Ducati 848-1098-1198 Topic Deel 10, met lekker veel koppel !

Maar niet vanwege zijn sexy looks en al helemaal niet voor het betrouwbaar blok grapjas.

Daar wordt meer en meer anders over gedacht. Niet blijven hangen in 2004 met alle roeptoeterende 916-adepten die alles spiegelen aan dat model. En het blok met puntcarter (2e gen) is zeker betrouwbaarder dan de 1098. De carters van de 1098 staan erom bekend te kunnen falen, net zoals de krukassen die wel eens buiten komen kijken.
 
Daar wordt meer en meer anders over gedacht. Niet blijven hangen in 2004 met alle roeptoeterende 916-adepten die alles spiegelen aan dat model. En het blok met puntcarter (2e gen) is zeker betrouwbaarder dan de 1098. De carters van de 1098 staan erom bekend te kunnen falen, net zoals de krukassen die wel eens buiten komen kijken.

Je bedoeld zeker de 999,maar het is allemaal terug te herleiden naar het gebruiken
van de motor waar hij voor gemaakt is,de straatversies zijn nooit bedoeld om op het
circuit gebruikt te worden,daar heeft Ducati de R versies voor gemaakt die motorisch
heel wat sterker zijn en daardoor wel geschikt zijn voor circuit gebruik.
Daarnaast vergt een circuit motor meer onderhoud dan een straatfiets,daar word
ook te gemakkelijk over gedacht.
 
Hallo allemaal,

Ik heb altijd op japanse motoren gereden en wil eens een ducati proberen.
Ik rijd zo'n 6 tot 12 circuitdagen per jaar (vrij rijden) op tempo 1.15 mettet, 1.51 zolder. Nu heb ik een mooie 1098 op het oog (geen S-versie) en vraag me af of zo'n motor standaard goed genoeg is voor wat circuitdagen? Vaak kwam ik in de problemen met remmen en vering bij de zx10r, gsxr en r6.

Verder nog tips of specifieke zaken die goed zijn om te weten? Ik kijk nu naar een 2007 bij Roké: Ducati van € 8.750,-

Probeer eens je motor the upgraden naar je tekortkomingen. Nu na 2 jaar is mijn 848 top! En wil Ik niets anders. (Puntje meer Vermogen voor die 1000cc’s) _O-
Remmen en vering moet zeer goed tot top zijn, dit moet je vaak aanpassen bij straatfietsen.
 
Effe een peiling of het realistisch is of ik een (belgische 100kw) 1198S voor 8500euro kan krijgen?
Ik wil wel de rode versie met rood kader en zwarte wielen en volledige uitlaatlijn (liefst de korte termignoni of akrapovic) die afgesteld is.

Deze zomer kwamen er weinig te koop bi,j dus denk ik dat komende winter ideaal is om uit te kijken naar mijn ideale 1198s aankoop.


.facebook_1508664466505.jpg
 
Die werden meestal zo ingeschreven omdat die nog niet op full power stonden.
Zou nogal onlogisch zijn om met een toe genepen 1198 rond te rijden.
 
Iemand toevallig nog interesse in een 1098 voorvork van 2007 model? Niet de S-versie dus, maar de showa. Echter lekt er 1 poot (rechter uit m'n hoofd, zou ik even moeten checken) waarschijnlijk omdat er een krasje in zit. Bij mij ligt het maar te liggen en mag voor een vriendenprijsje weg. Alleen poten, geen T-stuk of klauwen.
 
Hier wat tips die vooral voor Circuit gebruik erg nuttig kunnen zijn en ook hun voordeel op staatgebruik hebben .
Al het genoemde heb ik zelf ook toegepast op mijn 1098S Tricolore .
Een grote verbetering voor de 848/1098(s)/1198(s) is een Ohlins FGRT voorvork monteren , RT staat voor Road/Track .
Die zijn geoptimaliseerd voor circuit gebruik en tevens voor straat gebruik geschikt en zijn een enorme verbetering uit eigen ervaring , Ik heb hem zelf ook ( de FGRT815 ) en koste destijds nieuw 2400 euro .
De 848/1098/1198 en de 1098S/1198S hebben verschillende type voorvorken nodig i.v.m. de diameter van de geleidingsgaten in het T-stuk .

Je kan ook het binnenwerk van de originele Ohlins of van de Showa voorvork aan laten passen , Ohlins heeft hier diverse upgrade kits voor , dit kost aanzienlijk minder en schijnt ook heel goede resultaten te geven .
Er zijn ook andere merken die hier upgrade kits voor hebben .

Om de achter vering ook te optimaliseren kun je bijvb een Ohlins TTX36 achterschokbreker monteren .

Om ook de ophanging van de voorvork te verbeteren kun je een gesmede kroonplaat met T-stuk monteren omdat die aanzienlijk minder flex hebben .
Door de toegenomen stijfheid voel je beter wat er onder je voorband gebeurd , vooral tijdens hard remmen .
Zelf heb ik de CNC Racing -- Type Corse PS511B kroonplaat + T-stuk kit .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu de remmen

Qua remmen kun je de doseerbaarheid sterk verbeteren door de standaard rempomp te vervangen door een Brembo RCS19 rempomp .
Het veel te agressieve bijten waar de standaard voorrem berucht om is verhelp je hiermee .
De doseerbaarheid is dan erg goed .
En gebruik vooral race remvloeistof , het kookpunt hiervan ligt aanzienlijk hoger dan normale remvloeistof .
En gebruik remblokken specifiek voor circuit gebruik .

Als je de standaard remschijven zwaar gaat belasten loop je het risico dat ze de enorme hitte niet kwijt kunnen waardoor ze krom kunnen trekken .
Die kun je dan vervangen door race remschijven die een stuk dikker zijn en niet krom zullen trekken .
Zelf heb ik de bekende Brembo HPK schijven met het goudkleurige hart , ook de doseerbaarheid neemt nog verder toe .

Zelf heb ik ook nog Brembo HPK (type 220A.168.10) gesmede remklauwen gemonteerd met 30-34 mm plunjers .
Deze zijn aanzienlijk stijver van konstructie omdat die gesmeed zijn i.p.v. gegoten .
Ook dan neemt de doseerbaarheid weer toe .

Wil je nog een stap verder dan kun je gesmede magnesium wielen monteren , die zijn meestal lichter en stijver van konstruktie .
De motor zal dan makkelijker insturen en door de toegenomen stijfheid neemt het gevoel toe .
Zelf heb ik de Marchesini Forged magnesium M10RS Corse wielen .


360.jpg


Alles is hier nog Standaard zoals ----- de Ohlins voorvork , de remschijven , de remklauwen , en de wielen



360.jpg


Hier met een aantal aanpassingen zoals ------- Ohlins FGRT815 , Brembo HPK schijven , Marchesini magnesium wielen , met nog de standaard remklauwen .




360.jpg


Hier met de gesmede Brembo HPK remklauwen en de gefreesde as opname van de Ohlins FGRT815 is hier ook wat duidelijker te zien .




360.jpg


CNC Racing kroonplaat + T-stuk




360.jpg


Kroonplaat CNC Racing




360.jpg


Brembo RCS19 rempomp



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Hier nog een aantal updates van o.a. de motorische tuning en wat ander mooi spul .





360.jpg


Hier de aluminium Ducati Performance brandstof tank van 18 liter , gedeeltelijk rood laten spuiten met alu balk bovenop




360.jpg






360.jpg


Carbon EVR airbox met 30% meer inhoud





360.jpg


Lichter gemaakte krukas ----- Biggelaar




360.jpg


Lichte Krukas met Titanium Pankl drijfstangen .




360.jpg


Pistal hoge compressie zuigers 1:13.5




360.jpg


Lichtgewicht Ergal achter tandwiel met een 520 race ketting en CNC racing tandwiel drager






360.jpg


De carbon onderkuip met sticker set
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar dit filmpje ( Extreem lichtlopend voorwiel Ducati 1098S Tricolore .

De diverse aanpassingen door mij gemaakt zijn .

Lichtlopende lagers met afdichtingen die niet zwaar slepend zijn --NSK 6005 V V -c3 ----- lagers zijn spatwater dicht en stof dicht
De oliekeeringen verwijderd , alleen wanneer je nooit in de regen rijd .
Vol zwevende remschijven , Brembo HPK -------- centreren beter tussen de remblokken in
Race remklauwen Brembo HPK . ------- hiervan komen de remblokken veel beter vrij .
De trilplaten van de remklauwen verwijderd .------ dan staat er geen veerdruk meer op de remblokken .
En de remklauwen perfect uitlijnen t.o.v. de remschijven .


Het eindresultaat is dat mijn voorwiel meer dan 1 minuut blijft ronddraaien na een stevige draai aan het wiel .
Normaal is dat ongeveer maar 2 slagen ronddraaien .






E.B
 
Fantastische write up maar ik lees hem nog eens op een andere avond.
Hoe vetter staat die tricolore niet met goudkleurige wielen in de plaats van dat vaag kopergoud gedoe zoals op de 1198s wielen en kader.
 
De Marchesini wielen zijn vooral als je motor in het echt ziet veel mooier van kleur dan de standaard wielen .
 
Hier een filmpje gemaakt met een action cam op de tank en een externe stereo microfoon tussen de kuipruit .

Voordeel is dat er totaal geen windruis is en je heel mooi het aanzuiggeluid van de carbon airbox kunt waarnemen .
Het vierkante kastje dat je ziet boven de kroonplaat is een hellingshoek meter . (Leanometer) en te koop in Londen .

De 1098 heeft Heeft 180.1 pk / 9607 rpm --------- en 142 nm /8018 rpm
vermogen en koppel gemeten aan het achterwiel .
Getuned bij V/D Biggelaar

Termignoni 70mm systeem
Koppen geflowd
Klepzetels bewerkt
Hoge compressie zuigers -- Pistal racing 13.5 :1
Race inlaat kelken -- DM meccanica 70mm hoog
EVR carbon airbox -- 30% meer volume
EVR race luchtfilters
Roosters uit de aanzuig openingen van de topkuip verwijderd
ECU optimaal afgesteld
Vliegwiel 690 gram
Titanium Pankl drijfstangen
Lichtgewicht krukas --- afgeslepen krukwangen .
Totale krukas massa incl vliegwiel is 2.5 kg afgenomen



 
Laatst bewerkt:
Iemand toevallig nog interesse in een 1098 voorvork van 2007 model? Niet de S-versie dus, maar de showa. Echter lekt er 1 poot (rechter uit m'n hoofd, zou ik even moeten checken) waarschijnlijk omdat er een krasje in zit. Bij mij ligt het maar te liggen en mag voor een vriendenprijsje weg. Alleen poten, geen T-stuk of klauwen.

Giel liggen ze nog in de weg?
 
Kan je bij een 1198 met een volledige termignoni uitlaatlijn de dempers veranderen? Bijvoorbeeld van de klassieke stijl dempers naar de nieuwere korte cut slash dempers? Kan je er ook Spark dempers op steken?

Mogelijkheden aan het bekijken
 

Bijlagen

  • motorbike363192.jpg
    motorbike363192.jpg
    281,1 KB · Weergaven: 14
  • photo-annonce-ducati-1198-sp_5bd1de2251f53878844421.jpg
    photo-annonce-ducati-1198-sp_5bd1de2251f53878844421.jpg
    512,4 KB · Weergaven: 16
  • 63692d1347494661-spark-slip-1098s-review-img_2916.jpg
    63692d1347494661-spark-slip-1098s-review-img_2916.jpg
    895,3 KB · Weergaven: 10
Hallo hier! Nieuw in dit topic, ik heb een vrij lange historie van Italiaanse, Japanse, halfbloedjes en Engelse motoren, met alleen 1, 2 of 3 cilinders. Onlangs heb ik zowaar m'n eerste Ducati gekocht, een 848. Mijn eerste ritjes zijn goed bevallen (op de kromme schijven na), maar ik vind het sturen nogal traag. Ik ben gewend wat vlotter in te sturen. Motor staat al op 180/60 achter en voor zover ik weet staat hij op standaard vering, die voelt wel relatief okay aan (achter is nogal springerig). Wat is begruikelijk bij de 848 om hem wat vlotter te laten sturen? Vorkpoten verder doorsteken? Achterkant verhogen en zo ja, hoe? Is het dan noodzakelijk een stuurdemper erbij te zetten? Deze 848 is/wordt voor mij straat/circuitdag fiets.
IMG-20190119-WA0002.jpeg
 
Ik zou zeggen: voor iets zakken en achter iets omhoog (achter niet te veel, anders ga je gezeur krijgen met de veerkarakteristiek en ook met de kettingspanning en zo). Experimenteren tot het stuurt zoals je wilt. Stuurdemper is wellcht een goed idee dan.
 
Ik zou zeggen: voor iets zakken en achter iets omhoog (achter niet te veel, anders ga je gezeur krijgen met de veerkarakteristiek en ook met de kettingspanning en zo). Experimenteren tot het stuurt zoals je wilt. Stuurdemper is wellcht een goed idee dan.

Maar een stuurdemper gaat geen bijdrage leveren aan sneller/ makkelijker sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan