dan ligt de riem op de achterste poelie hoog en op de voorste laag.

Het zou kunnen dat de veer in je achterste poelie te weinig kracht heeft of dat de 2 poeliehelften onvoldoende naar elkaar toe kunnen komen en er te weinig kracht op je riem wordt uitgeoefend.

Maar dat zou denk ik meer een schreiend effect geven en jij spreekt over een laag bijgeluid.

Zou het kunnen dat je riem in de hoogste positie op de achterste poelie tegen het carter aanloopt?
Je zegt dat je handig genoeg bent, dus daar zou ik beginnen: zijn er sporen van aanlopen op dat carter achteraan.
 
Bedankt voor de info
ja ik gok dat voor laag en achter hoog moet liggen, net als bij bv een MTB bij wegrijden,
maar aanlopen tegen het carter? de deksel past maar op 1 manier ivm de pasbussen, maar ik
ga het sowieso nakijken.
Het geluid kan ik niet vastleggen, want het is zeer kortstondig (max 1 sec) op de standaard loopt
hij onbelast en maakt dan niet het geluid, dus alleen belast, tsjaa, dan heb ik toch echt mijn handen
aan het stuur nodig, maar het geluid komt in de buurt van een oude T-Ford claxon.
Sowieso had ik gezien dat de rolletjes niet meer 100% rond zijn, behalve niet 100% goed optrekken,
wat voor effect kan het nog meer hebben? liggen ze dan te diep erin, en dan de snaar te slap?
Want de vario lag vol stof zoals je kunt zien, dan kunnen de rollen ook niet volledig terug in rust
kan ik mij zo voorstellen, zou dan de snaar hard slijten? al hoor ik dat die richting de 30.000km
mee kan, zijn daar gegevens van die ik kan nameten?
Bedankt maar weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan