Zadel egalisatieschuim?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb een tijdje terug m'n zadel opnieuw gevuld met schuimrubber dat wel geschikt was voor konten, naar ik begreep. Nu is dat allemaal wel oké gegaan, alleen ziet het ding er niet uit. Ik heb naar m'n beste kunnen de boel vrij glad afgewerkt maar met de overtrek er overheen komt m'n gebrek aan talent toch iets teveel bovendrijven. Nu schijnt het dus dat dit komt omdat "profie" zadelbedekkers nog een egaliseerlaag eroverheen doen voor het zadeldek erbij komt, en je dan de pokken en dalen een stuk minder ziet.

Ik heb wel wat lopen zoeken (op schuimwinkel.nl) maar ik heb echt geen idee welke soort ik daarvoor dan nodig heb... iemand ervaring mee?
 
Vraag Hawk-gt eens om advies. Tevens kan hij het ook voor je doen. Dan is het helemaal knap.
 
Ik heb een tijdje terug m'n zadel opnieuw gevuld met schuimrubber dat wel geschikt was voor konten, naar ik begreep. Nu is dat allemaal wel oké gegaan, alleen ziet het ding er niet uit. Ik heb naar m'n beste kunnen de boel vrij glad afgewerkt maar met de overtrek er overheen komt m'n gebrek aan talent toch iets teveel bovendrijven. Nu schijnt het dus dat dit komt omdat "profie" zadelbedekkers nog een egaliseerlaag eroverheen doen voor het zadeldek erbij komt, en je dan de pokken en dalen een stuk minder ziet.

Ik heb wel wat lopen zoeken (op schuimwinkel.nl) maar ik heb echt geen idee welke soort ik daarvoor dan nodig heb... iemand ervaring mee?
plaatje?
 
Plaatje:




Zoals ik zei, niet erg elegant afgewerkt zo. Zit wel prima :P



Ik heb geen idee wat fiberfill is, in mijn hoofd zoek ik iets anders (dit lijkt op basis van watten oid?) maar dat is lastig uitleggen...
 
Laatst bewerkt:
Dat ga je met een tussenlaag niet wegwerken, vrees ik.
Zoals ik diverse programma's op Tv zie schuren ze de rondingen er gladjes in, dat tussenlaag is dan om wrijving tussen schuim en zadeldek te voorkomen.
 
Dat word powerfile en daarna nog een laagje 10mm schuim er over plakken met een hogere dichtheid.
Als de bobbels te extreem zijn eerst met een elektrisch broodmes in vorm snijden.
Zo doe ik het met auto stoelen.
 
Mja zo heel extreem zijn ze dus helemaal niet :P Tenminste, dat idee heb ik dan. Elektrisch broodmes heb ik vaker gehoord, mischien eens zo'n ding halen. Wat voor soort 10mm schuim bedoel jij?
 
De tip van de powerfile heb ik gisteren eens geprobeerd. Dat werkt retegoed! Had ik niet verwacht, maar daar kun je heel aardig mee "sculpten". Ik heb door eerdere slordigheid nog wat gaatjes in de vulling zitten (aan de zijkant), ik denk eigenlijk dat ik nog een keertje opnieuw begin nu ik er wat handiger mee ben, zal al veel beter gaan en de "algemene" vulling heb ik nog meer dan genoeg van liggen.

Heb ook koudschuim van 1cm dik besteld in een aantal SG waarden (HR heet dat bij koudschuim dan blijkbaar... maar doet hetzelfde), gewoon omdat het toch niet veel kost en ik geen idee heb wat ik waarvan kan verwachten. Ben gisteren langs een aantal (volgens google maps) meubelmakers gereden, maar de ene was op vakantie, de ander bestond überhaupt niet en nog één was een snackbar. Toen was ik er klaar mee en heb ik maar besteld _O-
 
Laatst bewerkt:
TIP Voor motor zadels moet je wel schuim nemen met een gesloten cel structuur.
Schuim met een open cel structuur neemt water op een gesloten niet.

Ik gebruik zelf de 3 mm met daarover nog een plastic laagje voordat ik de dek er over heen trek/span/zet.

(en zoals al gezegd, de meubelmaker kan je de benodigde materiaal laten zien, voelen en adviseren. die weet wat je voor buiten / all-weather nodig hebt)
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet heeft koudschuim juist een open celstructuur, als soort van defining quality zeg maar. Wrap het resultaat sowieso in plastic en hij staat hier altijd binnen, zoveel regenbuien krijgt ie niet te verduren denk ik. En anders heb ik een excuus om nog een keer te oefenen _O-
 
Het zal je verbazen hoeveel water er opgenomen kan worden... nat wordt het sowieso wel een keer... terugweg met regen of een keer wassen... ontkomen doe je er niet aan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan