Koelvloeistof lekt uit radiateur ER-5

Roland123

Rookie
12 jul 2018
5
0
Tilburg
Goedemiddag forum-leden,

Sinds een paar dagen lekt er koelvloeistof uit mijn ER-5 2002. De ene keer meer dan de andere keer. Echter raakt het koelvloeistoftankje achterin de motor wel leeg. Ik zie koelvloeistof zitten aan een zijkant van mijn radiateur.
Gister reed ik een klein stukje en leek het alsof ie niet meer lekte. Maar vanochtend keek ik en wat de radiateur toch weer nat van de KVS en lag er een plasje onder.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik koop liever geen nieuwe radiateur aangezien deze nogal aan de prijs zijn.

Ik zag dat reparatie (wellicht) mogelijk is, iemand enig idee naar het kostenplaatje hiervan?
Of een tweedehandse radiateur, echter kan ik deze online momenteel niet vinden, en hoe ben ik er zeker van dat deze helemaal in orde is.

Of heeft iemand misschien nog een ander advies?

Bedankt!

Groet.
 
Zal een beetje liggen aan waar het lekt, bij mij lekte het bij de ophangpunten en daar heb ik wat Loctite twee componenenten prut tegenaan gefietst, werkt als een tiet.

Loctite 3463
 
BuWijuP


Hier een foto van mijn radiateur. Ik zie nu dat ie meer blijft lekken sinds vanochtend terwijl de motor niet aan is geweest.

Geeft deze foto wat meer duidelijkheid om tot een oplossing te komen?
 
Duidelijk, en nog een vraag. Ik gebruik de motor momenteel vooral voor woon-werk verkeerd (enkele ritjes van 20 minuten). Als ik zorg dat ik de reserve tank vol is door deze te vullen wanneer nodig, kan ik dan een tijdje door blijven rijden met deze lekkende radiateur tot ie gemaakt is?
 
Goed is anders, je hebt drukverlies dus mogelijk kokende kvs, door krimpen en uitzetten kan de beschadiging groter worden en als je het een keer mist of niet aan denkt zit je met een oververhitte motor met mogelijk nog veel meer schade.

Ik zou zeggen gewoon fixen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het risico niet durven te nemen. Als je dit onderweg gebeurt en je moet nog thuis komen, ja, dan neem je een grote fles water mee en vult onderweg bij zodat je nooit met te weinig koelvloeistof komt te zitten. Maar eens thuis zou ik hem lekker laten staan totdat het herstelt is. Als je iemand vind die de boel kan solderen dan is dat een optie, anders gewoon een andere radiator, nieuw of gebruikt.
 
Duidelijk, en nog een vraag. Ik gebruik de motor momenteel vooral voor woon-werk verkeerd (enkele ritjes van 20 minuten). Als ik zorg dat ik de reserve tank vol is door deze te vullen wanneer nodig, kan ik dan een tijdje door blijven rijden met deze lekkende radiateur tot ie gemaakt is?

Zo'n lek repareert zichzelf niet, de lekkage die je nu hebt zal dus niet minder worden.
Wel meer, oa doordat de vloeistof warm word en er druk op het systeem komt. Nahja, dat zal niet veel zijn als er een lek zit natuurlijk, maar het zal eerder meer als minder gaan lekken natuurlijk.

Zou je het redden op een vol systeem ?
Niemand van ons zal daar een antwoord op kunnen geven aangezien niemand weet hoeveel je verliest per kilometer.
Ligt er ook ernstig aan wat voor route je rijdt. 20km provinciale weg waar je op eigen tempo kunt rijden of 20 km in de stad waar alles veel warmer word, zeker met dit weer.

Conclusie: Geen idee of het goed gaat, maar je zal er eerder meer schade door krijgen als dat t uit zichzelf weg gaat.
Reparatie is toch nodig, waarom dan het risico lopen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan