JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

@Coyo Geweldig initiatief. Heb momenteel niks om mee te doen, gebeurt dit volgend jaar weer?

Wij organiseren dit evenement jaarlijks en mits er genoeg animo voor is, wordt t het volgende jaar weer georganiseerd.
Vorig jaar ook enkele jawa's mogen verwelkomen en wat gingen ze hard. :]
 
@coyo

Ik heb de flyer doorgemaild naar de redacteur van het clubblad van de Jawa/Cz Club Nederland.

groet, Atte
 
De Jawa loopt iets beter. Lipje van de vlotterbak iets verbogen zodat de vlotter minder vol loopt met benzine. Leek wel of ie stationair verzoop. Vlotter sluit stationair sneller en hij loopt al beter nu.

Loop wel tegen een ander probleempje aan nu. Knipperlichten doen niks meer, ook het knipperlichtlampje op het dashboard doet niks meer. Plots overleden. Iemand een idee, wellicht een relais oid? Iemand een tip hoe ik dit kan controleren.

Rest van de elektrische delen werken wel gewoon.
 
De Jawa loopt iets beter. Lipje van de vlotterbak iets verbogen zodat de vlotter minder vol loopt met benzine. Leek wel of ie stationair verzoop. Vlotter sluit stationair sneller en hij loopt al beter nu.

Loop wel tegen een ander probleempje aan nu. Knipperlichten doen niks meer, ook het knipperlichtlampje op het dashboard doet niks meer. Plots overleden. Iemand een idee, wellicht een relais oid? Iemand een tip hoe ik dit kan controleren.

Rest van de elektrische delen werken wel gewoon.
Het orinele knipperrelais wil wel eens de geest geven.. voor 3-4 euro heb je bij de brommerzaak eena ndere.
 
gCWEDyE.jpg
Neem aan dat dit 2 pins relais voor de knipperlichten is?
 
Laatst bewerkt:
Heb nieuw relais eraan gehangen, knipperlicht ging 1x branden en pfoef was weer dood.

Als ik de draden naar het relais doorverbind zonder relais branden de knipperlichten wel.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding] Neem aan dat dit 2 pins relais voor de knipperlichten is?
Zo te zien wel. En moet geschikt zijn voor 2x 21 Watt (staat er op). In de knippers van mijn 634 zitter ook 21 watt lampen.
(Het andere relais, dat ook op de foto te zien is, is (denk ik) voor de VAPE ontsteking. Zorgt ervoor dat je de motor niet kunt starten zonder sleutel.)
Maar ja, als er ergens sluiting zit, dan gaat het relais naar de filistijnen.
 
Heb nieuw relais eraan gehangen, knipperlicht ging 1x branden en pfoef was weer dood.

Als ik de draden naar het relais doorverbind zonder relais branden de knipperlichten wel.

Het relais moet met de + pool aangesloten zijn op contact 54 van het contactslot. De Z aansluiting van het relais wordt aangesloten op de middenpool van de stuurschakelaar waarmee je de knipperlichten bedient. De andere twee aansluitingen van die schakelaar zijn aangesloten op de linker en rechter knipperlichten.
Oorspronkelijk zit in de motor een relais met een gloeidraad, die het contact verbreekt als deze warm wordt doordat er stroom loopt omdat de lamp gaat branden. De lamp gaat uit,de gloeidraad van het relais koelt weer af, er is weer contact en de lamp gaat weer branden, etc.

full


Maak eens zo'n schakeling buiten de motor met een paar draden, een lamp en een accu, en kijk of het dan wel knippert.
P.S. zo te zien is het een 12 volt relais. Is het boordsysteem ook 12 volt?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg, maakt heel wat duidelijk. Ik dacht dat het niet uitmaakt welke kabel je aan welke pin van het relais hangt. Stond ook geen aanduiding op mijn relais. Heb nieuwe besteld, en zal dan eerst even testen zoals je zegt met een kleine opstelling.

Het relais moet met de + pool aangesloten zijn op contact 54 van het contactslot. De Z aansluiting van het relais wordt aangesloten op de middenpool van de stuurschakelaar waarmee je de knipperlichten bedient. De andere twee aansluitingen van die schakelaar zijn aangesloten op de linker en rechter knipperlichten.
Oorspronkelijk zit in de motor een relais met een gloeidraad, die het contact verbreekt als deze warm wordt doordat er stroom loopt omdat de lamp gaat branden. De lamp gaat uit,de gloeidraad van het relais koelt weer af, er is weer contact en de lamp gaat weer branden, etc.

[afbeelding]

Maak eens zo'n schakeling buiten de motor met een paar draden, een lamp en een accu, en kijk of het dan wel knippert.
P.S. zo te zien is het een 12 volt relais. Is het boordsysteem ook 12 volt?
 
Bedankt voor je uitleg, maakt heel wat duidelijk. Ik dacht dat het niet uitmaakt welke kabel je aan welke pin van het relais hangt. Stond ook geen aanduiding op mijn relais. Heb nieuwe besteld, en zal dan eerst even testen zoals je zegt met een kleine opstelling.

Staat er niets op de aansluitpennen? Ik ken dit type niet (FL249SD). Maar op de twee polen staan ergens vaak wel een "+" en een "L" gedrukt of ingeslagen.
Deze zal electronisch zijn, en niet zo'n ouderwetse met gloeidraad. Dus moet je die niet verkeerd om aansluiten. Dan doet hij het niet en gaat misschien wel kapot.

"+" staat dan voor de plusdraad van het systeem en de "L" voor "lamp" of "light". De + zal waarschijnlijk op het contact aan de zijkant staan.
 
Gloeidraad? Deze relais werken met een bi metaaltje. De werking is wel zoals jullie het omschrijven. Het zijn twee metalen stripjes op elkaar, maar elk met een andere uitzettingscoëfficiënt. Het bi metaaltje wordt warm en dan van het contactje getrokken doordat hij krom trekt. Dan verbreekt het contact. Het stripje koelt weer af, en recht, dan maakt hij weer contact en de cyclus herhaalt zich. Voor 15 euro koop je een 12V lastonafhankelijk relais. Dan ben je van het hele gebeuren af. Deze zijn niet afhankelijk van de weerstand van de lampies.
 
Gloeidraad? Deze relais werken met een bi metaaltje. De werking is wel zoals jullie het omschrijven. Het zijn twee metalen stripjes op elkaar, maar elk met een andere uitzettingscoëfficiënt. Het bi metaaltje wordt warm en dan van het contactje getrokken doordat hij krom trekt. Dan verbreekt het contact. Het stripje koelt weer af, en recht, dan maakt hij weer contact en de cyclus herhaalt zich. Voor 15 euro koop je een 12V lastonafhankelijk relais. Dan ben je van het hele gebeuren af. Deze zijn niet afhankelijk van de weerstand van de lampies.
Klopt, bij mijn 634 (en daar had ik het over) zat een bimetaaltje in de clignoteur, en daaromheen een gloeidraad, die warm wordt en die het metaal opwarmt. Daarna kwam er een andere (zelfgebouwde) electronische in.

full


Nu zit er weer een originele in, en die heb ik niet open gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd, maar ik heb alle onderdelen van de 354 terug van de poedercoater. Tijd om met de opbouw te beginnen! :)

full
 
Ja, mooi he! :) volgens Jawafreunde komt het in de buurt van fabriekskleur "konigsblau" (RAL5002)

Maar goed, mijn motor wordt geloof ik iets lichter dan de fabriekskleur.
 
Zo.. misschien over 'n paar dagen weer eens inspiratie opdoen voor een nieuw sammie-reisverhaal..
 
Terug
Bovenaan Onderaan