Het grote BMW K1600 topic deel 2

2) Vocht in de koplamp. 3 a 4 Keer aangepast en is nu opgelost
Dat heb ik vorig maand na een rit in de regen ook een keer geconstateerd, maar dat was na een nacht in de garage weer weg. Verder geen van jouw verschijnselen bij mijn 2012 model. Wel wat met de versnellingsbak (zie wat berichten terug in deze thread)...
 
Heeft iemand wel eens problemen gehad met Hill Start Control / Hill Brake? Als ik op een helling de rem inknijp werkt het in eerste instantie, om vervolgens in de helft van de gevallen binnen afzienbare tijd (< 30 sec., soms veel sneller) met een waarschuwing uit te vallen (remdruk gaat er langzaam af en het icoontje, (H), knippert geel).

Wellicht doe ik iets fout in de bediening of snap ik het idee niet helemaal, je zou toch zeker enkele minuten moeten kunnen blijven staan?
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand wel eens problemen gehad met Hill Start Control / Hill Brake? Als ik op een helling de rem inknijp werkt het in eerste instantie, om vervolgens in de helft van de gevallen binnen afzienbare tijd (< 30 sec., soms veel sneller) met een waarschuwing uit te vallen (remdruk gaat er langzaam af en het icoontje, (H), knippert geel).

Wellicht doe ik iets fout in de bediening of snap ik het idee niet helemaal, je zou toch zeker enkele minuten moeten kunnen blijven staan?

Bij mij blijft de rem er op totdat ik de hendel weer inknijp of wegrij. Bij uitzetten contact gaat die er ook vanaf. Er op zetten is 1 keer flink inknijpen van de remhendel.
 
Bij mij blijft de rem er op totdat ik de hendel weer inknijp of wegrij. Bij uitzetten contact gaat die er ook vanaf. Er op zetten is 1 keer flink inknijpen van de remhendel.

Hmmz, dan heb ik het idee dat er bij die van mij iets niet helemaal goed zit. Zal het nog eens een paar keer testen, en als 't hetzelfde blijft eens bij de dealer naar laten kijken. :]
 
HoiK1600GT gekochtvoorstellenDucBMW terugblahblahmorgen weer km's maken :9 :W
Aldus, inmiddels bijna 3000 km onderweg. Voor wie het leuk vind, een paar indrukken.

Dit viel op:

  • Wat rijdt dit ding onvoorstelbaar gemakkelijk: korte bochten, lange bochten, inclusief de mafste combinaties... het ding laat zich er met het grootste gemak, en zonder noemenswaardige inspanning, doorheen slingeren. Wielbasis is lang, soms nog even opletten dus, maar verder: heerlijk! :9
  • Gasreactie (zie tevens verderop) is nogal loom, wat maakt dat het bij AVB-oefeningetjes e.d. heel soms ineens wat wiebelig kan aanvoelen, gewoon omdat de gasreactie net even later komt dan ik gewend ben. Het "met gas oppakken" van de motor na subiet inkantelen vraagt wat gewenning. Achterrem er maar weer bij pakken dus.
  • Achterrem werd voorheen kennelijk nog niet gebruikt, want die doet in dat krappe werk nog niet zoveel. Komt vast goed, of ik wen gewoon aan die gasreactie: de FJR liet zich ook met het gas oppakken nadat je het ding richting aarde dirigeerde, dus per saldo moet dat met de K1600 ook kunnen (beter zelfs, want bij de K1600 ligt het zwaartepunt - al dan niet gevoelsmatig - veel lager).
  • Het gevoel in de koppeling is een stuk beter dan bij het 2011-exemplaar dat ik ooit had, waarbij het aangrijppunt afhankelijk van het toerental steeds ergens anders lag. Dat is bij dit exemplaar niet merkbaar. De lomere gasreactie helpt daar ook bij natuurlijk.
  • Filefilteren gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Aanvankelijk had ik daar wat bedenkingen bij, maar per saldo blijkt de K1600 hooguit een handvol centimeter breder dan een FJR (met koffers). En waar een wil is, is altijd een weg }) dus het past perfect!
  • De "schakelassistent" werkt subliem bij het opschakelen, lekker, en maskeert doeltreffend de flinke speling in de aandrijflijn. Knap gedaan. Terugschakelen gaat een stuk minder vanzelfsprekend, werkt eigenlijk alleen goed vanaf hogere toerentallen: beneden 4000 t/min aarzelt-ie soms nogal. Jammer, maar er is nog steeds een koppeling, dus geen probleem.
  • ESA in standje dynamic werkt prettig: houdt het spulletje lekker stabiel en alert (sturen), en filtert de ergste hobbels effectief weg.
  • Rij- en zitcomfort is erg goed voor elkaar, bijna alsof je thuis in je woonkamer op de sofa zit en tegelijkertijd tóch sportief aan het motorrijden bent. Dat vind ik handig :t
Maar ook:

  • Gasreactie dus: met ecu in standje dynamic blijft de eerste gasaanname (vertraagd en) heel erg lui. Dat heeft voor een deel met de enorme slag van het gashendel te maken: je moet flink schroeven voordat-ie er echt de sokken in zet (en dan gaat-ie er ook met fijne stappen vandoor). Ik stapte afgelopen w/e even op de KTM, en hoewel ik dat ding tot dusver vrij dociel vond was het toch heel eventjes flink wennen :$ _O- Logisch misschien, maar ook de FJR was een stuk beter bij de les bij vertrek, en in het algemeen qua gasaanname. Is hier een oplossing voor, of is het gewoon een kwestie van wennen?
  • Zijwindgevoeligheid: vanaf pakweg 100 km/u lijkt de wind - en zo hard waaide het de afgelopen tijd trouwens helemaal niet - duidelijk vat te krijgen op de kuip, en de motor begint vanaf dat punt een beetje met de kop te schudden. E.e.a. neemt niet toe met het toenemen van de snelheid, maar is gewoon continue aanwezig. Terugschakelen brengt geen verbetering, bandenspanning is in orde, stuur hou ik bijkans praktisch niet vast, er zit een GTL-ruit op en ik rij met zijkoffers. Balhoofdlager gecontroleerd: lijkt prima afgesteld. Iemand die dit herkent? Oplossing die ik over het hoofd zie wellicht?
  • Navigeren door het menu van de boordcomputer (en instellingen etc.) duurt, vind ik, in algemene zin onnodig lang, waardoor e.e.a. wat afleidt tijdens het rijden. Het begint te wennen, hooguit jammer dat het dashboard - ondanks de enorme afmetingen - opvallend weinig trip-informatie tegelijkertijd kan tonen, waardoor je relatief vaak met dat menu in de weer moet. Schermpje van de navigatie is helaas nauwelijks afleesbaar bij de huidige zonneschijn, dat is incidenteel onhandig, maar overkomelijk.

Tot slot, ook vriendinlief beaamt het aangename comfort en dat het onderweg best flink opschiet. Tegelijkertijd is ze stiekum KTM-fan en vind de K1600 dus saai. Maar soms moet ze mss gewoon haar mond houden... :X dat is ook een oplossing :+ Kortom, DucBMW is blij :Y
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal en heel herkenbaar. De gasrespons daar ga je aan wennen.
De zijwindgevoeligheid herken ik ook en als oplossing heb ik ESA altijd op 2 personen staan ook als ik er alleen op zit. De balhoofdhoek word anders maar in mijn geval word de motor stabieler in het algemeen ook met filerijden.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij blijft de rem er op totdat ik de hendel weer inknijp of wegrij. Bij uitzetten contact gaat die er ook vanaf. Er op zetten is 1 keer flink inknijpen van de remhendel.

Gisteren even getest, lijkt erop dat hij er wél op blijft zitten als de motor in de neutraal staat. Maar het moet toch ook gewoon actief blijven met ingetrokken koppeling in de 1, denk ik?
 
Dat is de reden waarom ik die optie nooit gebruik op mijn GSA. Als ik erop zit met draaiende motor, dan heb ik ‘m in de versnelling met ingetrokken koppeling en dan werkt het niet.

Goed over nagedacht bij BMW. :N
 
Gisteren even getest, lijkt erop dat hij er wél op blijft zitten als de motor in de neutraal staat. Maar het moet toch ook gewoon actief blijven met ingetrokken koppeling in de 1, denk ik?

Met ingetrokken koppeling blijft die bij mij op de rem. Laat ik de koppeling opkomen om weg te rijden, dan laat die pas los.
 
Al enige tijd lees ik mee, maar nog niet eerder gepost. Ik ben de (tevreden) bezitter van een witte 2015 GT en rij hier dagelijks mee (woon-werk, Adam-Den Haag) en vakanties.
Aankomende vrijdag vertrek ik naar Perpignan om daar mijn zoon op te halen om vervolgens door te rijden naar Zwitserland om daar een week samen alle Zwitserse passen te rijden. Daarna met de auto-slaaptrein vanuit Innsbruck weer terug naar huis. Mijn zoon is 12 en rijdt al vanaf z'n 10e regelmatig mee met mij.
Ik rij al 30 jaar motor en altijd BMW gereden.
 
Met ingetrokken koppeling blijft die bij mij op de rem. Laat ik de koppeling opkomen om weg te rijden, dan laat die pas los.

Blijkt hier ook het geval, alleen moet de koppeling wel helemaal ingetrokken worden. Dan heeft de functie ook niet zoveel meerwaarde, want het kost nog meer kracht dan lichtjes de rem erbij te houden... Oftewel, heeft alleen nut als je iets langer aan het wachten bent en de versnelling in de neutraal staat. :/

... maar tja, wie wil er nou stilstaan _O-
 
Goedemorgen.
Ik heb een topkoffer gekocht voor m'n GT, kan iemand vertellen hoe ik de kabel moet laten lopen, of kan die gewoon onder het passagierszadel door naar de stekker ?
Vorige week al even gepast. De dop op de stekker is erop gedraaid, maar de stekker die van de topkoffer komt kan ik er niet opdraaien ?
Zometeen even naar de dealer om het slot aan te laten passen.
 
Hoi HJ, kabel verloopt aan rechterzijde, via de geleiding onder de zijkant van je bagagerek. Langs het haakje zo onder je zadel. Wellicht dat je het draaiden van je stekker eerst in de begin positie moet draaien alvorens de stekker in elkaar te duwen. Succes en vele plezier met je koffer! :)
 
Draaiden !?! Ik bedoel het gedeelte wat draait aan de stekker, de sluiting om te voorkomen dat deze los trilt of dat er vuil in kan komen.
 
Hoi HJ, kabel verloopt aan rechterzijde, via de geleiding onder de zijkant van je bagagerek. Langs het haakje zo onder je zadel. Wellicht dat je het draaiden van je stekker eerst in de begin positie moet draaien alvorens de stekker in elkaar te duwen. Succes en vele plezier met je koffer! :)

Kijk, dat zijn nou tips waar iemand wat aan heeft :}
Vooral die over de beginpositie van de draaistekker ! Scheelt toch weer wat gepiel en gevloek.

Bedankt en prettig weekend !
 
Gratis af te halen (Leiden / Amsterdam / Rotterdam) of tegen verzendkosten verstuurd:

K1600GTL
Brochure NL 2011
Prijslijst/uitrusting NL 2011
Verkorte brochure NL (beurs 2011)
Verkorte brochure DE (Intermot 2010)
Brochure DE modeljaar 2013 (Intermot)
Prijslijst/uitrusting DE 2012

K1600GT
Brochure NL 2011
Prijslijst/uitrusting NL 2011
Verkorte brochure NL (beurs 2011)
Verkorte brochure DE (Intermot 2010)

Brochure seizoenstart 2011, met daarin de primeurs van toen.
 
Blijkt hier ook het geval, alleen moet de koppeling wel helemaal ingetrokken worden. Dan heeft de functie ook niet zoveel meerwaarde, want het kost nog meer kracht dan lichtjes de rem erbij te houden... Oftewel, heeft alleen nut als je iets langer aan het wachten bent en de versnelling in de neutraal staat. :/

... maar tja, wie wil er nou stilstaan _O-
Klopt met mijn ervaring met het HHC, laat hem dus maar ongebruikt. Hetzelfde geldt voor de elektrische achteruit: die heb ik met de beste wil van de wereld nog niet aan de praat gekregen. Maar goed, voorheen nooit nodig gehad, dus het zal nu ook wel loslopen.

Maar goed: zie zo, zojuist retour van een 5-daags rondje Frankrijk en Zwitserland, via de passen natuurlijk, en binnendoor via Duitsland heen en terug.
full


Een paar ervaringen, en wat vragen.

Langduring stapvoets doorheen een verkeersjungle (opstopping ivm ongeval) vind de K1600 niet leuk: na een minuut of 15 schoot de koelvloeistoftemperatuur in het rood, aldus het alarmerende geknipper op het daartoe bestemde display. Melding/geknipper verdween van zodra er weer een beetje gang gemaakt kon worden. Toegeven, de buitentemperatuur was om en nabij 40 graden, maar het viel me op, omdat ik zoiets eigenlijk nog niet eerder met een moderne motor heb meegemaakt, ook niet bij dergelijke temperaturen. Jullie?

Olieverbruik: voor vertrek vulde ik een half litertje bij, en zo ook bij thuiskomst in NL. Oftewel 1 liter op de inmiddels in totaal 8966 afgelegde km's. Vraag voor de geleerden en/of ervaringsdeskundigen: dit valt toch hopelijk binnen de toleranties, of moet ik me zorgen gaan maken?

Banden: de af-fabriek Bridgestones BT022/024 doen het op droge ondergrond boven verwachting goed, maar vallen door de mand als je op natte of half-natte wegen sportief wilt blijven doorrijden. Zolang je onder die omstandigheden de motor kalmpjes de bocht in laat rollen valt het mee, maar vlot op lijn zetten resulteerde steevast in een onmiddellijk glijden, voor en achter tegelijkertijd. Griezelig gewoon, maar helaas geheel conform mijn oorspronkelijke verwachting van deze banden, dat dan weer wel.

Voorband is nu trouwens klaar, die zit op de slijtnokken, dus gelukkig mag er nu wat anders op. Iemand ervaring met de Pirelli Angel GT onder deze fiets? Deze banden bevallen me erg goed op de KTM, deden het prima onder een FJR, dus vandaar.

Verder een dijk van een fiets, de GT: comfortabel natuurlijk, en erg veel bekijks onderweg. Grappig eigenlijk, want mijn KTM is van het type drie-jaar-op-rij-verkozen-tot-motorvanhetjaar, en daar kijkt verder praktisch niemand naar om, haha.

Ook het sportief verslinden van passen gaat erg gemakkelijk (met de Bridgestones: mits droog). De K1600GT doet feitelijk opvallend weinig onder voor mijn circa 100 kg lichtere (en 20 pk sterkere) KTM. Dat onderkende ook mijn circuit-rijdende metgezel op S1000R, tot zijn spijt. Deels komt dat omdat de K1600 gewoon licht en gemakkeijk stuurt, maar bovenal is-ie op 1 punt beter, of iig gemakkelijker: dankzij de vorstelijke massa heeft het ding altijd tractie. Dus waar ik met de KTM - b.v. bij het voorbijsteken van overig verkeer tussen hairpins - steevast worstel om tractie te vinden (lees: voorwaartse versnelling i.p.v. gestuiter en gehik door ingrijpende tractiecontrole) schiet de BMW gewoon onverstoorbaar voorwaarts. Ideaal is dat!

Morgen de 10000 km beurt + banden plannen, en de KTM klaar maken, want overmorgen (de passen richting) Zuid-Frankrijk beproeven *D en tussendoor kamperen, want dat ga ik er kennelijk doen... :X
 
Laatst bewerkt:
been there done that:
- koelprobleem is karakter. Bij allebei m'n GT's is de combinatie bergen, warm weer en filerijden recept voor oververhitting. Advies is om preventief bij de dealer de radiateur te laten doorspuiten.
- olieverbruik: no worries, zit nu 1:6000. Zeker als je in de bergen doorrijdt verbruikt ze wat meer.
- banden: rij al jaren Metzeler tot volle tevredenheid, is ook kwestie van persoonlijke smaak/gevoel.
- meekomen in de bergen: ervaring is dat je menig GS met twee vingers in de neus bijhoudt (en zelfs je achterlicht laat zien.

Mooie trips trouwens, net terug van het rijden van de Voie de la Liberte. Motortechnisch niet spectaculair, maar historisch toch wel een aanrader.

Viel Spass

Peter 8-)
 
Idd ik heb dezelfde ervaring... Ik vind het ideaal en het werkt prima.

Ook als je hem "half" ingetrokken hebt? Verschilt misschien wat per model(jaar) wanneer de schakelaar detecteert of de koppeling ingetrokken is (of niet). Of wellicht is het op de een of andere manier te verstellen.

Mijn ervaring nu is in ieder geval dat het meer moeite kost de koppeling volledig in te knijpen dan de rem er losjes bij te pakken, in de neutraal werkt het verder prima (dus als je een paar minuten stil staat kan het handig zijn).
 
Geen idee ik knijp mijn koppeling altijd volledig in.
Ik gebruik het ook echt alleen als ik op een helling moet stilstaan en geen andere keuze heb....
 
Klopt met mijn ervaring met het HHC, laat hem dus maar ongebruikt. Hetzelfde geldt voor de elektrische achteruit: die heb ik met de beste wil van de wereld nog niet aan de praat gekregen. Maar goed, voorheen nooit nodig gehad, dus het zal nu ook wel loslopen.

Maar goed: zie zo, zojuist retour van een 5-daags rondje Frankrijk en Zwitserland, via de passen natuurlijk, en binnendoor via Duitsland heen en terug.
[afbeelding]

Een paar ervaringen, en wat vragen.

Langduring stapvoets doorheen een verkeersjungle (opstopping ivm ongeval) vind de K1600 niet leuk: na een minuut of 15 schoot de koelvloeistoftemperatuur in het rood, aldus het alarmerende geknipper op het daartoe bestemde display. Melding/geknipper verdween van zodra er weer een beetje gang gemaakt kon worden. Toegeven, de buitentemperatuur was om en nabij 40 graden, maar het viel me op, omdat ik zoiets eigenlijk nog niet eerder met een moderne motor heb meegemaakt, ook niet bij dergelijke temperaturen. Jullie?

Olieverbruik: voor vertrek vulde ik een half litertje bij, en zo ook bij thuiskomst in NL. Oftewel 1 liter op de inmiddels in totaal 8966 afgelegde km's. Vraag voor de geleerden en/of ervaringsdeskundigen: dit valt toch hopelijk binnen de toleranties, of moet ik me zorgen gaan maken?

Banden: de af-fabriek Bridgestones BT022/024 doen het op droge ondergrond boven verwachting goed, maar vallen door de mand als je op natte of half-natte wegen sportief wilt blijven doorrijden. Zolang je onder die omstandigheden de motor kalmpjes de bocht in laat rollen valt het mee, maar vlot op lijn zetten resulteerde steevast in een onmiddellijk glijden, voor en achter tegelijkertijd. Griezelig gewoon, maar helaas geheel conform mijn oorspronkelijke verwachting van deze banden, dat dan weer wel.

Voorband is nu trouwens klaar, die zit op de slijtnokken, dus gelukkig mag er nu wat anders op. Iemand ervaring met de Pirelli Angel GT onder deze fiets? Deze banden bevallen me erg goed op de KTM, deden het prima onder een FJR, dus vandaar.

Verder een dijk van een fiets, de GT: comfortabel natuurlijk, en erg veel bekijks onderweg. Grappig eigenlijk, want mijn KTM is van het type drie-jaar-op-rij-verkozen-tot-motorvanhetjaar, en daar kijkt verder praktisch niemand naar om, haha.

Ook het sportief verslinden van passen gaat erg gemakkelijk (met de Bridgestones: mits droog). De K1600GT doet feitelijk opvallend weinig onder voor mijn circa 100 kg lichtere (en 20 pk sterkere) KTM. Dat onderkende ook mijn circuit-rijdende metgezel op S1000R, tot zijn spijt. Deels komt dat omdat de K1600 gewoon licht en gemakkeijk stuurt, maar bovenal is-ie op 1 punt beter, of iig gemakkelijker: dankzij de vorstelijke massa heeft het ding altijd tractie. Dus waar ik met de KTM - b.v. bij het voorbijsteken van overig verkeer tussen hairpins - steevast worstel om tractie te vinden (lees: voorwaartse versnelling i.p.v. gestuiter en gehik door ingrijpende tractiecontrole) schiet de BMW gewoon onverstoorbaar voorwaarts. Ideaal is dat!

Morgen de 10000 km beurt + banden plannen, en de KTM klaar maken, want overmorgen (de passen richting) Zuid-Frankrijk beproeven *D en tussendoor kamperen, want dat ga ik er kennelijk doen... :X

De achteruit is eenvoudig in te schakelen. Motor in z'n vrij, koppeling los, R indrukken (verschijnt ook in de display) en dan via het indrukken van de startknop gaat de motor achteruit. Ideaal in bijvoorbeeld grind of op een helling.
 
De achteruit is eenvoudig in te schakelen. Motor in z'n vrij, koppeling los, R indrukken (verschijnt ook in de display) en dan via het indrukken van de startknop gaat de motor achteruit. Ideaal in bijvoorbeeld grind of op een helling.
Dank, al was ik me bewust van de bedoelde handelingen, want die las (instructieboekje) en volgde ik namelijk, maar kennelijk is er bij mijn fiets iets niet in orde. Ik miste de achteruit tot dusver niet, want vlieggewicht gewend aan rijden in bergen en parkeren op gekke plaatsen, en op voorgaande (eveneens) zware motoren zat sowieso geen achteruit. Maar wat erop zit moet werken, dus de dealer mag er t.t.v. de 10k beurt naar gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Als ik op een usb-stick (San Disk, Cruzer Fit 32 Gb) muziek zet, dan herkent mijn audiosysteem maar een deel van de bestanden.
Sommige mappen worden niet weergegeven. Ik heb een extra map gemaakt en daar álle muziek los ingezet, ipv in sub-mappen.
En zelfs dan werkt het niet.
Wat doe ik fout ?

De Arrow Top500 staat er wel in dus ik kan nog even vooruit als ik volgende week op vakantie ga 8-)
 
Als ik op een usb-stick (San Disk, Cruzer Fit 32 Gb) muziek zet, dan herkent mijn audiosysteem maar een deel van de bestanden.
Sommige mappen worden niet weergegeven. Ik heb een extra map gemaakt en daar álle muziek los ingezet, ipv in sub-mappen.
En zelfs dan werkt het niet.
Wat doe ik fout ?

De Arrow Top500 staat er wel in dus ik kan nog even vooruit als ik volgende week op vakantie ga 8-)

Waarschijnlijk zijn het verschillende bestandsformaten. Ook al is de extensie (het formaat) gelijk, dan nog kan het encoding anders zijn (en evt. niet ondersteund worden door de al-mighty-bmw-radio :] ).

Kijk even bij de bestandseigenschappen wat het verschil is tussen een bestand wat wél werkt en eentje die niet werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan